Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på import av 2016 30 kwh Leaf

Startet av PhevVest, fredag 02. oktober 2015, klokken 16:41

« forrige - neste »

stianel

En annen ting er å ha Eco mode aktivert fra oppstart istede for å trenge å trykke inn knappen?

PhevVest

Har sluttet å bruke eco knappen - merker ikke noe forskjell på kjørelengde.
Bare gasspedalen som endrer seg.
Hadde vært 1000 ganger bedre med en "EL only" knapp!

pjvik

Ser at det er enkelte som ønsker en "El only" knapp. Hva skal en med det når systemet i bilen prøver å være mest mulig på elektrisk drift?
Litt på foten så er det mindre behov for bensin så lenge det er strøm på batteriet.
Dette er min erfaring gjennom over 1½ år.
Under 10 grader vil motoren starte for å bli varm slik at det også kan være mulig å hente ut varme.
Elektrisk forvarming hjelper godt selv uten å være koblet til lysnettet, er avhengig av å strøm på batteri.

PhevVest

Med EL-only knapp slipper man noen korte kaldstarter fordi man napper akkurat litt for mye på gassen ved igangstart etc. Skal man gi på litt nå må man følge nøye med energimeteret så det ikke kommer så høyt opp at motoren starter. Hadde vært bedre å ha blikket på veien. Også ACC gir på akkurat litt for mye ved akselerasjon i oppoverbakke slik at motoren får seg en kaldstart - for så å stoppe kort tid etter og resten av turen. Tenker det er bedre for motoren å slippe disse unødvendige kaldstartene.

PhevVest

Enda en lykke - fikk den intense bilbeltevarsleren helt opp i halsen.
Kikket under sete og dro ut kontakten til belteføleren - endelig fred og ro når man kjører inn/ut av garasje.
Hadde det vært en tidsforsinkelse og helst bare en forsiktig pling eller to for deretter å bare vise rødt lys i instr. panelet ville dette fungert helt fint. Slik det er nå blir man jo terrorisert av den intense varslingen - så man kobler den heller helt ut til slutt.
Neste blir nok bakluken.

Finfyr

Sitat fra: PhevVest på mandag 28. september 2015, klokken 08:51
Enda en lykke - fikk den intense bilbeltevarsleren helt opp i halsen.
Kikket under sete og dro ut kontakten til belteføleren - endelig fred og ro når man kjører inn/ut av garasje.
Hadde det vært en tidsforsinkelse og helst bare en forsiktig pling eller to for deretter å bare vise rødt lys i instr. panelet ville dette fungert helt fint. Slik det er nå blir man jo terrorisert av den intense varslingen - så man kobler den heller helt ut til slutt.
Neste blir nok bakluken.

Er det flere kontakter under der, så en må være forsiktig med hva en napper ut? Eller det så lett at selv bestemor kan få det til?

PhevVest

#21
Det er flere - den gule er til airbag'en.
Den ved siden av var bilbelte.
De to neste er vel setejustering, varme etc.
Bare å trekke ut og se hva som ikke virker.

Kanskje litt plundrete å få ut - trekk sete helt tilbake så kommer du greit til fremme, bruk en liten nebbtang til å dra og en skrutrekker eller noe til å holde opp en liten plasttapp som låser pluggen.

Anders R

Kanskje Mitsubishi lytter litt til kundene? Jeg lånte en 2016 facelift sist lørdag. Det kom bare et lite og diskret pling da jeg trykka på knappen til bakluka. Det var stille etter dette. Ingen lyd når luka beveget seg. Jeg stod ute og trykka opp og igjen med knappen på luka. Kanskje det er mer lyd når man åpner luka fra innsiden av bilen?

Ellers var den raus med plinger da jeg satt meg inn og trykka på startknappen....

jeddaa

Sitat fra: PhevVest på mandag 28. september 2015, klokken 09:23
Det er flere - den gule er til airbag'en.
Den ved siden av var bilbelte.
De to neste er vel setejustering, varme etc.
Bare å trekke ut og se hva som ikke virker.

Kanskje litt plundrete å få ut - trekk sete helt tilbake så kommer du greit til fremme, bruk en liten nebbtang til å dra og en skrutrekker eller noe til å holde opp en liten plasttapp som låser pluggen.

Hvilke konsekvenser får dette for Airbag ved en kollisjon? Airbagger på moderne biler løses ikke ut når sensorer ikke føler at det sitter en person der..eller? Ville vært forsiktig med å tukle med disse før det er avklart.

PhevVest

Sitat fra: jeddaa på mandag 12. oktober 2015, klokken 15:01
Hvilke konsekvenser får dette for Airbag ved en kollisjon? Airbagger på moderne biler løses ikke ut når sensorer ikke føler at det sitter en person der..eller? Ville vært forsiktig med å tukle med disse før det er avklart.

Kan ikke tenke meg det skulle ha noe å bety for air bag'en.
Uansett - jeg gjør ikke noe som helst uten evt. å ha en annen måte å få bort hylingen på.
Kjører ikke en meter til med den ulyden.
Merker fremdeles jeg gruer meg til oppstart - for så å nyte stillheten når jeg husker den er frakoblet.
Kun ett lite pling nå - (vet ikke hvorfor det plinger).

koveraasen

Tror heller ikke dette har noe å si for airbag. Det er to ledere i kontakten som er kortsluttet når setebeltet ikke er festet. Når du fester setebeltet så bryter du denne kortslutningen - som er akkurat det samme som å koble fra kontakten.

PhevVest

Må bare få koblet bort hylingen fra bakluka også når åpnes elektrisk.
Blir bare brukt manuelt nå pga. hylingen (alarmen) - er jo flaut å stå i en parkeringshall og varsle alle i hele hallen at når går bakluka opp. Rene tyverialarmen!
Synd når det er elektrisk åpning og man ikke kan/vil bruke den pga. alarmen/hylingen.

Fiffik78

Bakluka er som sagt meget enkelt, og reelet er på venstre siden, bare få av plastkledningen på innsiden, 3-4 klips holder og strips greiene fast etterpå så det ikke slenger.

Selv skal jeg sjekke kontakten under setet, ufattelig som det plinger uten belte.
Outlander PHEV 2014

Fiffik78

Da var setepiperen borte, endelig kan jeg kjøre de 20 meterne til garasjen eller flytte bilen uten å kløne rundt med beltet eller bli gal av lyden. Enkelt å fikse var det også. Det liker jeg meget godt med denne bilen, den er ganske enkel og ting er tilgjengelig så man kan gjøre litt praktiske modifikasjoner.

Nå må jeg bare få fikset en ubalanse i fremhjulene som jeg ikke blir kvitt, selv etter to avbalanseringer.
Outlander PHEV 2014

koveraasen

Sitat fra: Fiffik78 på mandag 19. oktober 2015, klokken 09:01
Nå må jeg bare få fikset en ubalanse i fremhjulene som jeg ikke blir kvitt, selv etter to avbalanseringer.

Jeg fikk også problemer med noe vibrasjoner i rattet etter at jeg byttet til helt nye vinterhjul. Håper bare det er avbalansering. Har du noen teori om hva ditt problem skyldes hvis det ikke var avbalanseringen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA