Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bye Bye Carwings!!! Nytt NissanConnectSM EV kommer 29/09/2015

Startet av Leon, tirsdag 06. oktober 2015, klokken 10:26

« forrige - neste »

Leon

Hadde en spesiell opplevelse på hurtigladeren på Notodden i dag. Ankom laderen, og så at det allerede sto en Golf og ladet der. Sjåføren var ikke å se. På grunn av et problem med at sikringen lett går på denne ladestasjonen, har maks ladeeffekt blitt satt ned til 26 kW, så jeg var redd for at ventetida kunne bli lang. Da jeg sjekket hvor langt ladingen var kommet så jeg imidlertid at Golfen allerede hadde ladet i 45 minutter, og at batteriet viste hele 98%. Dessuten lå det en lapp med et telefonnummer på dashbordet, så da var det jo bare å ringe. Dessverre var det ingen som tok telefonen.

Koplet da CHAdeMO-pistolen til min bil, slik at den var klar for lading, og forsøkte å ringe for andre gang. Fikk fortsatt ikke noe svar.

I mellomtiden hadde det gått fire nye minutter, og batteriprosenten var nå økt fra 98 til 99%. Er vant til at det ikke går ann å stoppe ladingen uten å bruke ladebrikken, men fikk et innfall at jeg skulle prøve. Overraskelsen var stor, men positiv, da ladingen på Golfen stoppet, og min bil begynte å lade.

Kort tid etter ringte eieren av Golfen meg tilbake, og jeg fortalte at jeg hadde stoppet ladingen hennes siden bilen allerede var ladet til 99%. Den videre dialogen gikk omtrent som følger:

Hun: "Men du kan jo ikke uten videre stoppe ladingen til andre!"

Jeg: "Nei, det trodde ikke jeg heller at man kunne uten å bruke brikken, men det var tydeligvis mulig".

Hun: "Jeg sitter her og følger med på telefonen, og jeg hadde 5 minutter igjen til jeg hadde nådd 100%".

Jeg: "Skal du langt?"

Hun: "Det har ikke noe med saken å gjøre. Du kan ikke stoppe en annens lading!".

Nå følte jeg ingen dårlig samvittighet, og noen unnskyldning hadde jeg heller ikke lyst til å gi. Jeg hadde ringt to ganger uten å få svar, jeg kunne ikke vite hvor lang tid det tok før hun var tilbake, og hun hadde vel kanskje kunne fått 2 km ekstra kjørelengde. Jeg lot følgelig samtalen løpe ut i sanden, uten noen videre diskusjon, selv om det hadde vært fristende å fortelle henne noe om å vise hensyn til andre som også trenger lading.

Jeg ladet ikke lenger enn jeg måtte for å komme til Kongsberg, ca 15 minutter, siden ladehastigheten var så treg, og koplet fra laderen. Først da registrerte jeg at jeg ikke behøvde å bruke ladebrikken. Dette forklarte samtidig hvorfor jeg hadde fått stoppet hennes lading. Ladingen hadde blitt satt til gratis, sannsynligvis på grunn av ladehastigheten, og bruk at brikke var dermed ikke nødvendig.

For ordens skyld: det er bare en hurtigladestasjon på Notodden, og det er bare en som kan hurtiglade om gangen.

Jeg kjørte videre, og Golfen sto der fremdeles uten at jeg hadde sett noen personer. Jeg vurderte å starte ladingen hennes igjen, men slo det fra meg siden det kanskje også ble feil, og noen ny telefonsamtale var uaktuelt.

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

RaBalder

At golfen hadde ladet i 45 minutter og hadde 98% på batteriet gir deg vel ikke noen større berettigelse til å begynne og lade din egen bil.

At du heller ikke får tak i eier på telefon gir deg heller ikke noen større grunn til å begynne å lade din egen bil.

Golfens eier bruker produktet "hurtiglader på Notodden" og betaler for å bruke den.

Da må neste bruker som ønsker å bruke produktet "hurtiglader på Notodden" vente på tur og ikke blande seg opp i Golf-eiers bruker av produktet.


Så kan man mene det er fullstendig tullete å stå på hurtiglader og lade til 100%. Og lure på om det virkelig trenges.
Men det må ikke føre til at all fornuft settes til side.


  • En kunde blir betjent
  • Neste kunde må vente
  • Når kunden som blir betjent er ferdig, så er det neste kundes tur

E_S

Et problem er også at mange har så lite teknisk innsikt at de ikke skjønner/vet at ladingen går tregere og tregere jo fullere batteriet blir. Veldig mange tror at det går like fort å lade f.eks. 80 til 100% som fra 20 til 40%..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

elektrolux

Støttet Leon fullt ut.

Gretne egoistiske, kunnskapsløse og dogmatiske Elbilister bør ikke få ødelegge for folk på farten.

Har man fått på 50 km rekkevidde burde all rett til viderer prioritet på ladingen opphøre.

I dette tilfelle ville Leon ladet inn 250 km/ t mens tante Pose her fikk på toppen 10 km / t 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

1000kwh

Enig i at man skal la andre sine biler være så lenge de faktisk lader og betaler for strømmen. Da er det bare å vente!

OlavEmil

Vel, her er det jo fleire ting som talar for at Leon slett ikkje har gjort noko gale:

1. Han hadde ikkje til intensjon å stoppe ladinga på Golfen. Det vanlege er jo nettopp at ein registrerer brikka si og koplar til, så startar ladinga når den andre er ferdig.

2. Ladinga var gratis. Fru Golf betalte altså ikkje for noko som helst.

3. Fru Golf hadde lagt att telefonnummer. Leon prøvde å ringje fleire gongar.


Ut over det er eg heilt einig med alt elektrolux skriv. Enkelte folk burde ta seg kraftig saman. Ho sit altså og nistirrer på telefonen, og ser at det kjem til å ta heile fem minutt å få pressa på den siste prosenten (som ho altså ikkje betaler for, truleg grunnen til at ho SKAL ha fullt, så ho slepp å betale 1,5 øre for den same straumen heime), samtidig som ho let vere å svare på telefonen som ho openbart forstår at er frå ein som treng lading. Nei, det er berre flott at sånne folk ikkje berre får ture fritt kvar gong.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

RaBalder

Sitat fra: E_S på søndag 06. september 2015, klokken 08:57
Et problem er også at mange har så lite teknisk innsikt at de ikke skjønner/vet at ladingen går tregere og tregere jo fullere batteriet blir. Veldig mange tror at det går like fort å lade f.eks. 80 til 100% som fra 20 til 40%..
Sant alt du sier.

Men hva har det med saken å gjøre?

RaBalder

#7
Sitat fra: elektrolux på søndag 06. september 2015, klokken 09:16
Gretne egoistiske, kunnskapsløse og dogmatiske Elbilister bør ikke få ødelegge for folk på farten.
Dette er egenskaper som jeg ikke utfra det opprinnelige innlegget kan se at golf-eieren har.
Og jeg kan heller ikke se at Leon er mer på farten enn golf-eieren.

Vi kan vel anta at golfeieren ikke er på farten når det pines inn de siste 2-3km på en hurtiglader. Men for alt vi vet så kan det være at golfeieren er på langtur hun også. Og anser at hun har behov for å lade fullt.


Sitat fra: elektrolux på søndag 06. september 2015, klokken 09:16
Har man fått på 50 km rekkevidde burde all rett til viderer prioritet på ladingen opphøre.

I dette tilfelle ville Leon ladet inn 250 km/ t mens tante Pose her fikk på toppen 10 km / t
Det er vel ikke opp til neste lader å avgjøre om 50km er nok. Hvis den som lader trenger 90km så må dem få lov å lade til 90km selv om det står en og venter.

Og at hun bare ville få inn 10km på en time og at neste lader vil få inn 250km på en time betyr ikke at hun må avbryte sin lading.

pudderjagar

Er da ikkje betre med litt samarbeid her? Hvis bil 2 berre trengte 10 min så kan vel han få låna ladaren i 10 minutt og så kan golfen fortsette etterpå. Vil tru at golfen ikkje tapar så mykje tid på da.

Husk at det er på denne måten folk ikkje vil bruka hurtigladarar sidan dei må stå å vente i det lange og breie berre for å klatte på litt slek at dei når fram til neste mål. No i starten på elbileventyret vil da vera lite kapassitet på ladestasjonane inntil ladeoperatørene ser kva som er behovet og kor mykje dei må bygge ut.

Så del på dei få ladarane som er. Både den som lader og den som treng lading må samarbeide.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

asgeirn

#9
Ladestasjoner er mangelvare, og særskilt omkring Notodden. Det aller viktigste formålet med hurtiglading er å komme seg videre på sin vei, ikke å fylle helt fullt.

Dersom det var viktig for eGolf-eieren å fylle fullt, burde vedkommende ha vurdert å benytte 22kW-stolpen fra 90% fremfor å monopolisere den eneste DC-laderen i mils omkrets.

Videre har Emil Leon forsøkt å informere eieren, og tilsynelatende ble ladingen avbrutt uten at det var hans hensikt.

At batteriet lader saktere når det er nesten fullt virker det som det er bare Bjørn og hardcore Leaf-eiere som vet; kanskje Elbilforeningen og ladeaktørene burde fronte en informasjonskampanje for å spre denne essensielle kunnskapen?
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Leon

Golf-eieren skal ha kred for at hun la igjen mobilnummeret. Det burde alle gjøre når man skal lade over 80%, og forlater bilen. Det pleier jeg også selv å gjøre de få gangene jeg lader så lenge.

Det kan også være flere grunner til at hun ikke tok telefonen enn at hun bare hadde 10 minutter igjen å lade. Hadde jeg fått kontakt, og hun hadde sagt at hun kom om 10 minutter, hadde jeg også sagt at det var ok. Jeg hadde tross alt nettopp kommet.

Jeg tror heller ikke hun hadde stått der til 100% hvis det ikke var for at ladingen var gratis. Er dårlig butikk å betale 10 kr for 1,5 km kjøring. Da ville jeg heller stoppet ladingen på 70-80%, og ladet 5 minutter for eksempel i nærheten av Drammen, for å komme til Oslo.

Litt ironisk faktisk at det muligens er "min skyld" at ladestasjonen på Notodden var gratis. Det var den ikke sist jeg brukte den på torsdag, og jeg fikk svar på min epost til Grønn Kontakt om at laderen ga redusert makseffekt.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

#11
Sitat fra: asgeirn på søndag 06. september 2015, klokken 10:17
Videre har Emil forsøkt å informere eieren, og tilsynelatende ble ladingen avbrutt uten at det var hans hensikt.

Leon, ikke Emil, selv om det kanskje kan være noen likheter. Kanskje en "Emil light" versjon ;)

Vi har kjørt Leaf omtrent like lenge, og like langt. Ingen av oss er vel heller ikke redd for å legge ut på lengre turer. Min lengste dagstur er imidlertid ikke lenger enn 42 mil, men turer på 30 mil tar jeg stadig vekk. Har hatt tre av dem siste uke. Jeg har også bare 220 hurtigladinger, mens Emil har nærmere 290 på to år. Jeg er heller ikke like aktiv her på forumet.

Har ingen planer om å prøve å ta igjen Emil, hverken i aktivitet her på elbilforum, eller på antall hurtigladinger, og hans dagsrekord med Leaf skal få stå i fred for meg! :D

For øvrig er jeg enig i det du skriver. ;)


Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

kos

Sitat fra: Leon på søndag 06. september 2015, klokken 10:53
Sitat fra: asgeirn på søndag 06. september 2015, klokken 10:17
Videre har Emil forsøkt å informere eieren, og tilsynelatende ble ladingen avbrutt uten at det var hans hensikt.

Leon, ikke Emil, selv om det kanskje kan være noen likheter. Kanskje en "Emil light" versjon ;)

Vi har kjørt Leaf omtrent like lenge, og like langt. Ingen av oss er vel heller ikke redd for å legge ut på lengre turer. Min lengste dagstur er imidlertid ikke lenger enn 42 mil, men turer på 30 mil tar jeg stadig vekk. Har hatt tre av dem siste uke. Jeg har også bare 220 hurtigladinger, mens Emil har nærmere 290 på to år. Jeg er heller ikke like aktiv her på forumet.

Har ingen planer om å prøve å ta igjen Emil, hverken i aktivitet her på elbilforum, eller på antall hurtigladinger, og hans dagsrekord med Leaf skal få stå i fred for meg! :D

For øvrig er jeg enig i det du skriver. ;)
Denne saken er enkel - Leon kobler seg på og gjør alt klart - maskinen slår av golfen og kjerringa er sur. maskinen har vel funnet ut at det er slutt på ladingen til golfen - og dermed er Leon i gang. Det hender at maskinen viser 98 - 99 selv om bilen har 100 %. det var vel det som skjedde.

Så Leon dette bør du ta lett og kjerringen er ikke akkurat et hyggelig bekjentskap.
Stort verre enn det er det ikke - så håper jeg at jeg ikke møter kjerringen.

Leon

Sitat fra: kos på søndag 06. september 2015, klokken 11:31
Denne saken er enkel - Leon kobler seg på og gjør alt klart - maskinen slår av golfen og kjerringa er sur. maskinen har vel funnet ut at det er slutt på ladingen til golfen - og dermed er Leon i gang. Det hender at maskinen viser 98 - 99 selv om bilen har 100 %. det var vel det som skjedde.

Så Leon dette bør du ta lett og kjerringen er ikke akkurat et hyggelig bekjentskap.
Stort verre enn det er det ikke - så håper jeg at jeg ikke møter kjerringen.

Ingen fare for at jeg begynner å kjøre fossilbil igjen etter denne episoden, eller bruke elbilen mindre for den sak skyld. SÅ veldig ubehagelig var den heller ikke, og jeg har blitt kjefta på før, så det tar jeg lett! :) Er vel heller ikke kjent for å være den som viker unna for en diskusjon...

Så kan det vel også tenkes at dama, som jeg velger å benevne henne som, hadde en dårlig dag, og at hun kanskje også ser saken i et annet lys når hun får tenkt seg om.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

#14
Sitat fra: Leon på søndag 06. september 2015, klokken 10:53
Sitat fra: asgeirn på søndag 06. september 2015, klokken 10:17
Videre har Emil forsøkt å informere eieren, og tilsynelatende ble ladingen avbrutt uten at det var hans hensikt.

Leon, ikke Emil, selv om det kanskje kan være noen likheter. Kanskje en "Emil light" versjon ;)

Vi har kjørt Leaf omtrent like lenge, og like langt. Ingen av oss er vel heller ikke redd for å legge ut på lengre turer. Min lengste dagstur er imidlertid ikke lenger enn 42 mil, men turer på 30 mil tar jeg stadig vekk. Har hatt tre av dem siste uke. Jeg har også bare 220 hurtigladinger, mens Emil har nærmere 290 på to år. Jeg er heller ikke like aktiv her på forumet.

Har ingen planer om å prøve å ta igjen Emil, hverken i aktivitet her på elbilforum, eller på antall hurtigladinger, og hans dagsrekord med Leaf skal få stå i fred for meg! :D

For øvrig er jeg enig i det du skriver. ;)

Hadde gjort akkurat det samme som deg. Nå sitter jeg på dagens andre ladestopp på Evje etter en liten tur oppover Setesdalen, neste helg blir det derimot to ladestopp på Notodden og ser at jeg kanskje må ha reserveplanen klar.

Edit:
Kan jo legge til at jeg faktisk har koblet bort en annen bil som ladet på ~95% og under 4kW i ladestrøm ved en anledning for snart et år siden. Dette var ved den semihurtige på Skagerak Arena i Skien. Jeg rakk vel å lade det jeg trengte for å komme meg fra Skien til Arendal (etter tur fra Notodden) før andre eier kom og hentet bilen sin. Dette også gratis-lader.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA