Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bye Bye Carwings!!! Nytt NissanConnectSM EV kommer 29/09/2015

Startet av PiiT, torsdag 01. oktober 2015, klokken 16:25

« forrige - neste »

OlavEmil

Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 23:53
Det hadde vært svært lærerikt å høre hvordan dette har godt til. På Vestlandet ville det ikke vært  smart med oppstart på alle ladere med 10 kroner. Samtidig så er hurtiglading på 5 - 10 minutter anstrengende på meg -

Samtidig så er kø i forhold til dette helt forståelig at det blir et problem - ladde i 5 -10 minutter om det samtidig er kø . ?

Det har du heilt rett i. Men det er berre ABB / BKK som har oppstartspris, Grønn Kontakt og Fortum, som det er flest av på Austlandet, har rein minuttpris. Dermed veldig praktisk med korte ladingar når det er det som skal til.

Eg hurtiglada ti gonger sist helg (tur retur Os - Sogndal, så tur retur Os - Sarpsborg). Ni av ladingane var eg åleine på stasjonen, siste ladinga på Amfi Voss sto det ein eGolf og pressa det han var god for på 97%. Eg kopla til og gjekk inn for å handle, og når eg kom ut att, var Golfen vekke, og min godt i gang med ladinga. Ladekø er ikkje eit stort problem i det daglege.


Sitat fra: kos på søndag 06. september 2015, klokken 00:05Ja det forklarer en del - men du har med kr  2.5 i minuttet laddet i snitt 10 minutter - noe som tilsier 3- 4 mil inn per lading. Dette må være ekstremt stressende om det da står en bil å lader i kø forran deg ?

Forklarer en del det - vente i 20 minutter for å lade i 10 minutter.

Ikke rart vi er uenig i forhold til elbiler - lever jo på helt forskjellige planeter angående måte å eie elbil på. 

Når jeg hurtiglader så hurtiglader jeg og fyller på til ca 80  - 85 % - om ikke så har jeg normalt kapasitet til å komme hjem. Forstår også prisingen på hurtiglading passer deg, og jeg ser ikke økonomien i det, og for selskapene så håper jeg ikke at det blir lade mønsteret - Da kan de bare glemme hele forretningen og vi vil vel aldri se så mange av de. nedetid blir nok svaret. Men nok om det jeg forstår nå at vi aldri blir enige om hvordan det bør være å eie elbil.

Rart, det der. Eg har ikkje mykje hurtigladeerfaring, men etter turane sist helg forstår eg godt Emil sin måte å lade på. Sjølv på slike lange turar lada eg jo berre det eg trengte. Dei fleste ladingane mine gjekk opp til mellom 50% og 70%, fordi det var det eg trengte for å nå neste ladar (med margin), og fordi eg uansett ikkje hadde fått til færre ladestopp om eg hadde lada fullt opp. Då er det mykje meir behageleg å stå i 15 minutt med rask lading, enn å stå 30 - 40 minutt og presse heilt opp til ladaren stoppar (måtte vel lade til over 80% to eller tre gongar).

Om ein alltid MÅ stå til ein har 85% forstår eg at folk vegrar seg for å lade. Då blir det jo plutseleg eit ork, når ein må stå ein halvtime kvar gong.


Sitat fra: kos på søndag 06. september 2015, klokken 01:08Hei Svein Erik Grattis med ny side  - nytt navn også siden sist. Hvor mange har du nå ?


:D :D
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Kakemoms

La meg prøve å holde meg til tråden.. selv om det var fristende å svare på mye annet.

Sitat fra: PiiT på tirsdag 01. september 2015, klokken 22:59
Hei!

Tenker på kjøp av e-Golf, men per nå sliter jeg litt med lading. Hvordan er det med kun hurtiglading på disse? Det er vel ikke helt tingen for batteriet? Men igjen, det er 8-års garanti, så om batteriet streiker eller går under X% så dekkes vel dette i så fall av garantien? Regner ikke med at jeg KUN hurtiglader, men at det primært blir det ettersom jeg har verken garasje eller bor noe sted hvor det er felles ladepunkt. Bor i Bergen, så om noen i Bergen kjenner til noe sted hvor bilen kan stå eksempelvis over natten enten gratis eller ei så ville det vært flott.

Vet og det er mulig med vegglading, men slik jeg har forstått det så er ikke dette heller helt tingen, med mindre man må, og hvordan går jeg frem for at dette blir gjort på en forsvarlig måte mtp varmgang, brannfare og overspenning osv?

Mange takk for svar!

eGolf lading med Combo DC lader opp til 80% på en halvtime. Dette er dog ikke noe du må gjøre ofte siden batteriet på eGolf ikke har vannkjøling. Grunnen til at de fjernet vannkjølingen er at man mente det var viktig å redusere vekt og kostnad fremfor å ha en bil som kunne hurtiglades ofte. eGolfen er med andre ord laget for å lades sakte på vegglader såfremt du ikke vil forringe garantien på batteriet.

Jeg har nettopp undersøkt hvor mye jeg kunne lade hjemme fra vegglader siden mange biler støtter opp mot 32Amp (7kW). Her er svaret jeg fikk fra Møller i Trondheim:

"Lader i bil med effekt på 7,2kW er kun levert i USA. I Europa er effekten på laderen 3,6KW. Dvs at med 220V får man ladet med maks ca 16A (fastmontert hjemmelader).  Ladekladden som følger med bilen lader med maks 10A pga brannsikkerhetshensyn.
For å raskere lading må man benytte en offentlig DC-lader (ikke AC som det står lenger ned her).

Mvh
Bjørn"

Skal du ha en bil du trenger å lade hurtig bør du altså gå for noe annet en eGolf.

PokerFjes

#17
Sitat fra: Kakemoms på mandag 14. september 2015, klokken 12:54
La meg prøve å holde meg til tråden.. selv om det var fristende å svare på mye annet.

Sitat fra: PiiT på tirsdag 01. september 2015, klokken 22:59
Hei!

Tenker på kjøp av e-Golf, men per nå sliter jeg litt med lading. Hvordan er det med kun hurtiglading på disse? Det er vel ikke helt tingen for batteriet? Men igjen, det er 8-års garanti, så om batteriet streiker eller går under X% så dekkes vel dette i så fall av garantien? Regner ikke med at jeg KUN hurtiglader, men at det primært blir det ettersom jeg har verken garasje eller bor noe sted hvor det er felles ladepunkt. Bor i Bergen, så om noen i Bergen kjenner til noe sted hvor bilen kan stå eksempelvis over natten enten gratis eller ei så ville det vært flott.

Vet og det er mulig med vegglading, men slik jeg har forstått det så er ikke dette heller helt tingen, med mindre man må, og hvordan går jeg frem for at dette blir gjort på en forsvarlig måte mtp varmgang, brannfare og overspenning osv?

Mange takk for svar!

eGolf lading med Combo DC lader opp til 80% på en halvtime. Dette er dog ikke noe du må gjøre ofte siden batteriet på eGolf ikke har vannkjøling. Grunnen til at de fjernet vannkjølingen er at man mente det var viktig å redusere vekt og kostnad fremfor å ha en bil som kunne hurtiglades ofte. eGolfen er med andre ord laget for å lades sakte på vegglader såfremt du ikke vil forringe garantien på batteriet.

Jeg har nettopp undersøkt hvor mye jeg kunne lade hjemme fra vegglader siden mange biler støtter opp mot 32Amp (7kW). Her er svaret jeg fikk fra Møller i Trondheim:

"Lader i bil med effekt på 7,2kW er kun levert i USA. I Europa er effekten på laderen 3,6KW. Dvs at med 220V får man ladet med maks ca 16A (fastmontert hjemmelader).  Ladekladden som følger med bilen lader med maks 10A pga brannsikkerhetshensyn.
For å raskere lading må man benytte en offentlig DC-lader (ikke AC som det står lenger ned her).

Mvh
Bjørn"

Skal du ha en bil du trenger å lade hurtig bør du altså gå for noe annet en eGolf.
Jeg hadde ikke latt dette veie tungt hvis det var e-Golf jeg ville ha. VW har gitt en garanti, og anbefalinger i bilens manual er nettopp det - anbefalinger. Garantien må de stå for uansett.

Jeg synes det å basere seg primært på hurtiglading virker litt upraktisk. Litt avhengig av hvor langt TS kjører hver dag, så må h*n stå å blomstre på en hurtiglader i 20-50 minutter hver dag - kanskje mer. En annen ting er kostnad. Hvis ikke hurtigladeleverandøren har månedsabo, blir det dyrt å basere seg på å lade til 2.50kr/minuttet daglig.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

PiiT

Takker for alle fornuftige svar.

Og ble en e-Golf tilslutt :)! Skal visst være på plass ~20 nov iflg Møller. Lading har jeg fått fiksa (sånn noenlunde), så etter planen skal det bli MYE mindre hurtiglading enn jeg trodde det skulle bli. Tenker da ala 1 gang annenhver uke (toppen) versus 1-2 ganger i uken. Regner med dette ikke skal bli all verdens problem.

PokerFjes

Gratulerer!

Og bare noen tall med på veien for å illustrere hvor ugreit det er å basere seg på hurtiglading alene.

Hjemmelading
Strømpris: 58 øre pr 1kW
Forbruk: 14kWh/100km
Pris pr. mil: 82 øre.

Hurtiglading med minuttpris 2,50kr og lading inntil ca 80% hvor ladingen har optimal hastighet, ca 35kWh effekt
Strømpris: 4,22kr 1kW
Forbruk: 14kWh/100km
Pris pr. mil: 5,91kr

Til sammenligning vil en nox-bombe (les: Golf TDI 2.0 ;)) med 0,45l/mil og dieselkost på 12kr/literen være rimeligere å kjøre med kostnad på 5,40kr per mil.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

kos

Sitat fra: PokerFjes på fredag 02. oktober 2015, klokken 23:26
Gratulerer!

Og bare noen tall med på veien for å illustrere hvor ugreit det er å basere seg på hurtiglading alene.

Hjemmelading
Strømpris: 58 øre pr 1kW
Forbruk: 14kWh/100km
Pris pr. mil: 82 øre.

Hurtiglading med minuttpris 2,50kr og lading inntil ca 80% hvor ladingen har optimal hastighet, ca 35kWh effekt
Strømpris: 4,22kr 1kW
Forbruk: 14kWh/100km
Pris pr. mil: 5,91kr

Til sammenligning vil en nox-bombe (les: Golf TDI 2.0 ;)) med 0,45l/mil og dieselkost på 12kr/literen være rimeligere å kjøre med kostnad på 5,40kr per mil.
Det er en korrekt fremstilling av Hurtiglading og for de av oss som har  elbiler og samtidig har et mønster som gjør at vi lader hjemme på ladestasjoner som er laget for elbile,r kan bare underskrive at det er en smart løsning.

For øvrig gratulerer med bilen - den angrer du ikke på.

Panders

Sitat fra: kos på fredag 02. oktober 2015, klokken 23:31
Sitat fra: PokerFjes på fredag 02. oktober 2015, klokken 23:26
Gratulerer!

Og bare noen tall med på veien for å illustrere hvor ugreit det er å basere seg på hurtiglading alene.

Hjemmelading
Strømpris: 58 øre pr 1kW
Forbruk: 14kWh/100km
Pris pr. mil: 82 øre.

Hurtiglading med minuttpris 2,50kr og lading inntil ca 80% hvor ladingen har optimal hastighet, ca 35kWh effekt
Strømpris: 4,22kr 1kW
Forbruk: 14kWh/100km
Pris pr. mil: 5,91kr

Til sammenligning vil en nox-bombe (les: Golf TDI 2.0 ;)) med 0,45l/mil og dieselkost på 12kr/literen være rimeligere å kjøre med kostnad på 5,40kr per mil.
Det er en korrekt fremstilling av Hurtiglading og for de av oss som har  elbiler og samtidig har et mønster som gjør at vi lader hjemme på ladestasjoner som er laget for elbile,r kan bare underskrive at det er en smart løsning.

For øvrig gratulerer med bilen - den angrer du ikke på.

Heh, nei! Det koster betraktelig mer å kjøre en dieselgolf kontra en elbil i km kostnader når alt er summert. Forsikring, servicekostnader osv.

Om så hurtiglading koster 15kr mila vil jeg benytte meg av dette hvis det må til for å komme dit jeg skal. Litt rart VW ikke har leget en bil som kan hurtiglades, det gjør det jo "umulig" å ta en langtur i Golfen! Nei, jeg hadde gitt beng i hele greia, en elbil med inngang for hurtiglading er tiltenkt å hurtiglade. Hvis VW ikke har utviklet dette godt nok så er det de som sitter med skjegget i postkassa når noe skjer batteriet og ikke jeg.d

My2Cent
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

.Andre

Kjørte Bergen - Sogndal via Gulen sist helg. 340Km og hurtigladet tre ganger på turen.
Langtur i eGolf er ikke noe problem. Det er mange som tar eGolf f.eks. Bergen - Oslo uten noe problem, da snakker vi 4-5 hurtigladinger på turen.

Det er anbefalt gjenomsnittlig en hurtiglading for dagen, dvs at du kan lade 365 ganger på et år og få et snitt på en lading pr. dag. Det er avanserte systemer som overvåker batteriet slik at det ikke tar skade ved f.eks. lading.

Vurderer tur til Danmark via Sverige neste år med eGolf ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA