Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skal du sitte oppe i natt for å se live stream av launch av Model X? :-)

Startet av Bjoris, onsdag 30. september 2015, klokken 05:53

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg har en US Leaf 2011 der fruen nå er drittlei luggingen på bremsene, når jeg kjører den en sjelden gang så bremser jeg bare lett og så slipper opp igjen, da er det borte, men det er ikke sånt damer finner tilfredsstillende.

Har snakket med Nissan som ikke kan fikse dette, men mener jeg har lest at dette er SW relatert og at en kan få en update, men hos Nissan var det "enormt" med problemer på US Leaf... Rart sa jeg til dem siden det er samme bil som er nesten uten feil, må ha vært veldig uheldige med alle som ble sendt til USA:)

Nissan diskusjonen skal vi ikke ta her...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nr1rayner

Du mener vel lugging i lav hastighet?
Er vel flere tråder her om det.
Trå bremsepedalen helt i bånn ved oppstart, flere som har erfart at det hjelper.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Da var min nylig inne til en oppdatering på bremsene. Det var noe med at det kunne oppstå bremsefeil i kaldt vær, men lugging/rykking jeg har plagdes mye med de siste 4-5 km/t skulle også være en del av denne fiksen.

Har ikke kjørt bilen så mye etter oppdateringen, og faktisk glemt å sjekke om det har vært noen forbedring (fruen hadde æren av å levere/hente bilen).
Men jeg har ikke reagert på at den har rykket, så den må nesten være bra etter denne oppdateringen  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Jepp, bremsene fungerer nå smooooth  :+1:
Eneste "problemet" nå er hyling fra brekket hvis man rygger etter å slått det av. Men det får bare være inntil videre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Cornelius70

Jeg er litt plaget av at bremsene er altfor kraftige... Et lett trykk på pedalen, og jeg sitter nesten klistret i frontruta. :o
Er det dét du mener når du skriver 'lugger', nr1rayner?
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

leafnor

En tanke. Slik lugging kan vel ikke komme av at bilen selv har gjort om programmet for hvordan bremsekraften skal fordeles ut av fart på bilen? For den var vel ikke slik da kom fra samlebåndet?
Kan det være at en grundig rengjøring av bremsene er det som egentlig skal til.
Og at SW-fix er en fix på manglende tilsyn med bremser?
Selvfølgelig OK å ha et mindre følsomt bremsesystem med større tolleranse for trege klosser, men før eller siden har bremsene virkelig satt seg, og da er det trolig ikke en ny SW-fix som skal til.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

doldis1

Sitatmen før eller siden har bremsene virkelig satt

Ja, om 10 år  ;)
Når du har vært ute på tur i saltlaka, gjør det til en vane at det siste du gjør før du parkerer er å ta en
skikkelig oppbremsing, skivene skal være varme når du går fra bilen.
Hvis ting begynner å gå tregt, kan det hjelpe med en skikkelig oppbremsing eller 2 fra høy hastighet .
Min Leaf var sånn da jeg kjøpte den men problemet ble kurert først uka vha. de to tipsene ovenfor

nr1rayner

Sitat fra: Cornelius70 på onsdag 22. mars 2017, klokken 06:49
Jeg er litt plaget av at bremsene er altfor kraftige... Et lett trykk på pedalen, og jeg sitter nesten klistret i frontruta. :o
Er det dét du mener når du skriver 'lugger', nr1rayner?

Tviler på det. Problemet hos meg har vært de siste km/t.
På et punkt begynner bilen med "creep mode", det har vært akkurat rundt dette punktet det har vært trasig.
Har jeg fortsatt med det samme bremsetrykket har det blitt en rykkete stopp, så derfor slipper jeg opp mesteparten av bremsetrykket helt mot slutten, men da virker det som den skyter fart, og man må trykke hardere igjen.
Dette har medført svært rykkete stopping.
I fart har min hele tiden vært fin, men ja, den kan være litt kvass på bremsene innimellom, men det er ikke det "problemet" jeg beskriver.
I slike tilfeller KAN det være at man trykker pedalen noe raskt ned, som KAN slå inn sjåførstøttesystem. Husker ikke hva det heter, men ved "panikkbremsing" vil bilen trykke ekstra hardt på pedalen for deg.

Sitat fra: leafnor på onsdag 22. mars 2017, klokken 07:12
En tanke. Slik lugging kan vel ikke komme av at bilen selv har gjort om programmet for hvordan bremsekraften skal fordeles ut av fart på bilen? For den var vel ikke slik da kom fra samlebåndet?
Kan det være at en grundig rengjøring av bremsene er det som egentlig skal til.
Og at SW-fix er en fix på manglende tilsyn med bremser?
Selvfølgelig OK å ha et mindre følsomt bremsesystem med større tolleranse for trege klosser, men før eller siden har bremsene virkelig satt seg, og da er det trolig ikke en ny SW-fix som skal til.

Min kan ikke si å ha hatt manglende tilsyn i hvert fall. Mitt eget tilsyn har nok godt og vel oversteget det man får på service, her går alt smooth  ;)
Men, uansett hvor mye tilsyn man har er det ikke til å komme bort fra at ting går tregere med årene i saltlaka.
Kan ikke huske at den var så ille da jeg kjøpte den, men igjen, skal ikke garantere det heller.
Har ikke merket noen vesentlig forbedring etter mine tilsyn.


@dodlis
En skikkelig oppbremsing i ny og ne kan hjelpe, preventivt.
Men, det kan ikke erstatte demontering og rengjøring. Klosser og stempel flytter seg i beste fall noen millimeter under en kraftig bremsing.
Det skal være unødvendig å ta en kraftig oppbremsing hver gang man er ute og kjører.
Og uansett, det er ingen garanti for at bremsene holder seg i fin form.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Lauvet

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 22. mars 2017, klokken 10:26
På et punkt begynner bilen med "creep mode", det har vært akkurat rundt dette punktet det har vært trasig.
Har jeg fortsatt med det samme bremsetrykket har det blitt en rykkete stopp, så derfor slipper jeg opp mesteparten av bremsetrykket helt mot slutten, men da virker det som den skyter fart, og man må trykke hardere igjen.

Slik var min også. Det startet den første høsten da bilen var 4-5 måneder gammel, så det hadde slett ikke noe med manglende vedlikehold å gjøre.

I vinterkulda kom et tilleggsproblem - spesielt den første vinteren da det periodevis var ekstra kaldt. Bremsene oppførte seg som de først ikke ville ta, før de brått hogg til, og derettter begynte å pulsere kraftig. Dette skjedde vanligvis i god fart og opplevdes som full bremsesvikt var nært forestående. Det var slett ikke stas å bruke bilen.

Nissene hadde selvfølgelig aaaldri hørt om noe slikt før, og forsto ingentig av det. De demonterte og smurte opp, og da ble det noe bedre en periode før det kom tilbake igjen.
Etter to slike vintre og gjentatte "oppsmøringer", gjorde de også noen oppdateringer i fjor vår, og siden har bremsene bare vært normalt ubehagelige - antatt som forventet på en Leaf. Krysser fingrene for at det holder.

Jeg tror problemet kan ha sammenheng med en feil i reguleringen av bremsekraft, sensor/tidskonstant, sammen med treg bremsemekanisme fra fabrikken. Var det noe annet ville neppe disse tiltakene hjulpet...


PS: Tipset om å trå pedalen i bunn hjalp ikke hos meg.

nr1rayner

@Lauvet
Når du nevner det synes jeg å huske at bremsene, ved noen tilfeller, ikke har tatt som forventet i starten noen ganger hos meg også, for så å hugge til (da i grei fart).
I hovedsak var det vel akkurat det denne oppdateringen skulle fikse, et eller annet gjorde at bremsekraftforsterker sviktet i kulda.
Men, det fikset jo også creep-mode problemet  :D

Tror denne oppdateringen kom i år, så stikk innom forhandler  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

#10
Sitat@dodlis
En skikkelig oppbremsing i ny og ne kan hjelpe, preventivt.
Men, det kan ikke erstatte demontering og rengjøring. Klosser og stempel flytter seg i beste fall noen millimeter under en kraftig bremsing.
Det skal være unødvendig å ta en kraftig oppbremsing hver gang man er ute og kjører.
Og uansett, det er ingen garanti for at bremsene holder seg i fin form.
@nr1rayner
Hvem har snakket om å erstatte noe som helst? Den eneste service som kunne forlenget levetiden på
disse høyst vanlige bremsecaliperne, er å ta ut stemplene og pusse de rene hvert år. Noe som selvfølgelig
ikke er aktuellt. Den latterlige foreskrevne service på disse virker på samme måte som å male dekket på
en båt om og om igjen, mens båten synker pent og rolig grunnet rusthull i skroget ....
Klosser og stempel på disse flytter seg forøvrig ikke " noen millimeter" under bremsing, men høyst en
tiendels mm. medmindre du har et sykt kast i skiva, men takk for realitetsoppdateringen !!!

La meg legge til klosser+stempler flytter seg en tidels mm, det gjelder IKKE caliperens posisjon i klaven,
altså der det ihht. service skal smøres, i praksis vil caliperen bare vri seg litt i klaven under bremsing,
mens forflytning grunnet slitasje på klosser/skive skjer mer etter jordskjelvprinsippet, altså spenningen
bygger seg opp for så en dag å forårsake en bitte liten forflytning....

Sele

En calipers svakeste punkt er ikke stempelet fordi det er beskyttet av en tetning og er i prinsippet i et lukket system. Da så fremt bremsevæske blir byttet i henhold til intervaller. Glidebolter og glideflater på en caliper er mer utsatt for urenheter som kan føre til feil på bremser. Derfor bør man følge dette servicepunktet uansett om man gjør det selv eller lar fagfolk ta hand om bilen.

nr1rayner

@dodlis
Nå tror jeg du må ta deg et par boller, og roe ned, vesentlig...

Ok, noen tidels mm, beklager, jeg har ikke vært ut og målt under bremsing. uansett skrev jeg "Klosser og stempel flytter seg i beste fall noen millimeter under en kraftig bremsing." noe som vel understreker at jeg ikke har noe nøyaktig tall, men poengterer at det er svært lite.

Glidepinner og klosser ruster fast, det har jeg sett bevis på mange ganger, det er slettes ikke bare stempelet som setter seg fast, men ja, det setter seg fast det også.
Stort sett alle de gangene har jeg sett skjev slitasje på klosser, nettopp pga glidepinner og klosser som sitter bom fast. Har vært borti noen stempler som går tregt, men stort sett er det glidebolter/-pinner og selve klossene.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Lynet

Både glidepinnner og stempel er beskyttet av gummi på Leaf og setter seg sjelden fast.
Det er i glideflaten mellom kloss og caliper det bygger seg opp med rust og klossen setter seg fast.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Sele

Min erfaring med egne biler over 30 år er at det er skjelden jeg har hatt feil på stempel i caliper. Bremsefeil har så og si alltid vært glideflater og glidepinner som sitter fast. Glidepinner er mer utsatt en stempel selv om glidepinnene er beskyttet av gummi.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA