Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppdatering på nettsiden

Startet av TorC, fredag 02. oktober 2015, klokken 11:40

« forrige - neste »

Balrog

Så grisekaldt som det er nå har det selvsagt ikke noe poeng å sette bryteren i noe annet enn "0" (normal), med mindre man som jeg har diesel tilleggsvarmer. i 15 og mer kuldegrader sliter i hvert fall første generasjon Leaf med å gi skikkelig varme.

Posisjon "II" sparer strøm når temperaturen er høyere enn 10 minus og mer jo varmere uteluften er.

Posisjon "I" skrur av varmen og gir vesentlig lenger rekkevidde, men skal selvsagt ikke brukes på en slik måte at ruter dugger/iser til og du blir en dødsfelle i trafikken.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

leafnor

Sitat fra: Strømbil på torsdag 21. januar 2016, klokken 20:44
Har en liten mistanke om at motstanden min ikke virker helt som den skal.
Har noen her prøvd å kjøre med bilen i "vanlig" posisjon slik at vannet er 80grader, for så å slå over bryteren til "sparebluKss". I mitt hode så skal man vel da oppleve at elementet trekke mye mindre strøm i en kort periode etterpå, siden bilen tror det er alt for varmt og man har 30grader "overskuddsvarme"? 
Stemmer dette, eller er det bare jeg som er ute å kjører litt nå?
Stemmer, dvs du er ikke ute å kjører. Effekt skal droppen en periode med mindre det er grisekaldt og du ligger på full guffe.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

TorC

Sitat fra: Strømbil på torsdag 21. januar 2016, klokken 20:44
Har en liten mistanke om at motstanden min ikke virker helt som den skal.
Har noen her prøvd å kjøre med bilen i "vanlig" posisjon slik at vannet er 80grader, for så å slå over bryteren til "sparebluss". I mitt hode så skal man vel da oppleve at elementet trekke mye mindre strøm i en kort periode etterpå, siden bilen tror det er alt for varmt og man har 30grader "overskuddsvarme"? 
Stemmer dette, eller er det bare jeg som er ute å kjører litt nå?

Jeg har testet disse ut og inn, men produksjonsfeil kan selvsagt skje. Jeg tør ikke konkludere med noe, men send meg en PM med ditt navn så sender jeg deg et nytt kitt. Hvis dette løser problemet vil jeg gjerne at du sender meg det gamle i retur så jeg kan ta det opp med fabrikken.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Electrix

Sitat fra: Strømbil på torsdag 21. januar 2016, klokken 20:44
Har en liten mistanke om at motstanden min ikke virker helt som den skal.
Har noen her prøvd å kjøre med bilen i "vanlig" posisjon slik at vannet er 80grader, for så å slå over bryteren til "sparebluss". I mitt hode så skal man vel da oppleve at elementet trekke mye mindre strøm i en kort periode etterpå, siden bilen tror det er alt for varmt og man har 30grader "overskuddsvarme"? 
Stemmer dette, eller er det bare jeg som er ute å kjører litt nå?
Jeg har forsøkt dette tidligere da det var varmere, og da fungerte den akkurat slik, men nå som det er kaldt vil vannet ofte ikke nå opp i så høy temparatur pga klimaanlegget henter ut mer varme av vannet enn varmeelementet klarer  å produsere ved høyere temperaturer.

Hvis du vil teste settet ditt så bør du la bilen stå en god stund i pos 0 med temp justert til 17 grader, vifte på minimum og resirk. Da bør den etter hvert klare å få opp tempen på vannet, i hvert fall hvis den står stille.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Strømbil

Takk for tips. Skal ta en garasjetest av det i helgen, og se om resultatet blir bedre da.
Vil gi skryt til TorC som var på plass med en gang og tilbydde seg å bytte ut kit'et for å utelukke feil der. Tommel opp!
Svart Nissan Leaf 2013.

teralv

Jeg har testet dette et par mnd nå, og pos 1 fungerer helt som det skal.
Når jeg leser her på siste innleggene så tror jeg "noen" har misforstått hva dette kittet kan gjøre - og det kan ikke trylle.

Når en kjører i mode 1, så får en luftsirkulasjon, men den samme kalde luften som er ute kommer inn uten noen form for oppvarming.
Dette burde ikke komme overaskende for noen. At noen mener det ikke har innvirkning på km faller på sin egen urimelighet. Alle som kan litt om dette vet at veldig mye av energien i batteriene på vinteren forsvinner ut på varmeapp. Når en ser til min bil, så forsvinner ca 1,5 kw pr 10 km ut på akslingen, og 4-5 kw går til varme, lys, display og alt annet. Altså 3-4 ganger mer forsvinner vekk i varme.

Kutter en varmen, så har en selvsagt mer energi som går der den burde, nemlig på akslingen.

Jeg bruker dette aktivt når jeg kjører og opplever rekkeviddeproblemer. Skal jeg i grenseland langt, ja da forvarmer jeg bilen det jeg kan med strømkabel, kler meg deretter, og kjører i mode 1.
Ser jeg at det er rom for litt lunk, så går jeg for mode 2 og alltid eco.
Deretter tilbake til mode 1.

Om noen tror at dette skulle gi varme, rekkevidde, og komfort på linje med umodifiserte greier, ja da stusser i allefall jeg.

MEN:
Jeg ser at mode 2 ikke traff helt innertier for min del. Der skal jeg legge inn en lavere motstand, da jeg ikke ser målbar forskjell på ecometer i display for varmeapp når jeg kjører i "OFF" på bryter, og ecomode, kontra mode 2 og ecomode.

Det kommer litt for mye varme for min del, og jeg ser liten forskjell på kjøring i ecomode, kontra mode 2 og ecomode. (ja jeg har lest hva som er tanken bak, og forstår den, men jeg vil altså ha strupt varmen enda litt til, altså en mellomting av mode 1 og mode 2.


Uansett tusen takk til Tor som har gjort dette mulig på en så genial måte.
Må se til å få montert bryteren snart, for nå ligger den inni dashbord, og inn og ut medfører trolig brudd i motstand.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

leafnor

Sitat fra: teralv på lørdag 06. februar 2016, klokken 11:19

MEN:
Jeg ser at mode 2 ikke traff helt innertier for min del. Der skal jeg legge inn en lavere motstand, da jeg ikke ser målbar forskjell på ecometer i display for varmeapp når jeg kjører i "OFF" på bryter, og ecomode, kontra mode 2 og ecomode.

Det kommer litt for mye varme for min del, og jeg ser liten forskjell på kjøring i ecomode, kontra mode 2 og ecomode. (ja jeg har lest hva som er tanken bak, og forstår den, men jeg vil altså ha strupt varmen enda litt til, altså en mellomting av mode 1 og mode 2.


Uansett tusen takk til Tor som har gjort dette mulig på en så genial måte.
Må se til å få montert bryteren snart, for nå ligger den inni dashbord, og inn og ut medfører trolig brudd i motstand.
Du har sikkert forstått det, men nevner bare for ordens skyld at om du bytter "original" motstand i kit med en variable, får du trinnløs styring på varmepådraget.
Jeg har det, og som i går med rundt null grader hold jeg levelig temperatur i bilen med bare 500W trekk på  varmeapparat.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

teralv

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen


tomrh

Hvis man vil bestille fra norsk forhandler:
http://hobbykomponenter.no/elektronikk/komponenter/potensiometere/
Kjøpte mitt herfra, kjapp leveranse.

Edit:
Jeg tror 2 kohm logaritmisk vil være det optimale for dette kittet med bryter. Logaritmisk fordi temperatursensor også har en logaritmisk motstandskurve. (I mitt opplegg gikk jeg for 5 kohm log og droppet bryteren, fordi 5 kohm i praksis tilsvarer original varme).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TorC

Sitat fra: teralv på lørdag 06. februar 2016, klokken 11:19
Jeg har testet dette et par mnd nå, og pos 1 fungerer helt som det skal.
Når jeg leser her på siste innleggene så tror jeg "noen" har misforstått hva dette kittet kan gjøre - og det kan ikke trylle.

Når en kjører i mode 1, så får en luftsirkulasjon, men den samme kalde luften som er ute kommer inn uten noen form for oppvarming.
Dette burde ikke komme overaskende for noen. At noen mener det ikke har innvirkning på km faller på sin egen urimelighet. Alle som kan litt om dette vet at veldig mye av energien i batteriene på vinteren forsvinner ut på varmeapp. Når en ser til min bil, så forsvinner ca 1,5 kw pr 10 km ut på akslingen, og 4-5 kw går til varme, lys, display og alt annet. Altså 3-4 ganger mer forsvinner vekk i varme.

Kutter en varmen, så har en selvsagt mer energi som går der den burde, nemlig på akslingen.

Jeg bruker dette aktivt når jeg kjører og opplever rekkeviddeproblemer. Skal jeg i grenseland langt, ja da forvarmer jeg bilen det jeg kan med strømkabel, kler meg deretter, og kjører i mode 1.
Ser jeg at det er rom for litt lunk, så går jeg for mode 2 og alltid eco.
Deretter tilbake til mode 1.

Om noen tror at dette skulle gi varme, rekkevidde, og komfort på linje med umodifiserte greier, ja da stusser i allefall jeg.

MEN:
Jeg ser at mode 2 ikke traff helt innertier for min del. Der skal jeg legge inn en lavere motstand, da jeg ikke ser målbar forskjell på ecometer i display for varmeapp når jeg kjører i "OFF" på bryter, og ecomode, kontra mode 2 og ecomode.

Det kommer litt for mye varme for min del, og jeg ser liten forskjell på kjøring i ecomode, kontra mode 2 og ecomode. (ja jeg har lest hva som er tanken bak, og forstår den, men jeg vil altså ha strupt varmen enda litt til, altså en mellomting av mode 1 og mode 2.


Uansett tusen takk til Tor som har gjort dette mulig på en så genial måte.
Må se til å få montert bryteren snart, for nå ligger den inni dashbord, og inn og ut medfører trolig brudd i motstand.

Takk for hyggelig tilbakemelding.

Som nevnt i andre poster så var motstanden i mode 2 en avveining. Og behovene er ulike. Jeg er redd for at en ytterligere senking av temperaturen gjør at man øker viftehastigheten, og følgelig dytter varm luft ut av bilen. MEN, siden vi snakker om relativt få watt er det vanskelig å gjøre noen skikkelige tester siden det er mange variabler, som utetemp, antall i bilen, luftfuktighet, bilens hastighet/ram-effekt osv osv. Det er helt sikkert noen der ute som kan regne på dette, men jeg har ikke nok kunnskap om dette.

Så til en liten korrigering:

Hvis ditt forbruk er 1,5 kwt per 10 km kan ikke dette direkte overføres til sammenlikning med forbruk til varme som angis i kw. De 1,5 kwt er basert på antall km, mens varmen er basert på tid.

Eksempelvis vil man ved ditt forbruk bruke 15 kwt på 100 km. Kjører man 100 km/t har man på samme distanse i tillegg ha brukt ca 4,5 kwt til varme. Altså ikke 3 ganger så mye, men "kun" 1/4 av totalforbruket.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

teralv

TOR:  Yepp, ser at min siste del ikke er vitenskapelig, men vi er vel enig om at mye av energien lett kan havne utav varmeapp om vinteren om en ikke gjør så mye med det. Da er det en fordel for meg at jeg har de mulighetene til å strupe varmen mest mulig slik at jeg får mest mulig av tilgjengelige KW ut på akslingen, og ikke i varmeapp.

Skjønner også at det i mode 2 var en avveining, og ingen kritikk på det. Men så lenge det går ann å justere dette selv, så er det jo helt topp for min del. Det er enkelt og billig, noe jeg tenker å benytte meg av.

Igjen anbefales dette produktet på det varmeste.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

TorC

Sitat fra: teralv på lørdag 06. februar 2016, klokken 19:18
TOR:  Yepp, ser at min siste del ikke er vitenskapelig, men vi er vel enig om at mye av energien lett kan havne utav varmeapp om vinteren om en ikke gjør så mye med det. Da er det en fordel for meg at jeg har de mulighetene til å strupe varmen mest mulig slik at jeg får mest mulig av tilgjengelige KW ut på akslingen, og ikke i varmeapp.

Skjønner også at det i mode 2 var en avveining, og ingen kritikk på det. Men så lenge det går ann å justere dette selv, så er det jo helt topp for min del. Det er enkelt og billig, noe jeg tenker å benytte meg av.

Igjen anbefales dette produktet på det varmeste.

Takk takk. Mitt poeng var at din utregning nærmest bekreftet forståelsen om at dette var en "magisk" løsning selv om du gjorde det klart at kittet ikke er en "magisk" løsning.

Bruker man kittet til å kutte varmen helt vil man fryse, men det kan opptil 25% bedre rekkevidde. Og jeg gjentar gjerne til det uendelige: bruk setevarmer! Setevarmer bruker bare ca 100 watt per sete, men kan senke kupee temperturen mye. Den "opplevde" temperaturen kan være lavere. 

Og jeg opplever ikke at noen "klaget" på kittet. Jeg tar det som et kompliment at "klagene" omhandle innspill om tilpasninger. Og det er selvsagt veldig velkomment!
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

teralv

Den er god Tor. Ingen klage herfra, for dette har gjort Leafen for min del mye mer allsidig.
Ser jo bare til sommeren at når en kan få luft uten varme, så blir jo rekkevidden helt konge på regnværsdager med mye dugg i bilen.

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

Balrog

Sitat fra: teralv på søndag 07. februar 2016, klokken 10:57
Den er god Tor. Ingen klage herfra, for dette har gjort Leafen for min del mye mer allsidig.
Ser jo bare til sommeren at når en kan få luft uten varme, så blir jo rekkevidden helt konge på regnværsdager med mye dugg i bilen.

Hvis du sliter med at du kun har mye dugg i bilen på regnværsdager kan vi godt bytte bil, for min Leaf har dugg på rutene nesten helt uavhengig av vær og temperaturforhold. Eneste som har gitt like mye dugg er en gammel Toyota jeg hadde (pre aircon) og om jeg kjører MC med visiret igjen i snødrev.

Leaf = defrost ON.

On Topic: Jeg er fullstendig overbevist om at varmeapparatet tar mer enn displayet viser. Rekkevidden øker såpass mye mer i mode 1 med TorCs kit at det ikke kan forklares med bare varmeapparatets ca 2 kWh i eco-mode. For øvrig er jeg enig i at mode 2 kunne vært mer aggressiv. Neste trinn blir ettermontering av varmetråder i frontruta
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA