Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget sept. 2015

Startet av tveheim, mandag 05. oktober 2015, klokken 20:44

« forrige - neste »

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Carl Anton Stenling

Sitat fra: tveheim på mandag 07. september 2015, klokken 12:49
Jeg fant forresten en her: http://m.clasohlson.com/no/Kabelvinde,-50-m/36-2913. Kan den fungere?

Kabelen du linker til er bare 1,5 mm2. Det blir litt snaut for et såpass langt strekk, selv om spesifikasjonen fra produsenten sier at den har maksimum strømstyrke 16 A. Spenningsfallet blir rundt 5 % ved 10 A og man kan være usikker på om løsningen gir godt nok kortslutningsvern.

Minimum 2,5 mm2 kabeltykkelse er å anbefale.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

tveheim

Ok, har du tilfeldigvis link til en sånn? :-)

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

DannyRS

'14 Nissan Leaf Acenta

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Trekkoppbil

Det finnes ikke noe eksakt svar på hva slags kabel du trenger, men du kan gjøre visse vurderinger:

Spenningsfall:
E-verkene leverer nominellt 230V, og en usikkerhet ned til -10%. Bor du nærme trafo, er det mulig du har høy og stabil spenning. Bor du langt unna, kan du få låger spenning i perioder hvor nabolaget har høyt forbruk.
Har du lang skjøteledning, får du i tillegg spenningsfall over den.
Så spørs det hvilke spenning bilen og evse krever. Leafen skal  ha enten 120V eller 240V, men jeg kjenner ikke til hvor stor slingring som aksepteres.

Spenningsfallet over skjøteledningen avhenger av arealet av tversnitt, lengde, og strømstyrke. Så spørs det hvor mye strøm du vil lade med, og hvor stort spenningsfall du kan akseptere. Det finnes kalkulator på nettet som regner ut spenningsfallet.

Jeg googla etter 2013 manual, og der fant jeg ikke så detaljerte spesifikasjoner om spenning:

Rated input voltage AC120V (single phase), AC240V (single phase)
Rated input frequency 60Hz
Maximum rated current 12A (AC120V), 18A (AC240V), 32A (AC240V; if so equipped)
Maximum power consumption 1.4 kVA (AC120V), 4.8 kVA (AC240V), 7.7kVA (AC240V; if so equipped)

Et annet sted i manualen står det 220-240V 20A.

Enkelte misliker å bruke husholdningskontakter til lading, da de blir gjerne litt varme, og dersom det er feil på dem, kan de bli overoppheta. Men her tar det av med mye hysteri og rykter om forbud som ikke finnes. Kontaktene skal tross allt tåle 16A over tid, og de skal være testa med 45% overlast over tid, for å bli typegodkjennt.

CEE står for industrikontakt. Det er et mangfold av ulike kontakter: Du har for blå for 1 fase, blå for 3-fase 230V, og rød for 3-fase 400V, og ulike dimensjoner for 16A og 32A-kurser.
Her er det en skjøteledning på 2,5mm2: http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjotekabel-2000021073/

Oppdatering: Vedlagt følger bildet av spec på en EVSE som jeg hadde lettest tilgjengelig, hvor man kan se krav til spenning. Poenget mitt er at Leaf er ikke en norsk bil, og den kan støtte større spenningsområdet enn det Norske e-verk tilbyr.  Dette er en amerikansk EVSE til 2013 Leaf, men det er lagt inn firmware for Europa. Den støtter 200-250V, mens e-verket skal levere minst 207V, så man har 7V å gå på, med denne EVSE. Etter min erfaring holder ikke e-verket alltid den spenninga den lover, men de retter gjerne opp, om spenninga er for låg.

Homecast

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 09. september 2015, klokken 20:31

Enkelte misliker å bruke husholdningskontakter til lading, da de blir gjerne litt varme, og dersom det er feil på dem, kan de bli overoppheta. Men her tar det av med mye hysteri og rykter om forbud som ikke finnes. Kontaktene skal tross allt tåle 16A over tid, og de skal være testa med 45% overlast over tid, for å bli typegodkjennt.

CEE står for industrikontakt. Det er et mangfold av ulike kontakter: Du har for blå for 1 fase, blå for 3-fase 230V, og rød for 3-fase 400V, og ulike dimensjoner for 16A og 32A-kurser.
Her er det en skjøteledning på 2,5mm2: http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjotekabel-2000021073/

Da foreslår jeg at du leser det andre innlegget jeg har skrevet om hvorfor, men en vanlig kontakt er ikke designet etter det du foreslår her, og dersom du skal legge ut tips som dette så hadde det vært veldig fint med dokumentasjon på din påstand!

Leaf skal BTW ha 230 V i Norge (120V finnes ikke i Norge som fasespenning men i USA)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Trekkoppbil

Heisann!

Ja, jeg kan komme med dokumentasjon. Forvaltningsloven stiller krav til forskrifter, og der er det mange krav som NEK400 ikke tilfredsstiller. NEK400 er derimot en kommersiell standard, som du må betale mange penger for å få tilgang til.  Forskrifter skal være fritt tilgjenglige og §38  i forvaltningsloven er det krav om at forskrifter kunngjøres i Norsk lovtidend.

§ 38.(formkrav og kunngjøring).
En forskrift skal:
a)   inneholde en uttrykkelig henvisning til den eller de bestemmelser som gir forvaltningsorganet hjemmel til å utferdige forskriften, og en henvisning i samsvar med EØS-høringsloven § 12 hvis forskriften inneholder tekniske regler i henhold til nevnte lov.
b)   nevne det forvaltningsorgan som har gitt forskriften;
c)   kunngjøres i Norsk Lovtidend;
d)   i kunngjøringen betegnes som forskrift.
...
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10#KAPITTEL_7

Etter min mening, skal ikke allmenheten behøve å forholde seg til krav i NEK400, så lenge den ikke er kunngjort i Norsk Lovtidend. Og jeg kan ut fra forvaltningsloven heller ikke forstå at man kan pålegge elektrikkere å kunne NEK400.

Mange elektrikkere omtaler NEK400 som en forskrift, og slike elektrikkere vil jeg holde meg unna.

På en annen tråd har du i kveld uttalt følgende:
"For å unnvike fra NEK 400 må du bevise at du minst sikrer FEL like godt og helst bedre enn NEK 400, og det skal vanskelig gjøres i dette tilfellet du snakker om her."

For det om du sier rett ut at man ikke er lovpålagt å følge normer, så skriver du her at man er pålagt å forholde seg til NEK 400 på en måte at man er nødt til å bruke NEK400.
Jeg finner ingen lovverk som bekrefter din uttalelse her.  Kan du dokumentere det?

I §10 i  FEL er det nevnt at nyeste versjon av normen kan brukes for å tilfredsstille sikkerhetskrav i kapittel V.
I veilledninga i §6, er det oppgitt:
"Siste ledd i § 10 omhandler kombinasjon av deler av normer. Dette er imidlertid ikke til hinder for at dersom krav til anlegget eller deler av det er bedre dekket i NEK 400 enn i del 2-8 i forskrift for elektriske bygningsinstallasjoner m.v. at kravene i NEK 400 kan legges til grunn."

Her er det et motsetningsforhold:
FEL sier at du kan følge NEK400 når dens krav er dekket bedre enn krav i forskrift.
Du sier "For å unnvike fra NEK 400 må du bevise at du minst sikrer FEL like godt og helst bedre enn NEK 400".

FEL er en kardemommelov hvor det stadig referes til at man skal gjøre risikovurderinger: Man skal være snill og grei, og ikke gjøre noe farlig, og forøvrig kan man gjøre som man vil. Min erfaring med elektrikkere, er at svært få av dem gjør risikovurderinger, og det virker som de rett og slett ikke tør å gjøre egne vurderinger, fordi de er så redde for å gjøre noe som er i strid med NEK400.
Videre virker det som at det er så mange detaljer i NEK400 som de ikke klarer å holde oversikt over, og alle har ulike oppfatninger. Som en sa: Spør du 20 elektrikkere om hva som er lov, så får du 20 forskjellige svar.
Og kommer du borti en elektrikker som virkelig gjør gjennomtenkte sikkerhetsvurderinger, så kommer det alltids en etterpå, som sier at det er helt feil, etter en eller annen regel, og han endrer til en farlig løsning.
Jeg ser det som en sikkerhetsrisiko at vi har en elektrikkerbransje med elektrikkere som ikke vil gjøre egne vurderinger, og som heller prøver seg som regelryttere i noen regler som de ikke forstår.
I mine øyne framstår NEK400 som en sekt.

Utlendinger som kommer til Norge er overraska over at det brenner så mange hus her i landet. De er ikke vant til det andre steder i europa, hvor det er snekkere som strekker ledninger og setter opp stikkontakter. De bruker vel hue der.

Homecast

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 09. september 2015, klokken 21:56
Heisann!

Ja, jeg kan komme med dokumentasjon. Forvaltningsloven stiller krav til forskrifter, og der er det mange krav som NEK400 ikke tilfredsstiller. NEK400 er derimot en kommersiell standard, som du må betale mange penger for å få tilgang til.  Forskrifter skal være fritt tilgjenglige og §38  i forvaltningsloven er det krav om at forskrifter kunngjøres i Norsk lovtidend.

§ 38.(formkrav og kunngjøring).
En forskrift skal:
a)   inneholde en uttrykkelig henvisning til den eller de bestemmelser som gir forvaltningsorganet hjemmel til å utferdige forskriften, og en henvisning i samsvar med EØS-høringsloven § 12 hvis forskriften inneholder tekniske regler i henhold til nevnte lov.
b)   nevne det forvaltningsorgan som har gitt forskriften;
c)   kunngjøres i Norsk Lovtidend;
d)   i kunngjøringen betegnes som forskrift.
...
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10#KAPITTEL_7

Etter min mening, skal ikke allmenheten behøve å forholde seg til krav i NEK400, så lenge den ikke er kunngjort i Norsk Lovtidend. Og jeg kan ut fra forvaltningsloven heller ikke forstå at man kan pålegge elektrikkere å kunne NEK400.

Mange elektrikkere omtaler NEK400 som en forskrift, og slike elektrikkere vil jeg holde meg unna.

På en annen tråd har du i kveld uttalt følgende:
"For å unnvike fra NEK 400 må du bevise at du minst sikrer FEL like godt og helst bedre enn NEK 400, og det skal vanskelig gjøres i dette tilfellet du snakker om her."

For det om du sier rett ut at man ikke er lovpålagt å følge normer, så skriver du her at man er pålagt å forholde seg til NEK 400 på en måte at man er nødt til å bruke NEK400.
Jeg finner ingen lovverk som bekrefter din uttalelse her.  Kan du dokumentere det?

I §10 i  FEL er det nevnt at nyeste versjon av normen kan brukes for å tilfredsstille sikkerhetskrav i kapittel V.
I veilledninga i §6, er det oppgitt:
"Siste ledd i § 10 omhandler kombinasjon av deler av normer. Dette er imidlertid ikke til hinder for at dersom krav til anlegget eller deler av det er bedre dekket i NEK 400 enn i del 2-8 i forskrift for elektriske bygningsinstallasjoner m.v. at kravene i NEK 400 kan legges til grunn."

FEL sier at du kan følge NEK400 når dens krav er dekket bedre enn krav i forskrift.
Du sier "For å unnvike fra NEK 400 må du bevise at du minst sikrer FEL like godt og helst bedre enn NEK 400".

FEL er en kardemommelov hvor det stadig referes til at man skal gjøre risikovurderinger: Man skal være snill og grei, og ikke gjøre noe farlig, og forøvrig kan man gjøre som man vil. Min erfaring med elektrikkere, er at svært få av dem gjør risikovurderinger, og det virker som de rett og slett ikke tør å gjøre egne vurderinger, fordi de er så redde for å gjøre noe som er i strid med NEK400.
Videre virker det som at det er så mange detaljer i NEK400 som de ikke klarer å holde oversikt over, og alle har ulike oppfatninger. Som en sa: Spør du 20 elektrikkere om hva som er lov, så får du 20 forskjellige svar.
Og kommer du borti en elektrikker som virkelig gjør gjennomtenkte sikkerhetsvurderinger, så kommer det alltids en etterpå, som sier at det er helt feil, etter en eller annen regel, og han endrer til en farlig løsning.
Jeg ser det som en sikkerhetsrisiko at vi har en elektrikkerbransje med elektrikkere som ikke vil gjøre egne vurderinger, og som heller prøver seg som regelryttere i noen regler som de ikke forstår.
I mine øyne framstår NEK400 som en sekt.

Utlendinger som kommer til Norge er overraska over at det brenner så mange hus her i landet. De er ikke vant til det andre steder i europa, hvor det er snekkere som strekker ledninger og setter opp stikkontakter. De bruker vel hue der.

NEK 400 er ikke for menigman, nå er ikke elektriske intallsjoner for menigman heller, se krav i FKE (Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr)
Her ser du hva en vanlig person kan forholde seg til av elektriske arbeider, hvilket betyr at man uansett må inn med en elektriker (og gjett hva han må forholde seg til)
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739

Utstyr følger ikke krav i NEK, de har egne standarder de må forholde seg til og jeg kan ikke se at du viser til et eneste punkt som omhandler det du mener om at en vanlig stikk skal tåle 16 Ampere + overlast og at dette skal være godkjent som elbil lading over lang tid.

Jeg har i annen tråd som du da har lest beskrevet forskjellen på Norm og Forskrift så det trenger du ikke ramse opp, jeg skriver også hvordan man skal klare å følge FEL, og som nevnt fordi det er så komplekst med elektro så er NEK utviklet for å tilfredstille FEL.
Om du liker dette eller ikke er rivende likegyldig, men for å bevise lik sikkerhet som i NEK som da er laget for å tilfredstille FEL bruker du ALLTID lenger tid enn om du følger NEK og dette gjør at kostnaden blir høyere for sluttkunden, altså er det mer fornuftig for kunden å følge NEK som er forhåndsgodkjente løsninger.
Legg merke til hva du selv har klippet ut.
Og dersom du hadde kjent til faget bedre hadde du vist at hvis ikke du vil bruke 20 timer på å dokumentere et lite anlegg (som ja jeg faktisk har gjort fordi kunden ønsket dette og løsninger som gikk utenom NEK) så er det billigere og bedre å følge NEK, jeg sier ikke at du må, men at det vanskelig lar seg gjøre å gå utenom, men du må bevise at du sikrer anlegget og det står også i teksten du har klippet inn.

Legg merke til tekst her :

Du sier "For å unnvike fra NEK 400 må du bevise at du minst sikrer FEL like godt og helst bedre enn NEK 400
Jeg unnviker ikke her, jeg skriver at du må sikre FEL like godt og helst bedre, hvorfor skal du velge å gå utenom en norm hvis du ikke sikrer bedre? Kun for å være viktigper og ikke ville gjøre noe sikkert? slik du anbefaller på dine innlegg.

At det ikke brenner hus ned i andre land har også mye med at der brukes bettong og mur i utstrakt grad mens i Norge brukes det treverk, gjett hva som brenner best av de to!

Jeg har nå en forståelse at du ikke har noen kompetanse innefor elektro og dermed burde du holde deg for god til å anbefalle ting.

Hilsen en med 8 år erfaring som service elektriker, utdannet elektro ingeniør og som daglig jobber med elektro fortsatt!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

tveheim

Når det kommer til kompetanse innen det her er nok dere på en helt annen planet enn meg vertfall! :-) Setter pris på at så flinke folk tar seg til til å vurdere min situasjon og komme med verdifulle råd!

Jeg ser det linkes til en kabel på biltema her: http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-2000023206/, men den er kun 20 meter og jeg må ha 50 (!). Oppsummert her så virker det som om at uansett hvordan man vrir og vender på dettte så er det risikabelt å trekke en såpass lang kabel? Jeg ser også at det nevnes CEE kontakt her. Er dette fordi denne typen kontakt er mer sikker? På hvilken måte? Ulempen med en slik kontakt slik jeg ser det er at jeg da må ha ny lader til leafen også siden den kun har en vanlig husholdningskontakt. Og det blir vel fort ekstra dyrt?

Jeg hadde håpt på å finne en ferdig pakkeløsning som ikke var alt for dyr. Samtidig er jeg avhengig av dokumentasjon som viser at løsningen jeg velger å gå for er så trygg som mulig. Men skjønner jo at dette er ikke rett frem akkurat.

Carl Anton Stenling

Den billigste løsninger er å koble sammen to av Biltemas gummikabler med 2,5 mm2 grensesnitt. Dersom Shuko-kontakten den skal kobles til er av god kvalitet, dvs. ikke gammel, produsert av f.eks. Elko og lite slitt så går det greit å lade med 9,5 A fra denne. Husk bare på at kabelen ikke må strekke pluggen i kontakten. Ladekladdtilkoblingen bør også beskyttes slik at den ikke blir liggende i vann.

En mellomløsning er å bytte kontakten i veggen til en kombinert CEE/Shuko-kontakt, kjøpe 4 mm2 kabel i helt strekk og ny ladekladd med CEE. Dette gir en meget sikker løsning - om enn med litt midlertidig preg.

I forhold til naboene ville jeg imidlertid forsøkt å finne en fast installasjonsløsning siden dette blir penere og gir en ryddigere introduksjon til elbillading. Her vil en elektriker kunne gi forslag. Når du har kjøpt en ny Tekna så er det kanskje ikke så dumt å investere 20-30.000 kr for en ryddig lading? Hvis du har eksklusiv bruksrett til ladepunktet så får du nok dette igjen når du selger boligen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

automat

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA