Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Motorhavari???

Startet av Malavida, tirsdag 09. februar 2010, klokken 23:03

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: Lynet på tirsdag 19. januar 2010, klokken 18:30

Ikke sammenlign coilen med batteriet, det blir helt feil. Det oppstår ikke spenninger av nevneverdig størrelse (millivolt) ved bruk av startkabler uansett hva du gjør. Både fulladet og utladet batteri demper disse spenningen utmerket.

Jeg er enig i at sammenligningen med med en coil blir helt feil.
På den annen side med gnister dannes det høyfrekvente radiobølger, og noe induktans finnes det nok og en liten overspenning kan nok oppstå.
Det er mange forhold som kommer inn så det kan nok variere en del. Hvor mye det gnister hvilke frekvenser de danner og ikke minst om det oppstår noen resonansfenomener som følge av det som finnes av induktanser og kapasitanser i bilene, så å utelukke mulighet for overspenninger 100% blir også feil.

Men summa sumarum tror jeg nok at når det oppstår feil som følge av bruk av startkabler er det et resultat av feilkobling (kortslutting) og ikke av de relativt beskjedene effektene som brytes. Selv har jeg ikke kjøpt kabler med beskyttelse og jeg har aldrig vært redd for å hjelpe kolleger i nød, men det er altså med fossilbilen.

Sitat fra: Lynet på tirsdag 19. januar 2010, klokken 18:30

Kan forøvrig legge til at de fleste coiler har motsatt polaritet på sekundærkretsen (+ til gods), og høyspentkretsen omfatter både batteri og tenningslås!!
Jeg er ikke sikker på hva du mener. I coilen går strømmen i høyspentviklingen i en retning når den lades og motsatt vei når den utlades så hva som er pluss og minus er avhengig av hvordan en ser det.  Dessuten omfatter høyspentkretsen hverken batteri eller tenninglås. I gamle dager når en hadde stifter tok en kondensator hånd om den gnisten som oppsto når stiften ble brudt, slik at det ikke skulle oppstå (for mye) radiostøy, for det andre hjalp den til med en raskere reduksjon av magnetfeltet slik at spenningen ble høy.

Men stadig, jeg vil ikke bruke startkabler på elbilen hverken til lading av servicebatteriet eller til starthjelp av en fossilbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

#16
Induktansen i startkabelen er maksimal hvis den ligger like ved mye stål (motorblokk). Jeg har utført forsøk med dette, og selv med massivt gnistregn ved å dra startkabelen over motoren ble det meget lave induserte spenninger (millivolt) registrert.

Ved gnist på pluggen er den negative polen på midtelektroden, og da også i tårnet på coilen. Den andre enden på sekundærviklingen er koplet til primærviklingens negative pol. Høyspenkretsen blir da regnet fra sekundærkretsens positive pol: primærvikling - tenningslås - batteri - motorblokk - tennplugg - fordeler - coil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elmo

Sitat fra: Griffel på mandag 18. januar 2010, klokken 21:31
Se artikkel:
http://www.dinside.no/829978/omstridte-paastander-om-startkabler
Takk for den linken Griffel.
Jeg har så mange ganger hevdet at overspenningsvern i startkabler er unødvendig, og blitt bombardert av besser-vissere så jeg bare har droppet diskusjonen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#18
Dette har jo ikke så mye med elbil å gjøre, men legger ved dette bildet funnet i Wikipedia. Her vises  det at sekundærsidens ene pol er koblet til gods i coilen. Det virker umiddelbart mer logisk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Nå tar nok denne tråden gått alt for langt vekk fra tema....
Men til deg Griffel så har Wikipedia rett i noen tilfeller, men hvis du ser på bildet jeg limte inn så står det Bosch på det. Det vanlige på stifttenning er som bildet viser.

Skal vi fortsette diskusjonen foreslår jeg at vi tar den på et forum for fossilbiler  ;D

Men poenget med å nevne dette var at bilen lager høyspenpulser i bøtter og spann selv.

Kan nevne en ting til som bør nevnes i frykten for spenningspulser, og som man virkelig bør på være vakt for. Ettermonterte releer uten demping mot selvinduksjon produserer en puls på ca 200V!!!!! Alle originale releer er dempet med diode eller VDR. 
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

#20
En ting jeg ikke kan anbefale er å bruke start hjelp batteri gjennom sigarett kontakten. Alt for mye strøm til en utladet 12v servicebatteri vil blåse sikringen øyeblikkelig. Bruk en Ctek gjerne og vent en time for at spenningen skal øke nok til at bilen kan startes.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på tirsdag 19. januar 2010, klokken 23:01
En ting jeg ikke kan anbefale er å bruke start hjelp batteri gjennom sigarett kontakten. Alt for strøm til en utladet 12v servicebatteri vil blåse sikringen øyeblikkelig. Bruk en Ctek gjerne og vent en time for at spenningen skal øke nok tilø at bilen kan startes.

Godt poeng. Det finnes spesielle ledninger til dette formålet som inneholder en strømbegrenser. Selv har jeg brukt lang og tynn ledning for å begrense strømmen. Å bruke strømuttaket i bilen er nok mest aktuelt på Think, der batteriet ikke er så lett tilgjengelig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Opererte ett sett med startkabler for å se hvilken komponent som skulle dempe spenningen, det var en flat blå skive med følgende merking: SDR 20K 390
Er det noen som greier å finne nøyaktige data på denne?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

bosonic

#23
Det kan være en VDR (Voltage dependent resistor) av typen Metalloksydvaristor, som ofte blir brukt til å ta knekken på overspenninger og således beskytte elektronikk.

Den skulle ikke mot formodning ha en diameter på 20mm? Kan du legge ut et macrobilde?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

Sitat fra: Lynet på tirsdag 19. januar 2010, klokken 21:53
Men poenget med å nevne dette var at bilen lager høyspenpulser i bøtter og spann selv.

:D :D :D jepp jepp

Er ikke dette en sak for Adam og Jamie?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Lynet

Har desverre ikke bilde av den, men diametern var ca 20mm ja. Og jeg også regner med det er en varistor. Men er den på 39 eller 390V? Uansett dør alle styrenheter lenge før varistoren åpner!!

Jeg regner med at denne fra Elfa er nærme:
varenr: 60-301-18 Varistor VDR S20K385 
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA