Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "- Jeg hadde ikke kjørt denne drittbilen hvis det ikke var for...

Startet av QM1, torsdag 01. oktober 2015, klokken 08:26

« forrige - neste »

QM1

Hei.
Jeg klarte ikke google meg frem til det jeg lurer på, så prøver her. Det finnes jo utallige steder man får ladet elbilen gratis, typisk 10A til 16A stikkontakter rundt omkring. Disse står på kjøpesentre, kommunale parkeringsplasser, jernbanestasjoner, hoteller, bedrifter etc. Har slike tilbud noen forankring i politiske vedtak eller retningslinjer?
Grunnen til at jeg lurer er at jeg selv sliter litt med å forsvare at noen andre skal betale for "drivstoffet" til bilen min. Eksempelvis kan jeg lade gratis på en svømmehall jeg bruker jevnlig, men hvorfor skal de drive å sponse meg med strøm? Jeg forstår jo lokke-tilbudet til kommersielle aktører, som feks IKEA og kjøpesenter. Men det finnes jo ingen konkurrent til svømmehallen min i nær omkrets, jernbanestasjonen likeså.
Derfor tenkte jeg at det kanskje finnes noen nasjonale føringer eller retningslinjer på dette, men har som sagt ikke klart å finne noe. Noen som vet?
e-Golf 2015 uten VP, 11.000km 31.08.15, fornøyd så langt.

emil

Bare noen egne tanker, ikke noen fasit:

Kostnaden med å sette opp noen schuko kontakter var liten før, nå når det kreves Mode3 bokser blir den kostnaden betydelig høyere

Kostnaden med å innkreve betaling vil i mange tilfeller være så høy sammenlignet med kostnaden for strømmen elbilen bruker at det ikke vil være verd det

Man vil vise at man er miljøvennelig og snill. Elbiler i gamledager var noe "herk" med store begrensninger.

stefse

Det du klarer å suge ut av et par timer på en schuko tilsvarer kanskje 0,1 promille av dagsforbruket til en svømmehall. De har nok storforbrukeravtale så kanskje strømmen din kostet dem hele 70 øre. Hvis du hadde valgt en annen svømmehall/butikk/kafeteria whatever pga ladingen så hadde de altså spart 70 øre og tapt 250-500 kr.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Electrix

Overaskende nok er det også mange slike steder som har anlagt parkeringsplasser til gjester selv om det ikke er lovpålagt. En del steder tar heller ikke betalt for bruken av parkeringsplassen, selv om parkeringsplassen er mye dyrere å anlegge enn strøm til elbiler...

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

QM1

Jeg må være en dårlig spørsmålstiller, for jeg får jo ikke svar på det jeg lurer på. Glem svømmehallen. Jernbanestasjonen, hvor er deres motivasjon til å bygge ladepunkter? Og kommunen forøvrig, hvorfor skal komunene bruke felleskapets penger på ladepunkter og strøm til oss elbileiere? Jeg tenkte at det kanskje var noen nasjonale føringer, men kanskje ikke?
Jeg setter selvsagt pris på at det finnes gratis lading, og benytter det når det er tilgjengelig. Men jeg klarer ikke finne de sterke insentivene for å gjøre dette. Bortsett fra som du skriver emil at man vil vise at man er miljøvennelig og snill.
e-Golf 2015 uten VP, 11.000km 31.08.15, fornøyd så langt.

tutti

#5
Sitat fra: QM1 på tirsdag 01. september 2015, klokken 19:46
Jernbanestasjonen, hvor er deres motivasjon til å bygge ladepunkter? Og kommunen forøvrig, hvorfor skal komunene bruke felleskapets penger på ladepunkter og strøm til oss elbileiere? Jeg tenkte at det kanskje var noen nasjonale føringer, men kanskje ikke?
Staten har midlertidig standard på 3-4 ladeplasser på hver stasjon når det bevilges penger til å oppgradere disse. I noen tilfeller krever kommunen dette.

Kommunene, og store selskaper som IKEA Norge etc. har ingen "plan" og motivasjonen er "mas" fra oss til å gjøre noe (slik som IKEA Furuset som denne gjengen klarte å motivere til å bygge 3-fase type 2 kontakter i år).

emil

Sitat fra: QM1 på tirsdag 01. september 2015, klokken 19:46
Jeg må være en dårlig spørsmålstiller, for jeg får jo ikke svar på det jeg lurer på. Glem svømmehallen. Jernbanestasjonen, hvor er deres motivasjon til å bygge ladepunkter? Og kommunen forøvrig, hvorfor skal komunene bruke felleskapets penger på ladepunkter og strøm til oss elbileiere? Jeg tenkte at det kanskje var noen nasjonale føringer, men kanskje ikke?
Jeg setter selvsagt pris på at det finnes gratis lading, og benytter det når det er tilgjengelig. Men jeg klarer ikke finne de sterke insentivene for å gjøre dette. Bortsett fra som du skriver emil at man vil vise at man er miljøvennelig og snill.

Ladeplasser gjør at folk kan bytte ut fossilbil som spyr ut skadelige stoffer i lufta med elbil når man skal på tur til byen. Det gjør også at folk kan bytte ut sin lokalt forurensende fossilbil og kjøre elektrisk selv om man ikke har lademulighet hjemme. I disse tilfellene er bonusen bedre luft for kommunens innbyggere og færre helseplager.

Uten kommunale ladeplasser hadde ikke jeg kunnet kjøpe inn elbil og hadde sansynligvis brukt over 5000L bensin siste to årene. Skulle gjerne betalt det lille strømmen jeg lader med der koster, men siden det ikke finnes noen fornuftig og rimelig måte å innkreve dette på blir det til at jeg forsåvidt betaler for det via de kommunale skattene og avgiftene.

stefse

Sitat fra: QM1 på tirsdag 01. september 2015, klokken 19:46
Jeg må være en dårlig spørsmålstiller, for jeg får jo ikke svar på det jeg lurer på. Glem svømmehallen. Jernbanestasjonen, hvor er deres motivasjon til å bygge ladepunkter? Og kommunen forøvrig, hvorfor skal komunene bruke felleskapets penger på ladepunkter og strøm til oss elbileiere? Jeg tenkte at det kanskje var noen nasjonale føringer, men kanskje ikke?
Jeg setter selvsagt pris på at det finnes gratis lading, og benytter det når det er tilgjengelig. Men jeg klarer ikke finne de sterke insentivene for å gjøre dette. Bortsett fra som du skriver emil at man vil vise at man er miljøvennelig og snill.
Norge har klimamålsettinger fastsatt av stortinget.  Bruk av elkraft i stedet for fossile brennstoff er en del av virkemidlene for å nå dette målet. Tilrettelegging for bruk av elkraft i transportsektoren og oljesektoren (elektrifisering av Utsira) er i praksis det beste vi kan få til for å redusere karbonutslippet innenlands, som allerede er på et lavt nivå i forhold til mange andre land, grunnet vannkraften. Det er ikke tilfeldig at det er ladeplasser på alle offentlige bygg. Det er politiske føringer bak, som ligger et par nivå høyere opp enn at du og jeg får tilført totalt sett helt bagatellmessige mengder elkraft 'gratis'.

Etter at forhenværende lovgivende forsamling forpestet oss med dieselbiler, er det helt ok å se at slike bittesmå incentiver fører til en positiv omlegging av folks vaner.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rav4_EV

Gratis lading er ikke forankret noe sted.
Grunnen til at det ble anlagt ladepunkter mange steder var å få praktisk nytte av datidens elbiler med kort rekkevidde.
Stort sett har et beskjedent strømforbruk og dertil kostnader vært akseptert fremfor å etablere dyre betalingsløsninger.
Ett "katastrofeområde" må nevnes i så måte. Stokke kommune bestemte at lading skulle koste penger når deres 3-4 ladepunkter skulle etableres for en del år siden.
Et eget ladekort måtte kjøpes hos kommunen i kontortiden.
Jeg antar at ladestolpene har levert maksimalt 100 kWh de siste 5 år, utstyret har kostet en halv million og ingen elbileiere på besøk i kommunen har kunnet nyttiggjøre seg av tilbudet.
I dag står 4 defekte ladesøyler igjen.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

THE

Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2015, klokken 20:52
Det er ikke tilfeldig at det er ladeplasser på alle offentlige bygg. Det er politiske føringer bak, som ligger et par nivå høyere opp enn at du og jeg får tilført totalt sett helt bagatellmessige mengder elkraft 'gratis'.

Etter at forhenværende lovgivende forsamling forpestet oss med dieselbiler, er det helt ok å se at slike bittesmå incentiver fører til en positiv omlegging av folks vaner.

Og det er ikke slik at alle offentlige bygg har ladeplasser. Jeg jobber i Vegvesenet. Vi har nettopp flyttet inn i nytt bygg uten lademuligheter hverken for ansatte eller besøkende. Vegdirektoratet har bestemt at det ikke skal være lademulighet til elbil. Ekstra frustrerende er det at det står en splitter ny 400V nettstasjon på parkeringsplassen, og det hadde krevd 5 meter kabel for å opprette ei søyle med 4 ladeuttak, eller en hurtigladestasjon som det ikke finnes noen av i "mils omkrets".

Det var heller ikke mulig å få opprettet ladeplasser om man betalte for det selv, eller ville betale for strøm. Vegvesenet er på steinaldernivå når det gjelder satsing på miljøvennlig teknologi innad, og prøver samtidig å fremstå som pådrivere for klimavennlige tiltak utad. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tutti

Sitat fra: THE på onsdag 02. september 2015, klokken 07:58
Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2015, klokken 20:52
Det er ikke tilfeldig at det er ladeplasser på alle offentlige bygg. Det er politiske føringer bak, som ligger et par nivå høyere opp enn at du og jeg får tilført totalt sett helt bagatellmessige mengder elkraft 'gratis'.

Etter at forhenværende lovgivende forsamling forpestet oss med dieselbiler, er det helt ok å se at slike bittesmå incentiver fører til en positiv omlegging av folks vaner.

Og det er ikke slik at alle offentlige bygg har ladeplasser. Jeg jobber i Vegvesenet. Vi har nettopp flyttet inn i nytt bygg uten lademuligheter hverken for ansatte eller besøkende. Vegdirektoratet har bestemt at det ikke skal være lademulighet til elbil. Ekstra frustrerende er det at det står en splitter ny 400V nettstasjon på parkeringsplassen, og det hadde krevd 5 meter kabel for å opprette ei søyle med 4 ladeuttak, eller en hurtigladestasjon som det ikke finnes noen av i "mils omkrets".

Det var heller ikke mulig å få opprettet ladeplasser om man betalte for det selv, eller ville betale for strøm. Vegvesenet er på steinaldernivå når det gjelder satsing på miljøvennlig teknologi innad, og prøver samtidig å fremstå som pådrivere for klimavennlige tiltak utad.
En dag når en viktig gjest hos dere kommer med elbilen og klager på manglende ladeplasser til riktig leder så skal du se at tingene løser seg fort (min egen erfaring fra det offentlige).

stefse

Sitat fra: THE på onsdag 02. september 2015, klokken 07:58
Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2015, klokken 20:52
Det er ikke tilfeldig at det er ladeplasser på alle offentlige bygg. Det er politiske føringer bak, som ligger et par nivå høyere opp enn at du og jeg får tilført totalt sett helt bagatellmessige mengder elkraft 'gratis'.

Etter at forhenværende lovgivende forsamling forpestet oss med dieselbiler, er det helt ok å se at slike bittesmå incentiver fører til en positiv omlegging av folks vaner.

Og det er ikke slik at alle offentlige bygg har ladeplasser. Jeg jobber i Vegvesenet. Vi har nettopp flyttet inn i nytt bygg uten lademuligheter hverken for ansatte eller besøkende. Vegdirektoratet har bestemt at det ikke skal være lademulighet til elbil. Ekstra frustrerende er det at det står en splitter ny 400V nettstasjon på parkeringsplassen, og det hadde krevd 5 meter kabel for å opprette ei søyle med 4 ladeuttak, eller en hurtigladestasjon som det ikke finnes noen av i "mils omkrets".

Det var heller ikke mulig å få opprettet ladeplasser om man betalte for det selv, eller ville betale for strøm. Vegvesenet er på steinaldernivå når det gjelder satsing på miljøvennlig teknologi innad, og prøver samtidig å fremstå som pådrivere for klimavennlige tiltak utad.

Tips media om det, så blir det nok lading.
Journalister liker å lage sine vinklinger på slikt. "Etaten fronter en rekke miljøtiltak, men legger hindringer i veien for å bruke elbil til arbeidsplassen"
Forøvrig kunne en god del av etatens egne biler sikkert gått på strøm, og da er det en dårlig idé å motsette seg ladeplasser. Staten kunne spart penger på at disse bilene gikk på strøm, så til slutt er det vi skattebetalere som må betale for dårlig dømmekraft.
Ikke at det er noe nytt men..
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

QM1

Så dessverre ingen nasjonal forankring av gratis elbillading.

Noe som hadde være praktisk i motargumentasjon når jeg har en arbeidsgiver(Forsvaret) som krever 2000kr for tilgang til en 5A ladepunkt på arbeidsplassen i året.

5A * 230V * 8 timer * 230 dager = 2116kWt, prisen blir ca 1kr/kWt. Dagens elpris ligger vel rundt en tiendel av dette.

Parkerig forøvrig er gratis. Jeg syns tilbudet er dårlig, men mulig jeg er i overkant gnien. Hva syns dere?
e-Golf 2015 uten VP, 11.000km 31.08.15, fornøyd så langt.

Øyvind.h

Synes dette er helt kurant, forutsatt at du faktisk har behov for lading og bruker denne jevnlig. Litt lav maks effekt, men det er bedre enn ingen ting for de som trenger strøm.

1,- per kWh er en helt grei pris å ta utgangspunkt i.
Strøm, nettleie og mva er gjerne 60-70 øre i snitt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Jeg synes også at prisen virker grei. Det er jo også da arbeidsgiver som koster installasjon, drift og vedlikehold, antar jeg?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA