Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av ToWalkOrDrive, lørdag 03. oktober 2015, klokken 15:59

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Følte bare en plutselig trang til å si: Gratulerer Leaf-eiere som er så heldige å ha fått el-biler som virker! Jeg kjører rundt med Tesla Model S som akkurat rundte ett år i sommer med 14 punkter som til nå er utbedret inkl utskifting av alle vinduer og baklykter. Nå begynner den endelig å stabiliserer seg. Men da blir jeg så stolt og glad for hva Nissan fikk til med Leaf rett ut av startblokken. Ser at BMW og slet litt med I3, om ikke så mye. Så gratulerer!
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Trekkoppbil

Jo, takk for det.

Ja, det er mye bra å si om Leaf. Påliteligheten er ganske høy når den kommer fra ei produksjonslinje til en av de tradisjonelle fabrikantene, Men kapasitetsmessig blir det ikke det samme som innovative og påkosta biler fra nyoppstarta selskap i Sillikondalen.

Det er fantastisk å kjøre Leaf, men det har sine problemer også:
-Hurtigladere kan være upålitelige, og du veit aldri om dem virker før du står der, og kanskje må saktelade noen timer i stedet for å komme videre.
-Hurtiglading går treigt med Leaf. Det går kjapt når batteriet er ganske tomt, men så går strømmen fort nedover.
-Langkjøring krever god planlegging, kald beregning og risikotaking, og god tolmodighet.
-Batteriekapasiteten er låg, og på enkelte bruktbiler har den tapt seg.
-Man må ha 3. parts utstyr for å kunne lese av batterilading nøyaktig.
-Er man ikke kjennt med bilen, kommer man ikke langt.

Smasher

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 03. september 2015, klokken 23:32
Jo, takk for det.

Ja, det er mye bra å si om Leaf. Påliteligheten er ganske høy når den kommer fra ei produksjonslinje til en av de tradisjonelle fabrikantene, Men kapasitetsmessig blir det ikke det samme som innovative og påkosta biler fra nyoppstarta selskap i Sillikondalen.

Det er fantastisk å kjøre Leaf, men det har sine problemer også:
-Hurtigladere kan være upålitelige, og du veit aldri om dem virker før du står der, og kanskje må saktelade noen timer i stedet for å komme videre.
-Hurtiglading går treigt med Leaf. Det går kjapt når batteriet er ganske tomt, men så går strømmen fort nedover.
-Langkjøring krever god planlegging, kald beregning og risikotaking, og god tolmodighet.
-Batteriekapasiteten er låg, og på enkelte bruktbiler har den tapt seg.
-Man må ha 3. parts utstyr for å kunne lese av batterilading nøyaktig.
-Er man ikke kjennt med bilen, kommer man ikke langt.

Etter 3. mnd med Leaf kjenner jeg meg ikke igjen her....

emil

Sitat fra: Smasher på fredag 04. september 2015, klokken 07:42
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 03. september 2015, klokken 23:32
Jo, takk for det.

Ja, det er mye bra å si om Leaf. Påliteligheten er ganske høy når den kommer fra ei produksjonslinje til en av de tradisjonelle fabrikantene, Men kapasitetsmessig blir det ikke det samme som innovative og påkosta biler fra nyoppstarta selskap i Sillikondalen.

Det er fantastisk å kjøre Leaf, men det har sine problemer også:
-Hurtigladere kan være upålitelige, og du veit aldri om dem virker før du står der, og kanskje må saktelade noen timer i stedet for å komme videre.
-Hurtiglading går treigt med Leaf. Det går kjapt når batteriet er ganske tomt, men så går strømmen fort nedover.
-Langkjøring krever god planlegging, kald beregning og risikotaking, og god tolmodighet.
-Batteriekapasiteten er låg, og på enkelte bruktbiler har den tapt seg.
-Man må ha 3. parts utstyr for å kunne lese av batterilading nøyaktig.
-Er man ikke kjennt med bilen, kommer man ikke langt.

Etter 3. mnd med Leaf kjenner jeg meg ikke igjen her....

Etter to år og over 50.000km og mange langturer må jeg nok si at den listen der er ganske beskrivende.

Men bare noen egne tanker:

- jeg står heller ladefast og saktelader en time for å rekke neste hurtiglader én gang i året enn å måtte sende bilen tilbake på verksted jevnlig for retting av feil.

- jeg lader heller lite om gangen (0-60%) og ofte enn få lange opp til 80-90%. Da er snitthastigheten på ladingen høy (>40kW hvis laderen er god for det).

- jeg liker planleggingsfasen av turen og jeg kjenner bilen og dens begrensninger. Kjøreturene tar lengre tid enn med fossilbil, men jeg føler meg faktisk bedre når jeg ankommer nå enn før.

- Har selv 15% tap i kapasiteten på batteriet (mye skjedde i USA før jeg fikk bilen). Oppveies litt av mer økonomisk kjørestil og stadig flere hurtigladere langs veien.

- Behovet for LeafSpy er bare en bonus siden det gir tilgang på mye mer data enn noen av de andre elbilene har å vise frem.


Tesla er derimot en fantastisk bil som markdet virkelig trengte så de andre elbilprodusentene får noe å strekke seg etter. Men har litt følelsen av at det er en public betatesting som har foregått. For noen er det helt greit, for andre ikke.

Og så må jeg bare avslutte igjen med å sitere meg selv fra tidligere tråder om Leaf vs andre biler når det gjelder stabilitet (vs "riktig" logo på produktet):

Sitat fra: emil på lørdag 01. mars 2014, klokken 11:21
For å trekke en liten parallell til elektroniske "duppeditter" (mobil/pc o.l) så hadde jeg en samtale med en kammerat for et par år siden. Vi kjøpte omtrent like mye og samme typer ting, men han var veldig opptatt av at utstyret hadde riktig fruktlogo (noe jeg ikke var) og skrøt sånn av kundeservice og support. Hver gang maskinen eller mp3-spilleren eller mobilen sluttet å fungere kom det en budbilsjåfør på døren og tok med seg den defekte og leverte en fikset tilbake en uke senere. Da spurte jeg om det ikke hadde vært bedre om ting ikke gikk i stykker hele tiden for jeg hadde aldri hatt behov for å sende tilbake noe til reperasjon/service.

Rødkleiv

Jeg mener å ha lest at Tesla har rekruttert en del folk fra Apple. Kanskje de burde hentet inn noen fra Nissan også?


Gordon Retriever

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 03. september 2015, klokken 23:04Gratulerer Leaf-eiere som er så heldige å ha fått el-biler som virker! Jeg kjører rundt med Tesla Model S som akkurat rundte ett år i sommer med 14 punkter som til nå er utbedret inkl utskifting av alle vinduer og baklykter. Nå begynner den endelig å stabiliserer seg. Men da blir jeg så stolt og glad for hva Nissan fikk til med Leaf rett ut av startblokken.

Viktig sak!
Jeg skulle gjerne kjørt Tesla selv, men jeg har stor sans for ting som virker uten nevneverdige avvik, så en bil med særlig mer enn en eller to småfeil det første året frister lite igjen.  Dumt Nissan ikke kommer med en elektrisk bil basert på en Altima, en Maxima eller en Rogue...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 06. september 2015, klokken 23:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 03. september 2015, klokken 23:04Gratulerer Leaf-eiere som er så heldige å ha fått el-biler som virker! Jeg kjører rundt med Tesla Model S som akkurat rundte ett år i sommer med 14 punkter som til nå er utbedret inkl utskifting av alle vinduer og baklykter. Nå begynner den endelig å stabiliserer seg. Men da blir jeg så stolt og glad for hva Nissan fikk til med Leaf rett ut av startblokken.

Viktig sak!
Jeg skulle gjerne kjørt Tesla selv, men jeg har stor sans for ting som virker uten nevneverdige avvik, så en bil med særlig mer enn en eller to småfeil det første året frister lite igjen.  Dumt Nissan ikke kommer med en elektrisk bil basert på en Altima, en Maxima eller en Rogue...

Da jeg kjøpte Teslaen i fjor var jeg klar over at det kunne være litt mer feil enn jeg hadde på Avensis'n, men trodde de hadde luket ut de fleste barnesykdommene. Men det var mye igjen. Det verste er at de fleste tingene det har vært feil på ikke har noe med at det er en elbil å gjøre: det er mange rene mekaniske feil fordi de skal gjøre alt annerledes og mer fancy....fordi de har lyst...enkelte deler har de visstnok hentet fra Mercedes, men mye får de laget selv. Siste problem nå (i går) er de elektriske dørhåndtakene (som kommer ut når du nærmer deg bilen). I går kom alle ut (som de alltid har gjort utenom en uke i vinter for det ene håndtaket bak), men da var altså tiden inne for at ingenting skjedde da jeg dro i passasjerhåndtaket foran. Det som skal skje er at en ny elektrisk motor lynraskt skal få vinduet til å senke seg ut av dørlisten ca 1 cm, og døren åpne seg.... så da måtte jeg kravle inn fra andre siden for å få tatt ut tingene. Så ufattelig unødvendig laget til. Funker veldig bra med vanlige dørhåndtak og karm rundt vinduet. Kanskje 0,0001% mindre aerodynamisk - uten praktisk betydning. Når de ikke får til dette, hvordan blir falkevingedørene på Model X? Ser de i hvertfall har brukt lang tid på testing. Får håpe de har testet mye i snø, smelting, påfrysning osv...
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Bjoris

Jeg har både Tesla og Leaf, Teslaen er mer feil på enn Leafen, det hadde vel gitt akkurat 1.0 i odds å vedde om dette på forhånd.

Bortsett fra dette så er det jo helt håpløst å sammenligne Leaf og Tesla. Når batteriet til Teslaen skifter fra grønt til gult kommer jeg like langt som med fult batteri på Leafen (min har ca 15% reduksjon fordi Nissan ikke skjønte at ett batteri må ha kjøling/varming:)

Vel, jeg er glad i begge bilene og tar helst Leafen når jeg skal på småturer da den er lett å parkere og så er jeg ikke så redd for den;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

ToWalkOrDrive

Sitat fra: bjoris på mandag 07. september 2015, klokken 10:02
Jeg har både Tesla og Leaf, Teslaen er mer feil på enn Leafen, det hadde vel gitt akkurat 1.0 i odds å vedde om dette på forhånd.

Bortsett fra dette så er det jo helt håpløst å sammenligne Leaf og Tesla. Når batteriet til Teslaen skifter fra grønt til gult kommer jeg like langt som med fult batteri på Leafen (min har ca 15% reduksjon fordi Nissan ikke skjønte at ett batteri må ha kjøling/varming:)

Vel, jeg er glad i begge bilene og tar helst Leafen når jeg skal på småturer da den er lett å parkere og så er jeg ikke så redd for den;)

Det behøver ikke å være mye vanskeligere teknisk å lage en bil med 3 ganger så lang rekkevidde. Tvert imot så bør det være lettere å lage en bil med lite feil når en selger en bil for 600.000 og kan velge blant mer høykvalitetsdeler, enn en Leaf til 250.000 eller hva de koster nå. Og prisforskjellen utgjør mer enn batteri og motorstørrelsesforskjellen.

Poenget mitt er at Teslaen kunn vært veldig mye bedre om de ikke gikk for gull på nyvinninger, og benyttet seg mer av samarbeidet de hadde med Mercedes og Toyota.

Når det er sagt er jo bilen veldig god å kjøre, og lading er noe jeg gjør ca hver 3. dag og ikke tenker over...og superladerne fungerer perfekt på langtur. Men kontasten var stor fra å gå fra 2009 Avensis i 5 år uten feil....

Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

TorC

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 07. september 2015, klokken 09:25

Da jeg kjøpte Teslaen i fjor var jeg klar over at det kunne være litt mer feil enn jeg hadde på Avensis'n, men trodde de hadde luket ut de fleste barnesykdommene. Men det var mye igjen. Det verste er at de fleste tingene det har vært feil på ikke har noe med at det er en elbil å gjøre: det er mange rene mekaniske feil fordi de skal gjøre alt annerledes og mer fancy....fordi de har lyst...enkelte deler har de visstnok hentet fra Mercedes, men mye får de laget selv. Siste problem nå (i går) er de elektriske dørhåndtakene (som kommer ut når du nærmer deg bilen). I går kom alle ut (som de alltid har gjort utenom en uke i vinter for det ene håndtaket bak), men da var altså tiden inne for at ingenting skjedde da jeg dro i passasjerhåndtaket foran. Det som skal skje er at en ny elektrisk motor lynraskt skal få vinduet til å senke seg ut av dørlisten ca 1 cm, og døren åpne seg.... så da måtte jeg kravle inn fra andre siden for å få tatt ut tingene. Så ufattelig unødvendig laget til. Funker veldig bra med vanlige dørhåndtak og karm rundt vinduet. Kanskje 0,0001% mindre aerodynamisk - uten praktisk betydning. Når de ikke får til dette, hvordan blir falkevingedørene på Model X? Ser de i hvertfall har brukt lang tid på testing. Får håpe de har testet mye i snø, smelting, påfrysning osv...

Det du nevner her er/var en av mine hovedinnvendinger mot Tesla. Ting skal være så fordømt fancy på enkelte områder, mens på andre områder er de geniale (eksempelvis start/stopp av motor. Hva skal man egentlig med en stor knapp eller nøkkel?). Det virker som om enkelte avdelinger i Tesla har har vært kreative innen KISS, mens andre bare har vært kreative. Jeg synes LEAFen er mer enn nok fancy, og ville mer enn gjerne betalt prisdifferansen på 24kwh til 85 kwh.

En av fordelene med LEAF er at det faktisk er enkelt å skru på den fordi den er så enkel.

Det jeg ikke liker er at de har dratt med seg en del av de samme problemene som fra fossilbilene. Jeg holder på å bli GAL av å reparere vindusheisene. Er det ikke det ene, så er det det andre.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Powerflux

Det er nok riktig at Leafen er forholdsvis problemfri...relativt sett! Det som ikke nevnes er at den er født med en hel del uforståelige skavanker som gjør den totale brukeropplevelsen ganske dårlig.

-Klima og ventilasjon er en vits med noe svært uheldige default settings. Auto er ubrukelig. Forvarming fungerer bare med resirc på slik at bilen er fullstendig neddugget 8 av 10 ganger. Strømforbruket til varme på 1. gen er avsindig høyt grunnet svært dårlig konstruksjon og skyhøyt varmetap.

-Fjernlys er en ren vits, faktisk så dårlig at det er et under at den har blitt godkjent med dette!

-Vindusheisene klarer nesten ikke å dra opp vinduene!

-Støydemping inne i bilen på høyde med en 1973 Ford Taunus!

-Kun FM radio og ingen mulighet til å oppgradere!

-Fjæring foran der fjærene er rappet fra en BIC kulepenn!

-Treg oppstart med mye lys og lyd.

Det fascinerende her er at ikke noe av dette er elbil spesifikke ting, kun Nissans manglende evne/vilje til å produsere en bra bil. Det rent elbilspesifikke ser det ut til at de har greid på en god måte!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Chiwas

Powerflux: Snakker du nå om de gamle eller gjelder det de nye også? Dvs 2013-2014?

HoeggenEL

Sitat fra: Chiwas på mandag 07. september 2015, klokken 18:38
Powerflux: Snakker du nå om de gamle eller gjelder det de nye også? Dvs 2013-2014?

Jeg kjenner meg iallfall ikke igjen når han kaller den totale kjøreopplevelsen ganske dårlig. Jeg er totalt sett meget godt fornøyd med min Norske Euroleaf kjøpt mars 2014.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Powerflux

Sitat fra: Chiwas på mandag 07. september 2015, klokken 18:38
Powerflux: Snakker du nå om de gamle eller gjelder det de nye også? Dvs 2013-2014?
Har 1. gen. Ikke prøvd 2. gen. så kan ikke uttale meg om den!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

leafnor

Sitat fra: Powerflux på mandag 07. september 2015, klokken 17:15

-Støydemping inne i bilen på høyde med en 1973 Ford Taunus!


I alle fall er den bedre enn min -72 Toyota Corolla jeg har kjørt med siden 1983, så finner Leaf'n svært godt støydempet!
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA