Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av cairnz, onsdag 30. september 2015, klokken 08:13

« forrige - neste »

emil

Ser stadig vekk at folk her legger til at de f.eks har kjørt i Eco+ når de har kjørt langt på en lading, men hva gjør egentlig Eco+ med bilen som gjør at den kjører lengre?

Nå kommer jeg fra førstegenerasjons Leaf der jeg har forover/bakover og ECO-modus på girvelger. Alt ECO-modus i prinsippet gjør er responsen på fartspedalen treigere og mer regenerering når jeg slipper pedalen igjen. Kjører jeg med CC på landevei er det i ingen forskjell i forbruk mellom de to modusene, kjører jeg uten CC bruker jeg mye mindre strøm når jeg kjører i D og heller triller enn å regenerere. De eneste gangene jeg bruker ECO er for å få litt mer regenerering i lange nedoverbakker der det ikke er hensiktsmessig å trille til langt over fartsgrensen.

Så spørsmålet er hva slags magi Eco/Eco+ gjør for å forlenge rekkevidden på en gjennomsnittlig norsk sommerdag der strømforbruket til klimaanlegget er minimalt?

GreenBeHH

Har ikke lang erfaring, men ECO+ gir meg ingenting ekstra med min kjøring.  ECO sier at den kan gi meg noen få kilometer ekstra.  Jeg bruker ikke B eller D-modene på min e-Golf.
Jeg kjører bilen helt normalt bortsett fra at jeg senker temperaturen i kupeen eller unngår å bruke air-condition unødvendig.  Istedenfor B og D-modusene bruker jeg ACC.  Ved normal kjøring sparer den meg ingenting, men i lengre nedoverbakker så regenerer e-Golf trinnløst og i tillegg så holder den avstanden til bilen foran.
Forskjellen mellom Leaf og e-Golf ligger i den trinnløse regenereringen med bruk av ECC.
Ellers er det kun sjåføren og et godt blikk på trafikken som teller.  Da er både økonomi og sikkerhet ivaretatt.....
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

elektro

#2
Sitat fra: emil på mandag 31. august 2015, klokken 16:58
Ser stadig vekk at folk her legger til at de f.eks har kjørt i Eco+ når de har kjørt langt på en lading, men hva gjør egentlig Eco+ med bilen som gjør at den kjører lengre?

Nå kommer jeg fra førstegenerasjons Leaf der jeg har forover/bakover og ECO-modus på girvelger. Alt ECO-modus i prinsippet gjør er responsen på fartspedalen treigere og mer regenerering når jeg slipper pedalen igjen. Kjører jeg med CC på landevei er det i ingen forskjell i forbruk mellom de to modusene, kjører jeg uten CC bruker jeg mye mindre strøm når jeg kjører i D og heller triller enn å regenerere. De eneste gangene jeg bruker ECO er for å få litt mer regenerering i lange nedoverbakker der det ikke er hensiktsmessig å trille til langt over fartsgrensen.

Så spørsmålet er hva slags magi Eco/Eco+ gjør for å forlenge rekkevidden på en gjennomsnittlig norsk sommerdag der strømforbruket til klimaanlegget er minimalt?

ECO modus reduserer både effekten på klimaanlegget, motoreffekt og toppfart. ECO+ slår klimaanlegget helt av og reduserer motoreffekt og toppfart ytterligere. Om regenerering og gassrespons forandrer seg er jeg usikker på, men det skjer definitivt mindre når man tråkker på gassen. :)

Modusene forandrer også ACC'en sin karakteristikk. Jeg finner det imidlertid vanskelig å bruke annet enn Normal modus med ACC for at den skal tette lukene fort nok i litt trafikk. Ellers blir man fort et irritasjonsmoment.

Edit: Det er altså ingen magi, hvis man ser bort fra klimaanlegget, avhengig av temperaturen. Det er sikkert mulig for en erfaren sjåfør å kjøre like billig i Normal modus, men den jevne sjåfør får litt hjelp i ECO og ECO+.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

emil

Sitat fra: elektro på mandag 31. august 2015, klokken 18:30
ECO modus reduserer både effekten på klimaanlegget, motoreffekt og toppfart. ECO+ slår klimaanlegget helt av og reduserer motoreffekt og toppfart ytterligere. Om regenerering og gassrespons forandrer seg er jeg usikker på, men det skjer definitivt mindre når man tråkker på gassen. :)

Men reduserer det motor så mye at man ikke klarer å følge vanlig trafikk og fartsgrenser? Hvis det ikke gjør det vil det jo ikke være noe å tjene på det.

als77

ECO/ECO+ regulerer vel mer SJÅFØREN enn BILEN  ;D

Ser ut som de fleste klarer å kjøre like bra/bedre på normal-modus enn ECO, så da er det to fordeler: 1) Moderering for nybegynnere, og 2) "avslappingsmodus" (dersom man ikke gidder å tenke så økonomisk, selv om man ønsker å kjøre økonomisk)


jan-c

#5
Sitat fra: als77 på mandag 31. august 2015, klokken 18:49
ECO/ECO+ regulerer vel mer SJÅFØREN enn BILEN  ;D

Ser ut som de fleste klarer å kjøre like bra/bedre på normal-modus enn ECO, så da er det to fordeler: 1) Moderering for nybegynnere, og 2) "avslappingsmodus" (dersom man ikke gidder å tenke så økonomisk, selv om man ønsker å kjøre økonomisk)
Jeg må innrømme at jeg tror du har rett. Kjørte de første 5000 km med ACC, D2, og Eco, men finner ikke noe å vinne på det. Neste 3-4000 km har stort sett vært i Normal modus og forsøk på å bli en bedre elbil-sjåfør. Forbruket har heller gått ned enn opp.
Legger ved hva instruksjonsboka sier om Mode (kjøreprofiler).

Edit: Før jeg skjønte konsekvensen av å kjøre i Eco+, ble det en ubehagelig overraskelse ved en forbikjøring. Nesten ingen aksellerasjon, sjøl om pedalen var i bånn (og vel så det, føltes det som). Heldigvis ingen kjøretøy i mot..

2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

Gordon Retriever

Sitat fra: emil på mandag 31. august 2015, klokken 18:33Men reduserer det motor så mye at man ikke klarer å følge vanlig trafikk og fartsgrenser? Hvis det ikke gjør det vil det jo ikke være noe å tjene på det.

75 hk, 90 km/h topphastighet i eco+, hvis jeg ikke husker helt feil.

eivhelle

Sitat fra: emil på mandag 31. august 2015, klokken 16:58

Så spørsmålet er hva slags magi Eco/Eco+ gjør for å forlenge rekkevidden på en gjennomsnittlig norsk sommerdag der strømforbruket til klimaanlegget er minimalt?

Hvis utetemperatur er 20-22 grader er det absolutt ingenting å hente på å kjøre i eco+. Det eneste den gjør er å hindre deg i å gi full pedal og begrenser farten til maks 95.

Derimot vil du merke forskjellen når temperaturen faller under 15 grader. Jeg kjører stort sett i eco modus når jeg skal kjøre langt, det er et godt kompromiss med grei komfort og rimelig grei akselerasjon og topphastighet.

Jeg har kun kjørt i eco +  et par ganger da jeg skulle teste ut strekninger hvor jeg var usikker på rekkevidden og valgte å kjøre safe fra starten av. I praksis hadde jeg da såpass mye å gå på at jeg neppe kommer til å benytte denne modusen neste gang.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stefse

Virker på meg som ECO og ECO + stort sett bare har innvirkning på klimaanlegget, såfremt man kjører med lik hastighet uavhengig av mode.
Så hvis man gidder å fryse eller svette, kan man kjøre litt lenger.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

PokerFjes

Gassresponsen forandrer seg helt klart med Eco og Eco+. ACC oppfører seg dertil penere ved hastighetsøking, noe jeg setter pris på.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

stefse

Pedalstillingen og pådragsprofilen endrer seg og du får også en pådragsbegrensning, men hvis du holder jevnt 80km/t så er det samme energiforbruket fra batteriet, uavhengig av hvor gasspedalen befinner seg.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

hpe

Tips: man får maksimal pedalrespons ved å trykke pedalen helt inn (til man kommer forbi et "knekk"), både i Eco og Eco+

emil

Så kort oppsummert vil en erfaren elbilist med avskrudd klimaanlegg ikke ha noe særlig å tjene på å kjøre i Eco+ ?

Råde

Sitat fra: emil på onsdag 02. september 2015, klokken 22:48
Så kort oppsummert vil en erfaren elbilist med avskrudd klimaanlegg ikke ha noe særlig å tjene på å kjøre i Eco+ ?
Yes. Men, det kan være litt å spare på å velge eco i steden for normal. Grunnen til det er at fartspedalen er litt vel følsom i normal. Man får jevnere respons i eco.
e-Golf | X75D

emil

Kan ikke huske at jeg reagerte på følsomheten til fartspedalen da jeg prøvekjørte e-Golf, men jeg liker at Leafen i D gir mye effekt fort så jeg kan sitte og justere med stortåa.

Det er jo også mange som spesifiserer at de kjørte med lavt volum på radioen og eventuellt redusert belysning også for å tyne ut noen ekstra meter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA