Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lavere bompenger i fremtiden

Startet av Ebe, torsdag 01. oktober 2015, klokken 21:49

« forrige - neste »

Ebe

Fra Bergen kommune sine nettsider ( link )

---------------
Bergen kommune har plassert ut 13 ladestolper på syv forskjellige steder i sentrale boligstrøk i Bergen. Hver stolpe har to ladeuttak.

Noen av ladestasjonene er nå i drift, de øvrige vil være oppe og gå om kort tid:

•I Breistølsveien i Sandviken er fire plasser i drift.

•På Øvre Dreggsallmenning er seks plasser i drift.

•I Damsgårdsveien ved kirken på Laksevåg er to plasser i drift. Her vil det komme to plasser til.

•I Landåsveien ved Landåshallen er to plasser i drift.

•I Landåslien vil det komme to plasser.

•På Sydnesplass bak Johanneskirken vil fire plasser være i drift fra ca. midten av september

•På Klosteret vil det komme fire plasser i løpet av september.

Hvert ladeuttak er knyttet til 16 amper sikring som gir ca. 3.68.kW. Ladepunktene er utstyrt med plugg type 2, dvs. den nye europeiske standarden model 3, type 2AC.

Hva koster det?

Du må betale for å lade:
•Fra kl. 08:00 til kl 20:00 koster det ti kroner å starte opp, deretter en krone per påbegynt ti minutt. Maksimal ladetid er tre timer, da må du overlate ladepunkt til neste elbil med behov for strøm.

•Fra kl. 20:00 til kl. 08:00 koster det ti kroner å starte opp, deretter en krone per påbegynt ti minutt, max 30 kroner.

Du lader og betaler med mobilen

For å starte ladingen må du først laste ned appen Bilkraft fra App Store eller Google Play. Du kan også starte en lading fra bilkraft.no. Følg ellers anvisningen som er limt på ladestolpen.
-------------------

Hva syntes folk om denne betalingsløsningen? Jeg syntes den virket bra jeg, godt tilbud til de som bor i byen uten mulighet til hjemmelading. Kommer kanskje til å bli mye rift om plassene?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

jkirkebo

Sitat fra: Ebe på onsdag 02. september 2015, klokken 10:32
Hvert ladeuttak er knyttet til 16 amper sikring som gir ca. 3.68.kW. Ladepunktene er utstyrt med plugg type 2, dvs. den nye europeiske standarden model 3, type 2AC.

Hva koster det?

Du må betale for å lade:
•Fra kl. 08:00 til kl 20:00 koster det ti kroner å starte opp, deretter en krone per påbegynt ti minutt. Maksimal ladetid er tre timer, da må du overlate ladepunkt til neste elbil med behov for strøm.

•Fra kl. 20:00 til kl. 08:00 koster det ti kroner å starte opp, deretter en krone per påbegynt ti minutt, max 30 kroner.

Du lader og betaler med mobilen

For å starte ladingen må du først laste ned appen Bilkraft fra App Store eller Google Play. Du kan også starte en lading fra bilkraft.no. Følg ellers anvisningen som er limt på ladestolpen.
-------------------

Hva syntes folk om denne betalingsløsningen? Jeg syntes den virket bra jeg, godt tilbud til de som bor i byen uten mulighet til hjemmelading. Kommer kanskje til å bli mye rift om plassene?

Jeg synes det var ræva. I beste fall 2,50 pr. kWh, som regel mye mer. Hadde vært ok om det var grei hastighet i stolpene, men det er bare standard 16A. Og 3 timer maks er alt for lite når ladehastigheten bare er 3.7kW. I tillegg liker jeg ikke løsningen med kun app, det burde vært mulighet for å bruke RFID (Elbilforeningens ladebrikke primært). App tar lang tid og er knotete om man har dårlig tid, RFID går på null komma niks i forhold.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. september 2015, klokken 13:18
Jeg synes det var ræva. I beste fall 2,50 pr. kWh, som regel mye mer. Hadde vært ok om det var grei hastighet i stolpene, men det er bare standard 16A. Og 3 timer maks er alt for lite når ladehastigheten bare er 3.7kW. I tillegg liker jeg ikke løsningen med kun app, det burde vært mulighet for å bruke RFID (Elbilforeningens ladebrikke primært). App tar lang tid og er knotete om man har dårlig tid, RFID går på null komma niks i forhold.

Man bør egentlig når det legges opp nye ladepunkter med betaling ha minimum 400V TN 16 A dvs 11kw i garantert ytelse. så kan en med meget lav kostnad gjøre det slik at om ikke alle ladeplassene leverer ut strøm til bilene kan til overs strøm brukes av andre som har behov.

Er det en stolpe med 400V TN 64A tilførsel så deles denne på 4 stykk type 2 lade-hull
Da kan nemlig jeg med min ZOE få full tank på 30 min om jeg er eneste som henter ut strøm fra denne klumpen med 4 ladere. Husk her betaler vi for strømmen.

RFID (Elbilforeningens ladebrikke primært) bør være første valget for betaling av strøm.

Man kan da ikke kreve at elbilen skal ha en telefon fra OS fra Apple eller Google for å få lov til å lade.

Betalingen her bør være pr kw da det legges opp til parkering på tre timer ikke ladestopp.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

erikf

Bra det skjer noe i Bergen, som har hengt hååpløst etter på denne fronten i flere år!

Undres en del på regnestykket. Billigere punkter uten betalingsløsning ville vært en utgift på max 1 kr pr kwt. Nå blir det ca 3 kr pr kwt, der 2 kr går til en eller annen operatør (eller deles mellom app-produsent, bkk, kommunen?)
Dette er bare min teori, dvs, jeg lurer på hvordan regnestykket ser ut når man på død og liv skal innføre fordyrende betaling: det blir overdrevet dyrt og en seier for fossilindustrien (Henning warloe sitt regjeringsparti)

Henning warloe har derimot fått til noe etterlengtet i Bergen som ikke Filip Rygg klarte i sin tid. Jeg må konkludere med kudos, og løsningen blir sikkert forbedret etter hvert: Max fire timer, kraftigere lading, og abonnememtsordning som favoriserer fastboende i ladepunktrts nærområde.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

erikf

Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

sjokomelk

Jeg har sendt mail til Trafikketaten i Bergen og spurt om hvorfor de har valgt å skilte for "EL-motorvogn" og ikke "Ladbar motorvogn". Et skuffende valg. Trodde nå Bergen var interessert i minst mulig bensindrift i sentrumsområdene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

svingen

Er jo en bra start,tipper det kommer støtte får å registrere lade brikker etterhvert,sms/app er ikke veldig gøy når man har dårlig tid. Syns det er bra med rulering på dagen men burde Vært lit flere kw,men det har nok lagt til rette får mer :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA