Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brannfare ved bruk av standardkladd

Startet av Rio, lørdag 03. oktober 2015, klokken 02:33

« forrige - neste »

Rødkleiv

Elbilforeningen roper et lite varsko etter at elbilsalget flater ut.

Det ropet bør nok først og fremst gjalle internt hos foreningen. Det var elbilforeningen som sto i bresjen for kompiskjøringen i kollektivfeltet på E18. Noe som i praksis har kastet ut elbilen fra kollektivfeltet i det området, og som dessuten kommer til å skape presedens for resten av kollektivfeltene.
Tilgang til kollektivfeltet er den viktigste fordelen i elbilens kjerneområde, selv om hardcore entusiaster ikke rangerer den så høyt.

Jeg vil rope et varsko mot elbilforeningen som ikke er i stand til å kjempe for elbilens utbredelse.

http://elbil.no/nyheter/elbiler/3618-elbilsalget-flater-ut?utm_medium=email&utm_campaign=Nyhetsbrev+september+2015&utm_content=Nyhetsbrev+september+2015+CID_2af6a65997be54d22c992b61ae24ca66&utm_source=Nyhetsbrev%20fra%20Elbilforeningen&utm_term=Les%20mer

Espen Hugaas Andersen

#1
Grunnen til at salget flater ut er at med dagens bilmodeller så nærmer salget seg metning i Norge. Vi trenger flere forskjellige typer biler, i forskjellige prisområder og med forskjellig rekkevidde.

Jeg vil tro salget ikke vil øke betydelig før vi kommer til 2017. Men et lyspunkt er at trolig vil salget av plug-in hybrider vokse fremover, da det har kommet veldig mange flere modeller det siste året.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

Så lenge alternativet er full nekt i kollektivfeltet må jo kompiskjøring være et bedre alternativ.

Det er noe luksuriøst over å kunne seile innover i kollektivfeltet helt alene i en stor bil.

Hadde jeg bestemt ville jeg justert regelen til at minst halve antall sitteplasser måtte være besatt for å få kjøre i kollektivfeltet. ;D

Dere ser hvor dette bærer hen: Små biler får fortsatt kjøre med en person, mens de som har stor bil må ta med passasjerer. ;)

Ellers tror jeg noe av grunnen er at "alle" tror fordelene med Elbil snart forsvinner likevel, og da er det ikke vits å bruke ekstra penger på en slik bil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 03. september 2015, klokken 16:08
Grunnen til at salget flater ut er at med dagens bilmodeller så nærmer salget seg metning i Norge. Vi trenger flere forskjellige typer biler, i forskjellige prisområder og med forskjellig rekkevidde.

Jeg vil tro salget ikke vil øke betydelig før vi kommer til 2017. Men et lyspunkt er at trolig vil salget av plug-in hybrider vokse fremover, da det har kommet veldig mange flere modeller det siste året.
Bare for å nevne noen ting vi trenger større utvalg på:

- Stasjonsvogner (Ca ingen i dag.)
- SUVer (Ca ingen i dag.)
- Hengerfeste (Ca ingen i dag.)
- AWD (Kun Model S.)

Disse fire momentene utgjør faktisk en ganske betydelig andel av bilmarkedet i Norge. Og så har du i tillegg de som syns elbilene er for dyre eller har for liten rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 03. september 2015, klokken 15:51
Elbilforeningen roper et lite varsko etter at elbilsalget flater ut.

Det ropet bør nok først og fremst gjalle internt hos foreningen. Det var elbilforeningen som sto i bresjen for kompiskjøringen i kollektivfeltet på E18. Noe som i praksis har kastet ut elbilen fra kollektivfeltet i det området, og som dessuten kommer til å skape presedens for resten av kollektivfeltene.
Tilgang til kollektivfeltet er den viktigste fordelen i elbilens kjerneområde, selv om hardcore entusiaster ikke rangerer den så høyt.

Jeg vil rope et varsko mot elbilforeningen som ikke er i stand til å kjempe for elbilens utbredelse.

Utflatningen kom før kollektivfeltfordelen ble fjernet. Etter at den ble fjernet har salget vært dønn stabilt, mens du spådde total kollaps i salget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rødkleiv

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. september 2015, klokken 18:31
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 03. september 2015, klokken 15:51
Elbilforeningen roper et lite varsko etter at elbilsalget flater ut.

Det ropet bør nok først og fremst gjalle internt hos foreningen. Det var elbilforeningen som sto i bresjen for kompiskjøringen i kollektivfeltet på E18. Noe som i praksis har kastet ut elbilen fra kollektivfeltet i det området, og som dessuten kommer til å skape presedens for resten av kollektivfeltene.
Tilgang til kollektivfeltet er den viktigste fordelen i elbilens kjerneområde, selv om hardcore entusiaster ikke rangerer den så høyt.

Jeg vil rope et varsko mot elbilforeningen som ikke er i stand til å kjempe for elbilens utbredelse.

Utflatningen kom før kollektivfeltfordelen ble fjernet. Etter at den ble fjernet har salget vært dønn stabilt, mens du spådde total kollaps i salget.

Fakta er ikke din sterke side. Det du sier her er jo rett og slett feil.

jkirkebo

Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 03. september 2015, klokken 23:40
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. september 2015, klokken 18:31
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 03. september 2015, klokken 15:51
Elbilforeningen roper et lite varsko etter at elbilsalget flater ut.

Det ropet bør nok først og fremst gjalle internt hos foreningen. Det var elbilforeningen som sto i bresjen for kompiskjøringen i kollektivfeltet på E18. Noe som i praksis har kastet ut elbilen fra kollektivfeltet i det området, og som dessuten kommer til å skape presedens for resten av kollektivfeltene.
Tilgang til kollektivfeltet er den viktigste fordelen i elbilens kjerneområde, selv om hardcore entusiaster ikke rangerer den så høyt.

Jeg vil rope et varsko mot elbilforeningen som ikke er i stand til å kjempe for elbilens utbredelse.

Utflatningen kom før kollektivfeltfordelen ble fjernet. Etter at den ble fjernet har salget vært dønn stabilt, mens du spådde total kollaps i salget.

Fakta er ikke din sterke side. Det du sier her er jo rett og slett feil.

Hva er feil? Dette skrev du den 3/6:

"Jeg blåser egentlig i de enkelte som rammes av dette, men problemet er at den viktigste fordelen elbilen hadde, nå er borte. Salget kommer til å stupe og med mindre politikerne overstyrer SVV og elbilforeningen så er elbil på vei tilbake til hva det var pre 2010; noe for helt spesielt interesserte."

Er ikke dette å spå kollaps i salget?

Eller mente du at andelen ikke flatet ut før fordelen ble fjernet?

Elbilandelen har vært slik siste året:

2014-09 11.2%
2014-10 10.8%
2014-11 12.3%
2014-12 12.1%
2015-01 18.0%
2015-02 18.0%
2015-03 23.4%
2015-04 15.5%
2015-05 15.5%
2015-06 18.4%
2015-07 14.2%
2015-08 17.2%

Andelen steg altså kraftig frem til og med mars i år. I april falt den tilbake og har ligget ganske flatt siden. Men kollektivfeltfordelen på E18 ble ikke fjernet før mot slutten av mai. Alikevel ligger elbilandelen de 3 månedene etter dette på 16.6% i snitt mens den var på 15.5% i april og mai.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Horsenose

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. september 2015, klokken 18:31
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 03. september 2015, klokken 15:51
Elbilforeningen roper et lite varsko etter at elbilsalget flater ut.

Det ropet bør nok først og fremst gjalle internt hos foreningen. Det var elbilforeningen som sto i bresjen for kompiskjøringen i kollektivfeltet på E18. Noe som i praksis har kastet ut elbilen fra kollektivfeltet i det området, og som dessuten kommer til å skape presedens for resten av kollektivfeltene.
Tilgang til kollektivfeltet er den viktigste fordelen i elbilens kjerneområde, selv om hardcore entusiaster ikke rangerer den så høyt.

Jeg vil rope et varsko mot elbilforeningen som ikke er i stand til å kjempe for elbilens utbredelse.

Utflatningen kom før kollektivfeltfordelen ble fjernet. Etter at den ble fjernet har salget vært dønn stabilt, mens du spådde total kollaps i salget.
I en undersøkelse med nesten 8000 respondenter var det vel bare en femtedel som svarte at kollektivfelt var viktig.

At man når et platå er helt naturlig, all den tid modellutvalget er ekstremt begrenset. De elbilene som finnes i dag dekker rett og slett ikke ønsker og behov som svært mange bilkjøpere har eller tror de har.

At litt under 1/5 av alle biler som selges er elbiler er egentlig en stor andel når vi ser på hvor få modeller man kan velge mellom.
Tilhengerfeste? Finnes ikke (før neste år)
Stasjonsvogn? Finnes ikke (bare Model S kombikupe og kassebilen eNV-200)
Liten bil med tilnærmet ubegrenset rekkevidde? Finnes ikke, kun Tesla tilbyr tilnærmet ubegrenset rekkevidde
Ladenettverk som gjør at du kan kjøre hvor som helst uten å være litt entusiast? Finnes kun for ett merke

Listen over grunner til at de fleste velger fossil er lang. Kollektivfelt er en veldig liten del av begrunnelsen.
Model X reservasjon

Hansi

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. september 2015, klokken 00:30
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 03. september 2015, klokken 23:40
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. september 2015, klokken 18:31
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 03. september 2015, klokken 15:51
Elbilforeningen roper et lite varsko etter at elbilsalget flater ut.

Det ropet bør nok først og fremst gjalle internt hos foreningen. Det var elbilforeningen som sto i bresjen for kompiskjøringen i kollektivfeltet på E18. Noe som i praksis har kastet ut elbilen fra kollektivfeltet i det området, og som dessuten kommer til å skape presedens for resten av kollektivfeltene.
Tilgang til kollektivfeltet er den viktigste fordelen i elbilens kjerneområde, selv om hardcore entusiaster ikke rangerer den så høyt.

Jeg vil rope et varsko mot elbilforeningen som ikke er i stand til å kjempe for elbilens utbredelse.

Utflatningen kom før kollektivfeltfordelen ble fjernet. Etter at den ble fjernet har salget vært dønn stabilt, mens du spådde total kollaps i salget.

Fakta er ikke din sterke side. Det du sier her er jo rett og slett feil.

Hva er feil? Dette skrev du den 3/6:

"Jeg blåser egentlig i de enkelte som rammes av dette, men problemet er at den viktigste fordelen elbilen hadde, nå er borte. Salget kommer til å stupe og med mindre politikerne overstyrer SVV og elbilforeningen så er elbil på vei tilbake til hva det var pre 2010; noe for helt spesielt interesserte."

Er ikke dette å spå kollaps i salget?

Eller mente du at andelen ikke flatet ut før fordelen ble fjernet?

Elbilandelen har vært slik siste året:

2014-09 11.2%
2014-10 10.8%
2014-11 12.3%
2014-12 12.1%
2015-01 18.0%
2015-02 18.0%
2015-03 23.4%
2015-04 15.5%
2015-05 15.5%
2015-06 18.4%
2015-07 14.2%
2015-08 17.2%

Andelen steg altså kraftig frem til og med mars i år. I april falt den tilbake og har ligget ganske flatt siden. Men kollektivfeltfordelen på E18 ble ikke fjernet før mot slutten av mai. Alikevel ligger elbilandelen de 3 månedene etter dette på 16.6% i snitt mens den var på 15.5% i april og mai.

Gleder meg til å se svaret på dette fra Rødkleiv :)
Fakta er neppe hans sterkeste side.

Takk for godt dokumentert innlegg som vanlig jkirkebo :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

jkirkebo

Sitat fra: Horsenose på fredag 04. september 2015, klokken 08:03
At man når et platå er helt naturlig, all den tid modellutvalget er ekstremt begrenset. De elbilene som finnes i dag dekker rett og slett ikke ønsker og behov som svært mange bilkjøpere har eller tror de har.

Modellutvalg har nok mye med saken å gjøre ja, det ser vi lett ut fra tallene. I fjor høst lå de og vaket rundt 12%, og så kom det et kraftig hopp fra nyttår. Hva skjedde da? Jo, VW begynte å levere eGolf. Vi fikk en topp pga. oppdemmede bestillinger (og Teslas sedvanlige sterke mars-måned) og etterpå har tallene stabilisert seg på et vesentlig høyere nivå. Om vi ser vekk fra den kraftige økningen pga. oppdemmede bestillinger så har det ikke egentlig skjedd noen utflating. På de tre sommermånedene i fjor lå prosentandelen på 13.2% mens i år lå andelen på 16.6% i samme periode. Det er 25% høyere andel enn i fjor. Helt klart mindre vekst enn vi har hatt de siste årene, men jeg synes det er for tidlig å snakke om en utflating ennå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rødkleiv

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. september 2015, klokken 00:30
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 03. september 2015, klokken 23:40
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. september 2015, klokken 18:31
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 03. september 2015, klokken 15:51
Elbilforeningen roper et lite varsko etter at elbilsalget flater ut.

Det ropet bør nok først og fremst gjalle internt hos foreningen. Det var elbilforeningen som sto i bresjen for kompiskjøringen i kollektivfeltet på E18. Noe som i praksis har kastet ut elbilen fra kollektivfeltet i det området, og som dessuten kommer til å skape presedens for resten av kollektivfeltene.
Tilgang til kollektivfeltet er den viktigste fordelen i elbilens kjerneområde, selv om hardcore entusiaster ikke rangerer den så høyt.

Jeg vil rope et varsko mot elbilforeningen som ikke er i stand til å kjempe for elbilens utbredelse.

Utflatningen kom før kollektivfeltfordelen ble fjernet. Etter at den ble fjernet har salget vært dønn stabilt, mens du spådde total kollaps i salget.

Fakta er ikke din sterke side. Det du sier her er jo rett og slett feil.

Hva er feil? Dette skrev du den 3/6:

"Jeg blåser egentlig i de enkelte som rammes av dette, men problemet er at den viktigste fordelen elbilen hadde, nå er borte. Salget kommer til å stupe og med mindre politikerne overstyrer SVV og elbilforeningen så er elbil på vei tilbake til hva det var pre 2010; noe for helt spesielt interesserte."

Er ikke dette å spå kollaps i salget?

Eller mente du at andelen ikke flatet ut før fordelen ble fjernet?

Elbilandelen har vært slik siste året:

2014-09 11.2%
2014-10 10.8%
2014-11 12.3%
2014-12 12.1%
2015-01 18.0%
2015-02 18.0%
2015-03 23.4%
2015-04 15.5%
2015-05 15.5%
2015-06 18.4%
2015-07 14.2%
2015-08 17.2%

Andelen steg altså kraftig frem til og med mars i år. I april falt den tilbake og har ligget ganske flatt siden. Men kollektivfeltfordelen på E18 ble ikke fjernet før mot slutten av mai. Alikevel ligger elbilandelen de 3 månedene etter dette på 16.6% i snitt mens den var på 15.5% i april og mai.

Jkirkebo, du mener jo at elbilen vil ta over verden - uavhengig av hva slags politikk som føres. Og at bare konemishandlere kjøper fossilbil.

Det var vel omtrent like presis gjengitt som at jeg har spådd "total kollaps" i salget?

Det jeg derimot har spådd, er det samme som elbilforeningen nå går ut og bekymrer seg for; at "Elbilsalget flater ut" (sitat leder i Elbilforeningen). At du ikke er enig med elbilforeningen, får du ta opp med dem. Jeg tror likevel de fleste som har lært matematikk etter barneskolen, vil innse forskjellen på salg, markedsandel og vekstrate. Jeg velger å tro at du også gjør det, men forstår at den eneste utveien for deg er å presentere andeler som i beste fall sår tvil om du tar feil.

Du legger ord i munnen på meg - your bad.
Du leker med tall for å komme til en konklusjon som er motsatt av fakta - your bad.

Det du kunne gjort var å argumentere saklig for hvorfor du kanskje mener det er annen årsak til at salget flater ut. Det hadde blitt en subjektiv og potensielt interessant debatt.






Carl Anton Stenling

#11
Tallene er jo slik at man ennå vanskelig kan tolke sikre årsakssammenhenger rundt endring i veksten. Uansett er mange av bilene som ble levert i sommer bestilt en stund før endringen i kollektivfeltordningen på E18 vest for Oslo.

De nærmeste månedene vil vise hvorvidt vi nå ser en utflating som ikke bare er forbigående.

Mitt gjett er at alt det negative snakket om å fjerne elbilfordeler i vår har gjort at en del utsatte elbilkjøpene. Jeg mistenker at spesielt fergefordelene og bompengefordelene har hatt for stor usikkerhet til å sikre bilkjøp i områdene hvor slike fordeler normalt utgjør sterke insentiver. Når de kommunefordelte tallene foreligger så kan vi sjekke denne hypotesen nærmere.

Dessverre tror jeg at forhåndsannonseringen av langkjøringselbiler kan utsette ytterligere noen kjøp i perioden frem til 2017.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

.Andre

Nå er jo Norge mer enn Oslo og omegn...
Det er ikke mye kollektivfelt utenfor Oslo. I Bergen er det nesten ikke noe i det hele tatt. Tror ikke det er kollektivbegrensningene som er det største problemet. Det er nok heller et begrenset utvalg av modeller som gjør at salget falter ut.

Det er betydelig stor andel elbiler som selges utenfor Oslogryten:
http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3589-elbil-sprer-seg-over-hele-norge

På Askøy utenfor Bergen er det 28000 innbyggere og over 1000 elbiler. Er ikke gale det ;) Her er det ingen kollektivfelt med unntak av 200m før en rundkjøring. Det er nesten farlig å bruke fordi du kommer uventet på venstre side av annen trafikk etter rundkjøringen. Jeg bruker det aldri for å si det slik.

Horsenose

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. september 2015, klokken 11:14
Sitat fra: Horsenose på fredag 04. september 2015, klokken 08:03
At man når et platå er helt naturlig, all den tid modellutvalget er ekstremt begrenset. De elbilene som finnes i dag dekker rett og slett ikke ønsker og behov som svært mange bilkjøpere har eller tror de har.

Modellutvalg har nok mye med saken å gjøre ja, det ser vi lett ut fra tallene. I fjor høst lå de og vaket rundt 12%, og så kom det et kraftig hopp fra nyttår. Hva skjedde da? Jo, VW begynte å levere eGolf. Vi fikk en topp pga. oppdemmede bestillinger (og Teslas sedvanlige sterke mars-måned) og etterpå har tallene stabilisert seg på et vesentlig høyere nivå. Om vi ser vekk fra den kraftige økningen pga. oppdemmede bestillinger så har det ikke egentlig skjedd noen utflating. På de tre sommermånedene i fjor lå prosentandelen på 13.2% mens i år lå andelen på 16.6% i samme periode. Det er 25% høyere andel enn i fjor. Helt klart mindre vekst enn vi har hatt de siste årene, men jeg synes det er for tidlig å snakke om en utflating ennå.
Situasjonen er egentlig ganske enkel å forstå om man evner å sette seg inn i detaljene.
Det blir interessant å se hva 30kWh Leaf og Model X gjør neste år.
Kommer det andre modeller i nærmeste fremtid som utvider kjøpergruppen, eller må vi vente til 17/18 på q6 og Model 3?
Model X reservasjon

Rødkleiv

Sitat fra: .Andre på fredag 04. september 2015, klokken 21:06
Nå er jo Norge mer enn Oslo og omegn...
Det er ikke mye kollektivfelt utenfor Oslo. I Bergen er det nesten ikke noe i det hele tatt. Tror ikke det er kollektivbegrensningene som er det største problemet. Det er nok heller et begrenset utvalg av modeller som gjør at salget falter ut.

Det er betydelig stor andel elbiler som selges utenfor Oslogryten:
http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3589-elbil-sprer-seg-over-hele-norge

Det kan du si, men når det gjelder elbiler er det Oslo og omegn som er motoren. Nærmere 40% av elbilene finnes i Oslo og omegn, selv om resten av landet heldigvis kommer etter.

Kommunen Asker og fylket Østfold er en interessant sammenligning. De har omtrent like mange elbiler og plenty med bomstasjoner. Forskjeller er Østfold har fem ganger så mange innbyggere og knapt noen kollektivfelt.








© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA