Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekktrykksensor

Startet av dabis, fredag 02. oktober 2015, klokken 10:50

« forrige - neste »

dabis

Nå som sommeren er over og vinteren lurer. Så lurer jeg på hva beste oppnådde rekkevidde sommerstid og vinterstid eller gjennomsnittet eller noe sånt. Temp på østlandet i dag var 11 grader så for se om hvor godt varmepumpa klarer seg.

Jeg har selv vært eier nå i 7 uker og har på en ladning klart 165km en fin sommerdag. Hva har dere andre e-golfere klart nå i sommer 20 grader /høst 10 grader /vinter -5 Grader?
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Dexter


Ove

173km + 29km rest = 202 totalrekkevidde. Temp. 19,5 grader.
La det ut på eget emne. "OK rekkevidde".
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

elektro

#3
Den etterhvert legendariske Bjørn Nyland kjørte sin Tesla 728 km. i sommer på danske landeveier, uten aircondition, med ekstra luft i dekkene og et klistremerke med teksten "slow" bak. Snittfarten var 40 km/t. Det hadde for så vidt vært morsomt å se hvor langt man kunne komme i en e-Golf med et tilsvarende forsøk, opp mot 300 km. kanskje?

Poenget mitt er at det er en så endeløs rekke variabler som påvirker rekkevidden - at det nesten ikke er noen vits å sammenligne. I alle fall så lenge det ikke er på en bestemt strekning, med temperatur, andre vær/føreopplysninger og snittfart. (Selv om snittfarten ofte blir kunstig lav, hvis man f.eks. leter etter parkering etter endt tur, eller surrer med et eller annet underveis.)

Jeg sier ikke at vi skal slutte å utveksle erfaringer, bare ha dette i bakhodet.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

emil

Sitat fra: elektro på torsdag 03. september 2015, klokken 07:32
Poenget mitt er at det er en så endeløs rekke variabler som påvirker rekkevidden at det nesten ikke er noen vits å sammenligne. I alle fall så lenge det ikke er på en bestemt strekning, med temperatur, andre vær/føreopplysninger og snittfart. Selv om snittfarten ofte blir kunstig lav, hvis man f.eks. leter etter parkering etter endt tur eller surrer med et eller annet underveis.

Jeg sier ikke at vi skal slutte å utveksle erfaringer, bare ha dette i bakhodet.

Helt enig i dette, men i tillegg er gjenværende "rekkevidde" totalt uinteressant. Hvis man aldri tør ta bilen under f.eks 20% så er ikke det rekkevidde man bruker eller tar med i regnestykket.

Ekstremeksempelet er at jeg har kjørt 1km med 201km igjen på gjettometeret, alternativt at jeg har kjørt 150km med 0km igjen på gjettometeret. Hvor skal grensen for hva som er akseptabelt å ta med av gjenværende rekkevidde gå?

Jeg tyner flere km ut av en sliten Leaf enn mange gjør med ny rett og slett fordi jeg tør ta bilen ned mot 0% batteri mens mange får panikk når de passerer rødstrek og egentlig har 3-4 mil med rekkevidde igjen.

Ove

Sitat fra: emil på torsdag 03. september 2015, klokken 07:49
Sitat fra: elektro på torsdag 03. september 2015, klokken 07:32
Poenget mitt er at det er en så endeløs rekke variabler som påvirker rekkevidden at det nesten ikke er noen vits å sammenligne. I alle fall så lenge det ikke er på en bestemt strekning, med temperatur, andre vær/føreopplysninger og snittfart. Selv om snittfarten ofte blir kunstig lav, hvis man f.eks. leter etter parkering etter endt tur eller surrer med et eller annet underveis.

Jeg sier ikke at vi skal slutte å utveksle erfaringer, bare ha dette i bakhodet.

Helt enig i dette, men i tillegg er gjenværende "rekkevidde" totalt uinteressant. Hvis man aldri tør ta bilen under f.eks 20% så er ikke det rekkevidde man bruker eller tar med i regnestykket.

Ekstremeksempelet er at jeg har kjørt 1km med 201km igjen på gjettometeret, alternativt at jeg har kjørt 150km med 0km igjen på gjettometeret. Hvor skal grensen for hva som er akseptabelt å ta med av gjenværende rekkevidde gå?

Jeg tyner flere km ut av en sliten Leaf enn mange gjør med ny rett og slett fordi jeg tør ta bilen ned mot 0% batteri mens mange får panikk når de passerer rødstrek og egentlig har 3-4 mil med rekkevidde igjen.

Tja, totalt uinteressant... Gjenværende rekkevidde kan jo for noen være interessant for å se et nogenlunde potensiale ved et aktuelt tilfelle. For min del var det interessant nok etter å ha kjørt 173km. Kunne jo kjørt frem og tilbake for å tyne batteriet mer, men jeg hadde fått svar nok for min del. 190km som oppgitt av VW var innenfor rekkevidde den dagen i hvert fall. Forøvrig syns jeg det er greit at folk deler sine rekkeviddeerfaringer. Samlet gir de jo et greit virkelighetspotensiale ved aktuelle variabler. De som ikke er interesserte kan jo la være å lese, da ;)
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

emil

Sitat fra: Ove på torsdag 03. september 2015, klokken 19:28
Forøvrig syns jeg det er greit at folk deler sine rekkeviddeerfaringer. Samlet gir de jo et greit virkelighetspotensiale ved aktuelle variabler. De som ikke er interesserte kan jo la være å lese, da ;)

Det jeg vil fram til er at kjørte distanser er veldig interessant og aktuellt, hva som gjenstår av teoretisk rekkevidde man eventuellt ikke tør bruke er ikke like interessant.

als77

Derfor er det veldig interessant å høre fra personer som deg, emil, som kjører batteriet helt på... eh, felgen, slik at vi andre kanskje tørr å kjøre litt lengre ned på batteriet  :D Er jo sånn med fossilbil også; mange får panikk og fyller tanken så fort nåla nærmer seg reservetanken.

Gjør jo ikke så mye med moderne biler, men utgjorde litt da jeg freste rundt i en Opel Kadett City med 30 (?) liters tank... Etter hvert hadde jeg alltid en reservekanne med "strøm" i bilen, og da turte jeg å kjøre bilen mye lengre ned. Gikk aldri tom for bensin, men jeg hadde tryggheten om at det ikke var noe problem dersom jeg kjørte tom. Dessverre får jeg ikke den samme tryggheten med elbil (har SÅ lyst på et nødaggregat slik at jeg kan kjøre litt offensivt ifht rekkevidde), men å lese hva andre får ut av sine biler (og hvor mye som gjenstår når batteriet kryper på rødt) gjør meg litt mer frimodig (vel, håper jeg da, har fortsatt bare prøvekjørt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA