Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterieksplosjon på Saxo

Startet av Pingu, lørdag 13. februar 2010, klokken 16:59

« forrige - neste »

Pingu

Er det noen som har hørt noe om prisen på den nye Buddy'en? Har sett at de sier den kommer i januar - men er så nysgjerrig   :)
Buddy 2006-modell - grønn og fin :)

Laban

Stod en artikkel i TU:

"MetroBuddy skal selges for 199 000 kroner med nikkelmetallhydridbatterier som sørger for 120 kilometers rekkevidde."

http://www.tu.no/industri/article225619.ece

Hvis det også inkludere 10 års batterigaranti, synes jeg ikke prisen er så ille. Ikke ser den ille ut heller  ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Lars C. Krogenæs

Står 210.000,- i denne artikelen:

http://www.klikk.no/motor/bil/article537318.ece

Kanskje vi burde gå til kilden og be om prisliste?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Pingu

Takker for svar - sikkert lurt å gå til kilden  :) Vi har Buddy i dag, men har vurdert å "bytte" den i en ny - får se.
Buddy 2006-modell - grønn og fin :)

Hans Håvard Kvisle

St.Hanshaugen

Laban

Det var da flott!
Har bestilt prøvekjøring, så får vi se... 8)

Litt forvirrende med prislista da jeg ikke finner noe forskjell på Pluss og Premium, men regner med det er en liten skrivefeil , for under "my metrobuddy" på elbilnorge.no står det:

BUDDY PLUSS INKLUDERER:
- Alt utstyr i Buddy Basic
- Vinterpakke (Vinterdekk på Buddyfelg & fjernkontroll til varmeapparat)

BUDDY PREMIUM INKLUDERER:
- Alt utstyr i Buddy Basic
- Vinterpakke (Vinterdekk på Buddyfelg & fjernkontroll til varmeapparat)
- Sportspakka (LED lys bak, fargede lykter foran, shadowfelg på dekk, sportsratt & Blue tooth handsfree)


Noen som vet om de kan leveres med dekor som "gammelbuddyen", eller må man ordne det selv?
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Ole Petter Birkedal

Syns dette virker som en kjempebil med potensiale til å utkonkurrere fossilbilen til det meste av kjøreaktivitet i byene, har nå selv bestilt prøvekjøring neste uke.

Aktivitets pakka burde kansje ha vært inkludert i og med at de sier at premium modellen skal være "en med alt" modellen, men det er nok småplukkingfra min side.

Prisen i seg selv er ikke avskremmende med rekkevidden , passasjerkapasitet og utstyr en får på kjøretøyet. Håper bare leveringstida blir kort.

Rymegnal

Hepp!

Sitat fra: Pingu på mandag 18. januar 2010, klokken 23:34
Er det noen som har hørt noe om prisen på den nye Buddy'en? Har sett at de sier den kommer i januar - men er så nysgjerrig   :)

Etter å ha sett prisen på den nye stusser jeg litt på prisen på batterier til min Buddy. Jeg må bytte mine. Det står ikke oppgitt noen pris på batterier, men jeg antar at de nye batteriene vil koste ca. 70 k, ut fra at dagens batterier koster ca. 20 k og prishoppet er på nesten 50 k med den nye typen. Det er vesentlig mer enn det jeg ble forespeilet av Elbil Norge for en stund siden.

Da går faktisk litt av vinninga opp i spinninga som man sier. Betale 70 k for nye batterier, man får mye fine fosilbiler til den prisen, pluss evt. salg av dagens elbil...

Noe av vitsen med å kjøpe den nye typen batterier var nettopp kjørelengden mellom hver lading, samt at bilen blir lettere.

Noe annet er at dette ser ut til å være mye mere "bil" en min 2006 Buddy.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

El rayo

Sitat fra: Rymegnal på fredag 22. januar 2010, klokken 21:44
Etter å ha sett prisen på den nye stusser jeg litt på prisen på batterier til min Buddy. Jeg må bytte mine. Det står ikke oppgitt noen pris på batterier, men jeg antar at de nye batteriene vil koste ca. 70 k, ut fra at dagens batterier koster ca. 20 k og prishoppet er på nesten 50 k med den nye typen. Det er vesentlig mer enn det jeg ble forespeilet av Elbil Norge for en stund siden.

Da går faktisk litt av vinninga opp i spinninga som man sier. Betale 70 k for nye batterier, man får mye fine fosilbiler til den prisen, pluss evt. salg av dagens elbil...
Har du glemt å ta levetiden i betraktning? Det nye NiMh batteriet (BAES) har 10 års garanti. Da har man vel brukt 3 stk av det gamle blybatteriet (ALB). Da er prisforskjellen bare 10 k.

Fossilbil - nei, takk. Det går med en tusenlapp hver gang tanken må fylles, dyrere årsavgift, bompenger og farvel til kollektivfeltet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Kan dere som prøvekjører Buddy finne ut om hvem produserer de Nikkel metall hydrid batterier i den nye bil.
Det var en forbud mot å produsere stor format blokker tidligere etter noen runder i retten. Interessant om det har blitt noen endringer i rettighetene angående disse.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Hans Håvard Kvisle

GP Batteries. Ikke noe småselskap. Dette er de samme som har levert NiMh til Vectrix, nå kjøpt seg inn i konkursboet og skal sette LiOn i Vectrixen, synes jeg å huske.
Du finner masse av GPs småbatterier i norske butikker, enten som NiMh eller LiIon.
St.Hanshaugen

Rymegnal

Sitat fra: El rayo på lørdag 23. januar 2010, klokken 02:08
Har du glemt å ta levetiden i betraktning? Det nye NiMh batteriet (BAES) har 10 års garanti. Da har man vel brukt 3 stk av det gamle blybatteriet (ALB). Da er prisforskjellen bare 10 k.

Ikke glemt nei, men som sagt, ut i fra det jeg fikk beskjed om, er dette dyrere enn det jeg hadde forventet. Men nå vet vi vel ikke endelig pris på bare batteripakke. Så vi får vente litt...

Sitat
Fossilbil - nei, takk. Det går med en tusenlapp hver gang tanken må fylles, dyrere årsavgift, bompenger og farvel til kollektivfeltet.

Nå skal jeg ikke male fanden på veggen, men jeg faktisk ikke ening. Mitt kjøremønster i dag er at jeg faktisk ikke "tjener" noe på kjøre elbil. (Bortsett fra miljøet da) Jeg kjører ikke kolektivt, kjører ikke i bomringen, men danner kø opp bakkene og skaper farlige situasjoner når folk skal forbi på dobbelt sperrelinje...

Og jeg kjører bare litt over en mil til jobb i 60 og 80 sone...

Men det blir spennende å høre noen som har kjør den nye buddyen over litt tid.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

edyrli

Noen som vet hvordan det er med garantien på ALB batteriene? Rekkevidden på disse holder i massevis til mitt bruk.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

sveander

#13
Sitat fra: Rymegnal på fredag 22. januar 2010, klokken 21:44
Hepp!


Etter å ha sett prisen på den nye stusser jeg litt på prisen på batterier til min Buddy. Jeg må bytte mine. Det står ikke oppgitt noen pris på batterier, men jeg antar at de nye batteriene vil koste ca. 70 k, ut fra at dagens batterier koster ca. 20 k og prishoppet er på nesten 50 k med den nye typen. Det er vesentlig mer enn det jeg ble forespeilet av Elbil Norge for en stund siden.

Da går faktisk litt av vinninga opp i spinninga som man sier. Betale 70 k for nye batterier, man får mye fine fosilbiler til den prisen, pluss evt. salg av dagens elbil...

Noe av vitsen med å kjøpe den nye typen batterier var nettopp kjørelengden mellom hver lading, samt at bilen blir lettere.

Noe annet er at dette ser ut til å være mye mere "bil" en min 2006 Buddy.

Jeg har en Buddy 2007 og jeg synes du forenkler regnestykket veldig.

Utgiftene på vår Buddy er sånn ca per år :
Årsavgift  kr 400
Strøm  ca kr 1500
Batteri (bytte hver annet år ca når man kjører så mye som oss) kr 10000
Forsikring kr 1800
Totalt = 13700.-  

Det er gi og ta 1000 liter bensin. Regner man rundt i forhold til forbruk så er det 13-15000 km som de fleste kjører.
Jeg bruker å si at mine utgifter dekker bensin på en vanlig bil.

Men så kommer jo forsikring på en vanlig bil. Bompenger, parkering, reperasjoner, service, eukontroll, avskrivning osv.
Tar man med dette så koster en elbil under det halve å eie.
Jeg er selvsagt klar over at ting kan gå i stykker på en Buddy også, men erfaringene er gode og forumet her tyder på lite problemer, noe som i sin tid gjorde at jeg kjøpte Buddy og ikke Think

Jeg elsker min Buddy av flere grunner men kostnad er bare en av dem.

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

19quiz76

Mulig det er nevnt, men vet man noe om hva nye batterier vil koste å bytte etter 100.000 km / 10 år?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA