Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppdatering på nettsiden

Startet av TorC, fredag 02. oktober 2015, klokken 11:40

« forrige - neste »

muse

Regner med dette har vært tatt opp før men kunne virkelig vurdert Webasto.
Hadde vært morro å visst pris og hvordan dette installeres i Leafen.
Webastoen er vel ganske kostbar. Er det verdt det?

TorC

Sitat fra: muse på lørdag 26. september 2015, klokken 21:56
Regner med dette har vært tatt opp før men kunne virkelig vurdert Webasto.
Hadde vært morro å visst pris og hvordan dette installeres i Leafen.
Webastoen er vel ganske kostbar. Er det verdt det?

Webasto/Eperspächer har blitt diskutert langt og lenge i flere andre tråder. Valg av luft eller vannvarme tror jeg er en smakssak. Såvidt jeg har forstått kan man få montert luftvamer for ca 25k.

Personlig foretrekker jeg vannvarmer fordi jeg har skrudd mye på dem, og jeg mener de er mer driftssikre, mindre støy og det er lettere å montere.  Jeg har montert vannvarmer i min søsters LEAF for ca 4000,- med nye deler, og ca 2500,- i delvis brukte deler til min egen bil.  Nye ferdige "kit" ligger vel på ca 10K, men de imkluderer en del ting man ikke trenger.

For å slippe å slå på to brytere ville jeg nok kanskje enten brukt "mode 2" i kabelkittet konstant, eller for en mer avansert versjon kanskje lagt inn et relee som kopler inn "mode 1" når man slår på varmeren. Noen hevder at deres vannvarmer gir nok varme til at el.kjelen ikke bruker strøm. Min erfaring er at de dieselkjelene jeg har brukt gir ca 72 grader, mens elkjelen gir 75 grader. Dermed vil elkjelen gi så mye varme at dieselkjelen ikke kjører nok.

Det ligger flere filmer på youtube om slike varmere montert i LEAF, og mange gode tips på dette forumet.

Jeg vil på et sterkeste anbefale dieselvarmer hvis du jevnlig opplever å være "out of range" om vinteren. Du kan lett få et par mil ekstra uten å fryse.

For mitt vedkommende brukte jeg ca 4 liter diesel sist vinter, og kjørte ca 1000 km med elbil som jeg normalt ville kjørt med fossilbil.  (og den dieselen tok jeg fra båten min, som jeg uansett ville ha tømt ut mye av).
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

thoru

Interessant. Trur du det er mulig kjøre varme inn i kupen med bilen avslått?
Hvis det er noe enkelt man kan styre, så kan man sikkert fikse en fjernstyring via Arduino og noe gsmshield.

TorC

Sitat fra: thoru på søndag 27. september 2015, klokken 15:05
Interessant. Trur du det er mulig kjøre varme inn i kupen med bilen avslått?
Hvis det er noe enkelt man kan styre, så kan man sikkert fikse en fjernstyring via Arduino og noe gsmshield.

Det er da allerede mulig med Carwings. Og hvis du ønsker forvarming med diesel synes jeg det er en dårlig ide av rent miljøhensyn. Men det er selvsagt mulig. Webasto og Eber har allerede fiks ferdige løsninger for dette.

Det å slå på elkjelen med fjernstyring uten bruk av Carwings eller bilens eget modem er derimot er noe mer krevende siden man da må starte opp 400v systemet. Da er det kanskje enklere og bedre å kople inn en elvannvarmer på 230v AC. Da slipper man jo også at bilen tapper fra batteriet som den gjør før den begynner å lade igjen.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

thoru

Sitat fra: TorC på søndag 27. september 2015, klokken 16:41
Sitat fra: thoru på søndag 27. september 2015, klokken 15:05
Interessant. Trur du det er mulig kjøre varme inn i kupen med bilen avslått?
Hvis det er noe enkelt man kan styre, så kan man sikkert fikse en fjernstyring via Arduino og noe gsmshield.

Det er da allerede mulig med Carwings. Og hvis du ønsker forvarming med diesel synes jeg det er en dårlig ide av rent miljøhensyn. Men det er selvsagt mulig. Webasto og Eber har allerede fiks ferdige løsninger for dette.

Det å slå på elkjelen med fjernstyring uten bruk av Carwings eller bilens eget modem er derimot er noe mer krevende siden man da må starte opp 400v systemet. Da er det kanskje enklere og bedre å kople inn en elvannvarmer på 230v AC. Da slipper man jo også at bilen tapper fra batteriet som den gjør før den begynner å lade igjen.
med usa leaf? det var nytt for meg.

TorC

Sitat fra: thoru på søndag 27. september 2015, klokken 16:52
med usa leaf? det var nytt for meg.

Nei ikke med US LEAF. Da er alternativet å sette inn en liten elkjele på AC, eller bruke "climate control timeren".

Ved å laske seg inn i kabelene til viftemotoren kan man kople dette sammen slik at det blir relativt lik funksjon som Carwings.


2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Da har jeg fått bilder av prototype, og prototypen ble sendt med DHL igår fra Kina.

Eneste endringer som vil skje (med mindre det kommer noen gode tilbakemeldinger) er at det trekkes en ekstra beskyttelsesstrømpe over de tre lange ledningene, samt at de korte ledningene kanskje blir hvite istedenfor siden produsenten sliter med å få tak i samme type kabel med lys blå og lys grønn med sølvstriper i samme kvalitet etc. Fargekodingen av kablene blir dermed uansett ikke lik orginal Nissan.

Jeg forventer å få prototypen i løpet av få dager, og produksjon startet neste uke. Da blir kablene sendt til Norge ganske snarlig etter det.   
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

teralv

Da har jeg kjøpt og betalt to stk.
Satser på de passer min Leaf 2013 modell opprinnelig fra France.

Veldig bra tiltak, kjøpte derfor 2 stk bare for å støtte opp om dette.
Så får jeg ha en i backup.

Terje
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

teralv

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

TorC

Sitat fra: teralv på lørdag 10. oktober 2015, klokken 11:30
Da har jeg kjøpt og betalt to stk.
Satser på de passer min Leaf 2013 modell opprinnelig fra France.

Veldig bra tiltak, kjøpte derfor 2 stk bare for å støtte opp om dette.
Så får jeg ha en i backup.

Terje

Takk for at du kjøpte, men jeg er ikke sikker på at du kan bruke dem hvis du har en knapp det står "heat" på som kom med 2. gen og varmepumpe. Jeg vil selvsagt sende deg pengene tilbake hvis det viser seg at du ikke kan bruke dem. Jeg har akkurat fått fatt i Workshop Manual for 2. gen LEAF, og har avdekket at slik harnesset er akkurat nå vil den garantert ikke virke i 2. gen. Jeg har derfor bedt fabrikken om å avvente noen dager til jeg forstår mer.

Forskjellen i kabling gjør at det må legges inn tre ekstra kabler i de pinnene som er ubrukt på 1.gen. Dette er en bagatell. Det som er verre er at jeg foreløpig ikke er sikker på hvordan HVAC tolker signalene fra sensor. Sensoren måler ikke helt det samme som på 1.gen selv om den er lik i funksjon. Jeg er redd for at det å manipulere input gjør at varmepumpen også manipuleres til å kutte ned på effekt, eller at de forsøker å utligne hverandres effekt.

Per nå vet jeg kun at en ny versjon kun vil manipulere input, ikke hva som skjer. Siden dette kun er signalkabler for sensorer kan ikke bilen "gå i stykker" eller medføre skade, men jeg vet ikke helt hvordan bilen vil reagere. Vil den kutte varmen helt, eller vil den ikke gjøre noe, eller vil den faktisk redusere temperaturen?

Jeg må derfor få litt tid til å sette meg inn i hvordan 2. gen HVAC og HAC fungerer før jeg kan si noe mer. Per nå vil det garantert ikke fungere, men med en liten endring kan jeg si at det "muligens kan fungere".

Jeg ber derfor om at de som har kjøpt harnesset i tro om at den vil fungere på 2. gen avventer litt før de avbestiller.

I nettbutikken min har jeg presisert at denne "may or not work" med 2. gen, men dette er kanskje ikke tydelig nok. Jeg skal forsøkte å gjøre det ytterligere tydelig frem til jeg får avklart om dette kan virke. 

Alle står fritt til å avbestille når som helst, men vær klar over at avbestilling og retur av penger koster meg et lite gebyr, samt tiden det tar. Det er ingen krise for mitt vedkommende, men er fint for meg hvis man opprettholder bestilling hvis man er usikker, og heller avbestiller når man er sikker.

På den positive siden kan det nå hende at jeg kan kutte noe ned på porto. Er jeg ekstremt heldig vil totalvekt med emballasje komme under 100g, noe som gjør at frakten kan komme ned på 20,- per stk istedenfor 35,-  Jeg vil kontakte hver enkelt om hva vi gjør med de 15,- kronene per stk. Hvis det er aktuelt vil jeg tilby refusjon, eller at pengene doneres til et godt formål, eller gratis LED parklyspærer.  Hvor mye det evt. blir kommer litt an på hva sluttregningen blir fra fabrikken+frakt+moms+gebyr siden jeg har lagt inn noen kroner i "buffer" i min kalkyle og dette kommer evt. i tillegg til portorefusjon.

Sitat fra: JBS på lørdag 10. oktober 2015, klokken 18:39
TorC.

Hvad vil det evt koste incl post til Danmark, for et stk ?

Jeg har ikke lagt inn "Europe" i shipping. Forskjellen mellom shipping til Norge og Europa er bare 10 kroner basert på at jeg trodde at kittet med emballasje var over 2 cm høyt og mer enn 100 gram. Nå som jeg har fått prototypen er det kke over 2 cm, men det blir kanskje over 100 gram med de siste endringene.

Du kan trygt bestille med vanlig frakt. HVIS det skulle bli 5 kroner dyrere enn det du har betalt for kan jeg gjerne dekke det. Ingen fare. "World Wide" gjelder ikke for våre danske el-brødre.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Powerflux

Noe må du ha for R&D så om det skulle bli kr. 15 til overs så vil jeg absolutt ikke ha dem tilbake :)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

teralv

Jeg har ikke varmepumpe, så det vil garantert virke i min også.
Ønsker heller ikke penger tilbake, eller refundert på noe vis. De må du bare beholde for arbeid osv. Det er altfor billig slik det er nå også, finner ikke mange som hadde giddet dette.

Skulle være bra marked mtp alle de som har vanlig elkolbe, så det er bare å få i gang bestillingen :-)
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

JBS

Hej TorC

Så har jeg bestilt et kabel, glæder mig til at se det.  :P
Jeg har et spørgsmål til dig, som jeg håber du måske kan svare på.

Jeg fik mulighed for at købe et brugt Klima Kontrol unit fra model 2013,
og som jeg troede kunne bruges til min model 2012.
Sælgeren fra USA, lovet det "selvfølgelig" dette ville passe til den :'(
Men nej, ingen AC eller Varme som tænder..
Torc eller andre, ville man kunne bygge den om eller lave en tilpasning ?

På forhånd tak, Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

TorC

Sitat fra: JBS på onsdag 14. oktober 2015, klokken 19:28
Hej TorC

Så har jeg bestilt et kabel, glæder mig til at se det.  :P
Jeg har et spørgsmål til dig, som jeg håber du måske kan svare på.

Jeg fik mulighed for at købe et brugt Klima Kontrol unit fra model 2013,
og som jeg troede kunne bruges til min model 2012.
Sælgeren fra USA, lovet det "selvfølgelig" dette ville passe til den :'(
Men nej, ingen AC eller Varme som tænder..
Torc eller andre, ville man kunne bygge den om eller lave en tilpasning ?

På forhånd tak, Johnny


Hei Johnny,
takk for at du bestilte.

Årsaken til at panelet ikke virket i din 1. gen LEAF er ganske mange. Det nye panelet er kablet litt annerledes, så f.eks er pin1 i gammel leaf KUN for spjel for frisk luft, mens den i 2. gen er for både frisk og resirkulering av luft. Det i seg selv er ikke noe problem å bygge om siden de to bruker ulike spenninger og ikke canbus eller annet. Verre er det med pin13 som sender signal om at vannpumpene skal gå. På ny leaf er Pin13 ikke i bruk. Og jeg har ikke ennå funnet ut hvor signalet sendes fra. Det samme gjelder pin17 som på gammel leaf er feedback fra pumpe, men på ny leaf brukes til luft sensor. Det viktigste er derimot at deler av  styringen av AC går på pin14 og 18 på gammel leaf, mens den ikke gjør det på ny leaf. 

Jeg har sett litt på muligheten til å "bygge om" 2. gen panel til bruk i 1. gen. Det er sikkert mulig hvis man har kunnskap og utstyr, men jeg mangler begge deler. Jeg kan sende deg oversikt over hva pinnene går til på mail for både ny og gammel LEAF. Kanskje du kan få noe fornuftig ut av det.

Jeg antar at du ønsker å bygge om fordi du vil ha "heat" knappen? Alternativet ditt er å bruke AC knappen til å slå av både varme og AC. Det krever at man er flink til å lodde, men fint lite annet. Jeg mener bestemt at jeg har liggende delene du da trenger hvis du er interessert.

Såvidt jeg kan forstå kan man fikle ganske mye med panelet uten at bilen går i stykker. Det eneste man skal være forsiktige med er pin10, det er den eneste som er ground. Samt canbus pin 28 og 29.

MVH

Tor J. C.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA