Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bergen - Oslo i desember ?

Startet av Mazzbot, mandag 28. september 2015, klokken 22:25

« forrige - neste »

Mazzbot

Hei folkens :) ! Jeg må bare begynne med at jeg er en mann på 23 år som skal til for å kjøpe meg min første bil . Jeg ser etter en elbil på grunn av økonomi og trygg bil , jeg kommer til å måtte ta 100% finansiering og et maksbeløp på 190 000 .

Bilen kommer til å bli brukt t/r jobb 65km og ellers i
nærområdet i Bergen , samt kjøring til Voss og østlandet.

Har prøvekjørt både leaf og Zoe og valget falt på leaf.Jeg lurer på hvilken leaf modell jeg burde gå for , har sett litt på disse .

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=62674903&ref=favorites&folderId=3590575

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=62948638&ref=favorites&folderId=3590575

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=63492799&ref=favorites&folderId=3590575

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=62988936&ref=favorites&folderId=3590575

Jeg bor i borettslag enn så lenge og da lurer jeg på hva som kan være en god løsning for å lade her I fellesgarasjen ?
Hvilken funksjon har 6,6kw laderen i det daglig?

Takker for svar,tips,råd :)
Tesla model 3 reservert 31/3 .

als77

Hvor absolutt er grensa på 190 000? Nissan kjører kampanje nå hvor du får en ny "ribbet" 2015-modell fra 190 900 (ribbet vil si uten tilvalgsutstyr, men grunnpakken er overraskende godt utstyrt). De har også en kampanje hvor du får (fra?) 2% effektiv rente i 3 år (deretter markedsrente), men det gjelder neppe 100% finansiering. Du får også 20 dager (antageligvis påbegynte dager og ikke døgn) leiebil (brukes innen tre år), og inntil 10 000 i hurtiglading fra Fortum (brukes innen knappe 7 år). Modellen er uten varmepumpe (da må du spytte i 20 000 ekstra) og uten 6,6kW-lader (da må du ut med 7500).

Ta en tur til en Nissanforhandler og legg frem problemstillingen. Gjør du alvor av å kjøre til Østlandet ("ofte") så vil (deler av) de 10 000 komme godt med. Er du (veldig) heldig så kanskje de tilbyr ok finansiering for deg (siden de har kampanje), og så har du muligheten til å bruke leiebil til østlandet hvis du ikke vil bruke elbilen (kan visst fortsatt være noen utfordringer der)

Ps. Håper du har tenkt å ha bilen i mange år. Verdifallet på elbil fryktes å være en del større enn fossilbiler. Det er vel også bare et tidsspørsmål før elbiler må betale bompenger også, men billig "drivstoff" vil det jo alltid være :)

Hansi

Hvis du har mulighet til å vente litt vil jeg anbefale det og se om ryktene om 25% større batteripakke på 2016-modellen er sanne. Det vil sannsynligvis påvirke bruktbilprisene. Rykter sier at det vil bli annonsert om et par uker.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Mazzbot

#3
190 000 er pga at inntekten ikke er så veldig høy , ligger på pluss minus 20 000 ,- mnd også skal vi kjøpe hus snart.

Visia versjonen er den uten ryggekamera , carwings og  cruisecontroll?  Prøvekjørte en leaf Acenta igår , den hadde veldig gode stoffseter , skjermen med ryggekamera ,cruise og innebygd hurtigladere på nav.

Hvor mye har varmepumpe å si for rekkevidden?


Ja har tenkt å ha bilen så lenge den gjør jobben sin :) med flere hurtigladere ser jeg også fleksibiliteten i bilen .

2016 modellen kommer vel ikke for salg før 2016 ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

als77

Ser ut som at Visia er uten navigasjon også? Jeg fikk en veldig god følelse av Acenta (selv om jeg endte opp med e-Golf). Volkswagen hevdet at rekkevidden på e-Golf vinterstid (ved bruk av varme) økte fra 10mil til 12mil.
Kanskje du kan regne med 20% ekstra på Leaf også? (uvisst om Leaf sine 8mil er med eller uten varmepumpe)

Det ryktes at 2016-modellen kommer for salg i USA ila September. Kampanjen Nissan kjører nå varer til 30.09.15. Vet ikke om det har en sammenheng? (de fleste bilmerker lanserer nye modeller før, til dels lenge før, årsskifte. Usikker på hvilken praksis Nissan har)

Skulle ryktene om 25% ekstra kapasitet være sanne, og skulle Nissan sitte igjen med et lager av 2015-modeller, så burde jo prisene på sistnevnte også gå ned når 2016-modellen kommer (skjønt 2016-modellen vil sikkert vært høyere priset enn hva dagens 2015-modeller er, så kanskje du ikke får 2015-modellen billigere enn nå uansett?)

Bruktbilmarkedet, spesielt på Leaf, bør derimot gå noe ned (med mindre ryktene er falske, eller at Nissan velger å prise 2016-modellen høyere enn hva 2015-modellen var før kampanjen)

Har du tenkt å ta bilen på billån? Hør med Nissan om de kan få til 2% effektiv rente med 100%-finansiering (kampanjen sier igjenting om EK-andel for lånet). Har du planer om å nedbetale bilen innen 3 år så finner du ikke gunstigere finansiering (og skal du ha billån så vil jo de 2% i starten, dersom de tilbyr det på 100%-finansiering, bidra til at snittrenta (for alle årene du skal ha billånet) går ned)

kaiat

Visia mangler navi, varmepumpe, cruisecontrol, Carwings og B-mode for ekstra regenerering. Ser også at den ene av bilene du linker til, er en amerikansk SL-modell. USA-Leafene (utenom S) har navi og Carwings, men dette virker ikke i Europa. Vær obs på dette om disse finessene er noe du vil ha. Enkelte Visia'er bruktimportert fra Europa har også navi, men dette er ikke den samme som i Acenta og Tekna.

Jeg også tror at en forbedret 2016-modell vil gi utslag på bruktprisene og at det derfor kan være lurt å vente litt om du har mulighet for det.

Mazzbot

#6
Jeg har mulighet for å vente en god stund til ja . Da må jeg kjøre dieseldyret en god stund til :( likte meg svært godt i leafen og kommer nok ikke til å kjørr noe snnet enn elektrisk .Har ikke fått ordnet lade løsning i fellesgarasjen ennå men regner det tar relativt lang tid å få på plass ?



Fikk dette tilbudet av nissan igår .


Den andre bilen jeg linket til : 185 000 ,- nissan leaf Acenta kun gått 10km . Hvordan kan de tilby til så lav pris når jeg har fått et tilbud på 223 900 kr for samme bil et annet sted ?

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=62948638&ref=favorites&folderId=3590575
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Gnilre

At Leaf i jan/feb 2016 kan leveres med 30 kWh batteri er vel litt mer enn bare et rykte.

Ryktet er at Leaf fra 2017 blir en helt ny modell og kan leveres med et så stort batteri at det nærmer seg Tesla-rekkevidde. Det spekuleres i 40kWh og 48kWh. Kan man ordne seg med annet bilhold frem til det har man ihvertfall unngått at bruktverdien på den kortrekkevidde-elbilen man har faller som en stein.

Det er bare å google Leaf 2016 og Leaf 2017 så kommer det opp mye interessant.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Mazzbot

#8
Man kan alltids vente på ny modell . Planen er å ha bilen I 10 - 11 år også bytte den med en annen elbil og da er teknologien såpass godt utviklet . 185 000 er ikke mye I forhold til hvor mye bil man får for pengene , sparer vel nesten hele beløpet bare I drivstoff iløpet av den tiden med diesel.

Jeg trenger bil nå og ikke om 1.5 år :)
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Rødkleiv

Sitat fra: Mazzbot på søndag 30. august 2015, klokken 07:33
Hei folkens :) ! Jeg må bare begynne med at jeg er en mann på 23 år som skal til for å kjøpe meg min første bil . Jeg ser etter en elbil på grunn av økonomi og trygg bil , jeg kommer til å måtte ta 100% finansiering og et maksbeløp på 190 000 .

Bilen kommer til å bli brukt t/r jobb 65km og ellers i
nærområdet i Bergen , samt kjøring til Voss og østlandet.

Har prøvekjørt både leaf og Zoe og valget falt på leaf.Jeg lurer på hvilken leaf modell jeg burde gå for , har sett litt på disse .

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=62674903&ref=favorites&folderId=3590575

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=62948638&ref=favorites&folderId=3590575

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=63492799&ref=favorites&folderId=3590575

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=62988936&ref=favorites&folderId=3590575

Jeg bor i borettslag enn så lenge og da lurer jeg på hva som kan være en god løsning for å lade her I fellesgarasjen ?
Hvilken funksjon har 6,6kw laderen i det daglig?

Takker for svar,tips,råd :)

1) Få skriftlig bekreftet at du kan få lading i fellesgarasje og hva kostnaden for det evnt blir. Enkelte har brent seg på det.
2) Bilene du linker til en importerte uten om den offisielle importøren. Derfor er de billigere.
3) Jeg ville ventet til prisene for 2016 modellen er annonsert før ville kjøpt Leaf av noe slag nå. Hvis ryktene stemmer får 2016 modellen større batteri. Det skulle ikke forundre meg om prisene dipper med noen tusenlapper når den nye modellen er lansert.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA