Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppdatering på nettsiden

Startet av TorC, fredag 02. oktober 2015, klokken 11:40

« forrige - neste »

Powerflux

Sitat fra: lifern på mandag 30. november 2015, klokken 16:38
Er det kun eldre modeller uten heat knappen dette funker på?
Jeg kan slå av varme og bare ha vifte eller ac på,men ac trekker like mye strøm som varme og da sparer man ingenting.
Yep, det stemmer!
Med varme av og A/C på trekkes det så godt som ingenting!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

leafnor

Sitat fra: Powerflux på mandag 30. november 2015, klokken 15:52
@TorC

Kittet fungerer helt strøkent, .......................
Derfor lurer jeg på om det er en enkel mod å sette på et trinnløst justeringshjul àla det Kodalse har montert på sin bil?
Ja, monter en 0-500 ohm variabel motstand på leder ut av bryterens pos 1 på TorC's løsning.

REDIGERT 1/12-2015: 0-1000 ohm er å anbefale, maks 500 kan bli for lite.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Powerflux

Sitat fra: leafnor på mandag 30. november 2015, klokken 17:20
Sitat fra: Powerflux på mandag 30. november 2015, klokken 15:52
@TorC

Kittet fungerer helt strøkent, .......................
Derfor lurer jeg på om det er en enkel mod å sette på et trinnløst justeringshjul àla det Kodalse har montert på sin bil?
Ja, monter en 0-500 ohm variabel motstand på leder ut av bryterens pos 1 på TorC's løsning.
Må innrømme at jeg er ganske blank på denne typen elektronikk :-X
Jeg ser at disse potensiometerene har 3 tabs. Hvordan kobles dette mot lederen fra bryterens pos1?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

leafnor

Sitat fra: Powerflux på mandag 30. november 2015, klokken 21:43
Sitat fra: leafnor på mandag 30. november 2015, klokken 17:20
Sitat fra: Powerflux på mandag 30. november 2015, klokken 15:52
@TorC

Kittet fungerer helt strøkent, .......................
Derfor lurer jeg på om det er en enkel mod å sette på et trinnløst justeringshjul àla det Kodalse har montert på sin bil?
Ja, monter en 0-500 ohm variabel motstand på leder ut av bryterens pos 1 på TorC's løsning.
Må innrømme at jeg er ganske blank på denne typen elektronikk :-X
Jeg ser at disse potensiometerene har 3 tabs. Hvordan kobles dette mot lederen fra bryterens pos1?
Jeg bruker loddebolt på slikt.
Virkemåte forklart her:

Har ikke prøvd, men kanskje det går å bruke smale flatstift?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Kabelkoblinger/Smal-flatstifthylse-2000018389/
Leaf 2012/Aug 160.000 km

sameier

Hei

Knappen fungerer utmerket, men passer jo ikke så bra i blindlokket på venstreside av rattet. (Litt stor) har noen funnet en bryter som passer inn i orginalplassen der slik at det ser mer proft ut?

TorC

Jeg ser det er flere som kommenterer på at mode2 (som vel egentlig er posisjon 1 på bryteren) ikke er "aggressiv" nok.

Det er meget mulig at jeg ikke har vært flink nok til å formidle hva denne funksjonen gjør, og hva man kan forvente. Denne funksjonen er ingen god løsning for å hindre at man kaster bort varme. Det eneste den gjør er å  reduserer varmetapet i motorrommet noe, ved at temperaturforskjellen mellom varmtvannet og utetemperaturen (og temp i motorrom) er ca 30 grader mindre.

Hensikten med funksjonen er at man skal kunne spare litt energi, men fortsatt ha samme komfort.

Den struper ikke effekt, den lurer kun bilen til å tro at vannet er varmere enn det faktisk er og vil kun fungere når vannet har nådd jevnt ca 40 grader. Bilen må altså ha gått noen minutter før dette vil være synlig.

Jeg testet en del før jeg gikk for 2,2k ohm på mode2. Da jeg brukte lavere motstand fikk jeg så lav temperatur på vannet at det gikk ut over følelsen av varme i kupeen siden viftene da måtte stå på ganske høyt. Jeg mener at dagens løsning i mode2 er helt på grensen til hva som er fornuftig.

Men fortvil ikke! Ønsker man å modifisere kabelkittet kan dette lett gjøres. Motstandene er men vilje plassert nær bryteren så man kan klippe dem av og sette på andre hvis man ønsker. Man bør imidlertid være klar over at man skal være litt forsiktig med å øke motstanden for mye da dette kan gjøre at vannet blir for varmt.

Hvis man ønsker at vannet skal være varmere kan man sette inn en motstand på mellom 2k og 3k ohm.

Ønsker man en mer "agressiv" løsning, altså at vannet skal være kaldere kan man sette inn en motstand på mindre enn 2k. F.eks 1,5k eller 1k. Noe særlig mindre enn det gjør at vannet aldri vil bli varmt nok, og man fyrer bare for kråka. De 2,2 kOhm som er montert er et kompromiss... Men jeg har kanskje vurdert feil.

Blå kabel er 2,2k ohm. og er mode2.

Og det er selvsagt ikke noe i veien for å fjerne en av de lange ledningene og bare bruke en av funksjonene.


Sitat fra: sameier på tirsdag 01. desember 2015, klokken 12:37
Hei

Knappen fungerer utmerket, men passer jo ikke så bra i blindlokket på venstreside av rattet. (Litt stor) har noen funnet en bryter som passer inn i orginalplassen der slik at det ser mer proft ut?

Ja, her har jeg sovet litt i timen. Jeg tenkte opprinnelig at det mest fornuftige var å bore et lite hull i nærheten av 12v uttaket, eller i nærheten av gasspedalen. Jeg tenkte det er lettere å lage et rundt hull enn et firkantet. Da jeg innså at det var smart å bruke blindpluggene tok jeg utgangspunktet i utvendige mål på bryteren.

Jeg har febrilsk lett (og bestilt prøveeksemplarer) av brytere som kan settes rett i holderne til blindpluggene. Jeg har funnet mange som fysisk passer, men de har bare ON/OFF og ikke ON/OFF/ON. De få jeg har funnet med ON/OFF/ON bygger for mye ut og er enten til setevarmene (med ikon for dette) eller "bunny burners" (med ikon for dette).

Har man kun behov for en av funksjonene kan man bruke vanlige standard (Roca?) vippebrytere som ofte brukes i bil og båt. De passer fint inn, men de står litt ut.

Jeg har selv forsøkt meg med denne:
http://www.aliexpress.com/item/ON-OFF-SPST-3-Pin-Blue-Light-Rocker-switch-for-PATROL-GU-GQ-NISSAN-JEEP-ARB/32539367696.html

Men den har som nevnt bare ON/OFF, og den er står for mye ut av holderen.

Jeg kommer til å fortsette å lete, og evt. se om ikke det er mulig å få spesiallaget brytere. Slike brytere er av en eller annen grunn ganske kostbare, så spesiallagede vil neppe komme på under 100,- per stk. (Bare vill gjetning).

Når den dagen kommer at jeg får tak i gode brytere vil man jo uansett kunne bytte ut bryteren man har montert i blindpluggen...
Sitat fra: leafnor på mandag 30. november 2015, klokken 17:20
Sitat fra: Powerflux på mandag 30. november 2015, klokken 15:52
@TorC

Kittet fungerer helt strøkent, .......................
Derfor lurer jeg på om det er en enkel mod å sette på et trinnløst justeringshjul àla det Kodalse har montert på sin bil?
Ja, monter en 0-500 ohm variabel motstand på leder ut av bryterens pos 1 på TorC's løsning.


Jeg tror nok at 500 ohm er for lite. Da vil vannet ha for lav temperatur til at du får noen glede av det. Jeg tror du må opp i minst 1K. Har vannet for lav temp. må du øke viftefarten og følgelig vil luften føles kaldere enn den faktisk er, OG varm luft presses raskere ut av bilen.



2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

Hei.

NB-OBS: Som TorC er inne på så kan en 0-500 ohm bli i minste laget, og presenil jeg er så kom det med 500 som forslag basert på hva jeg i farten mente å huske jeg selv har montert. Det er en 1kohm jeg har i serie med 180 ohm.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.msg377569.html#msg377569

@TorC: I kittet, er det en 330 ohm installert? I såfall blir det 830 om en bruker 0-500, noe som altså kan bli i minste laget. Men en 0-1000 blir bra, da har man 1330 ohm som maks om kit er med 330 motstand.
Jeg ha 1180 som maks og det blir god varme på det.

Da jeg kjørte over Dovre her i november i nullføre så skrudde jeg ned til omlag en samlet motstand på 600 ohm, og vi hold OK temp i bilen. Effekt trakk ca 1,25 kW, og ute var det 0 grader.
Ikke glovarmt, men heller ikke kaldt, helt levelig.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

TorC

Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. desember 2015, klokken 16:52

@TorC: I kittet, er det en 330 ohm installert? I såfall blir det 830 om en bruker 0-500, noe som altså kan bli i minste laget. Men en 0-1000 blir bra, da har man 1330 ohm som maks om kit er med 330 motstand.
Jeg ha 1180 som maks og det blir god varme på det.

Ja på den røde kabelen er det 330 ohm, men motstanden kan fjernes. Noe jeg vil anbefale for å få en enklere struktur.




2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

Sitat fra: TorC på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:31
Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. desember 2015, klokken 16:52

@TorC: I kittet, er det en 330 ohm installert? I såfall blir det 830 om en bruker 0-500, noe som altså kan bli i minste laget. Men en 0-1000 blir bra, da har man 1330 ohm som maks om kit er med 330 motstand.
Jeg ha 1180 som maks og det blir god varme på det.

Ja på den røde kabelen er det 330 ohm, men motstanden kan fjernes. Noe jeg vil anbefale for å få en enklere struktur.
Bør det ikke være en motstand i seire med potmeter/variabel motstand?
For med evt potmeter på null så er det som kortsluttet temperatursensor? Og bilen kanskje kommer med en eller annen feilmelding?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

TorC

Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. desember 2015, klokken 18:27
Sitat fra: TorC på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:31
Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. desember 2015, klokken 16:52

@TorC: I kittet, er det en 330 ohm installert? I såfall blir det 830 om en bruker 0-500, noe som altså kan bli i minste laget. Men en 0-1000 blir bra, da har man 1330 ohm som maks om kit er med 330 motstand.
Jeg ha 1180 som maks og det blir god varme på det.

Ja på den røde kabelen er det 330 ohm, men motstanden kan fjernes. Noe jeg vil anbefale for å få en enklere struktur.
Bør det ikke være en motstand i seire med potmeter/variabel motstand?
For med evt potmeter på null så er det som kortsluttet temperatursensor? Og bilen kanskje kommer med en eller annen feilmelding?

Kortsluttet? Her følger jeg deg ikke helt.

Husk at den opprinnelige kretsen fortsatt er intakt. Kittet gjør kun at man kan legge inn motstand i parallel. Så lenge man ikke rører de andre kablene kan man ikke gjøre noe galt.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

Sitat fra: TorC på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:37
Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. desember 2015, klokken 18:27
Sitat fra: TorC på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:31
Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. desember 2015, klokken 16:52

@TorC: I kittet, er det en 330 ohm installert? I såfall blir det 830 om en bruker 0-500, noe som altså kan bli i minste laget. Men en 0-1000 blir bra, da har man 1330 ohm som maks om kit er med 330 motstand.
Jeg ha 1180 som maks og det blir god varme på det.

Ja på den røde kabelen er det 330 ohm, men motstanden kan fjernes. Noe jeg vil anbefale for å få en enklere struktur.
Bør det ikke være en motstand i seire med potmeter/variabel motstand?
For med evt potmeter på null så er det som kortsluttet temperatursensor? Og bilen kanskje kommer med en eller annen feilmelding?

Kortsluttet? Her følger jeg deg ikke helt.

Husk at den opprinnelige kretsen fortsatt er intakt. Kittet gjør kun at man kan legge inn motstand i parallel. Så lenge man ikke rører de andre kablene kan man ikke gjøre noe galt.
Jeg tenkte at om en erstatter den 330 ohm du har med en variabel fra 0-1000ohm, og det er i parallell med termistor så blir det "kortsluttet". Altså ingen ohmsk motstand. Om det var greit så var det så at en ikke trenger noen motstand, men ganske enkelt koble forbi termistoren. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

TorC

Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. desember 2015, klokken 23:00
Sitat fra: TorC på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:37
Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. desember 2015, klokken 18:27
Sitat fra: TorC på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:31
Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. desember 2015, klokken 16:52

@TorC: I kittet, er det en 330 ohm installert? I såfall blir det 830 om en bruker 0-500, noe som altså kan bli i minste laget. Men en 0-1000 blir bra, da har man 1330 ohm som maks om kit er med 330 motstand.
Jeg ha 1180 som maks og det blir god varme på det.

Ja på den røde kabelen er det 330 ohm, men motstanden kan fjernes. Noe jeg vil anbefale for å få en enklere struktur.
Bør det ikke være en motstand i seire med potmeter/variabel motstand?
For med evt potmeter på null så er det som kortsluttet temperatursensor? Og bilen kanskje kommer med en eller annen feilmelding?

Kortsluttet? Her følger jeg deg ikke helt.

Husk at den opprinnelige kretsen fortsatt er intakt. Kittet gjør kun at man kan legge inn motstand i parallel. Så lenge man ikke rører de andre kablene kan man ikke gjøre noe galt.
Jeg tenkte at om en erstatter den 330 ohm du har med en variabel fra 0-1000ohm, og det er i parallell med termistor så blir det "kortsluttet". Altså ingen ohmsk motstand. Om det var greit så var det så at en ikke trenger noen motstand, men ganske enkelt koble forbi termistoren.

Ah! Da skjønner jeg hva du mener.

Sensoren gir mindre motstand dess varmere vannet er. Jeg tror ikke det kommer noen feilmelding selv ved null i motstand.

Men, da skjønner jeg logikken din. Så du vil altså kun bruke den ene kabelen og dermed bruke 330 ohm som default og øke motstanden med et pot.meter.
Med opptil 1k ohm pot.meter vil man da altså permanent sette ned temperaturen på vannet, med mindre du legger inn en ekstra bryter.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

Sitat fra: TorC på onsdag 02. desember 2015, klokken 06:41
Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. desember 2015, klokken 23:00
Sitat fra: TorC på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:37
Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. desember 2015, klokken 18:27
Sitat fra: TorC på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:31
Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. desember 2015, klokken 16:52

@TorC: I kittet, er det en 330 ohm installert? I såfall blir det 830 om en bruker 0-500, noe som altså kan bli i minste laget. Men en 0-1000 blir bra, da har man 1330 ohm som maks om kit er med 330 motstand.
Jeg ha 1180 som maks og det blir god varme på det.

Ja på den røde kabelen er det 330 ohm, men motstanden kan fjernes. Noe jeg vil anbefale for å få en enklere struktur.
Bør det ikke være en motstand i seire med potmeter/variabel motstand?
For med evt potmeter på null så er det som kortsluttet temperatursensor? Og bilen kanskje kommer med en eller annen feilmelding?

Kortsluttet? Her følger jeg deg ikke helt.

Husk at den opprinnelige kretsen fortsatt er intakt. Kittet gjør kun at man kan legge inn motstand i parallel. Så lenge man ikke rører de andre kablene kan man ikke gjøre noe galt.
Jeg tenkte at om en erstatter den 330 ohm du har med en variabel fra 0-1000ohm, og det er i parallell med termistor så blir det "kortsluttet". Altså ingen ohmsk motstand. Om det var greit så var det så at en ikke trenger noen motstand, men ganske enkelt koble forbi termistoren.

Ah! Da skjønner jeg hva du mener.

Sensoren gir mindre motstand dess varmere vannet er. Jeg tror ikke det kommer noen feilmelding selv ved null i motstand.

Men, da skjønner jeg logikken din. Så du vil altså kun bruke den ene kabelen og dermed bruke 330 ohm som default og øke motstanden med et pot.meter.
Med opptil 1k ohm pot.meter vil man da altså permanent sette ned temperaturen på vannet, med mindre du legger inn en ekstra bryter.
Hei.
Ja, da blir pos 1 slik jeg mekket.
I null er bilen som original, i pos 2 den 2,2 ohm "øko varm" som er rask god varme men ikke kokende varm og demed sparer energi, og så "flexiøko" i pos 1 der en kan justere til det man vil, fra null til varm.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Hest

Hei tor .

Jeg har fått Kit , men dessverre gikk Heater og Junction Box til h.... for en stund siden - venter på deler fra USA  >:(

Kunne denne passe :
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Strombryter-2000022305/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA