Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium Center Console

Startet av E_S, fredag 02. oktober 2015, klokken 23:56

« forrige - neste »

E_S

Nå kommer sikkert flere her til å rive seg i håret over min uvitenhet og inkompetanse, men det er en ting jeg har lurt litt på.

Når man lader på 400V 3-fas "ser" jo bilen 230V, altså mellom fasene og nøytral. Har man 400V 3-fas uten N-leder kan man (jada, jeg vet det er litt "shady") trikse til ved å lage en overgang hvor man kobler sammen PE og N.

Hva er hinderet for å trikse til 3-faslading på 230V 3-fas? At det ikke nødvendigvis er i henhold til diverse bestemmelser og regler er en annen sak - men jeg er bare interessert i hva som er det tekniske hinderet her. Spenningen og strømstyrken er jo brukandes, så.. Jeg vet at det går med trafo, men spørsmålet er som sagt hvorfor det ikke går an å "lure" til uten trafo..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Espen Hugaas Andersen

Du skal ha 230V mellom nøytralpunktet og hver av faselederne. Dette er det ikke mulig å få til med 230V trefase. Det man kan gjøre er å koble en faseleder til N, og så koble en av de andre faselederne til L1, L2 og L3. Da har man 230V over alle laderne. Men da bruker man kun en fase!

Faktisk, om man har 63A 230V trefase tilgjengelig, så kan jo faktisk dette fungere. Da bruker man kun en fase for å lade med 15 kW. Eller om man har over 95A 230V trefase, så kan man få ladet med 22 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Veggen

Da jeg fikk bilen i sept 2013 var det faktisk mulig å justere ladestrømmen opp til 96 A.
Dette forsvant med en av 5.x oppdateringen utpå høsten.


Electrix

Hvis jeg har forstått riktig har Model S 3 stk enfaseladere (evnt 6 stk ved dobbellader). Da burde det egentlig gå bra å fore den med "2-fase" 230V. Normalt kobles første lader mellom L1 og N, andre lader mellom L2 og N og tredje lader mellom L3 og N. Ved enfase lading  brukes bare L1 og N, på 230V IT kobles da L1 fra nettet inn på L1 på bilen, og L2 fra nettet til N på bilen. Men om man i tillegg koblet L3 fra nettet til L2 og L3 på bilen så ville bilen kunne se trefaselading, og man fikk noe fordeling av lasten på nettet.

11kW lading vil da trekke 16A fra L1 på nettet, ca 42A? fra L2 og 32A fra L3. En vanlig lasket enfasetilførsel 230V IT (L1-L2-L3) trekker 48A på både L1 og L2 ved samme ladeeffekt. Ihvertfall i teorien, men det er mulig det blir noen feil målinger i systemet som ikke aksepterer en slik kobling.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på fredag 11. september 2015, klokken 15:00
Hvis jeg har forstått riktig har Model S 3 stk enfaseladere (evnt 6 stk ved dobbellader). Da burde det egentlig gå bra å fore den med "2-fase" 230V. Normalt kobles første lader mellom L1 og N, andre lader mellom L2 og N og tredje lader mellom L3 og N. Ved enfase lading  brukes bare L1 og N, på 230V IT kobles da L1 fra nettet inn på L1 på bilen, og L2 fra nettet til N på bilen. Men om man i tillegg koblet L3 fra nettet til L2 og L3 på bilen så ville bilen kunne se trefaselading, og man fikk noe fordeling av lasten på nettet.

11kW lading vil da trekke 16A fra L1 på nettet, ca 42A? fra L2 og 32A fra L3. En vanlig lasket enfasetilførsel 230V IT (L1-L2-L3) trekker 48A på både L1 og L2 ved samme ladeeffekt. Ihvertfall i teorien, men det er mulig det blir noen feil målinger i systemet som ikke aksepterer en slik kobling.

Det går dessverre ikke, jeg har testet. Bilen aksepterer ikke to faser, den må enten fores med 1-fase eller 3-fase. Fores den med en fase på dellader 1 og en annen fase på dellader 2+3 så aktiveres kun dellader nr. 1.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA