Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bye Bye Carwings!!! Nytt NissanConnectSM EV kommer 29/09/2015

Startet av PiiT, torsdag 01. oktober 2015, klokken 16:25

« forrige - neste »

PiiT

Hei!

Tenker på kjøp av e-Golf, men per nå sliter jeg litt med lading. Hvordan er det med kun hurtiglading på disse? Det er vel ikke helt tingen for batteriet? Men igjen, det er 8-års garanti, så om batteriet streiker eller går under X% så dekkes vel dette i så fall av garantien? Regner ikke med at jeg KUN hurtiglader, men at det primært blir det ettersom jeg har verken garasje eller bor noe sted hvor det er felles ladepunkt. Bor i Bergen, så om noen i Bergen kjenner til noe sted hvor bilen kan stå eksempelvis over natten enten gratis eller ei så ville det vært flott.

Vet og det er mulig med vegglading, men slik jeg har forstått det så er ikke dette heller helt tingen, med mindre man må, og hvordan går jeg frem for at dette blir gjort på en forsvarlig måte mtp varmgang, brannfare og overspenning osv?

Mange takk for svar!

Panduck

Sitat fra: PiiT på tirsdag 01. september 2015, klokken 22:59
Vet og det er mulig med vegglading, men slik jeg har forstått det så er ikke dette heller helt tingen, med mindre man må, og hvordan går jeg frem for at dette blir gjort på en forsvarlig måte mtp varmgang, brannfare og overspenning osv?

Hva mener du med vegglading? Har du et hus du kan parkere ved siden av og lade fra kontakt på veggen? Du kan jo like gjerne få satt opp en ladestasjon på veggen. En del av disse kan settes til å trekke ned til 6A for å ikke overbelaste. Det er riktignok ikke rask lading, men bilen blir gjerne fullladet over natta uansett.

Ellers kan du gå til ladestasjoner.no og sjekke hva som er av ladetpunkter rundt det. Må du basere deg på "bortelading" kan det være greit å få en bil som tar litt mer enn 3.6kW inn, f.eks leaf, KIA. Dersom det finnes stolper som kan gi noe mer der du eventuelt kan lade bilen, selvfølgelig.

Å basere seg på hurtiglading som hovedmåte å lade ville jeg ikke lagt opp til. Det kan fort bli dyrt.

Cirrisky

Man kan vel kjøpe måneds-abonnement hos en hurtiglader-tilbyder kan man ikke det? Synes jeg så en av disse om hadde noe nede i 300kr måneden e.l, dog mulig jeg husker feil.

OlavEmil

Kjem an på kvar i Bergen du bur. Dette kan kanskje passe deg bra? : https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/trafikketaten/8855/article-128912

Elles heng eg meg på spørsmålet til Panduck: Kva meiner du med vegglading? Om det er ein stikkontakt i veggen, er det jo nettopp slik 80% av elbileigarane gjer det. Om du har tilgang til ein straumkrets som går ut på ein yttervegg, og har sut for brannfare (og vil ha det mykje enklare), kan du få montert CEE industrikontakt på denne, og kjøpe ein veggboks hos jkirkebo her på forumet, eller på elbilhjelpen.no (eller andre plassar).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

PiiT

Vel, for øyeblikket leier jeg og samboeren (blir egen bolig iløpet av '16 eller '17), så hjemmelading er tvilsomt at vi får til så lett (skal flytte snart). Gen. sett trenger jeg egentlig å vite om noe sted jeg kan lade bilen 1-2 ganger i uka, og jeg ser da på hurtiglading som eneste løsning til vi får fast sted hvor d da lar seg lade hjemme.

Takk for listen du ga meg, OlavEmil :). Var noe slikt jeg så etter.

Panders

Nissan har sluttet å anbefale 80% lading og advarer ikke lenger mot hurtigladere. De begynner nå å få en ganske god indikasjon på hvordan batteriene takler hurtigladere og 100% lading, så dette skal ikke være noe problem. Det finns utallige amerikanere som har hurtigladet sin LEAF X antall hundre ganger, uten at de har mistet mer enn normalt av batteriet. Og det i områder med betydelig høyere temperaturer. Jeg lader heretter 100% hjemme på veggen og kommer ikke til å bekymre meg over hurtiglading. :)
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

emil

Sitat fra: Panders på lørdag 05. september 2015, klokken 15:40
Nissan har sluttet å anbefale 80% lading og advarer ikke lenger mot hurtigladere. De begynner nå å få en ganske god indikasjon på hvordan batteriene takler hurtigladere og 100% lading, så dette skal ikke være noe problem. Det finns utallige amerikanere som har hurtigladet sin LEAF X antall hundre ganger, uten at de har mistet mer enn normalt av batteriet. Og det i områder med betydelig høyere temperaturer. Jeg lader heretter 100% hjemme på veggen og kommer ikke til å bekymre meg over hurtiglading. :)
Snart 300 hurtigladinger på meg på to år, hovedsakelig en 100% lading i døgnet ellers. På det meste 10-11 hurtigladinger på en dag og jeg har på 50.000km tapt ytterligere 5% kapasitet utover det 10% tapet som var når jeg fikk bilen.

Men å basere den daglige ladingen av bilen på hurtiglading ville jeg nok ikke gjort.

kos

Sitat fra: emil på lørdag 05. september 2015, klokken 18:41
Sitat fra: Panders på lørdag 05. september 2015, klokken 15:40
Nissan har sluttet å anbefale 80% lading og advarer ikke lenger mot hurtigladere. De begynner nå å få en ganske god indikasjon på hvordan batteriene takler hurtigladere og 100% lading, så dette skal ikke være noe problem. Det finns utallige amerikanere som har hurtigladet sin LEAF X antall hundre ganger, uten at de har mistet mer enn normalt av batteriet. Og det i områder med betydelig høyere temperaturer. Jeg lader heretter 100% hjemme på veggen og kommer ikke til å bekymre meg over hurtiglading. :)
Snart 300 hurtigladinger på meg på to år, hovedsakelig en 100% lading i døgnet ellers. På det meste 10-11 hurtigladinger på en dag og jeg har på 50.000km tapt ytterligere 5% kapasitet utover det 10% tapet som var når jeg fikk bilen.

Men å basere den daglige ladingen av bilen på hurtiglading ville jeg nok ikke gjort.

300ladinger snitt på annen vær dag over to år skulle si et forbruk av strøm på 22 000 kroner - har du vurdert å skifte bil eller jobber du for et selskap som selger strøm. Du må være den i Norge som har brukt mest penger på hurtiglading  i Norge. Antagelig den som har hurtigladet en leaf mest i Norge. Gratulerer imponerende.

Som motregning skulle 50 000 i elbil foreningens side tilsi ca 6000 kroner i strøm  - men så har du sikkert spart noe på bomstasjoner. 

OlavEmil

Eg vil tru det i så fall er snakk om mange korte ladingar, 5 - 10 minutt for å kome seg dit han skal. For å kome opp i 22 000,- må ein jo stå ein full halvtime på alle ladingane (vi forutset vel alle at ein som hurtigladar annankvar dag i snitt held seg langt unna operatørar som tek fastpris på mellom 100 og 300 per lading...).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

emil

Fikk en melding om at jeg burde skru av filter og svare på noe oppgulp her, så da får jeg gjøre det.

Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 22:45
Sitat fra: emil på lørdag 05. september 2015, klokken 18:41
Snart 300 hurtigladinger på meg på to år, hovedsakelig en 100% lading i døgnet ellers. På det meste 10-11 hurtigladinger på en dag og jeg har på 50.000km tapt ytterligere 5% kapasitet utover det 10% tapet som var når jeg fikk bilen.

300ladinger snitt på annen vær dag over to år skulle si et forbruk av strøm på 22 000 kroner - har du vurdert å skifte bil eller jobber du for et selskap som selger strøm. Du må være den i Norge som har brukt mest penger på hurtiglading  i Norge. Antagelig den som har hurtigladet en leaf mest i Norge. Gratulerer imponerende.

Som motregning skulle 50 000 i elbil foreningens side tilsi ca 6000 kroner i strøm  - men så har du sikkert spart noe på bomstasjoner. 

Har nå til din store glede tatt en oppsummering av kostnaden på ALL lading jeg har betalt for. Hurtiglading, saktelading hjemme, strømtilgjang på jobb osv. Totalsummen jeg kommer opp med da, og da er hver enkelt post (f.eks hurtiglading hos Fortum) rundet av oppover til nærmeste 100-lapp før videre summering, er 6900kr. Da har jeg i tillegg tatt i litt ekstra for august siden jeg ikke har fått regning fra Fortum enda og ikke kan si nøyaktig hvor mye jeg har brukt annet enn ca tall fra mine egne ladelogger.

Hvor du får tallet 22.000kr fra aner jeg ikke, men du har det jo med å ta tall og andre ting ut av løse lufta uten å dokumentere noe som helst.

Det riktige tallet på antall hurtigladinger er 278, men forskjellen opp til 300 skal ikke forklare dine tall på over 15.000kr.

Ser ellers at jeg ennå ikke har brukt opp årets "pott" fra innsparinger ved å skrote fossilbil i steden for å ha den
stående (årsavgift, forsikring, parkering).

Men som vanlig drar du trådene her på forumet langt offtopic. Noen grunn til at filmen Trolljegeren hovedsakelig foregår på vestlandet montro?

kos

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 05. september 2015, klokken 23:38
Eg vil tru det i så fall er snakk om mange korte ladingar, 5 - 10 minutt for å kome seg dit han skal. For å kome opp i 22 000,- må ein jo stå ein full halvtime på alle ladingane (vi forutset vel alle at ein som hurtigladar annankvar dag i snitt held seg langt unna operatørar som tek fastpris på mellom 100 og 300 per lading...).

Det hadde vært svært lærerikt å høre hvordan dette har godt til. På Vestlandet ville det ikke vært  smart med oppstart på alle ladere med 10 kroner. Samtidig så er hurtiglading på 5 - 10 minutter anstrengende på meg -

Samtidig så er kø i forhold til dette helt forståelig at det blir et problem - ladde i 5 -10 minutter om det samtidig er kø . ?

kos

Sitat fra: emil på lørdag 05. september 2015, klokken 23:46
Fikk en melding om at jeg burde skru av filter og svare på noe oppgulp her, så da får jeg gjøre det.

Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 22:45
Sitat fra: emil på lørdag 05. september 2015, klokken 18:41
Snart 300 hurtigladinger på meg på to år, hovedsakelig en 100% lading i døgnet ellers. På det meste 10-11 hurtigladinger på en dag og jeg har på 50.000km tapt ytterligere 5% kapasitet utover det 10% tapet som var når jeg fikk bilen.

300ladinger snitt på annen vær dag over to år skulle si et forbruk av strøm på 22 000 kroner - har du vurdert å skifte bil eller jobber du for et selskap som selger strøm. Du må være den i Norge som har brukt mest penger på hurtiglading  i Norge. Antagelig den som har hurtigladet en leaf mest i Norge. Gratulerer imponerende.

Som motregning skulle 50 000 i elbil foreningens side tilsi ca 6000 kroner i strøm  - men så har du sikkert spart noe på bomstasjoner. 

Har nå til din store glede tatt en oppsummering av kostnaden på ALL lading jeg har betalt for. Hurtiglading, saktelading hjemme, strømtilgjang på jobb osv. Totalsummen jeg kommer opp med da, og da er hver enkelt post (f.eks hurtiglading hos Fortum) rundet av oppover til nærmeste 100-lapp før videre summering, er 6900kr. Da har jeg i tillegg tatt i litt ekstra for august siden jeg ikke har fått regning fra Fortum enda og ikke kan si nøyaktig hvor mye jeg har brukt annet enn ca tall fra mine egne ladelogger.

Hvor du får tallet 22.000kr fra aner jeg ikke, men du har det jo med å ta tall og andre ting ut av løse lufta uten å dokumentere noe som helst.

Det riktige tallet på antall hurtigladinger er 278, men forskjellen opp til 300 skal ikke forklare dine tall på over 15.000kr.

Ser ellers at jeg ennå ikke har brukt opp årets "pott" fra innsparinger ved å skrote fossilbil i steden for å ha den
stående (årsavgift, forsikring, parkering).

Men som vanlig drar du trådene her på forumet langt offtopic. Noen grunn til at filmen Trolljegeren hovedsakelig foregår på vestlandet montro?


Ja det forklarer en del - men du har med kr  2.5 i minuttet laddet i snitt 10 minutter - noe som tilsier 3- 4 mil inn per lading. Dette må være ekstremt stressende om det da står en bil å lader i kø forran deg ?

Forklarer en del det - vente i 20 minutter for å lade i 10 minutter.

Ikke rart vi er uenig i forhold til elbiler - lever jo på helt forskjellige planeter angående måte å eie elbil på. 

Når jeg hurtiglader så hurtiglader jeg og fyller på til ca 80  - 85 % - om ikke så har jeg normalt kapasitet til å komme hjem. Forstår også prisingen på hurtiglading passer deg, og jeg ser ikke økonomien i det, og for selskapene så håper jeg ikke at det blir lade mønsteret - Da kan de bare glemme hele forretningen og vi vil vel aldri se så mange av de. nedetid blir nok svaret. Men nok om det jeg forstår nå at vi aldri blir enige om hvordan det bør være å eie elbil. 


Gliderman

Facebook gruppen Vi som ønsker elbiler dit peppern gror har sterk konkurranse når Kos drar nok en tråd milevis off topic.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

kos

Sitat fra: Gliderman på søndag 06. september 2015, klokken 00:50
Facebook gruppen Vi som ønsker elbiler dit peppern gror har sterk konkurranse når Kos drar nok en tråd milevis off topic.

Mvh
Svein Erik

Hei Svein Erik Grattis med ny side  - nytt navn også siden sist. Hvor mange har du nå ?

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA