Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av EinarV, mandag 05. oktober 2015, klokken 21:50

« forrige - neste »

tutti

Er flere enige at ladesituasjonen her er dårlig?

Jeg har derfor sendt en mail til senterleder monica.nyland@olavthon.com med pent ønske om flere.

Kanskje hvis flere "maser" så kan vi få orden på dette?

AmocoCadiz

Ja enig for få ladepunkter på Charlottenberg .
Eksempelvis har Nordby 15-20 ladepunkter OG hurtiglader,
Gallerian i Strømstad ca 20 ladepunkter, noe som helt klart gjør at vi prioriterer Strømstad/Nordby heller enn Charlottenberg for en handletur.
Å satse på flere vanlige ladepunkter for Charlottenberg ville sikkert øke interessen for å dra dit blant elbilister.

tutti

Bra at flere er opptatt av dette. Det finnes 2500 parkeringsplasser bare ved dette ene senteret og kun to ladeplasser (hvorav en med maks 10A).

Softblue

Oslo til Charlottenberg er vel 13,5 mil via Kongsvinger, som er den beste veien, så de fleste elbiler må vel lade før tilbaketuren.
På Charlottenberg Shoppingcenter Nord hvor jeg var for en liten stund siden så er det 2 ladeplasser som drives av Fortum.
Det er en felles stolpe med 230v 16A(3,6Kw) på den ene siden og 400v 32A(22Kw) på den andre siden. Skriften som viser dette på lokket er liten.
Så selv om begge ladeplassene var ledige, så greier jeg selvfølgelig å koble meg opp mot siden med minst strøm og får ladet lite den tiden jeg står der.
Man kan tenke seg situasjoner hvor en bil med 3,6Kw lader tar 22Kw sidem av stolpen og en bil med 22Kw lader må stå på 3,6Kw siden.
Det hadde vært bedre om begge sidene av stolpen hadde 400v 16A(11Kw).
Men all strøm er bedre en ingen strøm.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Avh

Sitat fra: tutti på torsdag 10. september 2015, klokken 22:27
Bra at flere er opptatt av dette. Det finnes 2500 parkeringsplasser bare ved dette ene senteret og kun to ladeplasser (hvorav en med maks 10A).
På tide å få x antall ladeplasser inn i bygningsforskrifter. Det være seg kjøpesentre som borettslag ...
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Trekkoppbil

For den som har Töcksfors som et alternativt reisemål, så er det enkelte type 2 uttak i kjelleren til Thon. Noen av dem er på 32A, men jeg er usikker på om alle er det, og jeg kjenner ikke til hvor mange faser man får.  Man risikerer å måtte prøve flere uttak der, da det er ikke alle kombinasjoner av uttak, kabler og biler som fungerer.  Jeg snakka med en teslasjøfør, som fikk bare ett av uttakene til å fungere, og der fikk han kun 16A. Jeg har prøvd med en 16A kabel og en 32A  som ikke fungerte der, på et par Leafer jeg har prøvd. 32A kabelen fungerte derimot med 32A på mennekes på Slependen.
Utenfor Handelsparken er det noen få stolper med 16A schuko, og på MC Donalds er det Chademo som virker i perioder.

Ellers er det greit å ha med seg røde 3-faseplugger når man er på tur, da det kan være bortgjemte vekkontakter på 16A eller 32A i enkelte garasjer, som på Nordby. På Norby er det mange offisielle ladepunkter også. Hurtigladeren klarer en bil på AC og en på DC samtidig, men ikke 2 på DC. Det er 3 offisielle ladeplasser langs en vegg der, hvor det er mange vegguttak, og ikke så lett å se hvilke uttak som går på samme 16A kurs. I andre enden er det en garasje med mange uttak, og gjerne ledige uttak, men ikke ledige p-plasser.  Man får gjerne ikke gjort stort annet på 2 timer der, enn å stå i kø og leite opp ladeplassene. Det er folk og biler over allt der, som står i veien for hverandre.


Ja, det bør være regler for uttak ved parkeringsplasser, men å felle dem inn i forskrifter er vel litt langt å gå. Det er en regel som gjelder, og det er at kunden har alltid rett: Så lenge kundene velger kjøpesentre og man verdsetter borettslag som har lademuligheter, så er det sånn reglene fungerer.

AmocoCadiz

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 11. september 2015, klokken 22:21
På Norby er det mange offisielle ladepunkter også. Hurtigladeren klarer en bil på AC og en på DC samtidig, men ikke 2 på DC.

Hurtigladeren på Nordby er nå kun mot betaling, det er Vattenfall som driver med deres betalingssystem. Etter hva jeg forsto er det snakk om Vattenfall-lade kort, men med kun den på Nordby og en i Gøteborg og resten i Stockholm er det et svært begrenset ladenettverk for enda et betalingssystem.

AmocoCadiz

#7
Sitat fra: nime01 på lørdag 12. september 2015, klokken 08:43
Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 12. september 2015, klokken 00:04
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 11. september 2015, klokken 22:21
På Norby er det mange offisielle ladepunkter også. Hurtigladeren klarer en bil på AC og en på DC samtidig, men ikke 2 på DC.

Hurtigladeren på Nordby er nå kun mot betaling, det er Vattenfall som driver med deres betalingssystem. Etter hva jeg forsto er det snakk om Vattenfall-lade kort, men med kun den på Nordby og en i Gøteborg og resten i Stockholm er det et svært begrenset ladenettverk for enda et betalingssystem.
Enda et system.. kruttet skal finnes opp fra gang til gang tydeligvis. Hva er så vanskelig med å utstyre disse laderne med en enkel kortbetalingsløsning lik den man finner på brusautomater, selvvaskeanlegg osv? Dytt inn kortet, bli trukket enten en fast sum eller velg sum med gjentatte trykk på en knapp.. forresten, noe slikt finnes jo allerede på ChaDeMo-laderen ved automobil-compagniet i Drammen.

Kjøpesenteret er vel pinlig klar over at 99,999% av alle besøkende med elbil er norske.. rart å velge en løsning som gjør at kundene må bli kunder et annet sted for å kunne lade på den ene plassen som er aktuell å lade på...

@AmocoCadiz, hvordan blir man kunde hos Vattenfall da?

Forsto det sån måtte enten forhåndskjøpe vattenfallladekort eller laste ned og registrere, nye brukernavn og passord i deres app, ingen drop inn direkte.

Men er helt enig, begynner å bli for mange betalingssystem å holde styr og huske på....

Undersøkte i samme slengen å kjøre litt lenger nedover Sverige, da var det Clever som er aktuelt, og jammen, må man ikke passe på og forhåndskjøpe clever sitt kort for 300kr. Klarte heller ikke å finne ut hva jeg får for 300kr, minutter eller kWh eller noe annet morsomt......kundene ønsker å bruke plastkortet alle har i lomma med visa el mastercard på, men alle hurtigladeselskap nekter denne opsjonen og vil styre inn kundene i lukkede medlemssystem, usmidig er det i hvertfall

tutti

#8
Vattenfall har en app som heter "ladda elbil". Dessverre er denne umulig å laste ned nå pga. at Norge ikke støttes, men de nordmennene som allerede har installert den får brukt den på Norby.

Jeg har også sendt en mail til Norby om dette problemet.

Jeg anbefaler flere elbilister å klage/mase på kjøpesentrene langs grensen til de får orden på både sakte, semi og hurtigladerne for sine kunder.

AmocoCadiz

Sitat fra: tutti på søndag 13. september 2015, klokken 21:05
Vattenfall har en app som heter "ladda elbil". Dessverre er denne umulig å laste ned nå pga. at Norge ikke støttes, men de nordmennene som allerede har installert den får brukt den på Norby.

Jeg har også sendt en mail til Norby om dette problemet.

Jeg anbefaler flere elbilister å klage/mase på kjøpesentrene langs grensen til de får orden på både sakte, semi og hurtigladerne for sine kunder.
God ide, du har ikke mailadresse tilgjenglig til senterledelse du sendte til så flere klager kommer til samme person og de skjønner at flere ønsker lading?


Softblue

Sånn som det er nå kvier man seg til å ta en tur på grunn av få ladeplasser. Det er kanskje grunnen til at få benytter dem. Flere ladeplasser gir flere elbiler på besøk.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

pudderjagar

Kjør til Tanum, like sør for Nordby. Der står da 3 gratis hurtigladarar samt at senteret er nytt.

Og til dei som lurer på kvifor da ikkje er kortbetaling på ladestasjonar så har da med kostnader for bruken å gjera. Dei fleste ladar for ca 20 kr. Når ca halvparten av beløpet går i kortautomatleige og transaksjonsgebyr så går da ikkje rundt. Og elbilfolket vil jo ikkje betala for kortbruken. Så då må ein berre infinna seg med dei billigaste løysingane som er i dag.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

kennethdelbekk

Hei.

Har sendt en mail til Charlottenberg storsenter og fikk svar tilbake om at det ikke var noen stor pågang på ladeplasser og de hadde derfor ingen tanker om å utvide antallet plasser.
Vil derfor anbefale alle om sende en epost og mase om ladeplasser til denne adressen: csc@olavthon.com
Fenstad
2014 Modell S85
2015 Soul EV Svart/Rød (solgt)

Terjer

Jeg sendte mail til Hypermat i mai og fikk et helt annet, og mye hyggeligere svar. Jeg brukte meldingsskjemaet på Hypermat sin nettside.

Ämne: Lading elbil

Meddelande:
Hei.
Jeg ser at dere har en ladestolpe for elbiler men én stolpe er litt lite. Jeg har vært en del i Tanum i Sverige og shopping centeret der har hele tre stykker hurtigladere som er gratis å bruke. Kunne det være noe for dere og? Den ladestolpen dere har er veldig bra men det trengs flere slike.

http://www.tanumshopping.se/

Med vennlig hilsen
Terje...

--
Detta meddelande är skickat från ett formulär på hypermat.se

Svar:
Hei og takk for tilbakemeldingen..

Vi har totalt tre stolper på våres to kjøpesenteret her i Charlottenberg.

Vi har to på Syd og en på Nord. For oss er dette et lite prøveprosjekt for og finne riktige stolper og riktig antall etter etterspørsel.

Men kan være enig i at en på Nord nå viser seg og være for lite i vise perioder.

Vi har stadig dialog med Fortum om hvilke løsninger som er best for oss, så vi skal evaluere på nytt nå i sommer.

Takker for tilbakemeldingen og synes det er hyggelig at du er fornøyd med våres stolpe på Nord.

Ønsker deg samtidig hjertelig velkommen igjen til oss.
VW e-up! - Aurskog-Høland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA