Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

På tur: Sandvika - Beitostølen t/r

Startet av Trikkern, mandag 28. september 2015, klokken 21:23

« forrige - neste »

Trikkern

http://www.kreiselelectric.com/en/projects/electric-vw-caddy/

http://www.kreiselelectric.com/en/projects/electric-mercedes-sprinter/

Hvis de kan klare å få de ut på markedet fort nok, så kan det fort bli en storselger både som persontransport og firmabil.  Caddy skulle de egentlig ha kommet med pris på nå, men ikke dukket noe opp enda. Noen som har hørt noe mer om disse prosjektene?  :D
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

elektrolux

Spennende biler.

Vurderte i sin tid en Caddy som et ideelt prosjekt for å bygge en langturs elbil. Den har stiv bakaksel som tar minimum med plass, og derfor er omtrent hele understellet ledig for batteripakker.

Med 60 kW batteri, 7 seter og hurtiglading burde storfamiliene kjenne sin besøkelsestid før myndighetene stenger døren ved å legge på moms etc.

Eneste umiddelbare "faren" er at bilen bruker NG6 laderen til Brusa, og den krever 400V TN nett. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trikkern

Har prøvd å finne noe mer ut om prosjektet, men ikke så lett. Ihvertfall ikke når tysk kunnskapene mine er glemt for lengst  ::) virker som de stort sett produserer alle sine egne komponenter. Så da får vi håpe TN/IT problematikken er løst der. Pris og mer info om komplett bil og ombygnings sett skulle kommet i løpet av sommeren, men ikke funnet noe enda. Får håpe det kommer snart :) 
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

elektrolux

Kreisel er i samtaler med VW som har fattet interresse for Caddyen.

Dermed stopper ting opp, og jeg er redd dette kun blir en brems for Kreisel. VW har tross alt allerede utviklet elektrisk framdrift som brukes i Up og Golf, og burde med meget få endringer kunne brukt dette direkte i Caddy. Slike "samtaler" kan derfor være en måte å unngå at Kreisel sin Caddy kommer ut og forbindes med VW sine biler.

Bilene bruker forøvrig Brusa sin NG6 22 kW 3 fase 400V lader som den da deler med bl.a Volvo C30 og Smart EV. Litt usikker på hvordan denne takler 1 fase IT lading. Det kan kanskje de som har Volvo svare på?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

goggo

Synd hvis det går som Elektrolux sier. Hadde vært mye bedre om de fikk litt norsk kapital bak seg  ;) og lagde disse bilene uavhengig av hjelp fra Mercedes og VW.   Begge hadde jo vært ideelle biler for det norske TAXI markedet, og Caddyen for privatmarkedet også.


Caddyen har 45 eller 60 KWh batteri, innebygget 22 KW AC lading. Og 300 000 km 80% batterigaranti.
Pris 45 000 EURO (sannsynligvis for 45 KWh versjonen)
http://www.elektroautor.com/e-caddy_kreisel_350km_reichweite/


Ser ut som Sprinteren ikke har kommet så langt i utviklingen, men den burde jo også kunne ha et stort potensiale i Norge.

Sprinteren har 90 KWh batteri og innebygget 44 KW AC lading.  ( 2 x Brusa 22 KW??) 
Og 400 000 km 80% batterigaranti....
http://www.kreiselelectric.com/en/technology/battery-system/battery-pack/


Caddy video


Sprinter video



HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Trikkern

De må ihvertfall ha temmelig god tro på batteriene sine. Som tør å gi såpass lang garanti på dem. Hvis pris og rekkevidde skulle vise seg å stemme til slutt og det blir en lansering, så ser det nok stygt ut for den gamle firmabilen min  ::) vet ikke hvordan det er med hengerfeste på caddy'n, men mener å ha sett det på sprinter'n.
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Softblue

2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

bno

#7
Har gjort en forespørsel om import til Norge og her er svaret oversatt:

Vi jobber hardt med en løsning for å selge Caddy.
Hvis vi finner en måte, vil vi selge Caddy også til Norge.

Hvordan skal vi tolke dette svaret?  Er det snakk om en teknisk eller er det en juridisk løsning?

http://www.kreiselelectric.com/en/blog/electric-vw-caddy-range-350-km/#comment-3601

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Hansi

Må antageligvis typegodkjennes grunnet bytte fra bensin/dieselmotor til elmotor og batteripakke?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

kaiat

Det må nok ny typegodkjenning til, ja. Også kommer spørsmålet om de skal kjøpe biler fra VW og selge som ferdigombygde biler (da kanskje under eget merkenavn) eller om kunden kjøper bilen fra VW og deretter leverer den inn for ombygging - eller om VW vil selge bilene selv gjennom sitt forhandlernettverk. Håndtering av garanti- og reklamasjonsspørsmål må også være på plass. Jeg vet ikke helt hvor godt rustet Kreisel er for "masseproduksjon" heller? En ting er å bygge en prototype, men en serie på 400-500 biler for eksempel blir jo noe helt annet.

bno

Typegodkjenning tenkte jeg også var relevant. Hva gjelder produksjon tror jeg vel at det kan settes vekk  eksempelvis til Valmet i Finland.https://en.wikipedia.org/wiki/Valmet_Automotive

Vedr. VW så reiser det flere spørsmål som nevnes. Vel man får vente å se....
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA