Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av p10, mandag 05. oktober 2015, klokken 08:39

« forrige - neste »

nr1rayner

#45
Sitat fra: bob-bob på fredag 02. desember 2016, klokken 10:16
Men de er vel fortsatt forbudt å montere ?
Jeg våger påstanden, de er ikke forbudt å montere, de er bare forbudt å bli tatt med  ;D ;D ;D 8) ;)

Hvordan defineres 2 lykter??
Den blackleaf linker til er jo "delt" inn i 2 lykter, men tviler på den blir definert som 2 separate lykter.
Tullete regelverk spør du meg...
Hvordan skal man definere led-barer, er 1 stk led 1 stk lykt så lenge den har egen reflektor?
I såfall har jo min ene bar 10 lykter..

Nei, det enkleste er å forholde seg til å demontere ved PKK.
Siden min montering er så anonym, har jeg vurdert å bruke teip-trikset, og koble fra sikringen så er det faktisk mulig at de ikke blir oppdaget  :P
Men går vel for den sikreste løsningen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

Sitat fra: blackleaf1 på fredag 02. desember 2016, klokken 10:39
bob-bob: hvorfor er de forbudt??

Er ref.17,5 og godkjent.

Fordi du må ha 2 stk. Her er svar fra offentlige myndigheter  :

"Denne saken har vært oppe i nasjonalt nettverk. Konklusjon er at LED lykter med fullgod merking som fjernlys kan monteres parvis som beskrevet i direktivene. VD skulle se på saken og vurdere om disse lyktene kunne monteres enkeltvis, men pr i dag gjelder parvis montering. Det er også viktig sjekke nøye ut det med merking. Mange er e-merket, men ikke e-merket som fjernlys. De med OK merking skal vis være vesentlig dyrere etter hva jeg er blitt fortalt." 


( At regelverket er tullete kan jeg godt si meg enig i...)

blackleaf1

Atle
Lindås

nr1rayner

Sitat fra: blackleaf1 på fredag 02. desember 2016, klokken 10:46
Min bil har to stk !
Ser feilen jeg, og sikkert bob gjorde nå  ;)

Du har 2 separate lykter, som da skal være godkjent hvis de er merket som fjernlys og REF 17,5 som du skriver.
Linken din i denne kommentaren din http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23452.msg533120.html#msg533120
er riktig, men bildet som kommer opp i kommentaren er av 1 lykt som ser ut som 2.
Ser jo bildet av bilen din litt lenger ned i tråden.
Tipper altså at bob gjorde samme feil som meg her  ;)

Så slå på fjernlysene, nyt de, smil og vær glad  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

blackleaf1

 :) :) :) :) :) Stemmer at bilde i linken er en lykt, men iflg dem godkjent som to. Dette er samme som mine men satt sammen ;D
Atle
Lindås

bob-bob

Sitat fra: nr1rayner på fredag 02. desember 2016, klokken 10:54
Sitat fra: blackleaf1 på fredag 02. desember 2016, klokken 10:46
Min bil har to stk !
Ser feilen jeg, og sikkert bob gjorde nå  ;)

Du har 2 separate lykter, som da skal være godkjent hvis de er merket som fjernlys og REF 17,5 som du skriver.
Linken din i denne kommentaren din http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23452.msg533120.html#msg533120
er riktig, men bildet som kommer opp i kommentaren er av 1 lykt som ser ut som 2.
Ser jo bildet av bilen din litt lenger ned i tråden.
Tipper altså at bob gjorde samme feil som meg her  ;)

Så slå på fjernlysene, nyt de, smil og vær glad  ;D

Right !  Dette så jeg ikke. Men da er de nok ok ja  ;)

Helgetur

Hei, eg tar opp denne igjen.
Eg vil montera ekstralys på Leafen, og har gått til innkjøp av eit sett Rigid SR2-10. Eg var og kikka litt under dashbordet og prøvde å finna ein god måte å trekka ledning for brytar inn i kupéen, men vart ikkje særleg klok. Korleis har de andre gjort dette?

nr1rayner

Sitat fra: Helgetur på mandag 23. januar 2017, klokken 11:28
Hei, eg tar opp denne igjen.
Eg vil montera ekstralys på Leafen, og har gått til innkjøp av eit sett Rigid SR2-10. Eg var og kikka litt under dashbordet og prøvde å finna ein god måte å trekka ledning for brytar inn i kupéen, men vart ikkje særleg klok. Korleis har de andre gjort dette?

Enkelt, ikke montert bryter  ;)

Vet ikke om det egentlig er påbudt å ha bryter..? Tror det var det før..
Min forrige bil hadde godkjente ekstralys, men ingen ekstra bryter, gikk gjennom PKK med det.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: Helgetur på mandag 23. januar 2017, klokken 11:28
Hei, eg tar opp denne igjen.
Eg vil montera ekstralys på Leafen, og har gått til innkjøp av eit sett Rigid SR2-10. Eg var og kikka litt under dashbordet og prøvde å finna ein god måte å trekka ledning for brytar inn i kupéen, men vart ikkje særleg klok. Korleis har de andre gjort dette?
Jeg og lette og lette etter en passende gjennomføring, men fant ikke noe foruten den store gummimansjetten som har alle ledninger ført inn til kupè.
Ble til at jeg etter mange forsikringer om at jeg var på rett plass "punkterte" mansjetten med et langt spist skrujern.
Hadde litt fett på skrujernet.
Tapet så på en ledning på et jern, smurte på fett, og tvang så ledning gjennom hullet. Ledningen fyller hullet godt, og fettet tenker jeg også er med å tetter.
Angrer på at jeg ikke fant meg en ledning med 2 eller 3 ledere i å "stappet" gjennom når jeg først fikk til å få en ledning gjennom. Hadde da hatt noen ledig for påkommende tilfelle, som f.eks å koble opp styrestrøm til fremtidig webasto.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Elgar

Hadde ikke noe passende å stikke opp der for å sjekke, men det er mulig at man kan stikke noe opp langs bjelken fra området merket på bildet her:


Helgetur

Begge forslag prøvd utan hell. Eg brukte ei stakefjær der du har tatt bilde, og kom meg fram til døra. Der tenkte eg å gå inn i ein av gummimansjettane som er der, men dei skjuler  berre ein skrue så eg kom ikkje lenger.

Når er det gjeld det andre forslaget, har eg klippa ei slisse i gummimansjetten der alle ledningane går inn i kupéen, men det er så trangt her at eg får ikkje sendt gjennom noko...

leafnor

Jeg tråklet ledning gjennom mansjett via motorommet med å legge ledning over skrujern og så tape med gaffa. Smurte litt fett på. Brukte lengste jernet jeg hadde for å rekke frem og gjennom. Pronsipp på bilde, med litt tykk ledning. Men tror det er forståelig.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

E_S

Påbudet om bryter forsvant for mange år siden, så den kan droppes om man ikke absolutt vil ha den.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Lynet

Har vel aldri vært påbudt med bryter på ekstra fjernlys.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

bob-bob

Sitat fra: Lynet på fredag 27. januar 2017, klokken 14:15
Har vel aldri vært påbudt med bryter på ekstra fjernlys.
Jo , det var det. (kjøpte ny bil i 2000 og det var påbud da. ) Dog er det ikke påbudt bryter nå !
Tror kravet forsvant i 2006 eller noe slikt ?

Derimot gjelder fremdeles følgende :
1.3

Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn. 

1.4
Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent.

PS : jeg ville nå satt på en bryter i tilfelle kortslutninger og diverse , kan skje mye med lykter og strøm... Kjekt å kunne koble ut kretsen og så kjøre videre... ( selv om man selvsagt har sikring.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA