Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå har X kommet. Tror vi at alle S - eiere nå ønsker seg hit?

Startet av Tai, onsdag 30. september 2015, klokken 09:46

« forrige - neste »

Tai

Nå er jeg helt utslitt og fortvilet over situasjonen. Etter å ha fått en golf i hekken som laget noen småriper i Mai har 2 verksteder forsøkt å utbedre bilen 6 ganger!

Det første verkstedet var Hartveit karosseri eller fixbil som de heter.

1 forsøk: De lakket støv inn under klarlakken noe som resulterte i små prikker og opphevede punkter.

2 forsøk: Pusset og polerte ned støtfangeren uten at de klarte å fjerne alle punktene.

3 forsøk: Stygge skader og merker rundt parkeringssensorene.

4 forsøk: Polerte og pusset støtfangeren. Merkene rundt parkeringssensorene ble en god del bedre og jeg godttok under tvil jobben. Etpar dager senere vasket jeg bilen og fant da en stripe som gikk langs hele øvre del av støtfangeren rett innenfor der bagasjelokket kommer ned. Viser seg at det er en overgang mellom gammel og ny lakk. Til tross for at Hartveit har sagt de demonterer støtfangeren på slike jobber viser denne stripen at de har prøvd å ta snarveier ved å lakkere støtfangeren på bilen.

Etter dette krevde jeg at Hartveit skulle bekoste ny utbedring på et annet verksted. Det var de real nok til å godta uten diskusjon. Etter å ha hørt hvem Tesla selv bruker tok jeg kontakt med Fana Karosseri og fikk time der.

1 forsøk: Lakkert hele støtfangeren men fremdeles skader rundt parkeringssensorene. En medarbeider sa at de hadde demontert støtfangeren men jeg tviler sterkt på det.

2 forsøk: Har nettopp hentet bilen min og finish ser ok ut. Inspiserte bilen litt kjapt inne på verkstedet og godtok arbeidet men da jeg kjørte hjem ville jeg se det i solen. Ganske riktig, det er antydning til fargeforskjell. Men det som er mye, MYE verre er at de har feilmontert støtfangeren! Støtfangeren stikker ut 1 cm fra bakluken, under ser du montasjeskruene og at paneler ikke treffer hverandre. Det er sjokkerende dårlig arbeid!








Jeg er helt fortvilet nå og vet ikke lenger mine arme råd. Fana karosseri får jo betalt gjennom Hartveit som ikke klarte å utbedre skaden. Ingen av verkstedene klarer å gjøre skikkelig arbeid. Med tanke på den katastrofale monteringen til Fana Karosseri frister det ikke mye å få de til å montere støtfangeren riktig, hva om de har skadet støtfangeren under feilmontasje og ikke utbedrer den skaden? Jeg har mest lyst til å sende bilen inn til Tesla og be de om å remontere den. Men da blir jeg nødt til å leve med fargefeilen.

Og bør jeg kunne kreve at et verksted treffer med fargen de lakker med? Hvor mye fargefeil er jeg nødt til å akseptere? Det skulle da ikke være så utrolig vanskelig å treffe riktig farge.

Jeg trenger desperat råd her, det har gått 4 måneder og det eneste jeg har å vise til er en bil som blir styggere og styggere for hvert verksted besøk.


Hilsen fortvilet Teslaeier
Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

lunitiks

#1
Sitat fra: Tai på mandag 31. august 2015, klokken 18:16
Fana karosseri får jo betalt gjennom Hartveit som ikke klarte å utbedre skaden. (...) Med tanke på den katastrofale monteringen til Fana Karosseri frister det ikke mye å få de til å montere støtfangeren riktig, hva om de har skadet støtfangeren under feilmontasje og ikke utbedrer den skaden?

Spiller ingen rolle hvem som betaler hvem. Verkstedet som (sist) påtar jeg å reparere er selvfølgelig ansvarlig for reparasjonen.

Ville gitt dem et siste forsøk, ledsaget av en skriftlig advarsel om at du vil sette arbeidet til et annet verksted - og kreve erstatning - hvis ikke utbedringen blir tilfredsstillende utført
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Hvor mye fargeforskjell man må godta? På en omtrent ny bil: Absolutt ingen. Hvis dette er verksteder som er anbefalt/samarbeider med Tesla ville jeg helt klart tatt saken dit parallellt med en henvendelse til forbrukerrådet.

Dessverre er det etter min erfaring ganske vanlig med slett arbeid i denne bransjen, og det er ikke grenser for hva man forsøker å levere fra seg til kunde. Vurder å sette en frist, og bruk gjerne FTU og erstatningskrav for medgått tid etc som ris bak speilet. Og tiden for avtaler pr telefon er forbi, nå må det brukes mail eller brev slik at videre saksgang kan dokumenteres.

Jeg har blitt bra irritert noen ganger etter å ha fått beskjed om ferdig bil ved et karosseriverksted i Kristiansund. Når man kommer rundt hjørnet og ser at karosserideler er feilmontert fra 30 meters avstand er det ikke kjekt, så aner konturene av hvordan du har det nå.

Tai

Jeg skal sende en mail til Fana Karosseri og forklare hva jeg har funnet og hva jeg forventer. Ønsker ikke å true med verken Tesla eller forbrukerombudet med en gang, det kan få de til å sette seg på bakbena.

Når det gjelder å benytte et annet verksted har jeg jo allerede gjort det. Da må jeg jo gi beskjed til Hartveit at Fana Karosseri ikke klarte jobben og at jeg må finne et nytt verksted.

Har jeg noe hjemmel for å kreve erstatning for at reparasjonen tar for lang tid?
Kan verkstedet også påstå at lakken famler og tilpasser seg med tid? Jeg har hørt det før og selv om det er usannsynlig er jeg ingen billakkerer.

Bør jeg også vurdere å trekke inn forsikringsselskapet igjen? Det er jo strengt tatt en forsikringssak og jeg ble jo nødt til å velge et verksted som Tryg hadde avtale med. Skaden er jo ikke tilfredstillende reparert så da er jo saken ikke lukket, eller?

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

o.b.lix

Jeg har brukt micropaint (MPS) i kokstadveien, og der er det helt umulig å se fargeforskjell, prøvd på flere biler.

Kan anbefale disse.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tai

Fana karosseri likker i etsjen over micropaint. Men jeg trodde at Micropaint kun gjorde lakkskader og ikke helakkeringer av paneler. Det var grunnen til at jeg ikke valgte micropaint for jeg har hørt de er flinke.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

E_S

Det der er overhodet ikke akseptabelt, vil jeg si. En reparasjon skal ikke være synlig i det hele tatt. Her er det jo bare elendighet - masse fargeforskjell og feilmontering. Hadde aldri akseptert noe sånt. Jeg tror mange lakk/karosseriverksteder spekulerer i at den jevne bileier (les: småbarnsmor med Avensis, barneseter og Ole Brumm-gardiner) aldri hadde lagt merke til noe sånt og derfor tar verkstedene snarveier.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Tai

Flere bilder av lakken.



På disse bildene ser det nesten ut som om fargen på støtfangeren likner mer på bilen da den var ny enn orginallakken. Men det fordrer jo at jeg på en eller annen måte har klart å falme lakken for hånd. Nå har jeg rettnok polert bilen med maskin en gang sammen med Autoglym super resin polish men ikke var jeg spesielt hardhendt og ikke holdt jeg på lenge. Kan ikke se noen skader i lakken og uansett burde vel Fana Karosseri sett det hvis det var et problem?

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Nick

Brukte selv micropaint på min gamle S-klasse etter at jeg hadde hørt mye bra om dem. Skulle lakkere den ene siden av bilen (dører) pga fargeforkjell fra tidligere lakkering.

Så ikke så veldig nøye over bilen når jeg hentet den, før jeg kom hjem.. Da la jeg merke til at de hadde klart å lakkere feil side(!)  :-\

Ringe dagen etter for å forklarte situasjonen, men de nektet blankt og påstod at det var jeg som hadde forklart feil side til dem. Enda jeg kjørte bilen opp noen dager i forveien, der jeg pekte og forklarte nøye hva som skulle gjøres.

Etter mye styr å mange telefoner tilbydde de meg tilslutt å lakkere den andre (riktige) siden til redusert pris..

Alt i alt fikk jeg tilbake en bil som så verre ut enn hvordan den var når jeg leverte den (bortsett fra en liten rustflekk på bagasjelokket). Fargeforskjellen ble alt annet enn borte, faktisk fikk jeg enda en fargeforskjell pga de lakkerte feil side.
Nå skal det være sagt at dette var en 2004 mod, så det er nok ikke like lett å få riktig farge i forhold til en ny bil. Uansett, 15k for en styggere bil var ikke gøy å betale..

Tidligere hadde jeg også en estorillblå X5 som ble påkørt å måtte lakkere begge dører. Den ble levert inn å lakkert av jæger mine i Bergen. Det var klin umulig å se at de hadde fikset noe som helst med bilen. Det var rett og slett 100% strøkent!  :)

Muffinman

Fullstendig talentløst. Og ikke så rent lite frekt å prøve å levere fra seg. Jeg traff bedre på fargen når jeg plukket sprayboks fra hyllene på Biltema og lakkerte panser/forskjerm på vår gamle (snart pensjonerte) Corolla.

Nick

Seriøst, det der er noe av det verste jeg har sett, iallefall på en så ny bil. Tror ikke jeg ville brukt det samme verkstedet igjen, noensinne  :o

lunitiks

Du innleda her med å si at du fikk en "golf i hekken". Hvem var skyld i skaden i utgangspunktet?

Ikke at det har noe å si for hva du skal forvente av verkstedet, men når du skriver at et FORSIKRINGSSELSKAP er involvert i denne saken kan det fort bli litt mer komplisert (les: byråkratisk).

Hjemmel for å kreve erstatning har du hvis du er påført et økonomisk tap på grunn av at noen har opptrådt uaktsomt, evt brutt en kontrakt med deg
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tai

Golfen kjørte på meg bakfra mens vi sto i kø så skyldsspørsmålet er det ikke tvil om. Det har jeg for øvrig fått beskjed om fra Tryg også.

Tryg er informert om måten dette ordnes opp på, det at Hartveit påkoster utbedringen. Tror Tryg sitter på gjerdet og lar oss ordne det selv. Ba heller ikke Tryg involvere seg i mailen til de men skrev at det var en informasjonsmail slik at de visste hvor saken stod.

Økonomisk tap?  Tja, jeg må jo fylle bensin på leiebilen samt dekke bompengeringen. I tillegg blir det mange turer til og fra verksted. Men tviler heller på at verkstedet kan holdes økonomisk ansvarlig selv om det er en slags kontrakt når du ber de om å reparere bilen din.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

lunitiks

Golfen og hans forsikringsselskap er ansvarlig for ditt tap i utgangspunktet, dvs. hvis verkstedreparasjonen hadde gått som normalt.

Her har det imidlertid blitt ansvar for verksted nr 1 og 2 i tillegg, dvs en real suppe av suppegjøker.

Slik jeg ser det, må verksted 1 betale dine (mer)utgifter ved at du måtte til et verksted 2. Regner med dette lar seg kalkulere.

Verksted 2 må betale dine (mer)utgifter ved at du åpenbart må til et verksted nr 3.

Husk at det er de(n) som forårsaker feilen som til syvende og sist skal betale. Han eller hans ansvarsforsikringsselskap
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

Den fargeforskjellen som fremgår av bildene dine er overhodet ikke akseptabel.  Selvsagt har ikke originallakken blitt så falmet siden bilen var ny.  Dette må de bare finne en løsning på.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA