Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svindel med testsykluser og forbruk

Startet av tombjer, mandag 28. september 2015, klokken 13:33

« forrige - neste »

Bjølseth1

Jernbanen er vel statlig oppdragsgiver? kommunen har ikke lov å røre demes eiendom. Så hvis Fredrikstad Parkering KF ville være med å konkurere mot Europark måtte de startet et AS.

Kommunen skilter alltid med offentlige skilter der de skal gjelde. Hvis du ser i samme link så står også at det er Fredrikstad Parkering som hadde gate parkeringen.

Selv om det er offentlig oppdragsgiver så har ikke kommunen enerett der, de har kun enerett på offentlig vei åpen for alminnelig ferdsel.
Så da vil jernbanen bli privat plass / vei som er åpen for alminnelig ferdsel. Å kommunen vil ikke der ha sitt virke.
Mens gaten utenfor jernbanen tydeligvis er offentlig gate åpen for alminnelig ferdsel
Jo hei å det går

acenta

Bjølseth1

Kommunen bruker kun offentlige skilt på gate, håndhever kommunen på andre steder skiltes det ofte med hvit bakgrunn med svart P på.
Men da er det eks Tromsø parkering å ikke Tromsø parkering KF
Jo hei å det går

acenta

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Sele


Det er ikke lov og sette opp skilt som kan forveksles med offentlige.


§ 5. Skiltregler m.m.
Enhver skal være oppmerksom på offentlig trafikkskilt, signal og oppmerking og skal rette seg etter de forbud og påbud som gis på denne måte.
Departementet gir regler om offentlige trafikkskilt, signaler og oppmerkinger, herunder om hvilke myndigheter som kan treffe vedtak om oppsetting og oppmerking. Myndighet til å treffe vedtak om oppsetting og oppmerking kan også delegeres til kommuner.
Vedkommende myndighet har på privat og offentlig eiendom rett til å sette opp offentlig trafikkskilt, signal, utstyr for kontroll av trafikk og feste for slike innretninger og til å foreta oppmerking. For skade og ulempe voldt ved slike tiltak ytes erstatning fastsatt ved skjønn. For så vidt gjelder offentlig veg, dekkes utgifter ved tiltakene som vegutgifter etter reglene i veglova, men er et tiltak truffet av hensyn til noen bestemt persons interesse, kan han pålegges å erstatte utgiftene helt eller delvis etter regler gitt av departementet. For private vegers vedkommende kan departementet gi regler om hvem som skal bære utgiftene.
Offentlig trafikkskilt, signal eller oppmerking må ikke brukes på eller ved veg uten tillatelse av vedkommende myndighet. Det samme gjelder skilt, signal eller oppmerking som kan forveksles med offentlige. Dersom det uten tillatelse er satt opp skilt eller signal eller foretatt oppmerking, kan dette fjernes eller kreves fjernet av myndigheten.
Det er forbudt å endre, fjerne eller skade offentlig trafikkskilt, signal, utstyr til kontroll av trafikk, oppmerking eller innretning for vegsperring.
0   Endret ved lover 10 apr 1981 nr. 8, 4 juli 1991 nr. 49.

jkirkebo

Sitat fra: lunitiks på søndag 30. august 2015, klokken 10:59
Selve skilttypen (fargen) avgjør vel ikke om kommunen håndhever...?
Se f.eks. denne: https://www.fredrikstad.kommune.no/Nyheter/Europark-overtar-parkering-ved-jernbanen-fra-1-november/

Jeg mener; Europark har jo offentlige oppdragsgivere også?

Plassene ved jernbanen i Fredrikstad er skiltet med sort P.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

Da var ikke akkurat det noe godt eksempel. Men spørsmålet består. Finnes det ikke "blå" P-plasser som håndheves av private parkeringsselskaper?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jkirkebo

Sitat fra: lunitiks på søndag 30. august 2015, klokken 18:06
Da var ikke akkurat det noe godt eksempel. Men spørsmålet består. Finnes det ikke "blå" P-plasser som håndheves av private parkeringsselskaper?

Hvis de finnes skal de håndheves etter kommunale regler, dvs. gratis for elbiler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

o.b.lix

I Bergen er det gratis på kommunal parkering på gateplan = "parkometerplasser", samt i bygarasjen (dersom du registrerer bilen i "sesam sesam"-appen)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Bjølseth1

#23
Sitat fra: lunitiks på søndag 30. august 2015, klokken 18:06
Da var ikke akkurat det noe godt eksempel. Men spørsmålet består. Finnes det ikke "blå" P-plasser som håndheves av private parkeringsselskaper?

I dag har ikke noen private p-selskaper lov å ilegge på plasser / gate som er tilknyttet offentlig veg som er åpen for alminnelig ferdsel.

Men: det er lov å bruke offentlige skilt på private plasser / veg, men da skal plass / gate være godt merket at det er private som ilegger.
Et eks kan være en vei opp til en boligblokk. Den kan ha 1-2 store skilt i starten av gaten, å eks offentlig parkering forbudt skilt helt opp til blokka.

Det er ikke heldig skilting, så mange p-selskap bruker sine egne, for da kan de ilegge hvordan de vil å ikke etter offentlige regler.
Så du kan nok ha sett det, men da skal det være offentlige regler.

Det skilte du la ut høyere opp i tråden... Er det på offentlig gate, eller privat plass?

Svar til spørsmålet ditt : jeg har ikke hørt at noen gjør det, men det betyr ikke at det ikke gjøres et eller annet sted.
Jo hei å det går

acenta

Bjølseth1

Sitat fra: o.b.lix på søndag 30. august 2015, klokken 20:40
I Bergen er det gratis på kommunal parkering på gateplan = "parkometerplasser", samt i bygarasjen (dersom du registrerer bilen i "sesam sesam"-appen)

Gateplan = kantsteinsparkering, dette gjelder alle steder i hele Norge
Jo hei å det går

acenta

lunitiks

Bjølseth1: Men hvordan skal vi tolke skiltet i svar #18 her? Altså et tilsynelatende vanlig, hvitt-på-blått offentlig P-skilt, men hvor det like nedenfor står "P-kort for næringsdrivende. Omr. xx"?

Kan oss elbilister parkere fritt her, med urskive?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjølseth1

#26
Det skilte du har postet er et ulovlig skilt. Offentlige har ikke lov å reservere for p-kort brukere av denne typen. Kun grupper som feks elbil, hc kort, personbiler osv.
For meg så hadde dette skiltet kunnet vært satt opp på en skole for å skremme de ansatte til å stå riktig feks. Eller at skiltet er bare til info.

Noen kommuner skilter slik de tror de har lov til, spesielt små kommuner som ikke er parkerings kommuner.

Svar på ditt spørsmål : Her vil alle kunne stå selv uten P-kort. Om du hadde hatt urskive eller ikke spiller ingen rolle her. Skilt kombinasjonen er også gal.
(Det er heller ikke uvanlig at private stjeler skilt for å ha det hos seg selv)
Jo hei å det går

acenta

lunitiks

#27
Ulovlig, sier du. Interessant... Det "kryr" nemlig av slike skilt her i Ishavsbyen.

Bildet i svar #18 tok jeg med en skjermdump fra Google StreetView. Skiltet står på et "tun" i et bolig- og næringsfelt ved Tromsøbrua. Altså ikke ved gate.

Her er 2 bilder til, rett fra Google StreetView. Det første er P-plassen like utenfor Nerstranda senter i sentrum av Tromsø. Det andre er en P-plass utenfor SAS Radisson hotell. Begge står ved gate.

Fra Tromsø parkering sine nettsider: "I Tromsø sentrum er et visst antall parkeringsplasser reservert for beboere og næringsdrivende med kort. Sentrum er delt inn i flere parkeringsområder, og kun de som har kort for den aktuelle sonen kan parkere på de anviste plassene. Noen områder har mange søkere og har kanskje ikke ledige kort."
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

qualbeen

Obs: Husk også på at flere byer har sone-inndelt parkering! El-bilen din må overholde sonereglene, hvis ikke blir det bøter!

Bergen sentrum er inndelt i flere ulike parkeringssoner. Det er gratis å parkere på disse plassene – gitt at du har sone-kort. Har du ikke sone-kort, må du jakte etter kommunale parkeingsplasser med parkometer (noen få parkeringsplasser er avsatt for de uten sonetilgang). Ved parkometeret kan du stå i angitt tid; ofte maks to timer.

Men bare for å gjøre det vanskelig: Soneregler for Sanviken (Sone 8 ) gjelder ikke el-biler i Bergen. ;-)
http://www.ba.no/motormagasinet/her-er-det-fritt-frem-for-el-bilene/s/1-41-6495308

---

Når det gjelder debatten rundt skilt, og hvorvidt en parkeringsplass er kommunal eller offentlig, benytt dette som utgangspunkt:

  • Parkering på tomt (privat grunn): Sannsynligvis eiet og driftet privat :(
  • Parkering langs offentlig vei: Kommunens regler som gjelder :)

lunitiks

#29
Er soneparkering ulovlig ?!

Edit:
For å svare på mitt eget spørsmål: Neppe. Parkeringsreguleringsforskriften § 7: "Kommunen kan i nærmere avgrensede områder etter behovsprøving reservere parkering for personer bosatt i området eller for andre med særlig behov for slik parkering."

I praksis skjer dette ved at man må søke kommunens parkeringsselskap om et P-kort.

Men hva med oss elbilister? Ordlyden i § 8a (sitert nedenfor) sier ikke noe om soneparkering. Den sier bare at elbilister kan parkere gratis der hvor det er innført avgiftsparkering etter § 2...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA