Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skal du sitte oppe i natt for å se live stream av launch av Model X? :-)

Startet av elninja, onsdag 30. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

Rødkleiv

Sitat fra: arthur på tirsdag 01. september 2015, klokken 10:58
Med bare et lite snev av velvilje så skjønner man nok hva skiltet betyr, og kanskje til og med hvorfor det er satt opp?

Hvis man skal la velvilje styre alt man gjør, så kan man like gjerne holde seg hjemme.

Tolkning av skilt er en krevende øvelse, men ikke desto mindre relevant. De som eier et område har all regulere parkering, men det kan ikke være noen overraskelse at folk også har behov for å parkere og utnytter de mulighetene som gis. At folk utnytter barnehagens parkeringsplasser på søndag ved behov er helt kurant og plager ingen.

arthur

Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 01. september 2015, klokken 12:52
Med bare et lite snev av velvilje så skjønner man nok hva skiltet betyr, og kanskje til og med hvorfor det er satt opp?

Hvis man skal la velvilje styre alt man gjør, så kan man like gjerne holde seg hjemme.

Jeg tror nå at man kommer lenger og at vår felles verden blir bedre hvis vi lar oss styre litt mer av velvilje og litt mindre av vrangvilje, men aksepterer at du er uenig!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sigurd

Sitat fra: arthur på tirsdag 01. september 2015, klokken 17:13

Jeg tror nå at man kommer lenger og at vår felles verden blir bedre hvis vi lar oss styre litt mer av velvilje og litt mindre av vrangvilje, men aksepterer at du er uenig!

Jeg tenker at velvilje er noe barnehagen også må vise. Siden det ikke er noen gode grunner for å motsette seg at området blir brukt til parkering utenom barnehagens åpningstider, vil jeg ikke kalle det vrangvilje om noen skulle finne på å parkere der da. Og siden det tydeligvis er stort rom for tolkning innenfor formuleringen på skiltet, mener jeg dette er en ikke-sak.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Amoss

Sitat fra: Sigurd på onsdag 02. september 2015, klokken 09:57
Sitat fra: arthur på tirsdag 01. september 2015, klokken 17:13

Jeg tenker at velvilje er noe barnehagen også må vise. Siden det ikke er noen gode grunner for å motsette seg at området blir brukt til parkering utenom barnehagens åpningstider, vil jeg ikke kalle det vrangvilje om noen skulle finne på å parkere der da. Og siden det tydeligvis er stort rom for tolkning innenfor formuleringen på skiltet, mener jeg dette er en ikke-sak.

Litt OT, men relevant for diskusjonen så kan jeg nevne ett skilt på en butikk jeg er innom fra tid til annen:
"Det henstilles om å ikke bruke parkeringsplassene utenfor åpningtiden til butikken av hensyn til naboene". (Fritt etter hukommelsen)

1. Ikke noe klart forbud eller trussel om bøtelegging/inntauing.
2. Det er lett å forholde seg til - du ser fort om butikken er åpen eller ei.
3. Man forklarer hvorfor man ønsker å begrense bruken når butikken selv ikke trenger plassene.

Dette i sterk motsetning til skiltet i topic:
1. Parkeringsforbud med klare trusler om både bøtelegging og borttauing.
2. Vanskelig å forholde seg til. Gjelder forbudet også helligdager på havner på "Man Fred"? Er det forbudt også utenom disse tidene eller ei?
3. Dersom forbudet også gjelder utenom normal arbeidstid på hverdager - hvorfor? Er det noen grunn til å ha plassene reservert da? Hensyn til naboene? Snøbrøyting? Feiing/spyling? Er plassen plaget med "missbruk" av "rånere" i helgene?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

På skiltet er det et telefonnummer man kan ringe for å få mer informasjon, kanskje en ide om noen gjør det og spør?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Skiltet er et skrekk eksempel på hvordan det ikke skal gjøres.

K S

Er overbevist om at de som har lov til å parkere er klar over det, vi andre kan finne en annen plass, evt betale bot/borttauing hvis vi vil gamble litt i hverdagen.

Sele

Sitat fra: K S på torsdag 03. september 2015, klokken 13:10
Er overbevist om at de som har lov til å parkere er klar over det, vi andre kan finne en annen plass, evt betale bot/borttauing hvis vi vil gamble litt i hverdagen.

Les privat parkering.

http://www.juss.info/parkering-hvilke-regler-gjelder/

K S

Sitat fra: Sele på torsdag 03. september 2015, klokken 14:06

Les privat parkering.

Leser skilt jeg:
Er jeg det minste tvil, da parkerer jeg et annet sted. Europark, Q-Park osv skyr jeg som pesten.
Parkerer så langt det er mulig på kommunale parkeringsplasser. Siste parkeringsboten fikk jeg rundt 1993, så strategien funker bra og anbefales.

Sele

Sitat fra: K S på torsdag 03. september 2015, klokken 15:13
Sitat fra: Sele på torsdag 03. september 2015, klokken 14:06

Les privat parkering.

Leser skilt jeg:
Er jeg det minste tvil, da parkerer jeg et annet sted. Europark, Q-Park osv skyr jeg som pesten.
Parkerer så langt det er mulig på kommunale parkeringsplasser. Siste parkeringsboten fikk jeg rundt 1993, så strategien funker bra og anbefales.

Aldri fått en parkeringsbot,lappen siden 1982

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA