Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bye Bye Carwings!!! Nytt NissanConnectSM EV kommer 29/09/2015

Startet av Leon, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 10:26

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: asgeirn på søndag 06. september 2015, klokken 10:17
Ladestasjoner er mangelvare, og særskilt omkring Notodden. Det aller viktigste formålet med hurtiglading er å komme seg videre på sin vei, ikke å fylle helt fullt.

Dersom det var viktig for eGolf-eieren å fylle fullt, burde vedkommende ha vurdert å benytte 22kW-stolpen fra 90% fremfor å monopolisere den eneste DC-laderen i mils omkrets.

OBS dette innlegget inneholder litt ironi ..........

Spesielt ille er det at "jeg" ikke har tilgang på hurtigladning i Notodden. Så er det atpåtil noen om ønsker å "blokkere" "Seinlade - muligheten" slik at den ikke står å venter på meg.

Ja jeg synes at det er trist at "man/ jeg" mangler raske lademulighet i Notodden med 22 kw lader må jeg beregne en time fra "tom" til 95% full. Min erfaring er at ladehastigheten er konstant fra "tom" til 95% full (ved fine forhold ca 10 grader og varme batterier). Nå skal man jo være litt forsiktig med å overføre erfaring fra en bil til en annen.

Selv ved såkalte hurtiglader steder som kun har tilbud om "sein-ladning" (tid en time for full tank) bør man vise høflighet og respekt for hverandre, Spesielt bør vi elbil-eiere hjelpe hverandre om nødvendig.

Husker selv en av mine første testladninger etter at jeg fikk bilen på flykaffen ved Tønsberg. Når det kun var en lader der som virket og jeg som kom først parkerte ved den som lyste rødt og ikke den som viste grønt. Litt senere (5 10 min) når jeg hadde forstått at rødt lys betyr virker ikke, kom det en Tesla og parkerte ved "grønt lys" Han hadde også nylig kjøp seg sin elbil, og lurte på om han kunne få strøm der. Det var da vanskelig siden han manglet "standard-kabelen type2-type2) Jeg som hadde god tid den kvelden sa skal vi se om vi får dette til å virlke. Når han lånte min kabel så fikk han strøm. Han ladet da nok til at han kom seg til neste ladepunkt (Ja han hadde kjørt rundt kysten fra Bergen den dagen og ved et uheld kjørt forbi Tesla stasjonen ved Grenland.

Mitt motto er vær venlige mot hverandre og gi hverandre en hjelpede hånd. Det er ikke lett for ferske elbelister å forstå alle varianter av kablinger, kontakter osv.

Ja det er jo folk i dette landet som ikke forstår hvorfor man ikke skal la en type2-type2 kabel som lader for fullt ligge kveilet opp (tenker på mattematikken/fysikken/eletroen som ligger bak) . Likevel kan jo de som kan Curl og Div (Trekant opp og Trekant ned) fortelle dem at man skal aldri la en kabel under belastning ligge i en kveil. Dette kan gjøres på en hyggelig måte, husk på at alle liker/forstår ikke matte/fysikk/eletro.

Med litt vennlig veiledning bør alle kunne bruke elbil. Bruk vennlighet og respekt ikke pisk ......

Jeg synes ikke omtalen av "golf-dame" er respektfull nok av enkelte.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

kos

Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 14:43
Sitat fra: asgeirn på søndag 06. september 2015, klokken 10:17
Ladestasjoner er mangelvare, og særskilt omkring Notodden. Det aller viktigste formålet med hurtiglading er å komme seg videre på sin vei, ikke å fylle helt fullt.

Dersom det var viktig for eGolf-eieren å fylle fullt, burde vedkommende ha vurdert å benytte 22kW-stolpen fra 90% fremfor å monopolisere den eneste DC-laderen i mils omkrets.

OBS dette innlegget inneholder litt ironi ..........

Spesielt ille er det at "jeg" ikke har tilgang på hurtigladning i Notodden. Så er det atpåtil noen om ønsker å "blokkere" "Seinlade - muligheten" slik at den ikke står å venter på meg.

Ja jeg synes at det er trist at "man/ jeg" mangler raske lademulighet i Notodden med 22 kw lader må jeg beregne en time fra "tom" til 95% full. Min erfaring er at ladehastigheten er konstant fra "tom" til 95% full (ved fine forhold ca 10 grader og varme batterier). Nå skal man jo være litt forsiktig med å overføre erfaring fra en bil til en annen.

Selv ved såkalte hurtiglader steder som kun har tilbud om "sein-ladning" (tid en time for full tank) bør man vise høflighet og respekt for hverandre, Spesielt bør vi elbil-eiere hjelpe hverandre om nødvendig.

Husker selv en av mine første testladninger etter at jeg fikk bilen på flykaffen ved Tønsberg. Når det kun var en lader der som virket og jeg som kom først parkerte ved den som lyste rødt og ikke den som viste grønt. Litt senere (5 10 min) når jeg hadde forstått at rødt lys betyr virker ikke, kom det en Tesla og parkerte ved "grønt lys" Han hadde også nylig kjøp seg sin elbil, og lurte på om han kunne få strøm der. Det var da vanskelig siden han manglet "standard-kabelen type2-type2) Jeg som hadde god tid den kvelden sa skal vi se om vi får dette til å virlke. Når han lånte min kabel så fikk han strøm. Han ladet da nok til at han kom seg til neste ladepunkt (Ja han hadde kjørt rundt kysten fra Bergen den dagen og ved et uheld kjørt forbi Tesla stasjonen ved Grenland.

Mitt motto er vær venlige mot hverandre og gi hverandre en hjelpede hånd. Det er ikke lett for ferske elbelister å forstå alle varianter av kablinger, kontakter osv.

Ja det er jo folk i dette landet som ikke forstår hvorfor man ikke skal la en type2-type2 kabel som lader for fullt ligge kveilet opp (tenker på mattematikken/fysikken/eletroen som ligger bak) . Likevel kan jo de som kan Curl og Div (Trekant opp og Trekant ned) fortelle dem at man skal aldri la en kabel under belastning ligge i en kveil. Dette kan gjøres på en hyggelig måte, husk på at alle liker/forstår ikke matte/fysikk/eletro.

Med litt vennlig veiledning bør alle kunne bruke elbil. Bruk vennlighet og respekt ikke pisk ......

Jeg synes ikke omtalen av "golf-dame" er respektfull nok av enkelte.

Ja den var vel til meg om kjerringa - men det er slik at når man står og lader så er det faktisk slik at det ikke skal gå  å slå av naboens bil. Når bilen har oppnådd 98 - 99 % av ladingen og man opplever at ladingen stopper så er det ingen katastrofe - spesielt når det ikke skal skje.

Samtidig så er det slik at kjerringa kan også være litt imøtekommende  - var jo ikke helt den store saken.

Men fortsatt er jeg glad om jeg slipper slike situasjoner - har til nå bare hyggelige opplevelser på ladeplassene.
Med eller uten problemstillinger av den arten -



TM

#17
I dag kom jeg til hurtigladeren ved Albjerk Bil i lier. Der stor det en e-Golf fra Albjerk (demobil ?) som ladet. Inni satt sjåføren og leste avisen, og gadd ikke å sjekke ladenivået. Når jeg fortale ham at han var på 97 % og at hurtiglading derfor ikke hadde noe for seg så sa han bare at jeg måtte stille meg i kø og vente til den var full. Jeg fikk nødladet noen få km hos BMW, og da jeg kom forbi Albjerk etter ca 20 minutter sto bilen der fortsatt. Laderen viste 100 %.  Utrolig irriterede at folk er så lite hensynsfulle. 

K S

Sitat fra: nime01 på søndag 06. september 2015, klokken 16:50
Det man opplever ved ladeplasser gjenspeiler bare samfunnet vi lever i - "Meg, meg, meg, meg en gang til.. og så kanskje litt deg".

Hadde forøvrig en mindre hyggelig opplevelse ved laderen på Kiwi i Holmestrand, kom kjørende akkurat da en Leaf rygget ut, og ventet ca 2 sek på å kjøre på plass. Bak meg var en fossilbil, som umiddelbart sto på hornet. Kjørte inn så fort det var klart og parkerte foran laderen. Da var passasjeren i fossilbilen allerede på vei bort til meg, og reiv opp døra, vill i blikket og var klar til å slå. Han smalt så igjen døra, rygget unna, jeg åpnet døra og sa han fikk roe seg ned. Bensin på bålet.... Da kom han tilbake og kjørte knyttneven i vinduet, som heldigvis holdt, før han gikk inn på butikken. Ca 8-9 vitner til det hele. Om det var elbil eller om det var pga at de måtte vente 2 sek før de kunne passere meg vet jeg ikke, men her velger jeg faktisk å tro at det var "elbil i veien" som var den røde kluten. Ingen ved sine fulle 5 går bananas pga 2 sek venting.

Om passasjeren leser her: Onkel er på utkikk etter deg :)
Til andre som lader i Holmestrand: Pass på omgivelsene, vær OBS.

Jeg hadde ringt Politiet så kunne de notert seg bilnumneret. Får de flere henvendelser så ligger vedkommende dårlig an.

v-i-c

#19
Sitat fra: TM på søndag 06. september 2015, klokken 16:24
I dag kom jeg til hurtigladeren ved Albjerk Bil i lier. Der stor det en e-Golf fra Albjerk (demobil ?) som ladet.

Har vært ved denne laderen og ladet der, dessverre har de ikke hurtiglader der som passe for meg måtte "sein-lade" med AC 22 kw laderen .... (brukte tiden til å handle litt i en kiwi butikk i nabolaget da Kiwi støtter oppsett av hurtigladere som min bil kan bruke) nok om det.

Kan noen svare på følgende spørsmål :
1 Hvem eier grunnen/eiendommen hvor "hurtigladeren ved Albjerk Bil" er plassert?
2 Hvem tror du har betalt betydelig deler av den dyre DC-laderen ved Albjerk Bil?
3 Hvem tror du har betalt for fremføring av strøm til den dyre DC-laderen ved Albjerk Bil?

Jeg vet ikke, men jeg blir ikke overrrasket om navnet begynner på "A" og slutter bp "Bil"

4 Hvem er avhenig av at noen (1) stiller eiendom til disposisjon (2) betaler for dyr DC lader (3) sørger for at strømmen kommer?
Det kan jeg svare på : Nemlig oss/vi som har kjøpt oss en elbil og trenger å lade den når vi dra litt vekk fra vår bolig.

5 Er det en mulighet for at det var "eieren" av ladestasjonen som stiller eiendom og strømtilførsel til disposisjon som satt i bilen?

Tenk etter selv.

Selv om vi elbil-eiere får "store" privilegier av staten(det er oss det) så kan vi vel ikke kreve å ture frem som vi vil på annen mans eiendom .... sier ikke mer .....
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

TM

#20
Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 17:13
Sitat fra: TM på søndag 06. september 2015, klokken 16:24
I dag kom jeg til hurtigladeren ved Albjerk Bil i lier. Der stor det en e-Golf fra Albjerk (demobil ?) som ladet.

Har vært ved denne laderen og ladet der, dessverre har de ikke hurtiglader der som passe for meg måtte "sein-lade" med AC 22 kw laderen .... (brukte tiden til å handle litt i en kiwi butikk i nabolaget da Kiwi støtter oppsett av hurtigladere som min bil kan bruke) nok om det.

Kan noen svare på følgende spørsmål :
1 Hvem eier grunnen/eiendommen hvor "hurtigladeren ved Albjerk Bil" er plassert?
2 Hvem tror du har betalt betydelig deler av den dyre DC-laderen ved Albjerk Bil?
3 Hvem tror du har betalt for fremføring av strøm til den dyre DC-laderen ved Albjerk Bil?

Jeg vet ikke, men jeg blir ikke overrrasket om navnet begynner på "A" og slutter bp "Bil"

4 Hvem er avhenig av at noen (1) stiller eiendom til disposisjon (2) betaler for dyr DC lader (3) sørger for at strømmen kommer?
Det kan jeg svare på : Nemlig oss/vi som har kjøpt oss en elbil og trenger å lade den når vi dra litt vekk fra vår bolig.

5 Er det en mulighet for at det var "eieren" av ladestasjonen som stiller eiendom og strømtilførsel til disposisjon som satt i bilen?

Tenk etter selv.

Selv om vi elbil-eiere får "store" privilegier av staten(det er oss det) så kan vi vel ikke kreve å ture frem som vi vil på annen mans eiendom .... sier ikke mer .....
Det er sannsynlig at Møller har finansert denne ladere, på samme måte som at Renault, Kiwi og Nissan har finansiert en rekke andre ladere. Men det er Fortum eller Grønn kontakt som drifter laderne, så "grunneier" har neppe andre fordeler enn at de trolig betaler en fast pris for lading. Ingen som betaler 2,50 pr. minutt ville "saktelade" fra 97-100 %. Det er også en 22 kW lader der, men Albjerk -golfen hadde parkert på langs slik at 22 kW laderen var blokkert. Skulle jo bare mangle...de hadde vel betalt for å ha den for seg selv  >:(

v-i-c

Dette viser vel bare en ting :

Ved oppsett av hurtigladere langs de store hovedveiene i Norge bør det minimum være 2 stykker hurtiglader som dekker alle hurtiglader teknologier (man må ikke glemme AC 43 kw her) med untak av Telsa som vil styre alt selv.

Dette var vel modellen for de nyeste hurtigladerene som kom opp ved hønefoss. Her var det vel et kraftselskal/elverk som stod bak (anntagelig er det lagt til rette "enkle" utvidelser av kapasiteten etter hvert). Jeg liker tesla sitt konsept ...

Laderen ved  Albjerk Bil støttet vel kun rask ladning på en DC teknologi for en bil av gangen.
(Når det er slikt blir vi elbil-eiere tydeligvis sure når DC-ladreren ikke er ledig når vi kommer)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

kos

Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 18:16
Dette viser vel bare en ting :

Ved oppsett av hurtigladere langs de store hovedveiene i Norge bør det minimum være 2 stykker hurtiglader som dekker alle hurtiglader teknologier (man må ikke glemme AC 43 kw her) med untak av Telsa som vil styre alt selv.

Dette var vel modellen for de nyeste hurtigladerene som kom opp ved hønefoss. Her var det vel et kraftselskal/elverk som stod bak (anntagelig er det lagt til rette "enkle" utvidelser av kapasiteten etter hvert). Jeg liker tesla sitt konsept ...

Laderen ved  Albjerk Bil støttet vel kun rask ladning på en DC teknologi for en bil av gangen.
(Når det er slikt blir vi elbil-eiere tydeligvis sure når DC-ladreren ikke er ledig når vi kommer)

Men på tesla sine SC fungerer det - og tesla kan lade på alt utenom combo. Og så sørger de for at bilene deres har strøm - fille firma.

TM

Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 18:16
Når det er slikt blir vi elbil-eiere tydeligvis sure når DC-ladreren ikke er ledig når vi kommer
Ingen grunn til å bli sur ved normal bruk, men når folk med "fribillett" misbruker hurtigladerne og insisterer på å lade fra 97-100 % så synes jeg det er grunn til å bli sur. Spesielt når vedkommende samtid blokkerer 22 kW ladekontakten ved samme stasjon.

PokerFjes

Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 14:43
Sitat fra: asgeirn på søndag 06. september 2015, klokken 10:17
Ladestasjoner er mangelvare, og særskilt omkring Notodden. Det aller viktigste formålet med hurtiglading er å komme seg videre på sin vei, ikke å fylle helt fullt.

Dersom det var viktig for eGolf-eieren å fylle fullt, burde vedkommende ha vurdert å benytte 22kW-stolpen fra 90% fremfor å monopolisere den eneste DC-laderen i mils omkrets.

OBS dette innlegget inneholder litt ironi ..........

Spesielt ille er det at "jeg" ikke har tilgang på hurtigladning i Notodden. Så er det atpåtil noen om ønsker å "blokkere" "Seinlade - muligheten" slik at den ikke står å venter på meg.

<klippetlitt>
Ironi eller ikke, det er to type2 uttak der (og på alle GK lokasjoner?), så erfaringsmessig står den nok og venter på deg ;)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

v-i-c

#25
Sitat fra: PokerFjes på søndag 06. september 2015, klokken 19:43
så erfaringsmessig står den nok og venter på deg ;)

Flott kommentar ... Ironi eller ikke

Men jeg savner storebroren .. 43
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

emil

Sitat fra: PokerFjes på søndag 06. september 2015, klokken 19:43
Ironi eller ikke, det er to type2 uttak der (og på alle GK lokasjoner?), så erfaringsmessig står den nok og venter på deg ;)

Tror jeg faktisk ennå har tilgode å se noen lade med Type2 hos GrønnKontakt

svingen

#27
Sitat fra: emil på søndag 06. september 2015, klokken 20:56
Sitat fra: PokerFjes på søndag 06. september 2015, klokken 19:43
Ironi eller ikke, det er to type2 uttak der (og på alle GK lokasjoner?), så erfaringsmessig står den nok og venter på deg ;)

Tror jeg faktisk ennå har tilgode å se noen lade med Type2 hos GrønnKontakt

Sist gang jeg var I Notodden sto de en zoe og ladet,veldig glad det var egen type2 lader så jeg fikk ladet på chademo,vedkommende skulle lade I 40 min og hadde akuratt starta :-) opplevde og att 2 andre ladet den halv timen jeg var der (flytta bilen når jeg kom til 80% vi satt og spiste på bergbys) så her er det nok høy belastning av og til.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

v-i-c

Sitat fra: TM på søndag 06. september 2015, klokken 19:13
Spesielt når vedkommende samtid blokkerer 22 kW ladekontakten ved samme stasjon.

Hvor lang og brei er egentlig "eGolfen" med en 6 meter lang type2-type2 kabel skulle det da være mulig.
En trenger vel ca 20 cm plass utenfor type2 "lade-hullet" for å få satt inn ladekontakten, kan ikke forstå annet enn en må jobbe hardt for å hindre noen å lade med type2 her selv om en selv bruker DC-laderen.

Dette høres merkelig ut .... men muligens mulig .....
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

Sitat fra: svingen på søndag 06. september 2015, klokken 21:31
Sitat fra: emil på søndag 06. september 2015, klokken 20:56
Sitat fra: PokerFjes på søndag 06. september 2015, klokken 19:43
Ironi eller ikke, det er to type2 uttak der (og på alle GK lokasjoner?), så erfaringsmessig står den nok og venter på deg ;)

Tror jeg faktisk ennå har tilgode å se noen lade med Type2 hos GrønnKontakt

Sist gang jeg var I Notodden sto de en zoe og ladet,veldig glad det var egen type2 lader så jeg fikk ladet på chademo,vedkommende skulle lade I 40 min og hadde akuratt starta :-) opplevde og att 2 andre ladet den halv timen jeg var der (flytta bilen når jeg kom til 80% vi satt og spiste på bergbys) så her er det nok høy belastning av og til.

Kanskje er det en Kiwi  i / rundt Notodden som kan overtales til å få en standard KIWI lader slik at flere kan lade i området ...
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA