Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 7.0 beta i dag? Noen screenshots?

Startet av Chiwas, fredag 02. oktober 2015, klokken 10:53

« forrige - neste »

Chiwas

Hei, har akkurat kjøpt meg en Leaf. Den har 6,6 kw lader. Trenger jeg en egen kabel til den for å få fult utbytte på en 32 amp kurs, eller kan jeg bruke den orginale som følger med? sorry hvis det har vært spurt om før, men har leita i en time nå

TorC

Den medfølgende er nok bare 10 amp (altså ca 2,4 kw). For å nyttegjøre deg av 6,6 kw laderen må du nok ha en "type2-type1" kabel beregnet for 32 amp. Hvis du skal ha dette hjemme må du ha en "type 2" kontakt.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Chiwas

Hva koster en sånn kabel type2til type1?

TorC

Husk at du da MÅ ha 32 amp versjonen hvis du skal kunne få 6.6 kw. . Ligger på mellom 1500,- og 2000,- 
Det er ikke alle kontakter med "type 2" som har 32 amp. I f.eks Oslo er de fleste "bare" 16 amp, men det er jo 60% mer enn 10 amp kladden.

Søk på finn etter "type 2" så finner du massevis. Nissan Leaf skal ha "type 1" i den delen som koples i bilen, og "type 2" på den delen som plugges til strøm.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Hvis det er en Leaf Nordic-modell så følger det normalt sett med 32A Type2-Type1 kabel. Er det en Tekna eller bruktimport må kabelen normalt sett kjøpes separat.

elbilhjelpen.no og nofuel.no er to butikker som selger kabler til greie priser og samtidig er aktive her på forumet.

Skal du ha mer permanent 32A ladestasjon hjemme finnes det flere løsninger i alle priskategorier.

Chiwas

Det er en Tekna, det følger med 2 stk kabler. Veldig usikker på om jeg trenger 2-1 kabel og/eller jeg burde også kjøpe en ny 16amps kabel også (BLUE SPARK ladekabel 6-16A ) og kanskje selge den orginale siden den er kun 10 amp. Noen gode råd?

emil

Hvis det følger med to kabler er det jo en stor mulighet for at den ene er Type2-Type1 kabel. Er du usiker på hva som følger med er det bare å legge ut bilder av de her så får du svar.

Når det gjelder hva du trenger av ladeutstyr er det litt avhengig av hvor du bor og hvor du lader. For egen del gikk jeg for knappe to år siden til innkjøp av Charge-Amps UM-EVSE (forløperen til Blue Spark) og har kun brukt den siden. For et år siden solgte jeg originalkladden som hadde ligget ubrukt siden Charge-Amps innkjøpet. Har ennå tilgode å komme til et ladested der det kun har vært Type2 kontakt tilgjengelig og ikke schuko og har dermed ikke kjøpt inn noen Type2-Type1 kabel. Men så har jeg kun 3.3kW lader i bilen min. Har ingen god lademulighet hjemme og er avhengig av offentlige ladeplasser.

I tillegg til Charge-Amps kabelen har jeg 20m schukoskjøteledning av god kvalitet som har blitt brukt ved en del anledninger samt en 5m skjøteledning med CEE-Schuko overgang. Denne har jeg ennå ikke fått bruk for.

Chiwas

det er type2-type1 kabel som følger med, men det er kun 10 amp. Derfor lurer jeg på å selge den og kjøpe en 32 amp isteden

emil

Sitat fra: Chiwas på onsdag 02. september 2015, klokken 23:43
det er type2-type1 kabel som følger med, men det er kun 10 amp. Derfor lurer jeg på å selge den og kjøpe en 32 amp isteden

Du mener vel 16A? Har ennå tilgode å se en 10A Type2-Type1 kabel.

Men ja, har du 6.6kW lader og fått med 16A Type2-Type1 kabel i tillegg til 10A ladekabel med schuko og kladd ville jeg nok vurder å selge Type2-Type1 kabelen og kjøpe inn en 32A utgave.

TorC

Sitat fra: emil på onsdag 02. september 2015, klokken 23:54
Sitat fra: Chiwas på onsdag 02. september 2015, klokken 23:43
det er type2-type1 kabel som følger med, men det er kun 10 amp. Derfor lurer jeg på å selge den og kjøpe en 32 amp isteden

Du mener vel 16A? Har ennå tilgode å se en 10A Type2-Type1 kabel.

Men ja, har du 6.6kW lader og fått med 16A Type2-Type1 kabel i tillegg til 10A ladekabel med schuko og kladd ville jeg nok vurder å selge Type2-Type1 kabelen og kjøpe inn en 32A utgave.

Støtter dette, men sjekk hva som står på kabelen... Forskjellen i pris på 16 amp og 32 amp er noen få hundrelapper, så du risikerer å selge en "brukt" kabel, men må kjøpe en "ny".  Da blir det fort en tusenlapp i differanse.  Det er litt rart hvis Nissan har solgt en 6.6 kw bil med en 3,3 kw kabel. Useriøst, men ikke ikke uventet av Nissan. Så sjekk at kabelen faktisk kun er til 16 amp før du kjøper ny på 32 amp.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: emil på onsdag 02. september 2015, klokken 23:54
Sitat fra: Chiwas på onsdag 02. september 2015, klokken 23:43
det er type2-type1 kabel som følger med, men det er kun 10 amp. Derfor lurer jeg på å selge den og kjøpe en 32 amp isteden

Du mener vel 16A? Har ennå tilgode å se en 10A Type2-Type1 kabel.

Det finnes hverken 10A eller 16A faktisk, de som selges som 16A er egentlig 20A. Her er listen over gyldige strømstyrker på Type 2 kabler og tilhørende motstandsverdier, rappet fra Wikipedia:

resistance PP-PE     1500 Ω   680 Ω   220 Ω   100 Ω
current capacity   13 A   20 A           32 A           63 A
wire cross section 1,5 mm²   2,5 mm²   6 mm²   16 mm²
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Chiwas

Takker for svarene. RIngte inn for å sjekke. Den ene var 10 amp og den andre kabelen var 16. Så da er det bare å få byttet på sikt :). Er det noen problem å kjøre 10 mil på E18 hvis du ligger i 80 km og har ladet 80%? Tenker da på tempratur som vi har i dag og ikke vintern?

ThomasEL

Veldig forskjellig hvor økonomisk folk kjører... Men selv har jeg følgende som tommelfingerregel ved tørt føre og ok med plussgrader:

Rekkevidden er ca gjenværende prosent multiplisert med 1,5

80% tilsier i såfall 120 km. Vær obs på at regn og våt veibane kan redusere rekkevidden en god del. 100km bør likevel gå ok hvis du ikke "freser" særlig høyere enn 80 km/t

Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

emil

Sitat fra: Chiwas på torsdag 03. september 2015, klokken 11:52
Er det noen problem å kjøre 10 mil på E18 hvis du ligger i 80 km og har ladet 80%? Tenker da på tempratur som vi har i dag og ikke vintern?

E18 går fra Kristiansand til svenskegrensa og forbruket pr km kan være ganske forskjellig mellom delstrekningene selv om hastigheten er den samme.

Men sier vi 10 mil som i ca Skøyen - Tønsberg klarer jeg det uten noe problemer godt innenfor 80% av full kapasitet på nytt batteri i ~80km/t på en normal norsk sommerdag.

Rødkleiv

Sitat fra: Chiwas på torsdag 03. september 2015, klokken 11:52
Er det noen problem å kjøre 10 mil på E18 hvis du ligger i 80 km og har ladet 80%? Tenker da på tempratur som vi har i dag og ikke vintern?

Normalt ikke noe problem. Jeg pleier å regne 1km pr 1% på motorvei hvis jeg ligger i 120 km/t på speedometeret. Hvis man slakker av en del på farten, øker forholdstallet ganske lett til 1,5km pr 1%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA