Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Premium Center Console

Startet av Panders, mandag 05. oktober 2015, klokken 14:35

« forrige - neste »

Panders

Om kort tid er laderne fra Fortum på Fokserød i drift, de mangler kun idriftsetting fra Fortums teknikere :)

2 stk ChaDeMo/Combo 110A
(1stk ABB og en Garo)
2 stk Semihurtig 3-fas 32A

De Semihurtige lederne er ikke montert enda pr.d.d.

De har valgt å montere 2 forskjellig hurtigladere?? Var visst fordi da slapp begge å være utgav drift med samme feil. Er visst potensialet til forbedring på disse laderne...

Edit. Ser ut til at den ene ladestasjonen er i drift allerede
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

emil

Dette blir jo bra når man slipper omveien om Kiwi Moveien.

MortenRA

Leste dette i dag, og må si jeg et svært glad for å få denne på plass. Trodde AR var eneste som hadde godkjennelse der, men heldigvis var det feil. Et steg i riktig retning :)
Tesla Model S 75D - Soon to come

emil

Sitat fra: MortenRA på lørdag 05. september 2015, klokken 19:26
Leste dette i dag, og må si jeg et svært glad for å få denne på plass. Trodde AR var eneste som hadde godkjennelse der, men heldigvis var det feil. Et steg i riktig retning :)

AR fikk vel en gang for lenge siden tilsagn om støtte til utbygging på det stedet, men som vanlig bygget de jo ikke ut. Så lenge de nye er satt opp uten Transnova/Enova støtte kan utbygger gjøre akkurat som de vil, er heldigvis ingen begrensninger på sånt.

MortenRA

Sitat fra: emil på lørdag 05. september 2015, klokken 19:32
Sitat fra: MortenRA på lørdag 05. september 2015, klokken 19:26
Leste dette i dag, og må si jeg et svært glad for å få denne på plass. Trodde AR var eneste som hadde godkjennelse der, men heldigvis var det feil. Et steg i riktig retning :)

AR fikk vel en gang for lenge siden tilsagn om støtte til utbygging på det stedet, men som vanlig bygget de jo ikke ut. Så lenge de nye er satt opp uten Transnova/Enova støtte kan utbygger gjøre akkurat som de vil, er heldigvis ingen begrensninger på sånt.
Ja, heldigvis er det slik i denne saken. Dog gjør det at èn utbygger kan ødelegge for andre selskaper (les: AR) som nødvendigvis ikke har muskler til å bygge uten støtten.
Tesla Model S 75D - Soon to come

emil

Sitat fra: MortenRA på søndag 06. september 2015, klokken 17:09
Sitat fra: emil på lørdag 05. september 2015, klokken 19:32
Sitat fra: MortenRA på lørdag 05. september 2015, klokken 19:26
Leste dette i dag, og må si jeg et svært glad for å få denne på plass. Trodde AR var eneste som hadde godkjennelse der, men heldigvis var det feil. Et steg i riktig retning :)

AR fikk vel en gang for lenge siden tilsagn om støtte til utbygging på det stedet, men som vanlig bygget de jo ikke ut. Så lenge de nye er satt opp uten Transnova/Enova støtte kan utbygger gjøre akkurat som de vil, er heldigvis ingen begrensninger på sånt.
Ja, heldigvis er det slik i denne saken. Dog gjør det at èn utbygger kan ødelegge for andre selskaper (les: AR) som nødvendigvis ikke har muskler til å bygge uten støtten.

Bonusen denne gangen ble at vi fikk en operatør med fornuftig prispolitikk og ikke en som krever abonnement med lang bindingstid for å få lov til å lade, selv om vi måtte vente to år på laderen.

v-i-c

Sitat fra: Panders på lørdag 05. september 2015, klokken 12:51
Om kort tid er laderne fra Fortum på Fokserød i drift, de mangler kun idriftsetting fra Fortums teknikere :)

2 stk ChaDeMo/Combo 110A
(1stk ABB og en Garo)
2 stk Semihurtig 3-fas 32A

De Semihurtige lederne er ikke montert enda pr.d.d.

De har valgt å montere 2 forskjellig hurtigladere?? Var visst fordi da slapp begge å være utgav drift med samme feil. Er visst potensialet til forbedring på disse laderne...

Edit. Ser ut til at den ene ladestasjonen er i drift allerede

Trist at man ikke også fikk opp hurtiglading som passet meg og min bil ..... (Snufs de "glemte AC 43 kw)
Nå er blir det jo litt bedre plass til meg på Kiwi i Sandefjord. Litt mindre kø der etterhvert da ....
(Jeg liker denne stasjonen meget hygelig betjening på Kiwi. Handler altid litt der og forteller at jeg er fornøyd med at de har en hurtigladestasjon som passer meg. .....
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

BjørnL

Så er det en veldig positiv trend at det blir stadig mer vanlig å sette opp to hurtigladere per lokasjon, slik jeg forstår det nå er på Fokserød. Fortum har nylig gjort det samme i Flå i Hallingdal. Når man kan velge, så er det ingen tvil om at doble ladere vil være elbilistenes favoritter med den sikkerheten det innebærer.
Men generelt er det enda veldig mye å hente når det gjelder hvordan ladere settes opp. Tror de fleste ladere som settes opp nå har tak over seg. Det var ingen selvfølge bare for noen måneder siden, men det neste må være at også bil og fører kan stå under tak mens det lades, slik det er en selvfølge når en fyller bensin. Laderen på XY i Lillesand er den eneste jeg har brukt som har hatt det.
Prøvde akkurat den nye Statoil-laderen i Sandvika. Det regnet og var riktig ufyselig, og jeg ble temmelig våt på den lille tiden det tok å sette i kontakten og så komme meg under tak. Mørkt var det ved laderen også, mens bensinpumpene selvfølgelig sto tørt og godt og var godt belyst. Teoretisk skulle det være plass til to biler ved laderen, men på den ene siden sto det en container helt inn på avmerkingen til plassen, og på den andre siden var det satt noen betongklosser, så med to biler der ville det neppe være mulig å åpne dørene. Statoil Telemarksporten er vel også i stand til å betjene to biler (AC oc DC) samtidig(?) men er plassert slik at det er umulig. Det var så vidt jeg fikk manøvrert e-golfen slik at jeg fikk brukt den i det hele tatt
Bra blir det vel ikke før bensinsalget går så mye ned at stasjonene begynner å rive bensinpumpene og sette inn ladere der isteden.
Uansett flott at det bygges ut hurtigladere, men litt rart at det ikke tenkes litt lenger framover. Mange av de laderne som settes opp nå vil ikke ha livets rett når konkurransen blir sterkere og valgmulighetene større.
Men uansett takk til Statoil, Fortum, Grønn kontakt og alle de andre som gjør det mulig å være el-bilist i Norge. Vi gleder oss tross alt for hver ny lader, og Fokserød er et bra sted å ha en på!



Panders

Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 18:29
Sitat fra: Panders på lørdag 05. september 2015, klokken 12:51
Om kort tid er laderne fra Fortum på Fokserød i drift, de mangler kun idriftsetting fra Fortums teknikere :)

2 stk ChaDeMo/Combo 110A
(1stk ABB og en Garo)
2 stk Semihurtig 3-fas 32A

De Semihurtige lederne er ikke montert enda pr.d.d.

De har valgt å montere 2 forskjellig hurtigladere?? Var visst fordi da slapp begge å være utgav drift med samme feil. Er visst potensialet til forbedring på disse laderne...

Edit. Ser ut til at den ene ladestasjonen er i drift allerede

Trist at man ikke også fikk opp hurtiglading som passet meg og min bil ..... (Snufs de "glemte AC 43 kw)
Nå er blir det jo litt bedre plass til meg på Kiwi i Sandefjord. Litt mindre kø der etterhvert da ....
(Jeg liker denne stasjonen meget hygelig betjening på Kiwi. Handler altid litt der og forteller at jeg er fornøyd med at de har en hurtigladestasjon som passer meg. .....

Som skrevet ovenfor så kommer det 2 stk 32A AC lading om kort tid ved sidem av.
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

emil

Sitat fra: Panders på mandag 07. september 2015, klokken 11:18
Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 18:29
Trist at man ikke også fikk opp hurtiglading som passet meg og min bil ..... (Snufs de "glemte AC 43 kw)
Nå er blir det jo litt bedre plass til meg på Kiwi i Sandefjord. Litt mindre kø der etterhvert da ....
(Jeg liker denne stasjonen meget hygelig betjening på Kiwi. Handler altid litt der og forteller at jeg er fornøyd med at de har en hurtigladestasjon som passer meg. .....

Som skrevet ovenfor så kommer det 2 stk 32A AC lading om kort tid ved sidem av.

Panders

Bruker ikke Zoe 32A AC lading? Hva med leaf med 6,6kw?
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

emil

Sitat fra: Panders på mandag 07. september 2015, klokken 11:44
Bruker ikke Zoe 32A AC lading? Hva med leaf med 6,6kw?

Både Zoe og Leaf lader fint fra 22kW (400V 32A) Type2 kontakter, men noen her på forumet mener at man på bygge ut 43kW AC (63A 400V) alle plasser for å dekke noen få elbilisters behov og har spammet masse tråder om det i det siste. Totalt unødvendig når det ikke er biler i salg (annet enn enkelte R210 Zoe overliggere) som kan lade med mer enn 32A på AC uavhengig av 230V eller 400V.

v-i-c

Sitat fra: emil på mandag 07. september 2015, klokken 11:52
Sitat fra: Panders på mandag 07. september 2015, klokken 11:44
Bruker ikke Zoe 32A AC lading? Hva med leaf med 6,6kw?

Både Zoe og Leaf lader fint fra 22kW (400V 32A) Type2 kontakter, men noen her på forumet mener at man på bygge ut 43kW AC (63A 400V) alle plasser for å dekke noen få elbilisters behov og har spammet masse tråder om det i det siste. Totalt unødvendig når det ikke er biler i salg (annet enn enkelte R210 Zoe overliggere) som kan lade med mer enn 32A på AC uavhengig av 230V eller 400V.

>> som kan lade med mer enn 32A på AC uavhengig av 230V eller 400V.
ZOE lader ikke fra 230V med mindre enn det er TN-strøm

>> Totalt unødvendig når det ikke er biler i salg (annet enn enkelte R210 Zoe overliggere)
Vel du må ha lov til å ha din mening om dette temaet, på samme måte som jeg får lov å ha min.
Det er dermed ikke sakt at du eier sanheten.

Det er ikke totalt unødvendig å sette opp AC 43 kw bokser rundt om i landet.
Ja jeg kan være enig med deg i at det er unødig å lage en dyr løsning.

Har du 400V TN 64 A tilgjennelig og er villig til å betale ca 5000 mer for boksen på type2 løsningen får du et AC 43kw ladepunkt.

Når en tenker på hvor dyr en DC-lader er så er det rett og slett smålig å ikke legge NOK 5000,- på bordet for å legge tilrette for AC 43 kw
(Hvordan en teknisk gjør det har jeg forklart i en del andre tråder så det gjentar jeg ikke her).

Bygger du type2 ladeboksen din selv slik enklete elektrikkere her på forumet gjør,
så skal kostnaden med å gå fra 11kw løsning til 43kw løsning være ca 500 kr.

At Utbygger ikke lager en 43kw port ut av type2 løsningen må rett å slett komme av uvitenhet og dårlige tekniske rådgivere. Vond vilje tror jeg ikke det er.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Gliderman

Da er to hurtigladere satt i drift. Det kommer seg i Vestfold nå. En applaus til Fortum.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Panders

kommet fler i Vestfold? eller tenker du Grelland og Fokserød?
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA