Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når faller prisen på brukt 70D

Startet av LMOR, mandag 05. oktober 2015, klokken 20:28

« forrige - neste »

LMOR

Lager en ny tråd slik at de som ikke liker amatørtester eller ikke liker at jeg legger ut mye etter hverandre rett og slett kan la være å åpne denne tråden mer enn denne ene gangen.

Jeg har samlet mye informasjon i dag, og det kommer til å ta en stund før alt ligger ute. Jeg har prøvd å dokumentere resultater jeg har lest eller samlet inn/erfart tidligere. Vi kommer stadig opp i diskusjoner fordi vi ikke ser tingene på samme måte.

Det som kommer er (kanskje ikke i denne rekkefølgen):

- Erfaring med lading på Statoil
- Visning av rest-tid/avreisetid DC vs AC
- Om sprang i maks kapasitet
- At appen ikke viser riktig %
- At bilen heller ikke viser riktig %
- At app og bil viser forskjellige ting
- At eneste sikre er å lese av nåkapasitet på batteriet
- Tap under lading DC/AC
- 32A ladekurve, og når den krysser 16A
- 16A lading med Mennekes og tilført energi til batteri

Siste punktet er til TM
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

For å begynne med det siste. Lading med Mennekes laderen på 16A startet 17:16 og sluttet 17:46. Bildene er fra før, etter for å få det riktig.

Tilført: 3,2kWh/time
Tap: Mellom 5 og 10%. (Vanskelig å si sikkert hva spenningen var)

Uansett så er det tilført batteriet like mye med denne laderen som en annen 16A lader trekker fra nettet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Bildene over viser også at appen regner ut i fra en maks kapasitet på 20kWh. Detter er viktig for fortsettelsen
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Bilen derimot regner ut i forhold til maks kapasitet, som av en grunn jeg kommer tilbake til, lå på 19,3. Da blir det 75% og ikke 72% som appen viste.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Det som er interessant, er at så snart du starter bilen, blir appen oppdatert med det bilen sier. Det viser også at de ikke er i sync, selv om bilen lader. Begge viser altså feil, fordi maks kapasitet er 19,8. Kommer tilbake til det.
Det gjør også at bil og app viser forskjellig rekkevidde etter at du parkerer igjen, og det er gått litt tid, fordi bilen regner ift 19,3 og appen ift 20.0.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#5
Noe som dette viser på turen jeg nettopp måtte ut på. Appen leser % og rekkevidde fra bilen når du starter og frem til du parkerer. Men de tolker dette forskjellig etterpå. Så nå mente appen jeg var på 81% og med 113km i rekkevidde. Men når jeg starter bilen ser du at den mener rekkevidden er 120km. Appen blir da oppdatert med det bilen mener. Prosenten endres fordi det regnes ut fra 19,3, selv om det i dette tilfelle faktisk er appen som har rett i forhold til %, men det er bilen som har rett i forhold til rekkevidde.
Antar noen har falt fra nå   :P
Det skulle altså vært 81% og 120km rekkevidde.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Nå for å vise maks kapasitet. Som jeg har skrevet før så reduseres den hvis du hurtiglader. Men det er kun midlertidig til neste 100%.
Min maks ligger normalt på 19.9 eller 19.8. Slik var det også i dag frem til en hurtiglading jeg kommer tilbake til.
Men uansett er det kun kapasitetsmåleren en kan bruke hvis en skal måle ladehastighet og %. Alle andre visninger er omtrendtlige. Derfor er det denne jeg har basert alle mine målinger på. En kan derfor ikke bruke appen eller bilens % som "bevis" for ladehastighet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#7
Både bilen og hurtigladeren sliter med å regne kWh riktig. Det er også i følge en i BMW med i3 kunnskap grunnen til at bilen reagerer med å sette ned maks kapasitet, for å unngå å skade batteriene.
Har har jeg fått inn 4,2kWh på 14minutt, men stasjonen mener å ha levert 3,9. Det tok nok litt tid fra bildet ble tatt til det stoppet.
4,2 passer godt med ladetabellen, siden det er inkl. første knekkpunkt.
Enten er det lite tap, eller så viser ladestasjonen informasjon fra bilen ift hva som faktisk ble levert til batteriet. Mange av mine målinger viser omtrendt en til en ift kWh på ABB stasjonen og tilført kWh til batteriet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#8
Så til 32A. Først under 60%. Da fikk jeg 6,7kWh/t inn på batteriet, som igjen er det samme ABB viser. Enten null tap... Eller så trekker pumpen fra dette selv. Merk at bildet viser 12 minutt, mens jeg ladet 14,5minutt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#9
Så fra 80% til 86%. Det kommer nå inn 6,5kWh/t. Denne ladingen var på 12min for lettere å sammenligne bildene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#10
Fra 86 til 89% er farten kommet ned i 5,7kWh/t og mellom 89 og 91 er den nede i 3,6. Det betyr at fra ca 90% så går det like langsomt som 16A, som jeg også har regnet ut i flere andre tråder. De neste 6 min kommer det inn 2,8kWh/t.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Appen viser på dette tidspunktet også relativt nært riktig %, men feil rekkevidde. Når jeg da skrur på bilen, så blir % feil, men rekkevidden riktig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Da var det bare 2 punkt igjen:

1.
Det var ikke jeg som hadde sett feil, men hadde ikke forstått systemet. Hvis en lader på AC, så viser bilen neste avreisetidspunkt hvis det er satt. Hvis en lader på DC derimot, så vises ferdigtidspunkt selv om avreisetidspunkt er satt.

2. Statoil
Jeg prøvde å lade for første gang på Statoil. Etter gjentatte forsøk ga jeg opp. Ladeappen fikk ikke kontakt, og betjeningen fikk heller ikke startet lading. Normal 32A ga feilmelding på nettverksytelse X ganger. AC hurtiglading hadde kanskje virket hvis appen hadde virket. Satte bare i DC kontakten for å teste, men den låste seg selv om jeg ikke hadde startet lading. Låse igjen og opp bilen X ganger hjalp ikke. Og Appen fikk ikke startet eller stoppet lading. Fikk ikke pluggen ut. Måtte få betjeningen til å trykke på nødstopp, og da kom pluggen ut, men etter det klarte de ikke å starte stasjonen igjen... Bedre lykke neste gang.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Det var det. Håper noen fikk nytte av dette. Jeg fikk i hvert fall bekreftet tidligere målinger og observasjoner. Det forklarer også hvorfor vi ser forskjellige ting, og årsaken til dette.

MERK at dette ikke er noe kritikk av i3. Det er bare vanskelig å måle og vise batteriet riktig. Jeg synes det skal være slik det er, men det er greit å vite hvordan vi skal forstå tallene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på lørdag 05. september 2015, klokken 20:13
For å begynne med det siste. Lading med Mennekes laderen på 16A startet 17:16 og sluttet 17:46. Bildene er fra før, etter for å få det riktig.

Tilført: 3,2kWh/time
Tap: Mellom 5 og 10%. (Vanskelig å si sikkert hva spenningen var)

Uansett så er det tilført batteriet like mye med denne laderen som en annen 16A lader trekker fra nettet.
Takk LMOR for din  overbevisendr dokumentasjon. Da bestiller jeg Volvo lader. Ser ut til å være en veldig god løsning og en god pris :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA