Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er varmepumpen så veldig viktig?

Startet av Hamiso, søndag 04. oktober 2015, klokken 21:01

« forrige - neste »

automat

Kanskje ikke så virkningsfullt i Norge. Men i mer solrike land kan det jo være et ekstra tilskudd for de som ikke har fast ladeplass, og må basere seg på hurtigladere.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

cra

Ideen er god nok den; solceller på ledig areal er sånns ett en no-brainer. Men pr i dag koster det desverre mer enn det smaker. Det er altfor lite å hente til at det er verdt kostnaden. Aldri i verden om dagens celler klarer å hente inn nok strøm til at det er verdt kostnaden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sylwester

@automat
Jeg vil påstå at de som ikke har fast ladeplass får mer ut av bilen av å kjøre et sted de kan lade og sitte i bilen å leke med mobilen sin i en time for 3 mil istedenfor å la bilen stå i sola ubrukt i en hel uke for samme resultat.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Hansi

Man venter ikke nødvendigvis på at solcellepanelet skal fylle bilbatteriet. Energien fra sola kommer eventuelt I TILLEGG til vanlig lading.

Angående kost vs nytte er vel regnestykket verre for mye annet ekstrautstyr mange koster på seg, her får man i hvert fall NOE igjen for pengene man legger i det.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Griffel

Sitat fra: Hansi på tirsdag 07. mars 2017, klokken 14:35
Angående kost vs nytte er vel regnestykket verre for mye annet ekstrautstyr mange koster på seg, her får man i hvert fall NOE igjen for pengene man legger i det.
Oppmerksomhet og signaleffekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sylwester

Sitat fra: Hansi på tirsdag 07. mars 2017, klokken 14:35
Man venter ikke nødvendigvis på at solcellepanelet skal fylle bilbatteriet. Energien fra sola kommer eventuelt I TILLEGG til vanlig lading.

Vel å kalle 180W/time optimalt for tillegg. Jeg ville kalt det dyr pynt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

automat

Sitat fra: sylwester på tirsdag 07. mars 2017, klokken 12:27
@automat
Jeg vil påstå at de som ikke har fast ladeplass får mer ut av bilen av å kjøre et sted de kan lade og sitte i bilen å leke med mobilen sin i en time for 3 mil istedenfor å la bilen stå i sola ubrukt i en hel uke for samme resultat.

Bilen blir jo eksponert for omtrentlig  samme antall soltimer i løpet av uka, uansett bruk (med mindre man parkerer under tak). Hvis det kan spare en time med fikling med mobilen mens man lader i ny og ne, så kan det være verdt det.

Spørsmålet er om man klarer å få solcellepaneler effektive nok til lav nok kostnad. Vi er ikke der i dag.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Griffel

En bør nok heller se på dette som et styling element enn som noe nyttig.
En betaler jo gjerne litt ekstra for felger lakk og annen pynt. En bil med solceller vil jo signalisere «miljøvennlig» sterkere. Og står bilen i solen hver dag så får en nok et par hundre kWh i løpet av et år, men ikke se på det som lønnsomt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RoaldH

Nå er ikke jeg noe ekspert på solceller. Men rekner med at det vil øke vekten på bilen endel som igjen går ut over forbruket.
Karmøy
2015mod Mercedes-Benz B-Klasse Urban 250e

sylwester

Ja. 32kg for 2 kvadratmeter.

Jeg ble fortalt den nye Toyota prius 2017 kun bidratt indirekte siden panelet lader 12v-batteriet. Dvs. at ved lite bruk av stereo, vindusviskere og blinklys er ikke besparelsen så mye som de 5km de påstår på en ideell dag.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Solceller på biltak er vell mer for profil enn nytte.

Har relativt stort termisk solvarmepanel på hustaket, og tar inn noen tusen kWt i året fra solen.
Og for å "forske" på effekten av solcellepanel for evt supplement til det termiske på flatt tak i Trondheim, har jeg i tre år hatt et 100W panel liggende på taketm og målt produksjonen. Det tar inn 70 kWt/ år.
En Tesla med 180W panel skulle da gitt meg 126 kWt.
Leaf jeg har nå bruker omlag 3500 kWt, og en Tesla skulle kanskje bruke 5000 på samme kjøring.
126/5000=2,5% spart strøm.
Betaler sånn ca 80 øre/kWt, og da skulle solcellene spart meg for 100 kroner omtrent.

Eller min private utfordring: Carport jeg parkerer i har tak her hjemme, og står i tillegg på nordsiden av huset. Ikke vært store solstrålingen der noen gang.

Så, EL bil for min del med solcelle på taket er tilnærmet verdiløst.

PS: Min Leaf har solcelle for å lade 12V batteriet, og jeg vil anser det komplett verdiløst for min del. Men kunne ikke kjøpe bilen uten, så da får det bare bli med på alle kjøreturer.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Cornelius70

Sitat fra: leafnor på mandag 24. april 2017, klokken 22:16
PS: Min Leaf har solcelle for å lade 12V batteriet, og jeg vil anser det komplett verdiløst for min del. Men kunne ikke kjøpe bilen uten, så da får det bare bli med på alle kjøreturer.

Hvis du ser på dét å spare energi, så er jeg igrunn enig, men - 12V batteriet ditt har det bedre, og vil leve lengre når det har en liten vedlikeholdsladning fra det solcellepanelet. :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Sitat fra: Cornelius70 på tirsdag 25. april 2017, klokken 08:35
Hvis du ser på dét å spare energi, så er jeg igrunn enig, men - 12V batteriet ditt har det bedre, og vil leve lengre når det har en liten vedlikeholdsladning fra det solcellepanelet. :)

Jeg tviler sterkt på at det har noen som helst effekt. Det er rett og slett en "imponator" og ingenting mere.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sylwester

Skal vi tro en video på YouTube hos en amerikansk leafeier i idèell sol målte kan spenningen fra solcellesystmet til 6V. I mitt hode så betyr det at systemet tar energi fra 12v-batteriet. Heldigvis så lades det igjen fra fremdriftsbatteriet ved behov...
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Måkemannen

Sitat fra: sylwester på onsdag 26. april 2017, klokken 01:08
Skal vi tro en video på YouTube hos en amerikansk leafeier i idèell sol målte kan spenningen fra solcellesystmet til 6V. I mitt hode så betyr det at systemet tar energi fra 12v-batteriet. Heldigvis så lades det igjen fra fremdriftsbatteriet ved behov...
Det er vanligvis sperredioder på solcellepaneler. Så du vil ikke "lade opp" solcellepanelet med strøm fra batteriet.



Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA