Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppdatering på nettsiden

Startet av TorC, fredag 02. oktober 2015, klokken 11:40

« forrige - neste »

teralv

Har hatt meg et par timer jobb nå med å demontere radio og front, slik at jeg fikk bryter diskret som vist her på forum ved sigarettenneren. Ble meget bra.

Tok også å bytta ut motstanden på den blå kabelen - satt inn 1k ohm motstand. Ikke fått testa dette enda, men håper det kommer litt mindre varme ut nå enn ved bruk av orginal motstand på 2.2k ohm.

Skal gi en update på hvordan dette gikk når testet litt mer.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

JanØ

Hei, er det noen i Oslo & Omegn, som kunne hjulpet meg med å demontere denne? Litt lite komfy med å dra av dekselet:)

TorC

Her kommer en liten gladmelding, og en førjulspresang til de som har montert dette kittet:

I januar (håper jeg) starter jeg levering av et "add on" kitt til dette kabelharnesset. Dette inkluderer en SUPERFIN bryter som ser ut som OEM, og noe som Nissan selv kunne ha levert. Det er bakgrunnslys og eksta lys når bryteren er PÅ. Den klikker rett inn i de store rektangulære bryterhullene. For biler med setevarme er det ledig plass på venstre side av rattet. Bryteren likner litt på VSP-bryteren, men med blå lys istedenfor gul-oransje.

Det inkludere et relee som gjør at bryteren ikke er aktiv når bilen er slått av. Dermed kan man forvarme bilen selv om bryteren står på.

I tillegg har jeg lagt inn en ekstra liten grå kabelsnubb med standard kabelsko som kan brukes hvis man f.eks har en dieselvarmer. Kobler man på noe en kabel med positiv strøm vil det være det samme som å bruke bryteren til å slå av varmen.

Siden dette kittet har blitt dyrere og dyrere i produksjon for hver eneste endring jeg har gjort blir denne vesentlig dyrere enn det andre kittet. Jeg har derfor økt prisen på det gamle slik at jeg kan holde meg innenfor et anstendig nivå for det nye. På en måte vil enkelte nye kjøpere subsidiere de som allerede har kjøpt, og det synes jeg er helt greit!

Utpris vil være ca 150,- + frakt, men jeg håper at vi lander på noe mindre men det avhenger litt av dollar/yen/krone-kursen.

Her er en liten sneak preview av kittets 3. prototyp, som bare har noen justeringer før produksjonmodell:


Innspill ønskes!   :
Er det finest med blå lys, eller bør det være gul-oransje. Jeg tviler på at jeg får tak i akkurat samme farge som VSP bryteren, men ganske nær. Jeg liker blå.

Denne grå kabelsnubben: Er den nødvendig? Den er ikke veldig kostnadsdrivende, men medfører nok at min salgspris øker med mellom 50 øre og 1 krone.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

S.Nomat

#139
Jeg har en NissanLeaf 2013 modell, og hvis dette kitt3 passer min bil er jeg interessert i et slikt kit.

cra

Det er lite som er mer forstyrrende en blå lys, så for meg tror jeg det ville være en showstopper.  :-\  Jeg har faktisk gått så langt som til å borre ut LED-indikator (og med på lasset fulgte fjernkontroll-mottaker  :'( ) på en flunkende ny TV fordi LED var blå!  Still worth it!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Strømbil

Hei, ser ut som en smart og bra oppdatering.
Om jeg forstår deg riktig, så vil du med denne kun få to alternativer for styring av varme.
Enten "Vanlig-Redusert", eller "Vanlig-AV"?
Om sommeren så står min bryter på "AV" konstant, på høsten og vinteren bruker jeg "Redusert".
Om jeg fårstår deg rett, så mister jeg denne muligheten med dette kit'et? Forutsatt at jeg ikke  bytter om kabler når jeg vil endre fra sommer til vinterinstilling?
Svart Nissan Leaf 2013.

S.Nomat

Hei, hva ble det av dette prosjektet? Jeg er meget interessert i kittet og vil gjerne kjøpe en, så når blir det aktuelt å bestille fra deg/dere?
På forhånd takker for svaret.

Sitat fra: TorC på onsdag 02. september 2015, klokken 22:01
Jeg irriterer meg grenseløst over at LEAFen ofte kaster bort mye strøm på varme når jeg egentlig ikke trenger det, og har løst dette ved å laske meg inn med en ekstra motstand til vannsensoren koplet til en bryter. De få gangene jeg virkelig trenger litt ekstra rekkevidde høst/vinter/vår så slår jeg varmen av, og får gjerne 20% ekstra rekkevidde. (Jeg har riktignok også montert dieselvarmer som jeg bruker på de virkelig kalde dagene, men tidligere erfaring viser at det er bedre å fryse litt ekstra fremfor å måtte lade litt ekstra...)

Selv om jeg har løst problemet for mitt bruk tenkte jeg å høre med andre LEAF eiere om det er interesse for å få laget en løsning som selv bestemor kan kople opp. Jeg har kontakt med en produsent i Kina som kan lage løsningen, men de har et minsteantall de produserer hvis det skal være kostnadsforsvarlig.

Min løsning er en liten "skjøteledning" med en motstand og bryter under senterkonsollen. Man trenger bare å jekke opp konsollen og kople inn skjøteledningen.  Så kan man velge om man ønsker å lage et hull til bryter eller ikke (og hvor bryteren plasseres). Dette er gjort på godt under minuttet, eller 5 minutter hvis man ønsker bryter på utsiden av konsollen.

Siden produsenten krever et visst volum for at det skal være kostnadsforsvarlig trenger jeg litt tilbakemelding fra LEAF eiere om markedet. 

Er du som LEAF eier villig til å betale 200-300 kroner for en slikt kabelkit?

Jeg trenger en del positive tilbakemeldinger for å kunne gjennomføre dette, og jeg har ingen intensjoner om å tjene penger på dette.

Hvis du kunne være interssert å i kjøpe et slikt kit for 200-300 kroner så ville jeg satt pris på om du sender med en PM eller svarer på denne posten. No strings attached ennå.... jeg lodder bare stemningen.


PS: Og ja, det er mulig å kople inn et potmeter, og ja det er mulig å bruke dette i kombinasjon med dieselvarmer og andre varmere.

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

TorC

Sitat fra: cra på mandag 21. november 2016, klokken 13:28
Det er lite som er mer forstyrrende en blå lys, så for meg tror jeg det ville være en showstopper.  :-\  Jeg har faktisk gått så langt som til å borre ut LED-indikator (og med på lasset fulgte fjernkontroll-mottaker  :'( ) på en flunkende ny TV fordi LED var blå!  Still worth it!

Nei æsj da! Jeg som synes blått er så fint! (jeg har samme forhold til blått som en 5 år gammel jente som synes rosa er såååå fiiiint). Innsigelsen er notert. Takk. :-)


Sitat fra: Strømbil på mandag 21. november 2016, klokken 14:11
Hei, ser ut som en smart og bra oppdatering.
Om jeg forstår deg riktig, så vil du med denne kun få to alternativer for styring av varme.
Enten "Vanlig-Redusert", eller "Vanlig-AV"?
Om sommeren så står min bryter på "AV" konstant, på høsten og vinteren bruker jeg "Redusert".
Om jeg fårstår deg rett, så mister jeg denne muligheten med dette kit'et? Forutsatt at jeg ikke  bytter om kabler når jeg vil endre fra sommer til vinterinstilling?

Ja og nei. Det kommer an på hvordan du kopler det.  Det fiffige er at selv om dette er kun en AV/PÅ bryter kan du kople det i flere varianter. Du kan kople det slik at "vanlig redusert" alltid er aktivert så lenge bilen er PÅ, ,men bryteren ikke er aktivert.  Eller at "Vanlig" er aktivert så lenge bilen er PÅ, men bryteren ikke aktivert. Eller at bryteren aktiverere "vanlig redusert". Eller at "vanlig redusert" er aktivert når bilen er AV uavhenig av bryterposisjon.

Du kan selv velge hva du vil.

Men vil du gjøre det enkelt slik at "blå kabel går til blå kabel" osv. Så vil preheat være "vanlig redusert" mens bryteren vil slå av eller på varmen.

Jeg vil nødig gjøre det mer komplisert enn det faktisk er, og vil komme med en bedre monteringsinstruks etter hvert.

Sitat fra: S.Nomat på mandag 21. november 2016, klokken 18:41
Hei, hva ble det av dette prosjektet? Jeg er meget interessert i kittet og vil gjerne kjøpe en, så når blir det aktuelt å bestille fra deg/dere?
På forhånd takker for svaret.

Det prosjektet ble gjennomført, og kan kjøpes fra nettstedet som leafnor henviste til, altså http://betterev.tabetalt.no/

Dette nye prosjektet er et tillegg til det "gamle" siden dette hadde en stygg bryter og gjorde at man ikke kunne forvarme hvis man hadde glemt å slå av bryteren. Det nye kabelkittet er et tillegg til det "gamle", og gjør at man slipper å tenke på hvilken posisjon bryteren er i når man forvarmer, og ikke minst er en veldig mye penere bryter. (Med LYS! :-) Kanskje gult...)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

S.Nomat


tomrh

Sitat fra: S.Nomat på tirsdag 22. november 2016, klokken 12:00
hei passer dette til Nissan Leaf 2013 modell?
Det passer til "gammel" Japan-produsert 2013-mod uten varmepumpe (altså før facelift).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

S.Nomat

Bilen min er modell 2013, men hvordan vet jeg at den har varmepumpe eller ikke?
Her er kjennemerke på bilen:
EL22167
Har følgende opplysninger:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL22167
takker for hjelp!

tomrh

Det er 1. gen Japanprodusert Leaf uten varmepumpe. VIN begynner med JN1. Altså passer TorC sitt kit. (Facelift er produsert i Sunderland og har VIN som begynner med SJN.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

S.Nomat

Tusen takk Tomrh!
Sitat fra: tomrh på tirsdag 22. november 2016, klokken 19:22
Det er 1. gen Japanprodusert Leaf uten varmepumpe. VIN begynner med JN1. Altså passer TorC sitt kit. (Facelift er produsert i Sunderland og har VIN som begynner med SJN.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA