Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøre Kristiansand - Fornebu, og retur

Startet av satheesh.net, mandag 28. september 2015, klokken 15:03

« forrige - neste »

satheesh.net

Ser at Star Engines kommer med sin jerr.e nødlader. Den drives av bensin og tanken er på 5 liter og kan lade 10 kW i maks én time.

DinSide har også en artikkel om produktet.

Hva tror folk, er dette noe som kan slå an? ???

SunSeeker

Nei.....
Dette må jo være siste hjelpesløse triks av "fossilmafia'n" Bare for at noen kan si: " hvor miljøvennelig er den strømmen da, klarer dere ikke uten drivstoff nei,  OSV.....
Nei, takke seg til en ladekabel og fornuften. Holder I massevis.

rr2000

Det tror jeg er en kjempegod idé, men det finnes jo gode strømaggregater i dag og på denne størrelsen leverer de typisk 2kw, så hvoran de skal klare å lage en så liten som leverer 10kW lurer jeg fælt på.
P85D

jkirkebo

Sitat fra: rr2000 på lørdag 29. august 2015, klokken 17:00
Det tror jeg er en kjempegod idé, men det finnes jo gode strømaggregater i dag og på denne størrelsen leverer de typisk 2kw, så hvoran de skal klare å lage en så liten som leverer 10kW lurer jeg fælt på.

Det må være en fuel-cell av noe slag? Jeg har selv en 5.5kW generator på hytta, denne veier 115kg tørr og ca. 130kg med full tank og olje. En 10kW ville vært vesentlig større.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Ikke helt overbevist om at dette har noe for seg. Jeg mener at ladeinfrastruktur og biler i løpet av kort tid vil gjøre et slik produkt helt overflødig. En fin kommentar under artikkelen; dette blir som en veganer med en burger på baklomma, bare sånn i tilfelle :)

Jejl

Ikke noe for meg, men tror den vil selge bra hvis den holder det de lover.

Undertegnede

Må være genialt å ha en slik en liggende i nødstilfeller i stedet for et 150kg diesel agregat.

Hvis man har en hytte uten strøm, men med nok sol/vind til 95% av forbruket så har man denne i tillegg. (Fyller jo opp en powerwall på en liten time).

Finnes det noe annet en bensin man kan helle på denne? Kan den gå på etanol?

I en overgangsperiode (frem til batterier blir lettere og billigere) vil nok dette kunne selge godt vil jeg tro.

Cirion

Sikkert en løsning for noen, men ikke en Tesla... Drasse rundt på en jerrykanne som kan potensielt lade batteriet 10kWh på 1 time? Det er riktig nok halve batteriet på bilen som er avbildet, men for meg høres det ut som latterlig dårlig planlegging å gå tom for strøm i en Tesla.

Som aggregat derimot, er høres det sykt fett ut. 10kW ut er enormt! Spesielt om den kommer i den størrelsen som avbildet. Noe for båten og hytta :)

10kWh utgjør ca. 50km ekstra rekkevidde, og da blir det 1l på mila...

For oss Tesla eiere, er det nok bedre å legge penga i en portabel 22kW lader eller Chademo adapter om vi er redde for å gå strømtom.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

sigurdi

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. august 2015, klokken 17:04
Sitat fra: rr2000 på lørdag 29. august 2015, klokken 17:00
Det tror jeg er en kjempegod idé, men det finnes jo gode strømaggregater i dag og på denne størrelsen leverer de typisk 2kw, så hvoran de skal klare å lage en så liten som leverer 10kW lurer jeg fælt på.

Det må være en fuel-cell av noe slag? Jeg har selv en 5.5kW generator på hytta, denne veier 115kg tørr og ca. 130kg med full tank og olje. En 10kW ville vært vesentlig større.
Dette er en liten generator, der motoren ikke er stempel bassert men bygd på wankel prinsippet.
Altså en svært kompakt enkel generator med svært få bevegelige deler.
Med dagens teknologi bør dette gå svært mye bedre en Mazda prøvde seg.

http://www.star-engines.com/star-engines/#star-engines
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Havebigfun

Det er vel en slik BB trenger for å slå sin egen rekord- da kan han kjøre bilen helt til 0 ;)

Muffinman

Wankel er bare tøft :) Veldig kompakte og lette motorer med et vanvittig turtallspotensiale, men virkningsgraden er vel ikke helt i øverste klasse.

(Bare jeg som lurer på hvordan denne låter?)

sigurdi

Virkningsgraden kan nok bli bedre en stempel motor, om tettningene blir bra nok.
Teoretisk er det mindre tap siden kraftene går til rotasjon og ikke opp ned bevegelse for å generere rotasjon.

Men tror det er endel tekniske løsninger som må finnes og løses, så tror ikke dette er et produkt som kommer i butikk hyllene før Jul for å si det pent.
Men verden er kommet mye lengre i materialer som både tåler høy varme og holder deg myk.
Har potensiale til å bli kompakt og levere bra med power med lavt støynivå, dersom virkningsgraden blir god.
Vist ikke blir det mye støy og varme, siden energi ikke blir borte bare endrer form. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Trustno1

#12
Sitat fra: Muffinman på søndag 30. august 2015, klokken 21:18
Wankel er bare tøft :) Veldig kompakte og lette motorer med et vanvittig turtallspotensiale, men virkningsgraden er vel ikke helt i øverste klasse.

(Bare jeg som lurer på hvordan denne låter?)

Jeg hadde en RX8 før jeg hadde Tesla, og kan skrive under på at virkningsgraden ikke var helt på topp. 1,2l / mil ved pen langkjøring var det normale.

Samt masse å tenke på; man skulle ikke stoppe en kald motor, anbefalt oljeskift hver 5000km, samt en viss frykt hengende over seg når man må foreta neste motorbytte.

Men turtallvillig var den :)

Fler enn meg som er forundret over hvorfor de bruker en i8 på illustrasjonsbildet? Der kan man jo likegodt helle bensinen rett på tanken :p

Torpedo Ted

Dette er vel neppe noe eiere av elbiler vil trenge, men heller redningsbiler ala NAF/Viking.

emil

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 01. september 2015, klokken 14:45
Dette er vel neppe noe eiere av elbiler vil trenge, men heller redningsbiler ala NAF/Viking.

Naf/Viking vil fortest mulig videre på neste oppdrag. Da er det bedre å ta med seg bilen og dumpe den på en passende ladeplass og slippe å stå og vente på at bilen skal lade.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA