Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er CEE kontakt og ladekabel med CEE-kontakt godkjent for 16A hjemme?

Startet av Stig Tangen, torsdag 01. oktober 2015, klokken 12:43

« forrige - neste »

Eaglemann

Hei, jeg har bestilt en i3 som blir levert om 3 til 4 uker, men har ikke bestilt 6AK.
Synd at selger ikke opplyser om denne tjenesten.
Jeg lastet ned BMV Connected appen til min iPhone nå, selv uten at den er parret med bil vises det mange apps under more apps, blant annet spotify.
Er det muligheten til og benytte skjermen i bilen jeg mister eller får jeg ikke brukt disse appene i det hele tatt?

Har forresten lest masse på dette forumet etter at bilen ble bestilt, masse nyttig lesestoff!
BMW i3 fra 28.10 2015

bromm

Hei Eaglemann :) Ja, det er liksom det vi skal prøve å finne ut nå da. Vi som har 6AK har ikke mulighet til å teste dette, og siden vi (iallefall jeg) alltid har anbefalt å ta med dette svært rimelige tillegget på mange poster/tråder her inne, så har de fleste valgt å ta det med.

Appene kan du selvfølgelig laste ned og bruke på enheten du laster de ned til, men det er nok lite trolig at du kan fjernstyre de fra iDrive eller få grafikken opp på skjermen uten 6AK (jeg har iallefall ikke fått det til å fungere på andre fossil-BMWer uten 6AK tidligere).

BMW har forresten laget en egen og oppdatert Q&A for CD nylig. Man skal nok ikke klandre selgerne, for dette er virkelig kompliserte og omfattende saker:
http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/connecteddrive/2013/a_to_z/index.html#a-e

Eaglemann

Flott, da får vi se om noen som ikke har 6AK kan teste og gi tilbakemelding.

Skjønner at dette er avansert og komplisert, gleder meg til og teste ut selv også, når bilen er i hus.
Er ikke kjent med dette fra tidligere siden dette blir min første BMW
BMW i3 fra 28.10 2015

Klykken

Spotify-appen ser ut til å være støttet i Android også, nå! Skal teste i morgen. :-)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

#19
Sitat fra: bromm på onsdag 07. oktober 2015, klokken 20:52
Nå er det på tide å legge denne diskusjonen om 6AK og Connected Drive Services død, slik at det blir mulig for nye kjøpere å forstå hva dette faktisk går ut på. Det finnes minst én her inne (nevner ikke navn, for da blir det sikkert bråk igjen), som hardnakket påstår at 6AK ikke behøves når bilen bestilles fra fabrikk,
Jeg kan nevne navn, og det er meg. Jeg liker gode diskusjoner, men ikke skittkasting. Her har du i hvert fall mange argumenter bromm, selv om du ikke klarer å la være å sparke. Men jeg er definitivt enig i at det er på tide å legge denne diskusjonen død.

Men det er ikke riktig at diskusjonen har vært om det er mulig å aktivere 6AK senere i 1,5år, men om en må ha 6AK for å kjøre BMW Connected Apps. (Spotify er en del av disse)
Dette skrev du bromm til at jeg sa til Viking1 at han kunne bruke BMW Connected Apps (som nå inkluderer Spotify):
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10373.msg190265.html#msg190265
og litt senere:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10373.msg190295.html#msg190295
eller denne som viser at tonen var den samme den gang:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10373.msg190729.html#msg190729
du påstår, jeg prøver å forklare. Les gjerne videre.
så kommer Viking1 tilbake:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10373.msg196557.html#msg196557
og her aksepterer du det jeg fremdeles sier:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10373.msg196619.html#msg196619
mens nå i dag er du tilbake til start?

Det at 6AK kan aktiveres i Store er en biting, men det har vært klart at en kan gjøre via de tyske sidene.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=18473.5;wap2
+ i tråden referert over forklarte jeg både det og hvordan datatrafikken ble dekket i bilens egne apps (det er ikke slik du skriver nå, at BMW betaler, hver tilleggstjeneste inkluderer den "normale" datatrafikken i tilleggsprisen):
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10373.msg190685.html#msg190685

Dette la jeg også ut for lenge siden:
http://www.pcwelt.de/ratgeber/BMW_macht_ConnectedDrive_guenstiger_und_umfangreicher-Texterkennung__Online_Entertainment__ConnectedDrive_Store-7942440.html

Kan ikke forstå at dette er uklart:

Diese ConnectedDrive Services können auch noch nachträglich über den ConnectedDrive Store hinzugebucht werden, wenn das Fahrzeug über den Intelligenten Notruf verfügt, der in einigen Fahrzeugen bereits serienmäßig angeboten werden

Alle i3 som er laget har det som trengs.

Alle Dienste können nachträglich ab Verfügbarkeit des BMW ConnectedDrive Store mit unterschiedlichen Laufzeiten und Preisen nachgebucht werden.

Eller sjekke denne:
http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/connecteddrive/2013/services_apps/bmw_connecteddrive_store.html
Se på filmen, de sier ingenting om at det krever noe fabrikkmontert, og på ca 00:35 ser du at du kan kjøpe Basic Services. Hvorfor i all verden skulle BMW stenge ute noen biler med 3G fra å kjøpe tjenester?
Dette gjelder ikke bare i3, men snart 3-5 millioner (og ca 2 mill nye hvert år) BMWer som potensielt betaler 350 Euro + en rekke abonnementer? Det blir mye penger som BMW skal nekte kundene å betale fordi de ikke forstod det når bilen ble bestilt?

Ellers er det feil referanse til hva ConnectedDrive opprinnelig dekket. Det har vært en samlebetegnelse for alt "fancy" BMW leverer. På min 5 serie, har jeg en rekke ConnectedDrive funksjoner, som f.eks. disse:

http://www.bmw.no/no/no/insights/technology/connecteddrive/2013/driver_assistance/intelligent_parking.html

Jeg har ikke noe SIM kort, kan ikke bruke apps, men har altså en rekke ConnectedDrive funksjoner.

Hvis alt jeg har samlet og trodd på, nå viser seg å være feil, skal du og de andre få en stor unnskylding bromm, og noen hoder i BMW bør rulle for å ha gått glipp av noen milliarder i inntekter. Får se om du gjør det samme, hvis det nå blir bekreftet at dette også fungerer på nye biler.

For the record, så har jeg oppfordret alle til å kjøpe 6AK, jeg har bare som vanlig prøvd å formidle det jeg har oppfattet å være fakta.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Sitat fra: LMOR på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 07:26

spørsmålet som har hengt i luften lenge er om du trenger 6AK for å bruker BMW Connected og Spotify?
SÅ, fint hvis noen som ikke har 6AK og 609 skjerm bekrefter at de får det til. Det er over et år siden noen bekreftet det her inne. Men om det virker på 606 kan du jo teste selv, eller det har du kanskje gjort?


Har prøvd med 609 skjerm og, det virker ikke.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

#21
Hva skjer? Hva sier bilen?
Har du lastet ned den skreddersydde manual? Hva sier den om Apps.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Sitat fra: Klykken på onsdag 07. oktober 2015, klokken 23:01
Spotify-appen ser ut til å være støttet i Android også, nå! Skal teste i morgen. :-)
Telefonen er "not supported" sier bilen nå. Er vel Android 6 som bilen ikke skjønner seg på sikkert.
BMW Connected har aldri vært noen høydare, og det ser ikke ut til at dette vil endre seg noe i fremtiden.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Hvis vi skal komme til bunns i dette, må sikre at det ikke er andre feil som gjør at det ikke virker. Det skal uansett være mulig å koble til telefonen med kabel for å spille musikk osv, og som Viking1 rapporterte bør du få en beskjed om at online tjenester ikke er tilgjengelig. Først når en er kommet så langt, kan en se om det virker eller om en nå på nyere modeller får en tilleggsvarsel om at mobil apps krever et abonnement.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Tok en test på de tyske sidene. Det er fort gjort å komme seg inn der.

Som dere ser, så er det en tjeneste som er utgått hos meg, som jeg nå kan bestille (internett). De andre bildene viser de tjenestene jeg har for alltid, og de som går ut på dato etter 3 år.

Basistjenesten som er nevnt tidligere er en engangssum. Nå står det relativt klart at den kreves for å kjøre smartphone apps. Det er nok den tidligere 6NR, som Viking1 fikk uten å kjøpe 6AK, men som nå er inkludert i 6AK. Men den kan altså kjøpes i ConnectedDrive Store. Da tjener BMW enda mer penger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

For forskningen kjøpte jeg internett for 1mnd (egentlig ganske praktisk hvis en har lyst på det i ferien el.l.)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#26
Da tror jeg at vi er kommet til bunns i dette.

De som er interessert i disse tjenestene bør kjøpe 6AK. 6AK inneholder både en engangsavgift + BMW Online for 3 år. (stemmer med det som stod om at BMW Apps er for levetiden på bilen)

Det ER mulig å aktivere tjenesten selv om bilen er levert uten 6AK, og da trenger du ikke kjøpe BMW Online, men f.eks. bare RTTI. Men du sparer ikke noe penger på det. Det er litt kronglete å bruke tyske sider, så vi får håpe det snart kommer til Norge. Bør jo uansett komme til Norge før utgangen av 2016 før "alle" må fornye abonnementene.

Det som var mulig i starten, altså å få 6NR uten 6AK slik Viking1 fikk, er ikke lengre mulig.

Alle hadde litt rett, + ting har endret seg, og vi legger denne saken død, bromm?

Måtte bare legge ut 2 bilder til. Bilen har i hvert fall støtte for ConnectedDrive Store  :)
+ et bevis på at internett jeg kjøpte i Tyskland fungerer i Norge

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Er det noen som har lykkes i og koble opp ipad eller noen annen form for pad?  Jeg får de ikke til. I3 finner ipaden, men de blir ikke enige, og det blir connection feil med beskjed om og starte på nytt. Har 6AK 
Har nemlig windowsphone og der finnes ikke BMW apper.

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 08. oktober 2015, klokken 19:33
Da tror jeg at vi er kommet til bunns i dette.

De som er interessert i disse tjenestene bør kjøpe 6AK. 6AK inneholder både en engangsavgift + BMW Online for 3 år. (stemmer med det som stod om at BMW Apps er for levetiden på bilen)

Det ER mulig å aktivere tjenesten selv om bilen er levert uten 6AK, og da trenger du ikke kjøpe BMW Online, men f.eks. bare RTTI. Men du sparer ikke noe penger på det. Det er litt kronglete å bruke tyske sider, så vi får håpe det snart kommer til Norge. Bør jo uansett komme til Norge før utgangen av 2016 før "alle" må fornye abonnementene.

Det som var mulig i starten, altså å få 6NR uten 6AK slik Viking1 fikk, er ikke lengre mulig.

Alle hadde litt rett, + ting har endret seg, og vi legger denne saken død, bromm?
Ja vi begynner å nærme oss slutten da, hvis dette går på de bilene som er levert uten 6AK. Jeg går ut ifra at du prøvde dette på din egen bil og den HAR jo 6AK - så derfor er vel ikke dette noe slags bevis for at man kan kjøpe seg inn så lett som dette.

Det vi trenger er at noen av de som IKKE har 6AK prøver det samme, og at de dermed får tilgang til alle "mobil-appene". Hvis det går, så er alle happy  :D

bromm

Sitat fra: Kanon på fredag 09. oktober 2015, klokken 10:32
Er det noen som har lykkes i og koble opp ipad eller noen annen form for pad?  Jeg får de ikke til. I3 finner ipaden, men de blir ikke enige, og det blir connection feil med beskjed om og starte på nytt. Har 6AK 
Har nemlig windowsphone og der finnes ikke BMW apper.
iPad fungerte fint hos meg (sist jeg testet for litt over et år siden) - men den må selvfølgelig kjøre "BMW Connected" i forgrunnen når den kobles til (vet ikke om du har gjort det).

PS! Det er også kommet til noen ekle pop-up prompter i iOS 9.x (fordi de nå har endret på måten en app kan åpne andre apper). Dette bør man være litt oppmerksom på (inntil fix/patch kommer), for akkurat nå så må man klikke "Tillat" på spørsmålet "Do you want to allow BMW Connected to open Spotify" (irriterende men sånne bugs kommer titt og ofte med iOS-oppgraderinger)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA