Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppdatering på nettsiden

Startet av TorC, fredag 02. oktober 2015, klokken 11:40

« forrige - neste »

tomrh

Bare hyggelig. :)

Har en selvmekka løsning inspirert av Leafnor men hadde nok kjøpt TorC's kit om jeg skulle gjort dette en gang til. Mye mer elegant og lettere å montere! Og høst-innstillingen gjør underverker.  8)

Btw
Kittet er utstyrt med en 2,2 kohm motstand. Min løsning har variabel motstand m/knapp. Etter ett års bruk ser jeg at samlet motstand oftest står innstilt på et sted mellom 1,0 og 1,5 kohm, så jeg anbefaler vel egentlig 1,5 kohm som fast motstand for å få mest besparelse ut av "høstknappen". Jfr teralv over her:
Sitat fra: teralv på lørdag 13. februar 2016, klokken 15:39
Tok også å bytta ut motstanden på den blå kabelen - satt inn 1k ohm motstand. Ikke fått testa dette enda, men håper det kommer litt mindre varme ut nå enn ved bruk av orginal motstand på 2.2k ohm.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

En liten kommentar til "Technical description" på http://betterev.tabetalt.no/Produkt/nissan-leaf-heater-controller-kit-v2#product

Det står at "Mode OFF: Does not do anything". Jeg vil tro det betyr at varmeapparatet fungerer som om kittet ikke var installert? Jeg tolket det først som at innstillingen ikke gjør noe og at kittet da står i mode 1 eller 2, så jeg foreslår en presisering a'la "Mode OFF: disalbes the kit, heater works as before kit installation". Det kan jo sveipe noen innom som er enda tregere enn meg.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

S.Nomat

Hei igjen,
I dag fikk jeg pakken i posten og var heldig da jeg leste om emnet igjen før jeg gikk løs på instrument-panelet og montert kittet. Jeg trodde at det kittet jeg kjøpte, vil etter montering "lure" batterisystemet og får den til ikke å bruke ca 5kw når varmen står på.
Enkelt og greit, kobler kittet strømmen av fra varmeelementet når man slår på varmen i full styrke, eller tar jeg feil?
 

leafnor

Sitat fra: S.Nomat på torsdag 01. desember 2016, klokken 22:50
Hei igjen,
I dag fikk jeg pakken i posten og var heldig da jeg leste om emnet igjen før jeg gikk løs på instrument-panelet og montert kittet. Jeg trodde at det kittet jeg kjøpte, vil etter montering "lure" batterisystemet og får den til ikke å bruke ca 5kw når varmen står på.
Enkelt og greit, kobler kittet strømmen av fra varmeelementet når man slår på varmen i full styrke, eller tar jeg feil?

Kittet forteller at temperaturen i vannet på varmekretsen er over (80 grader) maksimaltemperaturen i kretsen. Slik "lures" styringen, og vamekolben blir aldri slått på.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

For å utfylle litt, temperatursensoren i kjølesystemet er bare en variabel motstand som varierer med væsketemperaturen. Ved å parallellkoble en annen passende motstand, "lurer" vi sensoren til å gi andre verdier. Leafnor beskriver virkemåten bra i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TorC

#155
Sitat fra: S.Nomat på torsdag 01. desember 2016, klokken 22:50
Hei igjen,
I dag fikk jeg pakken i posten og var heldig da jeg leste om emnet igjen før jeg gikk løs på instrument-panelet og montert kittet. Jeg trodde at det kittet jeg kjøpte, vil etter montering "lure" batterisystemet og får den til ikke å bruke ca 5kw når varmen står på.
Enkelt og greit, kobler kittet strømmen av fra varmeelementet når man slår på varmen i full styrke, eller tar jeg feil?


Hei,
svarene du har fått sålangt er helt korrekt, men det er kanskje ikke det du lurer på?
Som nevnt "lurer" den altså bilen til å tro at vannet er varmere.

Siden bilen er ganske smart, så tolker den informasjonen den får over litt tid. Derfor kan det ofte ta opptil ett minutt fra du har slått bryteren til posisjon I. Da skal strømtrekket bli 0. Posisjon II reduserer bare temperaturen, så her tar det lengre tid før strømtrekket blir redusert. Og det er ikke engang sikkert at du vil kunne se besparelsen med mindre du sammenlikner mange turer.

Hvis det er slik at strømtrekket i posisjon I ikke blir 0, så er det noe galt. Jeg skal ikke utelukke produksjonsfeil, men sålangt har jeg ikke hørt om dette. Jeg anbefaler deg derfor å først sjekke at kablene inn mot bryteren har god kontakt.

Hvis dette ikke fungerer kan du gjerne ta direkte kontakt med meg så kan jeg gi deg support per telefon/skype/epost.

Du kan evt. svare på denne meldingen og opplyse om ditt ordrenummer så kan jeg sende deg et nytt kabelkitt kostnadsfritt mot at du returnerer det gamle kittet i en den ferdige frankerte konvolutten jeg legger ved.

Med vennlig hilsen


Tor J. C.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Remi Jakobsen

Satt i bryteren i dag i forbindelse med å sette inn DAB+. Gjorde det enkelt og satt bryteren her.


hausky

Hvor mye watt trekker anlegget for når dere har ca 20c AC og auto med mode 2 (det var 9 grader ute)? På "strømforbruk skjermen" står det at den trekker fra 1000w til 1600w sånn ca.

Noen dato på når utvidelseskitet kommer?
Nissan Leaf 2012 100.000 km - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA