Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SKI?

Startet av timingbeltkiller, lørdag 03. oktober 2015, klokken 10:08

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Olatho

De har fått mye PR i det siste, men det er jo alltid den samme utfordringen med disse "revolusjonene".

De sier de kan lade 80 kWh på 5 minutter. 
Da må de altså lade med en gjennomsnittsfart på 960 kW.  Det er nesten 8 ganger raskere enn dagens raskeste superladere, og jeg skulle likt å sett folk håndtere en megawatt-kabel og -plugg.

emil

Batteriferga borte i Sognefjorden skal overføre ca 150kWh på 10 minutters pause. Da snakker vi omtrent samme effekter som "StoreDot" med kabel og kontakt av denne typen når automatikken ("pantografen") ikke fungerer helt.

OlavEmil

Hehe :) . Men som du er inne på, den logiske løysinga er jo ein eller annan form for pantograf eller annan automatisk "docking". Det er ikkje særleg teknisk krevjande å få til.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kodalse

#4
Sitat fra: OlavEmil på torsdag 03. september 2015, klokken 20:48
Hehe :) . Men som du er inne på, den logiske løysinga er jo ein eller annan form for pantograf eller annan automatisk "docking". Det er ikkje særleg teknisk krevjande å få til.

Og da kommer vi til denne utgaven som har kapasitet til 2000km på en lading, riktignok med få ladesykluser (under 100), men som da kanskje byttes på service hvert andre år, eller på "depotstasjon".
http://www.pocket-lint.com/news/129419-electric-car-with-light-aluminium-air-battery-travels-1-100-miles-on-a-single-charge-take-note-tesla

Her er det foresten "En haug av ny batteritech artikler" til å studere på sene kveldstimer :)

http://www.pocket-lint.com/news/130380-future-batteries-coming-soon-charge-in-seconds-last-months-and-power-over-the-air
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Olatho

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 03. september 2015, klokken 20:48
Hehe :) . Men som du er inne på, den logiske løysinga er jo ein eller annan form for pantograf eller annan automatisk "docking". Det er ikkje særleg teknisk krevjande å få til.

Nei, vi har jo sett hvor enkelt det er å få bilprodusentene til å bli enige om én god standard for de lademetodene vi har i dag.  Det blir vel neppe bedre om de skal begynne å lage "docking"-løsninger også. 

THE

Sitat fra: Olatho på fredag 04. september 2015, klokken 08:53
Sitat fra: OlavEmil på torsdag 03. september 2015, klokken 20:48
Hehe :) . Men som du er inne på, den logiske løysinga er jo ein eller annan form for pantograf eller annan automatisk "docking". Det er ikkje særleg teknisk krevjande å få til.

Nei, vi har jo sett hvor enkelt det er å få bilprodusentene til å bli enige om én god standard for de lademetodene vi har i dag.  Det blir vel neppe bedre om de skal begynne å lage "docking"-løsninger også.

Det er jo bare å se på hvor standardisert docking-løsning for bærbar PC er. Her er det jo nesten en egen docking til hver PC modell. Produsentene klarer/vil ikke engang lage en standardisert docking for sine PC-modeller.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA