Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget sept. 2015

Startet av sjokomelk, mandag 05. oktober 2015, klokken 22:52

« forrige - neste »

sjokomelk

Haugesund kommune har plutselig bestemt seg for å nekte ladbare hybrider å lade på ladestasjonen deres.
http://htv.no/video/34220/

Er en artikkel i Haugesunds Avis i tillegg, men den er dessverre bak betalingsmur.
http://www.h-avis.no/miljo/sentrum/haugesund/her-vil-han-gjerne-sta/s/5-62-107470
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17


Griffel

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 05. september 2015, klokken 22:27
Haugesund kommune har plutselig bestemt seg for å nekte ladbare hybrider å lade på ladestasjonen deres.
http://htv.no/video/34220/

Er en artikkel i Haugesunds Avis i tillegg, men den er dessverre bak betalingsmur.
http://www.h-avis.no/miljo/sentrum/haugesund/her-vil-han-gjerne-sta/s/5-62-107470
Merkverdig tankegang i den kommunen, fornuften bak et slik vetak er ikke lett å få øye på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Bjølseth1

Er dette en offentlig ladestasjon så er det ikke åpnet for ladbarehybrider å stå på ladestasjoner der det står "ladestasjon Elbil" men det kommer med den nye parkeringsforskriften. Det er ikke åpnet for det i dagens forskrift. men står det "ladbar motorkjøretøy" så kan de det.
Jo hei å det går

acenta

bno

Det er bra og fremtidsrettet av Haugesund kommune. Ladbare hybrider må behandles som ICE biler. Utviklet som et krampaktig forsøk fra produsentene i et forsøk på å holde fast vrd det konservatve gamle. Bra!!!!!
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

sjokomelk

Det er jeg som er i saken.

Samtidig har de fjernet 8 av 18 ladestasjoner i sentrum. Så dette er virkelig en positiv utvikling...
Skal ta saken videre med sentrumsforeningen nå i morgen. De er desperate etter å trekke folk til sentrum, da kjøpesentrene utenfor bykjernen stikker av med mesteparten av handelen. Kan være pipen får en annen lyd etterhvert.  8)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

timingbeltkiller

#7
Sitat fra: bno på søndag 06. september 2015, klokken 17:57
Det er bra og fremtidsrettet av Haugesund kommune. Ladbare hybrider må behandles som ICE biler. Utviklet som et krampaktig forsøk fra produsentene i et forsøk på å holde fast vrd det konservatve gamle. Bra!!!!!
I følge US statistikk fins  et betydelig antall hybrideiere som er  nede i ensifra/lave  prosenttall
for den kjøringen som skjer med bensinmotoren.

Å kjøre en hybrid på bensin enkelte langturer er ikke vesentlig forskjellig
fra å beholde sin gamle fossilbil til disse turene.
Ditto gjelder å nytte leiebil eller fly.

Forbudet fra H kommune betyr i realiteten enkelte hybrideiere
må skifte over fra eldrift til fossildrift raskere enn de gjorde med ladeadgang.
Mao ferre batteri- og flere bensinkm enn nødvendig og ønskelig.

Fundamentalisme er ofte kontraproduktivt!

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

bno

Med et potensielt økende omfang (dessverre) av disse hybrider (i Canada synker salget veldig) i Norge (inntil man finner sannheten om forbruket av fossil) vil da denne type kjøretøy oppta begrensede ladeplasser for dem som ikke har alternativ drivstoff og (understreket)  som vil "lide" pga denne uintenderte utviklingen disse hybridene representerer
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Griffel

Største fordel med ladbar hybrid er at småkjøringen (bykjøring) kan være på strøm, Haugesund holdning gjør at de går glipp av fordelen med redusert forurensning i byen. De fleste som kjøper en ladbar hybrid gjør dette nettopp for å kunne kjøre småkjøring forurensningsfritt.
For mange er en ren elbil ikke et alternativ.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bno

Mitt hivedpoeng er at ladetilgang  bør være forbeholdt de rene EL biler kun.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

odahle

Ingen overraskelse, Haugesund kommune har vel ikke akkurat vist stor interesse for elbiler/hybrider og lading. Er det den største byen i Norge, uten hurtiglader i/og rundt byen?

Ser for meg at dette er en sak de kommer til å gå tilbake på, spesielt om de skulle få mediedekning. Som du nevnte så sliter allerede sentrum mot Amanda/Oasen osv, dette hjelper heller ikke.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

emil

Den dagen ALLE ladeplasser til enhver tid er opptatt av LADENDE biler (BEV/PHEV) kan man se på saken om man enten skal øke antall ladeplasser, innføre en form for betaling for lading eller forby PHEV biler. Erfaringen fra de fleste stedene er nok at ikke-ladende batteribiler er et mye større problem enn ladende hybridbiler.

Jeg ønsker hybridene velkommen på ladeplass selv om det ved enkelte tilfeller har blitt til at jeg ikke fikk ladeplass og måtte finne andre lademåter.

timingbeltkiller

Sitat fra: emil på mandag 07. september 2015, klokken 09:46
Erfaringen fra de fleste stedene er nok at ikke-ladende batteribiler er et mye større problem enn ladende hybridbiler.
Innertier!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sølv-pilen

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 07. september 2015, klokken 09:57
Sitat fra: emil på mandag 07. september 2015, klokken 09:46
Erfaringen fra de fleste stedene er nok at ikke-ladende batteribiler er et mye større problem enn ladende hybridbiler.
Innertier!
Når det først er sagt, på denne aktuelle ladeplassen er det faktist ett problem at hybrider lader da de opptar plass som rene El biler er mer avhengig av for å komme seg videre dersom man bruker EL bil for kjøring til og fra byen. Som Sjokomelk selv fremhever:

Sitat fra: sjokomelk på søndag 06. september 2015, klokken 22:47
Samtidig har de fjernet 8 av 18 ladestasjoner i sentrum.

Dette gjør behovet for lading større på de få plassene som gjenstår for rene EL biler. Både ett sporty næringsliv som satser på miljø med El bil og private må dele disse få ladestolpene som er den eneste mulighet for lading i Haugesund sentrum.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA