Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forvarming / kjøling

Startet av v-i-c, tirsdag 29. september 2015, klokken 10:50

« forrige - neste »

bjaolsen

#15
Figur 5 er interessant.... DC kilde som mates gjennom filteret.... DET hadde vært noe.

Edit :
Glem det som stod, jeg leste hele teksten for Fig.6 :-/
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

KjellG

Sitat fra: ludo på mandag 31. august 2015, klokken 08:09
Lader i ZOE bruker motor vikling. For bedre rekkevidde, så har de gått over til 22kw lader.

Altså bedre motor til rekkevidde, men dårligere motor til ladning.

Bilen har 65kW motor. Motorviklingene burde vel derfor fint kunne klare "bare" 43kW lading?  Er trolig andre besparelser som er gjort.

emil

Sitat fra: KjellG på mandag 31. august 2015, klokken 22:03
Sitat fra: ludo på mandag 31. august 2015, klokken 08:09
Lader i ZOE bruker motor vikling. For bedre rekkevidde, så har de gått over til 22kw lader.

Altså bedre motor til rekkevidde, men dårligere motor til ladning.

Bilen har 65kW motor. Motorviklingene burde vel derfor fint kunne klare "bare" 43kW lading?  Er trolig andre besparelser som er gjort.

Har de ikke byttet ut vannkjøling med lutfkjøling? Går greit for korte topper med regenerering i fart, men ikke langvarig lading på ~40kW stillestående

overter

Sitat fra: KjellG på mandag 31. august 2015, klokken 18:15
Da fant jeg ut av det.

Se her, figur 3
http://www.google.com/patents/US20120286740?dq=Charger+++inassignee:%22Renault+S.A.S.%22&hl=en&sa=X&ei=Yr64UMGgCM3otQaLxoGACA&ved=0CEAQ6AEwBA

Se her,
http://www.radio-electronics.com/info/power-management/switching-mode-power-supply/regulator-fundamentals.php

Rull ned til :
"Inductor based switch mode regulation"

En ser at ZOE bruker statorviklingene som induktor i en switch mode regulator.

Trolig kan en bruke høyre del av regulatoren til å kjøre energi både til og fra mellom viklinger og batteriet.
Her er noe av årsaken til at AC lading på biler kan være en utfordring og hvorfor ladestasjoner med DC lading er en enkel løsning på et potensielt stort problem for elbiler og lading. Likerettere generelt generer mye "støy" til nettet, noe som kalles Total Harmonic Distortion, THD. Dette er generelt for likerettere, og ikke spesielt for elbiler. Dette kan filtreres vekk, men slike filtere er ofte store og tunge i og med de er store spoler som er tunge og store. For en slik effekt snakker vi om kanskje 20-30kg, og hvem vil ha det i en bil?
Renault har løst dette med å bruke spolene i statoren på motoren som filter på DC siden av laderen som filter når bilen blir ladet fra nettet og unngår at lading av elbilen "forurenser" nettet. Når bilen regenerer har dette ikke noe å si da "forurensingen" ikke går tilbake til nettet.
Ved hjelp av transistorer som brukes som av/på brytere, unngår de bruk av kontaktorer i kretsen.
Det betyr at når bilen lades brukes viklingene i motoren som filter for å redusere THD, mens i kjøremodus så brukes motoren som motor/generator i såkalt 4 kvadrant drift.
Egentlig er dette en ganske genial og enkel måte å løse en av de store utfordringene med ren AC lading på uten legge til ekstra vekt i bilen i form av separate filtre eller installasjon av filtre i forbindelse med hjemmeladeren.
Der ligger nok en av grunnene hvorfor andre leverandører av elbiler ikke er så keen på AC lading med høy effekt.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

bjaolsen

Sitat fra: overter på tirsdag 01. september 2015, klokken 09:54
....Likerettere generelt generer mye "støy" til nettet, noe som kalles Total Harmonic Distortion, THD. Dette er generelt for likerettere, og ikke spesielt for elbiler. Dette kan filtreres vekk, men slike filtere er ofte store og tunge i og med de er store spoler som er tunge og store. For en slik effekt snakker vi om kanskje 20-30kg, og hvem vil ha det i en bil?
Renault har løst dette med å bruke spolene i statoren på motoren som filter på DC siden av laderen som filter når bilen blir ladet fra nettet og unngår at lading av elbilen "forurenser" nettet. Når bilen regenerer har dette ikke noe å si da "forurensingen" ikke går tilbake til nettet.
Ved hjelp av transistorer som brukes som av/på brytere, unngår de bruk av kontaktorer i kretsen.
Det betyr at når bilen lades brukes viklingene i motoren som filter for å redusere THD....

Hvis du ser på Figur 2 sammen med Figur 6 så er statorviklingene ikke brukt til EMC-filter, men som induktor(er) i switchmoderegulatoren.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Gliderman

Jeg setter veldig pris på at denne tråden er opprettet slik at ikke alle andre tråder om hurtiglading vris over til 43kw AC.
43kw AC er en utdøende sak og ingen bilfabrikanter satser i dag på dette.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

v-i-c

Fant følgende info om lading og Renault. På denne linken

http://myrenaultzoe.com/index.php/2012/10/renault-ultrafast-charging/

"
On ultrafast charging:

"
On the same principle, Renault's engineers are already working on ultrafast charging which will benefit the next generation of Renault electric cars. Through a liquid cooling system to avoid overheating the battery deleteriously, it will be able to accept three-phase 86 kW power, representing a 80% charge in about 8 minutes, or if you prefer, an increase of 100 km in range, time to drink a coffee at the counter of the gas station...
"
"

Er det noen som kjenner noe mer til dette?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

aronesen

Artikkelen er fra oktober 2012. Etter det har vel ultrafast blitt til semifast...  :-\
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

v-i-c

Jeg savner å kunne se hvor mye energi det er i batteriet.

Det oppgis % og en antatt kjørelengde men ikke mengde energi!

Er det noen som har utviklet egen programvare og fått denne installert på "R-linken".
Antar at de tallene som jeg ønsker meg er tilgjenelig inne bilens datamaskin.
Kjenner noen til en API for grensesnittet mot bilen datamaskin?

Har noen gått til innkjøp av programvare via R-link som gir mer teknisk info fra bilens indre gemakker?
Hvilke programmer anbefales i så tilfelle?

Har noen laget/fått innstalert programvare som la oss si hvert 30 sekund lagrer
klokke/tid : GPS posisjon : Energi lagret i batteriet : Momentan effekt på motor : Momentan transport av energi ut og inn av batteriet.

Slike tids serier kan være av interesse for å lære bilen å kjenne og hvordan en bør kjøre for å få størst mulig utbytte av å eie en ZOE. Tidsserier som dette kan også være et godt grunnlag for å lage alle mulige statestikker.

Har noen på en enkelt måte fått bilens egen datatelefon til å sende info direkt til en bestemt datamaskin som en selv har kontrollen over.

Har forstått det slik at "R-link" datamaskinen benytter android dvs egentlig linux som OS, vet noen hvor Renault har lagt ut kildekoden til dette os'et slik de er forpliktet til i henhold til lisens for linux.

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

kos

Sitat fra: v-i-c på onsdag 09. september 2015, klokken 10:26
Jeg savner å kunne se hvor mye energi det er i batteriet.

Det oppgis % og en antatt kjørelengde men ikke mengde energi!

Er det noen som har utviklet egen programvare og fått denne installert på "R-linken".
Antar at de tallene som jeg ønsker meg er tilgjenelig inne bilens datamaskin.
Kjenner noen til en API for grensesnittet mot bilen datamaskin?

Har noen gått til innkjøp av programvare via R-link som gir mer teknisk info fra bilens indre gemakker?
Hvilke programmer anbefales i så tilfelle?

Har noen laget/fått innstalert programvare som la oss si hvert 30 sekund lagrer
klokke/tid : GPS posisjon : Energi lagret i batteriet : Momentan effekt på motor : Momentan transport av energi ut og inn av batteriet.

Slike tids serier kan være av interesse for å lære bilen å kjenne og hvordan en bør kjøre for å få størst mulig utbytte av å eie en ZOE. Tidsserier som dette kan også være et godt grunnlag for å lage alle mulige statestikker.

Har noen på en enkelt måte fått bilens egen datatelefon til å sende info direkt til en bestemt datamaskin som en selv har kontrollen over.

Har forstått det slik at "R-link" datamaskinen benytter android dvs egentlig linux som OS, vet noen hvor Renault har lagt ut kildekoden til dette os'et slik de er forpliktet til i henhold til lisens for linux.

Denne diskusjonen er som guttene som står og sammenligner pikken og drager inn sin far i diskusjonen.

Det Renault gjør er typisk for Frankrike - de ser på andre muligheter i batteri verden og ja, noen av ideene med Renault er geniale - AC lading er langt billigere å bygge ut en DC lading. Hastigheten på lading er ikke noe å tulle med, de som kan lade batteriet på kortere tid enn i dag har fått til noe verdifullt. Og så til de som sammenligner hva som er "best" på min bil kan bare se til teslasidene - der i gåren går det så fort i svingene at de som kjøpte bil for 4 mnd siden føler seg svindlet fordi det kommer nyheter på løpende bånd, og noen av de tror at utviklingen stopper - Kjøtthuer akkurat som guttene som står og sammenligner, den vokser med tiden.

v-i-c

Jeg liker å kunne å ha tilgang til de reele størrelsene.

Med tidsserie ala
klokke/tid : GPS posisjon : Energi lagret i batteriet : Momentan effekt på motor : Momentan transport av energi ut og inn av batteriet.
Er det meget enkelt sammen med litt programvare på en PC å lære mye om hvordan bilen kan brukes på en bedre måte.

Det er faktisk noen som synes at fysikk/kjemi/matte/elektro/data er kjempegøy og som innehar den tekniske kunnskapen til å forstå det teoretiske grunnlaget som ligger bak målemetodene som benyttes.

En prosent angivelse av bateritilstanden eller en antatt gjenstående kjørelengde, er ferdig tolket resultater. Jeg liker å ha tilgang til reele verdiene som faktisk måles. Ja jeg vil også vite hvordan måle aperaturen er bygd opp og hvilke naturvitenskapelige fenomener som ligger til grunn for akkurat denne målingen.

Jeg er klar over at ikke alle som eier en elbil har samme form for utdannelse som meg og at det kan være at det store flertall av elbil-brukerne ikke har like mange års utdannelse innen fysikk/kjemi/matte/elektro og data som meg. Av den grunn aksepterer jeg at ikke alle er interessert i disse grunnleggende størelser som jeg nå spør etter på en tråd jeg selv har opprettet i den hensikt å utveksle teknisk informasjon angående spørsmål knyttet til lading av Renault ZOE.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

bjaolsen

#26
v-i-c : Jeg er HELT på linje med deg....

Hva med å begynne med f.eks enkle ting som at Dashboard der effekt vises ved pådrag&regen også viser effekt ved lading...
OG så kanskje få med en instant kWh/100 km visning over kW som et godt gammelt "økometer"

Kanskje Renault kunne (yeah right) gjort et API tilgjengelig for entusiaster, men det er nok dessverre en alt for "fremoverlent" tankegang

Moderator/trådstarter : "Kanskje" noe av denne tråden kunne vært flyttet inn under Zoe ?
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

PokerFjes

Sitat fra: bjaolsen på onsdag 09. september 2015, klokken 12:58
v-i-c : Jeg er HELT på linje med deg....

Hva med å begynne med f.eks enkle ting som at Dashboard der effekt vises ved pådrag&regen også viser effekt ved lading...
OG så kanskje få med en instant kWh/100 km visning over kW som et godt gammelt "økometer"

Kanskje Renault kunne (yeah right) gjort et API tilgjengelig for entusiaster, men det er nok dessverre en alt for "fremoverlent" tankegang

Moderator/trådstarter : "Kanskje" noe av denne tråden kunne vært flyttet inn under Zoe ?
Hva med OBD2? Har noen prøvd å se hva f.eks Torque klarer å få lurt ut av Zoe's hjerne?
Dessverre så klarer ikke Torque å skjønne hva e-Golfen min snakker om - men jeg håper jo at det kommer etterhvert.
Golfens kjørecomputer har økometer og effekt ved lading, men det irriterer meg at de ikke kan gi et tall på eksakt batterikapasitet.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

bjaolsen

Har prøvd ODBII, men min BT baserte adapter gir lite feedback. Selv ikke i terminal har jeg klart å lokke ut noe. Ser at i907 kan brukes, men den er vel ikke så lett å lage egne programmer til...
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

ZOE


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA