Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svindel med testsykluser og forbruk

Startet av tombjer, mandag 28. september 2015, klokken 13:33

« forrige - neste »

tombjer

Hei
Har fått med meg det at man parkerer gratis på alle kommunale parkeringsplasser.
Men er det bare å stille seg på en sånn parkeringsplass uten noen form for lapp eller bevis i frontruten?

jkirkebo

Sitat fra: tombjer på lørdag 29. august 2015, klokken 13:44
Hei
Har fått med meg det at man parkerer gratis på alle kommunale parkeringsplasser.
Men er det bare å stille seg på en sånn parkeringsplass uten noen form for lapp eller bevis i frontruten?

Det kommer an på om plassen har tidsbegrensning eller ikke. Om den har det må du ha urskive eller elektronisk parkeringsur i frontruta, evt. skive tidspunktet du ankom på på en lapp og legge den godt synlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

#2
Warning: Vi har fått MANGE bøter med Leafen pga. uoppmerksomhet rundt parkeringsreglene.

Så her skal du få noen gratis, men dyrekjøpte tips:

Tips 1: Dobbelt- og trippelsjekk at det er en OFFENTLIG parkeringsplass. (Her i Tromsø: BLÅTT "P"-skilt. Er det en sort "P" betyr det kommunal p-plass men på PRIVATRETTSLIGE vilkår. M.a.o.: Det ser ut som en gratisplass - kommuneskjold og alt - men den er _ikke_ gratis for elbiler! Her har vi fått 3 bøter.)

Tips 2: Dobbelt- og trippelsjekk at du har satt urskiven/P-klokka i vinduet ditt før du forlater bilen. Sist gang vi dro på restaurant, kom vi på - midt under middagen - at ingen av oss hadde plassert den manuelle urskiven i vinduet. Fruen la på sprang til parkeringsplassen for å få rettet dette, men det var for sent: Vi var blitt bøtelagt med 300kr for ikke å ha lagt urskiven i vinduet. Kjøp elektronisk urskive som setter tiden automatisk når du parkerer
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

tombjer


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

TorC

Sitat fra: lunitiks på lørdag 29. august 2015, klokken 14:45
Er det en sort "P" betyr det kommunal p-plass men på PRIVATRETTSLIGE vilkår. M.a.o.: Det ser ut som en gratisplass - kommuneskjold og alt - men den er _ikke_ gratis for elbiler!

Er dette virkelig lov? I så fall, hvorfor er det ikke flere kommuner som gjør dette?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

lunitiks

Her er 2 av de p-plassene vi har blitt bøtelagt på. (Se bilder.)


Skjønner selvfølgelig NÅ at vi parkerte ulovlig... Men den første tiden med elbil var skiltingen en stor kilde til forvirring



2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjølseth1

Oiiii her må vi definere en del ting.
Begge bildene her er private... Den øverste kan det være feks Tromsø parkering som drifter. Her må man betale så fremt det ikke står annet, selv med Elbil.
Mens ute i gaten er det Tromsø parkering KF som ilegger.

Det blå skilte med hvit P er Europark, på alle plasser som har avgift må det trekkes billett. (Så fremt det ikke er annen regulering)

Se Her for enklere oversikt https://www.drammen.kommune.no/no/Om-kommunen/Virksomheter/kf/Drammen-Parkering/Parkeringsbestemmelser/El-bil/

Til Tor C : det er nok lov, men i dag har ting endret seg pga Elbil. Hadde jeg fått bot her skulle jeg fått trekt den. Står det kommunemerke å feks Tromsø Parkering KF på skilting vil det bli rom for mistolkning. Å fører har ikke opptrådt uaktsomt.
Jo hei å det går

acenta

Bjølseth1

Mens vi er inne på det med skilter : de offentlige skiltene gjelder i Hele Norge... Uansett hvor vi ferdes vil offentlige skilter alltid være det samme.
Jo hei å det går

acenta

Trekkoppbil

Jeg har lenge lurt på om det er lov med parkering etter privatrettslige regler på kommunal grunn,  og hvor kommunen plikter å følge Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr.

Jeg prøvde å starte en tråd om det under Elbilen i samfunnet, men alle svar var off topic.

Det er parkering etter §2 i den forskriften, at el-biler kan stå gratis så lenge man parkerer lovlig.
Forskriften gjelder ikke Europark, så lenge Europark ikke er komunalt eid..

Bjølseth1

Du er såvidt inne på det Trekkoppbil, kommunens p-selskap kan ta på seg private oppdrag, men ikke på noe vi kaller "kantsteinsparkering" så på offentlig gate er det kun kommunen som kan ilegge / drifte. Men på firkantet plass er kommunen friere.
Så hovedregelen kan man godt si at på all kantsteinsparkering er offentlig, mens firkantete plasser er private plasser.
Hos oss har vi vel 3 store plasser som det er flere eiere enn kommunen som eier, å da kan vi gjøre den privat.

For mere utfyllende svar må jeg nesten høre oppover i systeme i kommunen.
Jo hei å det går

acenta

lunitiks

#11
Måtte sjekke litt nærmere.

Elbilistenes rett til gratis parkering på offentlige p-plasser er nedfelt i Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr (*gjesp*) § 8a. Paragrafen lyder slik:

Ǥ 8a. Avgiftsfri parkering for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn
Elektrisk og hydrogendrevet motorvogn kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.
På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkering skjer i henhold til tidsbegrensningen.»


Altså: Vi kan parkere gratis på plasser «der det er innført avgiftsparkering etter § 2». (Forutsatt at urskive benyttes.)

Men hvor er så dette? Hvordan kan vi vite om det er «innført avgiftsparkering etter § 2» på en gitt p-plass?

Vel, da må vi først lese § 2 som det jo henvises til:

«§ 2.Innføring av avgiftsparkering
En kommune kan, etter å ha hørt politiet, vedta at det på bestemte steder i kommunen bare skal være tillatt å parkere mot betaling. Innføring av avgiftsparkering forutsetter at kommunen i samsvar med reglene i § 18 har overtatt håndhevingen av ordningen med gebyr etter § 14.»


Altså: En p-plass hvor det er innført avgiftsparkering etter § 2, er en p-plass hvor «kommunen i samsvar med § 18 ha overtatt håndhevingen av ordningen med gebyr». *GJESP!!!*

SÅ HVORDAN KAN JEG VITE OM KOMMUNEN I SAMSVAR MED § 18 HAR OVERTATT HÅNDHEVINGEN AV ORDNINGEN MED GEBYR???

Vel, kommunen behøver ikke å ha egne, kommunalt ansatte til å håndheve. Etter § 3 kan kommunen overføre ansvaret til et eget parkeringsselskap. Forutsetningen er at «dette eies helt av kommuner».

Aha...(?) Så svaret ligger i hvem som eier parkeringsselskapet som håndhever reglene på p-plassen?

Kanskje! Jeg har nemlig fått bot på en Europark-plass, som jeg trodde jeg kunne parkere gratis på. Faktum er at 100% av aksjene i Europark eies av Europark Scandinavia AS. Som for sitt vedkommende er heleid av Europark Holding AS. Som er 100% eid av tyske Apcoa Parking Holdings Gmbh. Altså er Europark et selskap som neppe «eies helt av kommuner». Hypotesen stemmer så langt.

Men så blir ting mer komplisert når det kommer til selskaper som Tromsø parkering... Tromsø parkering har nemlig både blå og sorte P-skilt. Som det fremgår av deres egen webside:

«Våre offentlige plasser er skiltet med de kjente blå skiltene med hvit P. I tillegg så har vi en del private plasser som vi driver i samarbeid med forskjellige grunneiere. Disse plassene er skiltet på en annen måte enn de offentlige.»

Hmm...

Et raskt søk på Brønnøysundregistrene avslører at det finnes 2 (to) "Tromsø parkering": Tromsø Parkering AS (aksjeselskap) og Tromsø Parkering KF (kommunalt foretak). Førstnevnte omsatte i 2014 for 50,7 mnok., mens KF'et omsatte for 25,2 mnok. Begge selskapene er imidlertid heleid av kommunen. Litt merkelig da at jeg (også) har fått bot for å ha stått med urskive på en p-plass som håndheves av kommunens selskap.

For å gjøre kaoset komplett, tilbyr Tromsø parkering (AS'et, antar jeg) å leies inn av private grunneiere til for å håndheve. Altså en ren, forretningmessig tjenesteyting til 100% private grunneiere.

For oss ikke-fargeblinde tror jeg derfor det tryggeste er å forholde seg til FARGEN på P-skiltet når du skal parkere. Blått = Gratis. Sort = Avgift. Men pass for guds skyld på å følge eventuelle begrensninger som fremkommer på skiltet under.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

#12
Her er forresten en elbil-fordel jeg ikke visse eksisterte, før i dag. Fant det tilfeldigvis i skiltforskriften (§ 22 - 1028 Parkeringsfelt):

Parkert kjøretøy skal plasseres innfor det oppmerkede felt. En eller flere elektrisk og hydrogendrevne motorvogner kan likevel parkere på tvers av feltets lengderetning dersom alle hjulene er innenfor feltet og overhenget ut over feltet ikke overstiger 40 centimeter på hver side.

(Er vel mest relevant for biiiiiitttesmå elbiler)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjølseth1

#13
SÅ HVORDAN KAN JEG VITE OM KOMMUNEN I SAMSVAR MED § 18 HAR OVERTATT HÅNDHEVINGEN AV ORDNINGEN MED GEBYR???

Svar: du kan se det enkelt på om plassen eller gaten er merket med et offentlig skilt. Som jeg hentyder til i tidligere innlegg.
Hvem som ilegger er det samme, bare reglene blir fulgt. (Liker ikke)
Jo hei å det går

acenta

lunitiks

#14
Selve skilttypen (fargen) avgjør vel ikke om kommunen håndhever...?
Se f.eks. denne: https://www.fredrikstad.kommune.no/Nyheter/Europark-overtar-parkering-ved-jernbanen-fra-1-november/

Jeg mener; Europark har jo offentlige oppdragsgivere også?


2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA