Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Motorhavari???

Startet av Malavida, tirsdag 09. februar 2010, klokken 23:03

« forrige - neste »

Malavida

Hei,
Jeg må først inrømme at jeg er absolutt ikke noe teknisk geni, tvert imot. Derfor roper jeg om hjelp. Skulle prøve å tenne på min elbil (Peugeot) i dag for å forsikre meg om at jeg kan reise på jobb i morgen, men det viste seg å være helt umulig: ingenting lyser en gang til tross for at alt fungerte på fredag. Det er nok 12V batteriet som er flatt, tenker jeg. Da er mitt spørsmål som følger: går det an å bruke vanlige startkabler for å gi litt liv i batteriet? Eller finnes det andre måter? Takk på forhånd for deres hjelp (min arbeidsgiver blir nok veldig glad hvis jeg stiller opp også i morgen)

Elmo

#1
Først og  fremst, INGEN STARTKABLER PÅ ELBIL, det kan få uante følger.

Hvis 12V batteriet er flatt må du snarest mulig trekke ut en av hovedsikringene til fremdriftsbatteriet. Hvis ikke kan elektronikken ta skade (hvis den ikke allerede har gjort det).  Du kan lese her for å finne sikringen.

Hvis du har vanlig batterilader, kan du lade 12v batteriet. Hvis ikke kan du sette inn et batteri fra en bensinbil. Eller du kan lade elbilens 12v batteri med startkabler fra bensinbilen MENS DET ER FRAKBOBLET fra elbilen.

Men HUSK at en hovedsikring alltid MÅ være trukket ut når 12v batteriet er frakoblet ! !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Malavida

Takk for raskt og hjelpsomt svar. Jeg skal med en gang kjøpe batterilader. Noe spesielt jeg må vite i den forbindelse. Tusen takk igjen

Lynet

#3
Hvilke skader mener du at elbilen vil få ved å koble til en annen bil med startkabler Elmo?

Å skape denne frykten for startkabler er egentlig helt ubegrunnet. Men man må gjøre det riktig:
- bilen som skal gi starthjelp skal ikke gå ved tilkopling
- først koble fra +pol til +pol
- koble til -polen på giverbil og til gods på den som skal startes
- start bilen på giverbil
- vent i noen minutter for at batteriet i bilen som skal startes får inn litt energi.
- start bilen som får hjelp og la den gå noen minutter
- koble fra - på gods på bilen som får hjelp først

Det jeg absolutt vil advare mot er å bruke gamle batteriladere uten elktronisk regulering, de kan levere farlig høye spenninger som ødelegger elektronikk......
Og helt til slutt, startkabler med såkalt overspenningsvern er helt unødvendig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

eledille

Fra negativ pol på giverbilen til gods på mottakerbilen, mener du vel?

Men hvorfor skal det kobles til gods i stedet for neg. pol til neg. pol?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Elmo

#5
Sitat fra: Lynet på søndag 17. januar 2010, klokken 21:03
Hvilke skader mener du at elbilen vil få ved å koble til en annen bil med startkabler Elmo?
Var ikke meningen å skremme noen unødig :-[   Men ofte er det bedre å si helt nei, enn å risikere noe ved å ikke gjøre vanskelige prosedyrer helt rett, og det er dyr elektronikk vi leker med.

Det er jo til-og-med mange som mener at fossilbilers elektronikk ikke tåler startkabler (uten overspenningsvern).

Sitat fra: eledille på søndag 17. januar 2010, klokken 21:47
Men hvorfor skal det kobles til gods i stedet for neg. pol til neg. pol?
To grunner til det. Først og fremst for å forhindre eventuelle gnister i nærheten av batteriet som (teoretisk) kan ha knallgass omkring seg. Det andre er at det er ingen grunn til å ta med ledningen fra minus-pol til gods på mottaker bilen i kretsen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#6
Her var det snakk om et flatt 12V batteri på elbilen. På grunn av DC-DC konverteren er dette nesten umulig!! untatt dersom 12V batteri eller DC-DC konverteren er deffekt.

Så lenge det er støm på framdriftsbatteriet vil servicebatteriet lades, så en 12V batterilader til en elbil er fullstendig unødvendig. Ikke bruk startkabler for å få liv i en elbil.

Forsøk heller en resett funksjon. Se Wiki.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Ikke enig at batterilader til Elbil er unødvendig.

DC-DC leverer kun 14,2V noe som ikke er nok til 100% lading, men godt nok til at batteriet lever i 8 år.

Skal du ha batteriet lenger enn det er det fordel å lade det av og til med en extern 3 stegs intelligent lader.

En skal dessuten alltid lade nye batterier 100% før bruk.

Her er mer info: http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Deler#12V_service_batteri
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Sitat fra: eledille på søndag 17. januar 2010, klokken 21:47
Fra negativ pol på giverbilen til gods på mottakerbilen, mener du vel?

Men hvorfor skal det kobles til gods i stedet for neg. pol til neg. pol?


Beklager, det ble en lite skrivefeil. Men den er rettet opp.

Til gods for å unngå gnister ved batteriet som kan tenne eventuell knallgass fra batteriet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux

Har lenge lurt på hva som egentlig tar knekken på elektronikk når en bruker startkabler, og har nå kommet fram til følgende teori:

Trodde lenge det måtte være spenning indusert i spoler som tilfeldigvis lå nær startkabelen, men leste nylig at skadene skjer når en kobler ledningene fra, og ikke til.

Tenker derfor at det er snakk om rask utlading av spoler, noe ala en coil som er oppladet, og som plutselig ser en åpen krets.

Der er mange hull i denne teorien, og jeg oppfordrer ekspertisen (Griffel?) til å komme med innspill.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Det hele kan sammenlignes med tenningsanlegget i en bil.
En 12 volt spenning lader opp coilens magnetfelt, og når strømmen brytes vil det dannes en langt høyere spenning i 12 volt kretsen, typisk 2-300 volt. Omsetningsforholdet i coilen er 50-100:1 og gnisten kan derfor bli 10-15000 volt.
Når strømmen brytes vil det oppstå langt høyere spenning enn det som kobles til, og polariteten kan bli motsatt av påtrykt batterispenning.

Elektronikk tåler hverken vesentlig høyere spenning eller motsatt polaritet.
Så lenge batteriet er friskt, og i stand til å ta imot lading, vil dette absorbere slike spenningsspikere. Hvis batteriet derimot er helt flatt, eventuelt frosset, vil det ikke klare å absorbere nok til å redde elektronikken.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Du skal nok være veldig uheldig om bilen tar skade av startkabler, dersom du kobler riktig. + til + og gods til gods
Se artikkel:
http://www.dinside.no/829978/omstridte-paastander-om-startkabler
Men det er riktig at en strøm som flyter ikke "liker" å bli brutt dermed stiger spenningen noe avhengig av induktiviteten i kretsen (poppulært forklart).


Når det er sagt vil jeg alikevell ikke bruke startkabler på elbilen. Er 12V batteriet flatt er enten det eller DC-DC convertern ødelagt vil jeg tro. Men det kan vel også være en noe helt annet som er galt om ingen ting virker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på mandag 18. januar 2010, klokken 21:31
Når det er sagt vil jeg alikevell ikke bruke startkabler på elbilen. Er 12V batteriet flatt er enten det eller DC-DC convertern ødelagt vil jeg tro. Men det kan vel også være en noe helt annet som er galt om ingen ting virker.

Artig artikkel, og grunn til å spør om noen prøver å selge ting en egentlig ikke trenger.

Ellers er jeg enig med Griffel i at et flatt 12V batteri på elbilen betyr at det er defekt. Har selv opplevt dette, og det kommer av av batteriet var så svakt, at det rakk å lade seg selv ut mellom bilens egne oppladinger. Da snakker vi om kapasiteter nedi 1-2 Ahr. Er batteriet oppi 10 Ahr eller 30% av nytt er det OK for vår bruk.


På vanlige biler regnes et Startbatteri OK ned til 59% kapasitet av oppgitt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

#14
Sitat fra: hens på mandag 18. januar 2010, klokken 19:33
Det hele kan sammenlignes med tenningsanlegget i en bil.
En 12 volt spenning lader opp coilens magnetfelt, og når strømmen brytes vil det dannes en langt høyere spenning i 12 volt kretsen, typisk 2-300 volt. Omsetningsforholdet i coilen er 50-100:1 og gnisten kan derfor bli 10-15000 volt.
Når strømmen brytes vil det oppstå langt høyere spenning enn det som kobles til, og polariteten kan bli motsatt av påtrykt batterispenning.

Elektronikk tåler hverken vesentlig høyere spenning eller motsatt polaritet.
Så lenge batteriet er friskt, og i stand til å ta imot lading, vil dette absorbere slike spenningsspikere. Hvis batteriet derimot er helt flatt, eventuelt frosset, vil det ikke klare å absorbere nok til å redde elektronikken.

Ikke sammenlign coilen med batteriet, det blir helt feil. Det oppstår ikke spenninger av nevneverdig størrelse (millivolt) ved bruk av startkabler uansett hva du gjør. Både fulladet og utladet batteri demper disse spenningen utmerket.

Kan forøvrig legge til at de fleste coiler har motsatt polaritet på sekundærkretsen (+ til gods), og høyspentkretsen omfatter både batteri og tenningslås!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA