Nye hurtigladere på Fokserød (Sandefjord)

Startet av Panders, lørdag 05. september 2015, klokken 12:51

« forrige - neste »

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

v-i-c

Det er flott at det kommer opp lademuligheter for norske elbiler. Det er synd at man ikke valgte en teknisk løsning med "universielle hurtigladere"

Har vært innom tre forskjellige netsteder for å prøve å få oversikt over hva dette ladepunktet tilbyr og om det vil være hensiktsmessig å benytte for meg og min elbil.

På de tre websider jeg undersøkte så oppgis ulik informasjon angående hvilke elbiler som kan benytte dette stedet til hurtigladning eventelt i det heletatt kan lade her.

Kan noen som fysisk har vært innom stedet komme med en kort oppramsing av hva som tilbys av lademuligheter her?

http://map.chargedrive.com/

McDonalds Fokserødveien
Fokserodveien 19

2            400V 32A Type 2
2            400V 110A CHAdeMO
1            400V 110A CCS
1            400V 110A CCS

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Fortum hurtigladestasjon Foksrød, Sandefjord
Fokserodveien 19, 3241 Sandefjord
Ant ladepunkt: 4
Fordeling:
2 CHAdeMO (Hurtig DC). 2 Combo (Hurtig DC).
Makstid:   Nei   Sted:   Hotell/Mat
Åpen24t:   Ja   Tilgang:   Betaling
Tilgjengelighet:   Offentlig       
Tilgang og betaling med SMS eller bruk av Fortums ladekort for faktura.

http://www.ladestasjoner.no/preview/?csid=NOR_03002

!
Fortum hurtigladestasjon Foksrød, Sandefjord

Oversikt over ladepunkt
1   CHAdeMO    Hurtig DC 24. sep 15:38   Alle EL      Betaling (Mobil og ladekort)
2   Combo       Hurtig DC 24. sep 15:38   Alle EL       Betaling (Mobil og ladekort)
3   CHAdeMO    Hurtig DC 24. sep 15:40   Alle EL      Betaling (Mobil og ladekort)
4   Combo      Hurtig DC 24. sep 15:40   Alle EL      Betaling (Mobil og ladekort)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Gliderman

Se vedlagte bilde. Laderene funker på praktisk talt alle elbiler. Stort pluss for at det er 2 ladere.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Har hatt Think Classic

evole

Begge hurtigladerne på Fokserød vises som defekte på kartet til Fortum nå.  :-\

Enda godt jeg hadde nok strøm til å komme meg hjem, men det ble ikke akkurat i 110 km/t...

automat

Sitat fra: evole på torsdag 24. september 2015, klokken 22:54

Enda godt jeg hadde nok strøm til å komme meg hjem, men det ble ikke akkurat i 110 km/t...

Er ganske mange ladere som står som defekt på map.chargedrive.com
Kiwi Holmestrand
Kiwi Melløs
McD Berger
Kiwi Fjellbo
Kiwi Heistad
Kiwi Auli

Ser ut som Fortum har litt å jobbe med når det gjelder oppetid og driftsstabilitet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Panders

Da har de fått opp AC laderne ila. siste uke og da! Najs!
Litt rart hvis begge stasjonene på Fokserød er nede samtidig, de er jo fra 2 forskjellige produsenter. Mulig det bare er krøll i systemet til Fortum da og at de funker med RFID.

Jeg trodde oppsettet var slik:
2 stk CHAdeMO/CSS
2 stk AC 32A Type 2

Man  får vel ikke ladet CSS og CHAdeMO samtidig fra samme ladeboks?

Et teknisk spm. som jeg regner med dere kan svare meg på.

Jeg har en leaf med 6,6kW lader.
Jeg har fått med en kabel til min veggmonterte 32A lader.

Sånn jeg har forstått det har bilen min CHAdeMO og type 1 plugg i front, er det riktig?

Etter mitt øyesyn på min ladekabel til 32A så har denne type 1 i bilenden og type 2? i andre enden. Vil det da si at hvis begge CHAdeMO laderne på Fokserød er opptatt, så kan jeg dra frem min 32A kabel og lade fra AC stolpen?

Takk for evt. svar

Mvh Panders
-17 Model S 75D

Kent

Sitat fra: Panders på torsdag 24. september 2015, klokken 23:20
Etter mitt øyesyn på min ladekabel til 32A så har denne type 1 i bilenden og type 2? i andre enden. Vil det da si at hvis begge CHAdeMO laderne på Fokserød er opptatt, så kan jeg dra frem min 32A kabel og lade fra AC stolpen?

Takk for evt. svar

Mvh Panders

Det stemmer. Du vil selvfølgelig ikke lade hurtigere en du gjør hjemme, men du får i allefall noe påfyll :)
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Panders

-17 Model S 75D

v-i-c

Sitat fra: Kent på torsdag 24. september 2015, klokken 23:33

Takk for evt. svar

Mvh Panders

Det stemmer. Du vil selvfølgelig ikke lade hurtigere en du gjør hjemme, men du får i allefall noe påfyll :)

Står du å lader på 6.6kw på en 22kw lader er det like dumt som om du lader 6kw fra en DC-lader om det er en kø bak deg av biler som kan lade med AV43kw. Håper da at du er flink å viker plass på samme måte som om du hadde veket plass fra en DC-lader etter at du har passert 80%
-- -- --
-- -- --

Gliderman

Køen av biler som kan lade med AC43kW blir nok ikke lang, om den i det hele tatt oppstår, så her er det bare å lade i ro og fred til DC lader ledig.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Har hatt Think Classic

Panders

Sitat fra: v-i-c på fredag 25. september 2015, klokken 14:09
Sitat fra: Kent på torsdag 24. september 2015, klokken 23:33

Takk for evt. svar

Mvh Panders

Står du å lader på 6.6kw på en 22kw lader er det like dumt som om du lader 6kw fra en DC-lader om det er en kø bak deg av biler som kan lade med AV43kw. Håper da at du er flink å viker plass på samme måte som om du hadde veket plass fra en DC-lader etter at du har passert 80%
joda, men bedre med 6,6kW enn 0kW! Ofte jeg mangler 1-1,5 mil for å komme hjem og da gidder jeg ikke evt. å stå i en halvtime og vente på CHAdeMO. Hvis noen kommer inn på plassen i mens jeg skal til å lade så slipper jeg de til om de trenger 3-4 min lading for å komme seg hjem :) gjelder seff 6,6kW også
-17 Model S 75D

Gliderman

Tror nok Fortum lever godt uten de få bilene som kan bruke 43kW AC. Er jo heller ikke noe stort problem når du bare kan kjøre en kilometer bort til Kiwi og handle mens du lader.Tenker de blir glade for omsetningsøkningen fra alle 43kW bilene.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Har hatt Think Classic

v-i-c

Sitat fra: Gliderman på fredag 25. september 2015, klokken 20:26
Tror nok Fortum lever godt uten de få bilene som kan bruke 43kW AC. Er jo heller ikke noe stort problem når du bare kan kjøre en kilometer bort til Kiwi og handle mens du lader.Tenker de blir glade for omsetningsøkningen fra alle 43kW bilene.

Mvh
Svein Erik

Til opplysning så er det Fortum som er opperatør på den omtalte KIWI laderen.
-- -- --
-- -- --

Gliderman

Så bra. Da er overskuddet til både Kiwi og Fortum sikret.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Har hatt Think Classic

evole

Sitat fra: automat på torsdag 24. september 2015, klokken 23:17
Sitat fra: evole på torsdag 24. september 2015, klokken 22:54

Er ganske mange ladere som står som defekt på map.chargedrive.com
Kiwi Holmestrand
Kiwi Melløs
McD Berger
Kiwi Fjellbo
Kiwi Heistad
Kiwi Auli

Ser ut som Fortum har litt å jobbe med når det gjelder oppetid og driftsstabilitet.
Fortum har absolutt en jobb å gjøre. Ved to av tre ladeforsøk hos Fortum har jeg kommet til defekt lader.

Jeg får opp 20 prikker nå dersom jeg filtrerer kartet til kun å vise defekte ChaDeMo-ladere. Riktignok har enkelte lokasjoner også en operativ lader, men situasjonen er virkelig ikke bra.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA