Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som selger Think City Lader?

Startet av v-i-c, søndag 27. september 2015, klokken 17:52

« forrige - neste »

THE

#60
Sitat fra: v-i-c på mandag 31. august 2015, klokken 08:35
Sitat fra: THE på mandag 31. august 2015, klokken 07:53
Som eier av Zoe med 43kW lader er jeg også interessert i flest mulig 43kW AC ladepunkter, og gjerne på Tyin siden den ville blitt brukt nesten hver helg gjennom vinteren (hvis jeg finner en smart løsning for å få med 4 par ski i/på Zoe).

Jeg ba om og fikk levert min ZOE med Ski stativ og Selgeren monterte det også på min bil. Jeg kan ta 5 par ski

http://www.elektroautor.com/no/fahrradtraeger-paulchen-zoe/

Denne leverandøren hadde en løsning med plass til 5 par ski for ca 4.000,- (moms slapp jeg da de var inkludert i nybilkjøp)

Løsningen virker solid og gjennomtenkt.


Dette blir vel litt OT i forholdt til hurtiglading...

Har du noen bilder av løsningen du har kjøpt? Hvilken forhandler kjøpte du det gjennom? MF Bergen visste ikke om noen løsning for ski/sykkelstativ til Zoe, men jeg har sett litt på baklukestativet til Paulchen uten å finne ut hvordan løsning for ski fungerer. Klarer ikke å finne ut hvordan stativet med ski vil se ut på en Zoe, så fint om du legger ut et bilde som viser hvordan dette ser ut på bilen. Er også interessert i delenr. el.likn. slik at jeg kan bestille riktige deler med en gang.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på mandag 31. august 2015, klokken 12:48
Sitat fra: turfsurf på mandag 31. august 2015, klokken 06:37
Problemet med å bygge ut 43kW AC i stedet for 22kW AC er da at alle andre enn eiere av Zoe R210 må betale mye mere for semihurtig lading.

Da er her eg prøver å få til ein dialog med ladeoperatorer. Fortum har løyst dette bra. Dei tar 2,50 for 43 kw og 1 kr for 22 kw. Da koster ca 10 000 å oppgradere en DC lader med 43 kw. Så derfor er det ideelle å ha ein dobbel 22 kwstolpe samen med 43 kw på DC laderen der 2 biler kan lade samtidig.

BKK har ein betre løysing. 1 kr pr minutt for AC og 2,50 pr minutt for DC

1,- pr. minutt for 43kW AC er jo langt under kostpris på strømmen, så det er neppe bærekraftg på sikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: pudderjagar på mandag 31. august 2015, klokken 12:48
Da er her eg prøver å få til ein dialog med ladeoperatorer. Fortum har løyst dette bra. Dei tar 2,50 for 43 kw og 1 kr for 22 kw. Da koster ca 10 000 å oppgradere en DC lader med 43 kw. Så derfor er det ideelle å ha ein dobbel 22 kwstolpe samen med 43 kw på DC laderen der 2 biler kan lade samtidig.

Dette er en fin løsning:
1 Hurtiglader med 3 faste ledninger for :
   -- AC 43 kw
   -- DC CCS
   -- DC Den jpanske standard (som EU ikke likte)

Da behøver man ikke å ta med noen ladekbal for å benytte denne boksen.
Tesla folk kan om de ønsker ta med en overgang til DC Japansk standard.

2 En stolpe med ca 100A 400v tilførsel som ikke har faste kabler men kun to Type2 "hull"
   Alle medbreinger egen kabel.
   De som benytter tynn 32A kabel får tilbud om 400V 32A.
   De som kommer med tykk 64 A kabel får tilbud om 64 A 400V
   Kommer det to med 64A kabel deles strømmen broderlig.

Med en slik oppstilling kan 3 ZOE komme nesten samtidig og alle vil få det de trenger.
(og en slipper sein ladning på 22kw AC)

Kostnaden med å gå opp fra 32A til 64A er ubetydelig sett i forhold til hva en DC-lader koster.
Får du 64A betaler du 64A pris. Får du mindre enn 64A betaler du 32A pris.

Dette er sett med ZOE øyne en bra løsning.

HUSK at alle kan lade fra et type 2 "hull" man ekluderer ingen.

Det må tas spesielt hensyn til ZOE siden sakte ladning ikke er et alternativ i en del områder i Norge.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

emil

Bare for å komme med noen tall i debatten rundt 43kW AC-lading

Den 1. mai i år var andelen Zoe med 43kW lademulighet under 2% av alle elbiler med en eller annen form for hurtiglademulighet. Da var allerde R240 (22kW) Zoe begynnt å bli registrert og jeg tar neppe feil om jeg sier at andelen 43kW Zoe av totalen er mye mindre i dag.

43kW AC er pr dags dato en døende ladeteknologi.

ladov

Jeg tror heller 43kW AC tar en 'pause'.. Den eneste grunnen til at 43kW AC kan passere som hurtiglading er at batteriet på zoe er så lite. Når batteristørrelsen går opp må også farten på hurtiglading øke og type 2 AC standarden stopper på 43kW.

Derimot så tror jeg 43kW AC får en renessanse når større kjøretøy elektrifiseres. Busser, lastebiler, søppelbiler osv vil få mye større batterier enn personbiler og kan godt stå å lade på 43kW hele natta.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ThomasEL

Det kan nok Ladov absolutt ha rett i. Men at "saktelading" med tid og stunder kanskje vil foregå på høyere effekt enn i dag (hvor aktuelt det blir avhenger nok bla av varslet effektavgift), må ikke forkludre det faktum at omlag 99% av dagens elbiler bygger på et system som gjør at man må satse HARDT på utbygging av DC (chademo og combo). Og ikke bare slik at man akkurat rekker frem mellom to stasjoner, men slik at hurtiglading blir (nesten..!!) like enkelt og naturlig som fylling av bensin og diesel...

Selvsagt fint med pose og sekk (DC samt 43kW AC), men en stasjon som dekker chademo og combo må da i høyeste grad kunne kalles en hurtigladestasjon...!!
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

v-i-c

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 01. september 2015, klokken 19:06
Selvsagt fint med pose og sekk (DC samt 43kW AC), men en stasjon som dekker chademo og combo må da i høyeste grad kunne kalles en hurtigladestasjon...!!

Selvfølgelig kan man "kalle en DC stasjon som har chademo og CCS" for hurtigladerstasjon men språkbruken er upresis og kan lure folk til å tro at en må ha DC for å kunne hurtiglade.

Dessuten må vi intill det eventuelt kun eksiterer en og kun en standard for rask ladning, være nøye med å spesifisere hvilke ladegrensesnitt som støttes.

Det er helt umulig for meg å vite om jeg i det hele tatt får ladet på en stasjon som kun er spesifisert som hurtigladerstasjon om din bruk av ordet "hurtigladestasjon" får gjennomslag.

Det er derfor at vi i Norge ikke skal ha lov til å kalle en ladestasjon for "hurtigladestasjon" hvis den ikke dekker de tre standard for hurtigladining som finnes.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 01. september 2015, klokken 19:54
Det er derfor at vi i Norge ikke skal ha lov til å kalle en ladestasjon for "hurtigladestasjon" hvis den ikke dekker de tre standard for hurtigladining som finnes.

Hurtigladestasjon er ikke en beskyttet betegnelse, like lite som bensinstasjon. Du kan fint skilte bensinstasjon til en stasjon som ikke selger diesel og CNG.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

No synest eg diskusjonen her inne mest handler om at "eg har DC hurtiglading og derfor er da fremtida" eller "eg ha AC hurtiglading og derfor er da fremtida"

Da er da verste som kan skje elbilfolket er at me får ein splitta leir mellom dei 4 forskjellige ladestandardene som er på markedet i dag. Då taper me så det suser. Elbilhatarane elsker sleke argument!!! Eg synest heller elbilfoket bør gå sammen og støtte opp om eit tilbud som passer alle både på nye og gamle ladepunkt. Da er bare ved å stå saman at vi får leire ladrere og får fleire elbileigarar til å bruke ladetilbudet som er i dag. Hus at da er langt under 50% som bruker hurtiglading og av ca 60 000 biler i Norge så er det imponerende at det i heile tatt bygges ut så mykje som da gjøres.

Så stå heller saman og få opp flest multiladarar og ladestolpar som passar alle elbilar. At elbil er komen for å bli ei god stund iallfall er sikkert.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

THE

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. september 2015, klokken 20:58
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 01. september 2015, klokken 19:54
Det er derfor at vi i Norge ikke skal ha lov til å kalle en ladestasjon for "hurtigladestasjon" hvis den ikke dekker de tre standard for hurtigladining som finnes.

Hurtigladestasjon er ikke en beskyttet betegnelse, like lite som bensinstasjon. Du kan fint skilte bensinstasjon til en stasjon som ikke selger diesel og CNG.

I tillegg vil vel ikke dagens 50kW regnes som hurtiglading om en del år når CCS/Chademo kan levere 150kW eller mer. Standardene for DC lading er basert på langt høyere batterispenning og ladestrømmer enn det som brukes i dag, og vil nok etter hvert rulles ut på hurtigladestasjoner også.

Jeg ser egentlig for meg at små rimelige elbiler med små batteripakker (bybiler, nr. 2 biler osv.) vil ha omtrent samme lademuligheter som dagens elbiler, muligens med litt lengre rekkevidde pga. større energitetthet i batteriene. Nye større elbiler må ha mye større batterikapasitet, og dermed behov for raskere lading for å kunne erstatte dagens fossilbiler. Da vil nok også hurtigladestasjoner langs hovedveiene være tilpasset dette, og levere f.eks. 150kW DC

På litt sikt så vil vel betydningen av hurtiglader endre seg, akkurat som definisjonen av bredbånd. Det er vel ikke mange i dag som mener at 512 kb/s ADSL er bredbånd, men det er ikke mange år siden det var noe av det råeste du kunne få inn i stua heller. Jeg synes det er flisespikkeri å diskutere hva som er universell hurtiglader. Fremdeles er elbilen og elbilading i ei tidlig fase, om noen år vil elbilteknologien være mer moden, og forhåpentligvis vil det være enklere for folk flest å legge ut på langtur uten nøye planlegging på forhånd.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

v-i-c

Sitat fra: THE på onsdag 02. september 2015, klokken 08:23
På litt sikt så vil vel betydningen av hurtiglader endre seg, akkurat som definisjonen av bredbånd. Det er vel ikke mange i dag som mener at 512 kb/s ADSL er bredbånd, men det er ikke mange år siden det var noe av det råeste du kunne få inn i stua heller. Jeg synes det er flisespikkeri å diskutere hva som er universell hurtiglader. Fremdeles er elbilen og elbilading i ei tidlig fase, om noen år vil elbilteknologien være mer moden, og forhåpentligvis vil det være enklere for folk flest å legge ut på langtur uten nøye planlegging på forhånd.

Helt enig med deg, der.

Det vil på sikt komme langt flere Store biler ala dagens Tesla. En skal ikke se bort i fra at forholdet energimengde/vekt øker, slik at en får med seg langt mer energi pr kilo bil.
Antagelig vil en om kort tid (5 ... 10 år) ha biler med over 300 KW/t energi med seg, som veier under 2000 kg til en pris som øvre middelklasse i Norge kan kjøpe seg.
Til slik biler må en ha lade systemer med stor nok overføringskapasitet. Av dagens løsninger kan muligens CCS være en kandidat.

Samtidig vil vi med stor sannsynlighet ha behov for by/pendle bil ala dagens ZOE med en rekkevidde på mellom 200 og 300 km. For denne klassen biler er den klart billigste måten å få et stort antall raske lade plasser (Full tank på 30 min) å benytte AC 43 kw mode 3 stasjoner med et type 2 "lade-hull".

Så vil det være noen som har en "by/pendle bil" som av og til har behov for å kjøre Oslo-Trondheim via Østerdalen eller Oslo-Bergen via Fagernes/Hemsedal det bør de få lov til. Dette er grunnen til at jeg har flisepikket på begrepet Universial Hurtiglader eller innholdet av ordet Hurtiglader.

Et eksempel når jeg slår opp på Lyse sine web-sider så ser jeg at de har Hurtigladerstasjoner rundt Stavanger, men det er ikke mulig for meg med min ZOE ut i fra denne salginformasjonen å se om jeg kan lade på en rask måte (30 min full tank) på Lyse sine hurtigladerstasjoner, dette p.g.a. Upresis Språkbruk.

Det har ikke vært mitt ønske å være til bry for "mine elbil venner" her på forumet.
Som fersk elbil eier har jeg funnet det noe vanskelig å forstå markedsføringen til tilbydere av rask ladning grunnet upresis språkbruk. Så oppdager jeg at Elbilforeningen på elbil.no er like upresis. Dette var bakgrunnen til at jeg startet denne tråden som jeg har lært en del fra.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

THE

Sitat fra: v-i-c på onsdag 02. september 2015, klokken 10:52
Det har ikke vært mitt ønske å være til bry for "mine elbil venner" her på forumet.
Som fersk elbil eier har jeg funnet det noe vanskelig å forstå markedsføringen til tilbydere av rask ladning grunnet upresis språkbruk. Så oppdager jeg at Elbilforeningen på elbil.no er like upresis. Dette var bakgrunnen til at jeg startet denne tråden som jeg har lært en del fra.

Renault skriver at nye Zoe med 22kW kan hurtiglade, og de bruker også begrepet hurtiglading om 11kW hjemmelading, så det er vel ikke rart om tilbydere av 22kW AC punkt omtaler tilbudet som hurtiglading heller. Sammenlignet med AC-lademuligheten på f.eks. eGolf som kan lade med 10A med medfølgende originalkabel, så blir jo 11kW "hurtiglading". Jeg tror faktisk det ikke er mulig å unngå misvisende betegnelser og upresis språkbruk. Det største problemet synes jeg er at det ikke eksisterer noen oversikt over ladestasjoner der det er enkelt å filtrere på ladekontakt, type strømnett (IT/TN) og ladeeffekt. Det er mye arbeid som skal til i forkant av en langtur, spesielt med Zoe, for å planlegge reiserute og ladestopp.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emil

Sitat fra: THE på onsdag 02. september 2015, klokken 11:23
Det største problemet synes jeg er at det ikke eksisterer noen oversikt over ladestasjoner der det er enkelt å filtrere på ladekontakt, type strømnett (IT/TN) og ladeeffekt. Det er mye arbeid som skal til i forkant av en langtur, spesielt med Zoe, for å planlegge reiserute og ladestopp.

Hurtigladekartet gir deg det meste når man skal på langtur, da er som oftest saktelading uaktuellt uansett. Strømnett er det bare Zoe-eiere som bekymrer seg over og med ladebøtte/Zaptec er ikke det noe problem utover eventuellt litt lengre ladetid.

Men ja, man må planlegge litt når man skal på langtur i "kortrekkevidde" elbil.

pudderjagar

Sitat fra: THE på onsdag 02. september 2015, klokken 11:23
Sitat fra: v-i-c på onsdag 02. september 2015, klokken 10:52
Det har ikke vært mitt ønske å være til bry for "mine elbil venner" her på forumet.
Som fersk elbil eier har jeg funnet det noe vanskelig å forstå markedsføringen til tilbydere av rask ladning grunnet upresis språkbruk. Så oppdager jeg at Elbilforeningen på elbil.no er like upresis. Dette var bakgrunnen til at jeg startet denne tråden som jeg har lært en del fra.

Renault skriver at nye Zoe med 22kW kan hurtiglade, og de bruker også begrepet hurtiglading om 11kW hjemmelading, så det er vel ikke rart om tilbydere av 22kW AC punkt omtaler tilbudet som hurtiglading heller. Sammenlignet med AC-lademuligheten på f.eks. eGolf som kan lade med 10A med medfølgende originalkabel, så blir jo 11kW "hurtiglading". Jeg tror faktisk det ikke er mulig å unngå misvisende betegnelser og upresis språkbruk. Det største problemet synes jeg er at det ikke eksisterer noen oversikt over ladestasjoner der det er enkelt å filtrere på ladekontakt, type strømnett (IT/TN) og ladeeffekt. Det er mye arbeid som skal til i forkant av en langtur, spesielt med Zoe, for å planlegge reiserute og ladestopp.

Hvis du går inn på ladestasjoner.no så har dei eit spesialkart for Zoe der ein tar hensyn til TN nett. Eg brukar bare det kartet når eg skal sjekke om stasjonen er kompatibel.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

THE

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 02. september 2015, klokken 12:41
Sitat fra: THE på onsdag 02. september 2015, klokken 11:23
Sitat fra: v-i-c på onsdag 02. september 2015, klokken 10:52
Det har ikke vært mitt ønske å være til bry for "mine elbil venner" her på forumet.
Som fersk elbil eier har jeg funnet det noe vanskelig å forstå markedsføringen til tilbydere av rask ladning grunnet upresis språkbruk. Så oppdager jeg at Elbilforeningen på elbil.no er like upresis. Dette var bakgrunnen til at jeg startet denne tråden som jeg har lært en del fra.

Renault skriver at nye Zoe med 22kW kan hurtiglade, og de bruker også begrepet hurtiglading om 11kW hjemmelading, så det er vel ikke rart om tilbydere av 22kW AC punkt omtaler tilbudet som hurtiglading heller. Sammenlignet med AC-lademuligheten på f.eks. eGolf som kan lade med 10A med medfølgende originalkabel, så blir jo 11kW "hurtiglading". Jeg tror faktisk det ikke er mulig å unngå misvisende betegnelser og upresis språkbruk. Det største problemet synes jeg er at det ikke eksisterer noen oversikt over ladestasjoner der det er enkelt å filtrere på ladekontakt, type strømnett (IT/TN) og ladeeffekt. Det er mye arbeid som skal til i forkant av en langtur, spesielt med Zoe, for å planlegge reiserute og ladestopp.

Hvis du går inn på ladestasjoner.no så har dei eit spesialkart for Zoe der ein tar hensyn til TN nett. Eg brukar bare det kartet når eg skal sjekke om stasjonen er kompatibel.

Vet jeg så det kartet for ei tid tilbake, men klarer ikke å finne det nå. Finner Tesla-ladekartet, og kan filtrere på Type2, men da dukker det opp en del 7,4 kW uttak på IT-nett. Det er ikke mulig å filtrere på TN, eller filtrere vekk 7,4 kW og samtidig beholde 11kW  punkt. En del plasser vil jeg tro at det også er 3,6 kW type2 uttak på TN-nett, men det viser jo heller ikke Tesla kartet.

Det blir jo litt enklere når Zaptec omsider kommer, da blir det i alle fall mulig å nødlade litt også med Zoe.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA