Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som selger Think City Lader?

Startet av v-i-c, søndag 27. september 2015, klokken 17:52

« forrige - neste »

jkirkebo

#45
Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 20:59
En må aldri ta vekk N fra et TN anlegg.

Elverkene noen ganger å en PEN der de kombinerer PE og N, men disse skal spittes i "første sikringsskap hos kunden"

Ut fra det kan jeg ikke se at det skal forekomme TN anlegg med kun 4 ledere som vi vanlige folk kan komme i kontakt med.

Beklager, men her er du helt på jordet. N-leder er ikke obligatorisk, den trengs i prinsippet bare der du har behov for tilgang på 230V. Røde 4-pins stikk uten N er helt innenfor forskriften. De kan selvsagt ikke brukes til å lade elbiler (vel, med en skilletrafo går det), men kan brukes til mye annet rart.
Svenskene har ofte panelovner på 400V, to faseledere og ingen N-leder.

Edit: Om du fortsatt ikke tror meg, sjekk dette stikket:
https://www.elhandel.no/products/stikk-16a-3p-j-400v-ip67
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

overter

Flott diskusjon med mange gode innspill! Med AC lading må man huske på at en av grunnene til at denne er valgt er muligheten til at man kan bruke batteriene til å lagre energi fra f.eks solceller eller vindkraft.
Denne masteroppgaven ble delt av en annen på Facebook siden, det er interessant lesning når det gjelder lading med AC, lade struktur og muligheter til lagring av energi.
Den konkluderer med at 3 fase AC lading vil koste ca 1500kr ekstra for hver bil. Man får 8-10 AC ladestasjoner for hver DC lader.
Det finnes teknologi idag som kan enkelt dele et AC punkt med 4-5 uttak slik at effekten blir delt mellom bilene.
Og at det er relativt enkelt benytte elbilbatteriene til lagring av energi i nettet.
Sikkert mange som har synspunkter på denne, uansett er det meget interessant lesning.
http://udel.edu/~jsj/JSJ-EV-AC-Fast-Charging-Thesis.pdf
Filen var for stor til legges ved..
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

Speeder

Løsningen i Zoe kombinert med en 3,6kW lader for god effektivitet på lav effekt virker for meg som en genial løsning.


Zoe 43kW

pudderjagar

Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 20:59
En må aldri ta vekk N fra et TN anlegg.

Elverkene noen ganger å en PEN der de kombinerer PE og N, men disse skal spittes i "første sikringsskap hos kunden"

Ut fra det kan jeg ikke se at det skal forekomme TN anlegg med kun 4 ledere som vi vanlige folk kan komme i kontakt med.

Elverk kan muligens gi ut strøm med PEN til midlertidig byggeskap, men da skal PEN spilttes i N og PE før den kommer frem til bruker. Slik midlertidig enerergioverføring kan foregå via "gummikabel", Normalt bruker everkene en kabel med kraftig kobberskjerm og ikke en gummikabel til midlerdigige byggeskap.

Då trur eg eg må ta litt terminologi her. TN betyr "Terra Neutral". Da vil sei at nullpuktet i trafoen er jordet direkte til jord. Derfor får du ein PEN leder inn til huset ditt samtidig med 3 faseledere. I første fordeling i huset skal PE og N splittes, eit såkalla TN-S punkt. Frå dette puntet så er N lederen bare brukt for å få 220V inn i huset ved å bruke ein faseleder og N leder. Har du ein motor som bruker 400 volt skal du IKKJE bruke N lederen og ein del elektrikere setter då opp ein 4 pin rød CEE kontakt som inneholder BARE 3 faser samt jordleningen (PE-lederen). Etter mitt skjønn så er det ingenting å hente på å sette opp 4 pinn. Har du plutselig utstyr som treng N-lederen så kan du ikkje kobble det til kontakten. Derfor så bør ein setja opp 5 pin og heller la være å kobble til N lederen i kontakten til motoren.

Som sakt: Du har TN nett men uten N leder og det er fullt lovlig ihht NEK400:2014

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Espen Hugaas Andersen

Man vil alltid ha behov for DC hurtigladning, da AC ikke kan forsyne de nødvendige effektene på sikt. Man må bare forvente at 100-200 kW blir standard om få år, ettersom man får batteripakker på 100-200 kWh.

Spørsmålet er da, hva trenger vi da 43 kW AC til? Hurtiglading? Nei. Treglading? Nei. Det fyller et behov som ikke vil være der om få år.

Etter all sannsynlighet vil vi leve fint med 3-22 kW AC lading pluss 100-200 kW DC hurtiglading.

Man kan klart diskutere om det blir Type 2/CCS eller Tesla Type 2 som blir den dominante standarden, men det er ikke noe tvil i mitt hode at det blir en av disse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

v-i-c

Sitat fra: pudderjagar på søndag 30. august 2015, klokken 22:30
Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 20:59
En må aldri ta vekk N fra et TN anlegg.

Elverkene noen ganger å en PEN der de kombinerer PE og N, men disse skal spittes i "første sikringsskap hos kunden"

Ut fra det kan jeg ikke se at det skal forekomme TN anlegg med kun 4 ledere som vi vanlige folk kan komme i kontakt med.

Elverk kan muligens gi ut strøm med PEN til midlertidig byggeskap, men da skal PEN spilttes i N og PE før den kommer frem til bruker. Slik midlertidig enerergioverføring kan foregå via "gummikabel", Normalt bruker everkene en kabel med kraftig kobberskjerm og ikke en gummikabel til midlerdigige byggeskap.

Då trur eg eg må ta litt terminologi her. TN betyr "Terra Neutral". Da vil sei at nullpuktet i trafoen er jordet direkte til jord. Derfor får du ein PEN leder inn til huset ditt samtidig med 3 faseledere. I første fordeling i huset skal PE og N splittes, eit såkalla TN-S punkt. Frå dette puntet så er N lederen bare brukt for å få 220V inn i huset ved å bruke ein faseleder og N leder. Har du ein motor som bruker 400 volt skal du IKKJE bruke N lederen og ein del elektrikere setter då opp ein 4 pin rød CEE kontakt som inneholder BARE 3 faser samt jordleningen (PE-lederen). Etter mitt skjønn så er det ingenting å hente på å sette opp 4 pinn. Har du plutselig utstyr som treng N-lederen så kan du ikkje kobble det til kontakten. Derfor så bør ein setja opp 5 pin og heller la være å kobble til N lederen i kontakten til motoren.

Som sakt: Du har TN nett men uten N leder og det er fullt lovlig ihht NEK400:2014



Som ZOE eier spør jeg da vil min bil lade uten at N lederen er der?
Jeg er ikke elektrikker men ZOE eier som ønsker meg flest mulige AC ladepunkter med TN strøm som min bil vil akseptere.
Tviler sterkt på at min "franske dame" vil ta til seg strøm uten at den får servert en N leder med et akseptabelt forhold til PE....


Fra https://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett leser jeg følgende:

Brudd i en N-leder, kan føre til at spenningen over apparater som normalt skal motta 230V kan øke opp mot linjespenningen på 400V

videre står det følgende:

TN-C
TN-C-nett

I et TN-C-anlegg fungerer PE-lederen som en kombinert jord- og null-leder. Den betegnes da som en «PEN-leder» (Protective Earth Neutral).

TN-C anlegg er ikke tillatt å bruke i bygninger etter første fordeling i Norge da det ikke er noen form for beskyttelsesledere som skal beskytte mennesker og dyr mot jordfeil. Det som må gjøres for å imøtekomme dette problemet, er å splitte PEN-lederen inn i to deler hvorav den ene delen blir til N-leder og den andre PE-leder. Vi har da en naturlig overgang til TN-C-S-anlegg. Denne splittelsen finner sted i første fordeling i bygningen. For eksempel i første sikringsskapet på E-verkets tilførselsstrekk.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 23:15Som ZOE eier spør jeg da vil min bil lade uten at N lederen er der?
Jeg er ikke elektrikker men ZOE eier som ønsker meg flest mulige AC ladepunkter med TN strøm som min bil vil akseptere.
Tviler sterkt på at min "franske dame" vil ta til seg strøm uten at den får servert en N leder med et akseptabelt forhold til PE....
Den vil ikke lade uten N.

Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 23:15Fra https://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett leser jeg følgende:

Brudd i en N-leder, kan føre til at spenningen over apparater som normalt skal motta 230V kan øke opp mot linjespenningen på 400V
Dette er sant. Men for apparater som normalt skal motta 400V, så vil brudd i N ha null påvirkning.

Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 23:15videre står det følgende:

TN-C
TN-C-nett

I et TN-C-anlegg fungerer PE-lederen som en kombinert jord- og null-leder. Den betegnes da som en «PEN-leder» (Protective Earth Neutral).

TN-C anlegg er ikke tillatt å bruke i bygninger etter første fordeling i Norge da det ikke er noen form for beskyttelsesledere som skal beskytte mennesker og dyr mot jordfeil. Det som må gjøres for å imøtekomme dette problemet, er å splitte PEN-lederen inn i to deler hvorav den ene delen blir til N-leder og den andre PE-leder. Vi har da en naturlig overgang til TN-C-S-anlegg. Denne splittelsen finner sted i første fordeling i bygningen. For eksempel i første sikringsskapet på E-verkets tilførselsstrekk.
Ja, det kan være problematisk å kombinere N og P. Det er ikke dette det er snakk om i 400V punkter uten N. Der droppes N fullstendig, og utstyret som skal benytte seg av punktet må være av typen som trenger kun 400V, ikke 400V og 230V. Det må være noe med symmetrisk last, som en elmotor. Dette er helt i henhold til elektriske forskrifter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

v-i-c

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 30. august 2015, klokken 22:52
Spørsmålet er da, hva trenger vi da 43 kW AC til? Hurtiglading? Nei. Treglading? Nei. Det fyller et behov som ikke vil være der om få år.

Det vil alltid være et behov for å hutiglade billige småbiler ala ZOE. slike små biler vil dekke mange folks daglig behov for bil.
Av og til skal disse folkene også på fjellet f.eks til tyin derfor ønske om AC 43kw ladepunkt på tyinkrysset.

AC 43kw ladestasjoner er svært rimelige og kostnaden med å legge inn 43kw lading i ZOE er svært lav,

Denne lave kostnaden er viktig for å fremme elbil på bekostning av å brenne olje .....

I http://udel.edu/~jsj/JSJ-EV-AC-Fast-Charging-Thesis.pdf som ble oppgitt over står det på side 16
"
Renault estimates that in the 43kW capable Renault
Zoe EV, the cost of charging components is only around 150 euro
"
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Espen Hugaas Andersen

#53
Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 23:30Det vil alltid være et behov for å hutiglade billige småbiler ala ZOE. slike små biler vil dekke mange folks daglig behov for bil.
Av og til skal disse folkene også på fjellet f.eks til tyin derfor ønske om AC 43kw ladepunkt på tyinkrysset.
Det overrasker meg ikke at de som eier Zoe ønsker seg 43 kW AC hurtiglading rundt omkring. Men utbyggingen av hurtigladere kan ikke ta hensyn til noen hundretalls Zoe. Man må fokusere på den hurtigladingen som de fleste bilene bruker, slik at man får tatt knekken på rekkeviddeangsten raskest mulig og får flest mulig over til elbil raskest mulig.

Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 23:30AC 43kw ladestasjoner er svært rimelige og kostnaden med å legge inn 43kw lading i ZOE er svært lav,

Denne lave kostnaden er viktig for å fremme elbil på bekostning av å brenne olje .....
Problemet er bare at hurtigladingen ikke er rask nok for fremtiden. Det er helt poengløst å bygge ut et nettverk av 43 kW AC hurtigladere i tillegg til 150 kW Type 2/CCS hurtigladere, for å støtte noen tusentalls utdaterte elbiler. Ser man lengre frem enn nesetippen, så ser man at 43 kW AC har ikke livets rett.

Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 23:30I http://udel.edu/~jsj/JSJ-EV-AC-Fast-Charging-Thesis.pdf som ble oppgitt over står det på side 16
"
Renault estimates that in the 43kW capable Renault
Zoe EV, the cost of charging components is only around 150 euro
"
Det er veldig lett å regne seg frem til gale konklusjoner. Renault er det eneste selskapet som har trodd at 43 kW AC kunne fungere, men den troen er vaklende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

v-i-c

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 30. august 2015, klokken 23:57
Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 23:30Det vil alltid være et behov for å hutiglade billige småbiler ala ZOE. slike små biler vil dekke mange folks daglig behov for bil.
Av og til skal disse folkene også på fjellet f.eks til tyin derfor ønske om AC 43kw ladepunkt på tyinkrysset.
Det overrasker meg ikke at de som eier Zoe ønsker seg 43 kW AC hurtiglading rundt omkring. Men utbyggingen av hurtigladere kan ikke ta hensyn til noen hundretalls Zoe. Man må fokusere på den hurtigladingen som de fleste bilene bruker, slik at man får tatt knekken på rekkeviddeangsten raskest mulig og får flest mulig over til elbil raskest mulig.

Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 23:30AC 43kw ladestasjoner er svært rimelige og kostnaden med å legge inn 43kw lading i ZOE er svært lav,

Denne lave kostnaden er viktig for å fremme elbil på bekostning av å brenne olje .....
Problemet er bare at hurtigladingen ikke er rask nok for fremtiden. Det er helt poengløst å bygge ut et nettverk av 43 kW AC hurtigladere i tillegg til 150 kW Type 2/CCS hurtigladere, for å støtte noen tusentalls utdaterte elbiler. Ser man lengre frem enn nesetippen, så ser man at 43 kW AC har ikke livets rett.

Vel da konstaterer jeg at vi er uenige her.

Skal en få opp bruken av elbil må det bygges opp en infrastruktur for rask lading av biler for folk flest (Ikke bare for Tesla hvor kjøperen har meget god økonomi)

Teknologoien til Renault ZOE er svært rimelig både på bil siden og hurtigladersiden.
Den første modelene til ZOE kunne vært bedre på svært lave energioverføringer. 6A og 10A kunne vært bedre.
Videre var kravet om TN-strøm ikke salgsfremmende i Norge.

Dette er tekniske detaljer som lett løses (Zaptech eller eventuelt en egen lader i bilen spesielt optimalisert for ladning opptil 230V 16A som også spiser IT/TT strøm). Det kun spesielt interserte som forstår forskjellen mellom TN/IT/TT strøm slik at jeg har forståelse for at oppgaven kan ha vært krevende for Renault selgere. Heller ikke alle steder har TN strømmen hatt god nok kvalitet. Mange andre elbiler har kun tydeligvis overfladisk skjekk av strømkvalitet før de lader i vei ....

Jeg er ikke i mot at spesielt store biler som Tesla bygger ut spesielle DC anlegg. Hvilket de også gjør for egen regning.

Men som offentlig støttet hurtiglader infrastruktur må det være lov til å stille krev om økonomisk tenkegang i utbyggingen.

Dersom en har mange laderpunkter med la oss si fra 43 kw AC til 52 kw AC så vil det medvirke til at bilfabrikantene lager flere slike biler tilpasset hurtiglading på AC og vi kan spare relativt store summer.

I Norge ble det ca år 2000 laget fylle stasjoner for hydrogen mellom Stavanger og Oslo. Men ingen andre steder, Mangel på slike fylle stasjoner har hindret utbredelse av hydrogen drevet biler i Norge.

Nå kan vi til en meget lav kostnad raskt få opp en rekke hurtigladerstasjoner for AC 43 kw, da ville det være idioti å ikke få ut disse AC 43 kw punktene. Husk på at alle elbiler i Norge dag kan skaffe seg en ladekabel med type2 kontakt som kan plugges inn i et AC 43 kw ladehull.
Hvor mye strøm du så trekker bestemmes av hvilken kabel du velger å benytte og hva din bil klarer å svelge unna.

Om Tesla / Mersedes ikke vil trekke mer enn 11 kw så er det et bevist valg fra disse bilfabrikantene. Men dette litt "dumme" valg må ikke være til hinder for hurtigladning av min ZOE.

Muligheten til å "gratis" fylle tanken når man handler på kiwi finner jeg meget praktsik som eier av ZOE
(Lading betalt ved kjøp av ZOE)

Antagelig vil flere bilmerker følge Tesla og Renault i å la det følge med "gratis" hurtiglading innebakt i bilkjøpet.   
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

turfsurf

#55
Problemet med å bygge ut 43kW AC i stedet for 22kW AC er da at alle andre enn eiere av Zoe R210 må betale mye mere for semihurtig lading.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

THE

Som eier av Zoe med 43kW lader er jeg også interessert i flest mulig 43kW AC ladepunkter, og gjerne på Tyin siden den ville blitt brukt nesten hver helg gjennom vinteren (hvis jeg finner en smart løsning for å få med 4 par ski i/på Zoe).

Nå er det vel Renault selv som har "drept" all utbygging av AC 43kW ladere da de gikk vekk fra muligheten i "nye" Zoe. Det som irriterer veldig er at Renault reklamerte voldsomt for fordelen med billig 43kW AC lading helt til dagen før R240 ble lansert, og det ble kjent at den fikk max 22kW AC lading.

Til daglig bruk er min Zoe kjempebra, og også på langturer der det allerede eksisterer 43kW AC ladepunkt. Til nød kan jeg legge inn en 22kW lading på tur også, men jeg orker ikke legge opp til langtur basert på kun 22kW lading. Jeg har akseptert at Zoe ikke blir bilen familien velger på langtur, og at da må diesel forbrennes en del år fremover. Det hadde sannsynligvis også vært løsningen selv om det poppet opp 43 kW ladestasjoner rundt om, pga at Zoe har en del begrensinger mtp. bagasjeplass og mangel på mulighet for takstativ/sykkelstativ.

Jeg er helt overbevist om at Renault er nødt til å bygge inn mulighet for DC-hurtiglading i neste versjon av Zoe og/eller nye elbilmodeller for å lykkes. Kombinasjonen av 22kW AC og DC-hurtiglading (gjerne støtte for 100-150kW DC) hadde vært knall.

For mitt bruk er Zoe en kjempebil, men om jeg hadde behov for jevnlige langturer, så hadde nok en bil med DC-hurtiglading vært et bedre alternativ. Hvis Renault hadde vært så ærlige da jeg bestilte bil kort tid før lansering av nye Zoe, at de hadde informert om at 43kW AC er historie, så hadde det nok kanskje blitt en bil med DC-lading i stedet for Zoe også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

v-i-c

Sitat fra: THE på mandag 31. august 2015, klokken 07:53
Som eier av Zoe med 43kW lader er jeg også interessert i flest mulig 43kW AC ladepunkter, og gjerne på Tyin siden den ville blitt brukt nesten hver helg gjennom vinteren (hvis jeg finner en smart løsning for å få med 4 par ski i/på Zoe).

Jeg ba om og fikk levert min ZOE med Ski stativ og Selgeren monterte det også på min bil. Jeg kan ta 5 par ski

http://www.elektroautor.com/no/fahrradtraeger-paulchen-zoe/

Denne leverandøren hadde en løsning med plass til 5 par ski for ca 4.000,- (moms slapp jeg da de var inkludert i nybilkjøp)

Løsningen virker solid og gjennomtenkt.

Angående Tyin så skal det være tilgjennelig et 16A 400V (antagelig TN) stikk tilgjennelig mot privat avtale pr mobil tlf Kostnad kr 150 for en ladning like ved Tyinkrysset.
Så har du mobilt ladeutstyr for trefase 400V 16A kan dette være en mulighet også for ZOE
(Adresse Børrenøseveien 47 ligger på ladestasjoner.no (NOR_02465)).

Er usikker på om en om vinteren kommer fra Fagernes og til Tyin (Børrenøseveien 47)

Har noen kjørt fra Fagernes til Tyin med en Renault ZOE om vinteren i dårlig vær?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på mandag 31. august 2015, klokken 08:35
Angående Tyin så skal det være tilgjennelig et 16A 400V (antagelig TN) stikk tilgjennelig mot privat avtale pr mobil tlf Kostnad kr 150 for en ladning like ved Tyinkrysset.

400V i Norge er alltid TN.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. august 2015, klokken 06:37
Problemet med å bygge ut 43kW AC i stedet for 22kW AC er da at alle andre enn eiere av Zoe R210 må betale mye mere for semihurtig lading.

Da er her eg prøver å få til ein dialog med ladeoperatorer. Fortum har løyst dette bra. Dei tar 2,50 for 43 kw og 1 kr for 22 kw. Da koster ca 10 000 å oppgradere en DC lader med 43 kw. Så derfor er det ideelle å ha ein dobbel 22 kwstolpe samen med 43 kw på DC laderen der 2 biler kan lade samtidig.

BKK har ein betre løysing. 1 kr pr minutt for AC og 2,50 pr minutt for DC
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA