Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppdatering på nettsiden

Startet av TorC, fredag 02. oktober 2015, klokken 11:40

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: Kvikken på onsdag 09. september 2015, klokken 17:06
Det viktigste for meg vinterstid er ikke om jeg selv fryser i bilen da varme i ratt og sete går på 12v og ikke fra driftsbatteriet direkte samt at jeg kan kle på meg varme klær. Dog at frontruta holdes isfri og ikke iser igjen som den fort kan gjøre når det sludder/snør og er kaldt er kritisk viktig og krever alltid varmluft mot ruta. Derfor har det irritert meg at elbiler ikke leveres med varmetråder i frontruta.

Ellers regner jeg med at dette temaet eksisterer pga. av Heat og AC knappene i dashbordet overstyres av systemet selv når man deaktiverer Auto og Heat? Per i dag bruker jeg lite "Heat" og "Auto" men styrer det selv med AC som fuktfjerner og nødvendig viftehastighet.

Eller har ikke alle Leaf disse knappene?
Jeg kjører 2012 leaf og har ikke noen heat knapp,  hvis jeg har på vifta vil den alltid varme opp vannsystemet til maks temp uavhengig av hvor kaldt det er. Eneste måten å unngåvdette er å sette temp til 16 grader,  men da blir det gjerne for kaldt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TorC

Takket være innspill fra denne tråden har det blitt gjort noen endringer.

Istedenfor bare en ON/OFF bryter vil det nå bli mulig å ha en bryter hvor man kan velge mellom at el.varmekjelen enten er helt av, eller delvis av, eller helt på.

Det er fortsatt mulig å montere et "potmeter", men det bør ikke nå være nødvendig.

Foreløpig er prisanslaget per enhet uten mva og frakt ca 75 kroner. Med frakt,  mva og lokalfrakt blir det ca 125,-. Men dette bør kunne reduseres ytterligere for de som melder sin interesse tidlig.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Powerflux

Just say the word og jeg hiver over gryn til deg ASAP. Gjerne forhåndsbetaling hvis du trenger det for å få hjulene i gang ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

leafnor

Sitat fra: TorC på søndag 20. september 2015, klokken 21:15

Det er fortsatt mulig å montere et "potmeter", men det bør ikke nå være nødvendig.


Det blir nok ikke nødvendig ut fra erfaringer jeg har med potmeter: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.0.html

Har potmeter på "midtstilling" og der har det vært i sommer, og nå med høstens 8 grader holder jeg varmen greit. På tur mellom Trondheim og Stjørdal i dagens høstvær ligger varmeapparatet å drar effekt tilsvarende +3-4 km om det ble slått av. Slår jeg over på "original" så er fort +10-12km.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

kodalse

Dette høres veldig bra ut, og om jeg må si det "et must" for kontroll på varmeforbruket.
Hadde jeg ikke allerede laget det selv ville jeg ha bestilt det med en gang.

Normalt får varmeelementet kjøre for fullt de første minuttene inntil jeg ser at varmen avtar på energimeteret, deretter slår jeg av varmeelementet. Da klarer det seg lenge på tur til jobb eller butikk.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

BE

Jeg vil fortsatt ha 2, selv om prisen nå ble lavere enn først antatt   :P

Jeg har kun behov for on/off, noe annet kommer ikke til å bli brukt.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

TorC

Takk for gode tilbakemeldinginger.

For å avklare monteringen, så er skal dette være særdeles enkelt.

Jeg kommer til å legge ut en komplett video for montering så snart jeg får kablene. Det "vanskeligste" vises i denne videoen:

https://youtu.be/5bpU3pxYANk?t=1m32s

Videoen viser også hvilken kabel som skal tas ut. Deretter er det bare å sette på den nye kabelen.

Hvis man ønsker en bryter på utsiden må man bore et lite hull, og sette inn bryteren.

Hvis man kun ønsker ON/OFF så kan man enten bruke en ren ON/OFF bryter (som kan sendes med), og bare la den ekstra kabelen (med motstand) ligge løs, eller klippe den av.

Jeg håper å få kablene levert før november, men skal forsøke å pushe litt på, og evt. betale litt ekstra for å få dem sendt express/bud.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

TorC: Jeg liker din innovative løsning.
Ville ha bestilt om det ikke var at jeg har "mekka sjæl".
Leaf 2012/Aug 160.000 km

TorC

Da har bestilt 200 enheter av kabelkittet.

Jeg har opprettet en form for "nettbutikk" for å håndterer bestillingene. http://betterev.tabetalt.no/] Ikke spesielt avansert, men det bør funke.

På grunn av siste store endring i valutakursen, og kostnaden ved å motta  betalinger via kreditt/debittkort er nå prisen 135,- inkludert frakt. Hvorav 35,- er lokalfrakt. Sistenevnte kan kan unngås ved henting i Sandefjord (Eller Tønsberg/Oslo med ujevne mellomrom).

I prisen på 100,- per kit har jeg lagt inn ca 7% buffer for dekning av uforutsette gebyrer/endringer i valutakurs. I tillegg har jeg lagt inn 2 krone per kitt til dekning av konvlutter, og mitt eget arbeid... Ikke noe jeg blir tjukk av altså.

Ved å velge "faktura" sender jeg ut faktura med forfall 1. nov. Med levering så snart kittene kommer til meg. Faktura reduserer mine utgifter, men gir meg litt ekstra arbeider.

 
Litt teknisk info:
Mode 1: Gir 270 ohm i parallel til bilens temp sensor og gjør at bilen tror at varmtvannet er veldig høyt, og kutter derfor.
Mode 2: Gir 2,2 K ohm i parallel til bilen egen tempsensor og gjør at bilen tror at varmtvannet er ca 30 grader høyere enn det faktisk er. Dette gjør at varmtvannet har en lavere temp, med lavere varmetap.
Mode OFF: Gjør ingenting. Bilen bruker egne sensorer. Som om ingenting har blitt endret.

Kittet er er totalt ca 11 cm langt.

Ledningene til bryteren er 50 cm. Dette gjør at man kan montere det nesten hvor som helst, eller la bryteren ligge løst inne i "center console".

Monterer man en dieselvarmer kan man velge "mode 2" for å få rask oppvarmning på strøm, men dieselvarmeren vil sørge for høy nok temp på vannet at elkjelen ikke bruker strøm etter oppvarmingsfasen. Eller velge "mode 1" hvis man kan vente til vannet varmes av dieselvarmeren.



Så snart får kittene skal jeg legge ut en monteringsvideo på youtube, og en skriftlig manual her på forumet.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

BE

Nettbutikken din ser ut til å fungere utmerket. Betaling og ordrebekreftelse fungerte knirkefritt.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.


Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

lifern

Hei.

Jeg valgte faktura da kona har dratt avgårde med visa kortet.
Håper det er greit.
SVART EUROLEAF 2013

TorC

Sitat fra: lifern på lørdag 26. september 2015, klokken 11:03
Hei.

Jeg valgte faktura da kona har dratt avgårde med visa kortet.
Håper det er greit.

Det er selvsagt helt iorden, det er derfor fakturamuligheten er der. :-) 
Jeg har etter hvert blitt ganske flink på masseutsendelser av e-postfaktura siden jeg er regnskapsfører for et sameie, så det tar ikke så alt for lang tid å sende ut faktura. Men, det enkleste for meg er betaling via nettbutikken selv om det koster 7,39... men det sparer meg for en del minutters arbeid.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kodalse

Prisen TorC tar for dette er "dugnadspris" er det noen Leaf eiere som lurer på dette så løp og kjøp!
Anbefales på det sterkeste fra en som har både webasto og bryter til varmeelementet!

For å si det slik: "Dette utgjør mer enn Nissans 100 forbedringer fra 2012 til 2013"
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA