Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Danmark fjerner fordelene til elbil...

Startet av ThomasEL, tirsdag 29. september 2015, klokken 19:07

« forrige - neste »

ThomasEL

I de eldre Leafene uten varmepumpe (høyt strømtrekk til oppvarming) er det opplagt at følgende gjelder for å spare strøm:
Ha lav temperatur på varmeapparatet og sett heller på setevarme og rattvarme.

Men har noen gjort noe strømtest på nyere Leaf med varmepumpe? Er det fortsatt strømbesparende med setevarme framfor høyere kupetemperatur? Og hva med flere i bilen? Har ikke gjort noe skikkelig test selv, men tviler litt på at rattvarme pluss setevarme både foran og bak bruker særlig mindre strøm enn varmepumpa...?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

begiljen

Ved åpne energiinformasjonsmenyen i bilen så kan du se ganske enkelt hvor mye strøm som går med til de forskjellige systemene til bilen. Den har en egen visning for klimaanlegget som hvor mye strøm som går med når varmeaperatet står på. Når du skrur på rattvarmer/setevarmer vises utslaget i "andre systemer".

Jeg testet tidligere hvor mye utslag rattvarmer/setevarmer gir under "andre systemer", og det er så lite at det knapt registreres. Varmepumpen derimot kan trekke opp mot 1.5kw når den jobber maksimalt. Nå på høsten derimot, med 10 grader ute f.eks, er det minimalt med utslag også her, men likevel vil rattvarmer/setevarmer alltid trekke betydelig mindre strøm enn klimaanlegget.
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

ThomasEL

Ser poenget hvis klimaanlegget/varmepumpa faktisk kan trekke helt opp mot 1,5kW, ja... Jeg har kun sett et forbruk på ca 300-500W foreløpig... Og da antok jeg at kanskje 4 setevarmere til sammen trakk like mye. Men så har jeg enda ikke prøvd bilen i skikkelig kulde...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

E_S

Da jeg kjørte Leaf (med varmepumpe) i bortimot -30 så jeg varmeapparatet trekke 4-6kW, så det kan godt trekke ganske mye strøm når det er nødvendig..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Øyvind.h

Sitat fra: E_S på mandag 31. august 2015, klokken 11:00
Da jeg kjørte Leaf (med varmepumpe) i bortimot -30 så jeg varmeapparatet trekke 4-6kW, så det kan godt trekke ganske mye strøm når det er nødvendig..
I -30 er nok ikke varmepumpen i Leaf særlig effektiv. Bilen er helt nødt til å ha ordinær ressistiv varme i tillegg slik at nok varmeeffekt leveres også i kulde hvor varmepumpen ikke lenger er effektiv.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

E_S

Ja, det stemmer, men poenget er jo at varmeapparatet potensielt kan trekke mye strøm når det blir kaldt nok. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

fws

Min erfaring er at ratt og setevarmen bruker absolutt minst strøm. Varmepumpa bruker gjerne en del strøm i starten før den roer seg. Så du får utnyttet den best på litt lengere turer. Den fungerer også best ved "høst" tempraturer. Så når det er skikkelig kaldt er det lite å hente.

Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

tomrh

Sitat fra: fws på mandag 31. august 2015, klokken 12:10
Min erfaring er at ratt og setevarmen bruker absolutt minst strøm. Varmepumpa bruker gjerne en del strøm i starten før den roer seg. Så du får utnyttet den best på litt lengere turer. Den fungerer også best ved "høst" tempraturer. Så når det er skikkelig kaldt er det lite å hente.
Det å ikke ha pumpa i det hele tatt sparer endel vekt (les: Visia), og vektreduksjonen gjelder året rundt. Btw - lurer på hvordan en rekkeviddeduell mellom Tekna og Visia vil arte seg i hhv. 0 grader og -15 grader?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rødkleiv

Sitat fra: ThomasEL på mandag 31. august 2015, klokken 08:20
I de eldre Leafene uten varmepumpe (høyt strømtrekk til oppvarming) er det opplagt at følgende gjelder for å spare strøm:
Ha lav temperatur på varmeapparatet og sett heller på setevarme og rattvarme.

Men har noen gjort noe strømtest på nyere Leaf med varmepumpe? Er det fortsatt strømbesparende med setevarme framfor høyere kupetemperatur? Og hva med flere i bilen? Har ikke gjort noe skikkelig test selv, men tviler litt på at rattvarme pluss setevarme både foran og bak bruker særlig mindre strøm enn varmepumpa...?

Rumpe/rattvarmer bruker helt klart mindre strøm enn å varme opp kupeen, men så det gir det heller ikke samme komfort.

Det blir som å dusje i kaldt vann underbukse i ull og vanter på hendene, eller ta en skikkelig varmtvannsdusj. Man får vasket håret i begge tilfeller, men den varme dusjen bruker mest strøm.


Daeedor

Sitat fra: tomrh på mandag 31. august 2015, klokken 12:31
Sitat fra: fws på mandag 31. august 2015, klokken 12:10
Min erfaring er at ratt og setevarmen bruker absolutt minst strøm. Varmepumpa bruker gjerne en del strøm i starten før den roer seg. Så du får utnyttet den best på litt lengere turer. Den fungerer også best ved "høst" tempraturer. Så når det er skikkelig kaldt er det lite å hente.
Det å ikke ha pumpa i det hele tatt sparer endel vekt (les: Visia), og vektreduksjonen gjelder året rundt. Btw - lurer på hvordan en rekkeviddeduell mellom Tekna og Visia vil arte seg i hhv. 0 grader og -15 grader?
Tja : Visia har jo ikke bremseregenering heller da , så jeg vil tro Tekna/Acenta går lengst....

emil

Sitat fra: Daeedor på mandag 31. august 2015, klokken 15:33
Tja : Visia har jo ikke bremseregenering heller da , så jeg vil tro Tekna/Acenta går lengst....

Visia har regenerering den også som førstegenerasjons Leaf, den har bare ikke den ekstra B-modusen som man har på Acenta/Tekna. Lett trykk på bremsepedal bør gi like mye regenerering som B-modus.

Ellers er regenerering tap av energi, bare ikke like mye som ren bremsing. Bedre å trille/seile hvis man har muligheten til det. For Leaf må man da sette girvelger i N.

Daeedor

Legger inn et av mine gamle innlegg igjen jeg da - flisespikkeri er fortsatt gøy ?

Sitat fra: Sverre_E på Tirsdag 19. November 2013, klokken 09:36
Sitat fra: Daeedor på Tirsdag 19. November 2013, klokken 09:07
( Generasjon 1 av Leaf har heller ikke varmepumpe , eller bremse regenerering !) 

Hva er "bremse regenerering", som ikke 1 gen Leaf har?
Min regenererer masse når jeg tråkker på bremsen.

Presisering , jeg mener "B" mode , automatisk regenererings modus når man slipper gassen. Denne modus finnes kun på den nye Leaf modellen. Beklager at jeg ikke var mer spesifikk....

(og her må jeg legge til enda litt til , ser jeg , da endel åpenbart ØNSKER å "misforstå" mest mulig :  I "B" mode regeneres kraftig når ma slipper gassen. Denne modus finnes kun på ny Leaf. I "D" mode genereres veldig lite , men man kan selvsagt bremse i "D" mode for å regenerere mere - de to siste metodene fungerer jo på både gammel og ny Leaf.)   :o Jeezzz
« Siste redigering: Tirsdag 19. November 2013, klokken 12:54 av Daeedor »

ThomasEL



Sitat: "Ellers er regenerering tap av energi, bare ikke like mye som ren bremsing. Bedre å trille/seile hvis man har muligheten til det. For Leaf må man da sette girvelger i N."

Apropos dette med å "seile" i fri (N). Er det noe man med sikkerhet kan gjøre uten at det fører til noe ekstra slitasje på bilen? Stusser bare litt på at instruksjonsboka er svært tydelig på at man i forbindelse med bilberging aldri skal taue bilen med drivhjula/framhjula nede i bakken... Man skal enten løfte fronten opp, eller plassere framhjulene på tralle... Jeg tolker i utgangspunktet det slik at rulling i fri ikke anbefales..? Men nå har jo tydeligvis mange av dere holdt på med dette i lange tider, uten at det ser ut til å gjøre noe som helst.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

MortenRA

At bilen ikke kan taues med drivhjul/framhjul i bakken, har vel med at når elektronikken er slått av låses disse. Så vidt meg bekjent kan man kun sette bilen i fri "N" når den er på.

Når det er sagt, så kan det være mye å hente ved å aktivt bruke giret og evt. veksle mellom N og D i nedoverbakker :)
Tesla Model S 75D - Soon to come

lifern

Nå har ikke jeg så mye greie på dette med regenerering men i min Visia popper det opp grønne prikker med en gang jeg slipper opp høyre foten.
SVART EUROLEAF 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA