Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: The looks, but not the sound

Startet av Marcuswaldal, mandag 05. oktober 2015, klokken 06:27

« forrige - neste »

Marcuswaldal

Har hatt buddyen i en tre ukers tid nå, veldig fornøyd hittil, dro forbi køen i kollektivfeltet idag, god følelse! MEN, jeg skulle teste dieselvarmeren her om dagen før vinteren kommer, og da ville den ikke starte. Det var noe på kanna når jeg kjøpte den, kunne ikke helt identifisere hva det var, men jeg helte det ut og fylte på lampeolje. Lest meg litt rundt på forumet og noen sier diesel, noen sier lampeolje? Jeg prøvde hvertfall med lampeolje, startet opp, vifta begynte å gå, pumpa begynte å tikke, jeg kunne høre at brennern "hosta", men så var det stopp. Så prøvde den jo igjen, 2 ganger til med tikking, uten å starte. Har noen en ide om hva som kan være feil? Tidligere eier hadde ikke brukt den, så den har vært ubrukt i noen år.

Carl Anton Stenling

Kan være smart å sjekke 12 V-batteriets spenning ved opptenning av Webastoen. Den trekker mye strøm i tenningsøyeblikket og dersom spenningen blir for lav så vil den ikke tenne.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rio

Dieselvarmere må brukes regelmessig; hvis ikke risikerer man at de "tetner til".

Hvis den tikker (pumpen "tikker"), så ville jeg sjekket dyser osv., og glødepluggen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marcuswaldal

Sitat fra: Rio på lørdag 05. september 2015, klokken 00:04
Dieselvarmere må brukes regelmessig; hvis ikke risikerer man at de "tetner til".

Hvis den tikker (pumpen "tikker"), så ville jeg sjekket dyser osv., og glødepluggen.

Er det lett å komme til 12V batteriet? Og hvor lett er det å få selve dieselvarmeren ut, jeg må vel ta den ut hvis jeg skal åpne den? Kan slitte sikringen ha noe med saken og gjøre, eller ville den ikke "tikket" i det hele tatt?

Rio

Hei,

Jeg kjenner ikke din biltype; jeg ville (for alle dieselvarmere) bare påpeke at de må ha service. Det er ikke så vanskelig. Start med å finne ut hvilken type/modell du har, og så finner du informasjon på nettet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RoadRunner

#5
Kjør varmeren en gang i måneden så virker den.

Du kan evt. prøve å behandle pumpa forsiktig med en trefjøl: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17296.msg274408.html#msg274408

Du kan forøvrig bruke både diesel og parafin. Den brenner renere med parafin og det blir mindre sot i brennkammeret. Det lønner seg å kjøre parafin en gang i året for å brenne den ren. Søler du diesel i garasjen blir du ikke kvitt lukta (den tyngste komponenten krever 270 grader C for å fordampe), mens parafin er mer egnet slik sett.

Jeg vil ikke anbefale bio-diesel. Det berømte "dieseldyret" opptrer oftere i tanker med slik diesel enn  ordinær kvalitet.

Edit:
Etter å ha lest innlegget ditt på nytt kan det være at du trenger å rengjøre/evt. bytte glødeplugg. Hvis det ryker (mye) hvit røyk, virker glødepluggen (men kanskje ikke godt nok). Da ville jeg satset på rengjøring i første omgang. (I båten har jeg forøvrig en diesel-varmer som krever rengjøring en gang i året pga mye sot)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Det kan forøvrig være at den er tregstartet etter langt opphold.

Siden den hostet til, så kan det kanskje bli suksess etter å ha prøvd flere ganger ? Luft i systemet fører til slik oppførsel, og er typisk hvis man kjører tom kanna. Det lønner seg å fylle ofte nok til at kanna ikke blir tom.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

HenryJac

Beklager at jeg hopper inn. Er det vanlig lampeparafin?
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Marcuswaldal

Takk for alle svar! Prøvde å starte igjen idag, og den startet? Holdt kanna høyt og til slutt hørte jeg at det begynte å brenne. Det kom også varmluft inne i bilen. Den brant ikke veldig rent, den brant på en måte i takt med tikkingen til pumpa, så om det kan være på grunn av sot, sliten plugg eller noe annet vet ikke jeg. Nå skal det sies at det bare er litt under en liter med lampeolje på tanken som er 5 liter, så det kan jo være for lite rett og slett? Var også en tur på buddy økern idag, han på verkstedet anbefalte diesel både pga pris og at det tydeligvis er bedre for varmeren, ikke vet jeg? Bestilte til slutt en time, så får vi se hva som er galt :)

Marcuswaldal

Ble ikke ringt opp av buddy, men testet på nytt noen ganger med å holde kanna høyt, nå funker den som en drøm! Hadde nok bare tetta seg litt etter noen år uten bruk.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA