Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når faller prisen på brukt 70D

Startet av LMOR, mandag 05. oktober 2015, klokken 20:28

« forrige - neste »

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Må ha en lykkelig slutt. Normalt stopper ladingen 30min før appen tror. I dag var det 10min etter... Dette for å restore batteriet. Halen på ladingen er uvanlig lang. Appen er nå enig med bilen i %  :D, men ikke km. Nå blir ikke appen oppdatert fordi ladingen er ferdig. Rekkevidden er litt kortere nå pga flere småturer i kveld og det er blitt kaldere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ali_ben

En liten kuriositet jeg fant ut - hvis man vil vite hvor mange kWh (ikke prosent) bilen er ladet med uten å gå ut i bilen og taste koder kan man gå til BMW Routes, logge inn og legge inn en lang rute. Jeg fikk følgende ut av den nå:

Your destination cannot be reached on this route. Your vehicle is currently charged at 19,37 kWh, however this needs to be at least 101,70 kWh.

Men nå bør jeg jo gå ut i bilen og sjekke om det stemmer da...
BMW i3 levert 2. mai 2014

LMOR

Det var jo fantastisk!

Både bil og app leser kapasiteten likt, så det kan stemme. Forskjellen er hva de deler på for å få prosent.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorS

Veldig bra tips. Tok litt tid før jeg fikk det til. Måtte velge ECO PRO og velge bilen under rutekriterier. Fikk 19,83kWh.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

LMOR

Sitat fra: TorS på søndag 06. september 2015, klokken 10:53
Veldig bra tips. Tok litt tid før jeg fikk det til. Måtte velge ECO PRO og velge bilen under rutekriterier. Fikk 19,83kWh.
Jeg får det ikke frem  :(
Dette er på web? Jeg lager en rute, velger Eco Pro, velger i3, men får ikke frem noe annet enn tid og lengde.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorS

Ja, på web. Start med tom rute. Da vil bilens posisjon bli satt som punkt 1 så snart den velges under rutekriterier. Skriv så inn en adresse godt unna som punkt 2. Trykk beregn.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

LMOR

#22
Fikk det ikke til via ConnectedDrive, men det gikk når jeg logget meg inn på bmw-routes, trodde bare det skjedde automatisk siden i3 kom frem.
Det stemmer for min del på begge bilene jeg har tilgang til  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ganton

Interessant om forskjellen i beregninger app vs bil. Merkelig at tyskerne er slumsete med dette, mulig det er begrensninger i hva appen kan få av data når (status i standby men data kun når bilen er på etc..) som gjør det, men høres mest ut som dårlig testet software...

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LMOR

Sitat fra: ganton på mandag 07. september 2015, klokken 08:36
Interessant om forskjellen i beregninger app vs bil. Merkelig at tyskerne er slumsete med dette, mulig det er begrensninger i hva appen kan få av data når (status i standby men data kun når bilen er på etc..) som gjør det, men høres mest ut som dårlig testet software...
Appen og bilen forholder seg begge til riktig ladestatus i kWh.
Det å avvike fra det bilen mens den er koblet fra er riktig i mitt hode. Jeg ville ikke hatt det annerledes.
Appen er ikke avhengig av å snakke med bilen hver gang du skrur på appen, noe som gjør at bilen sparer strøm, og faktisk har de kWh når du kommer tilbake også.
Appen regner % slik at du alltid har den samme referansen, så selv om batteriene har redusert max kapasitet, så betyr 80% i appen 16kWh.
Bilen må gjøre et vanskelig valg, men den må neste bruke maks kapasitet som 100%.
Alternativet er selvfølgelig å droppe beskyttelsen av batteriet, noe som det ikke er sikkert andre elbiler har lagt inn på denne måten, men jeg tåler denne feilkilden fremfor å ødelegge batteriet. Jeg har nå kjørt 18+ måneder og har 0% reduksjon i batterikapasitet.
De fleste i3 eiere er nok ikke så opptatt av tallene at de en gang oppdager disse små glitchene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sirka

18,65 kWh fikk jeg oppgitt på BMW Routes at jeg har, på omtrent stappfullt batteri. Bør jeg be om en softwareoppdatering, da, eller ...?
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

LMOR

Sitat fra: Sirka på onsdag 09. september 2015, klokken 00:16
18,65 kWh fikk jeg oppgitt på BMW Routes at jeg har, på omtrent stappfullt batteri. Bør jeg be om en softwareoppdatering, da, eller ...?
Ja, så lenge SW du har er eldre enn ca 01.04.15.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Fikk denne i dag, som ekstra dokumentasjon på 32A ladingen og reduksjon i hastighet.
Den siste ladingen er øverst. Dette viser også at prisen Grønn Kontakt tar per 15min, baseres på tilført energi til batteriet og ikke levert energi. Det er bra!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Gondron

Sitat fra: LMOR på mandag 07. september 2015, klokken 09:48
Sitat fra: ganton på mandag 07. september 2015, klokken 08:36
Interessant om forskjellen i beregninger app vs bil. Merkelig at tyskerne er slumsete med dette, mulig det er begrensninger i hva appen kan få av data når (status i standby men data kun når bilen er på etc..) som gjør det, men høres mest ut som dårlig testet software...
Appen og bilen forholder seg begge til riktig ladestatus i kWh.
Det å avvike fra det bilen mens den er koblet fra er riktig i mitt hode. Jeg ville ikke hatt det annerledes.
Appen er ikke avhengig av å snakke med bilen hver gang du skrur på appen, noe som gjør at bilen sparer strøm, og faktisk har de kWh når du kommer tilbake også.
Appen regner % slik at du alltid har den samme referansen, så selv om batteriene har redusert max kapasitet, så betyr 80% i appen 16kWh.
Bilen må gjøre et vanskelig valg, men den må neste bruke maks kapasitet som 100%.
Alternativet er selvfølgelig å droppe beskyttelsen av batteriet, noe som det ikke er sikkert andre elbiler har lagt inn på denne måten, men jeg tåler denne feilkilden fremfor å ødelegge batteriet. Jeg har nå kjørt 18+ måneder og har 0% reduksjon i batterikapasitet.
De fleste i3 eiere er nok ikke så opptatt av tallene at de en gang oppdager disse små glitchene.

Hvordan ser dere ledig KW/h i bilen? Og hvordan veit du at du har 0% reduksjon i batteri?

Med ny software så får vi tilgang til 1 kw meir kapasitet ca?

Klykken

#29
https://www.bmw-routes.com/no/no/index.jsp
Logg inn øverst til venstre, og sett opp en rute som er for lang til bilens rekkevidde, velg ECO Pro og bmw i3 (din bil) i rutekriteriene. Vips så ser du hvor mye du har tilgjengelig i kWh. :)

Med fulladet bil ser du maks kapasitet.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA