Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som selger Think City Lader?

Startet av v-i-c, søndag 27. september 2015, klokken 17:52

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 29. august 2015, klokken 17:31
For det første så har eg aldri stått i ladekø enno og da har vorte ganske mange hurtigladingar rundt sørnorge i år så da bekymrer meg ikkje.

Bra for deg, jeg har hatt 3 stk. bak meg i kø på Roa og stått i kø selv både på Økern og Minnesund.

Sitat
Eg kan vente i neste ein halv time og så lade på 43 kw uttaket og allikevell vera ferdig samtidig som om eg hadde lada på 22 kw. At da seinare vil dukke opp ladekø når da vært fleire bilar på vegen som må ha AC da ser eg ikkje vekk ifrå men då er da enkelt å utvide med ladestolpar. Per i dag er det bare gamal Zoe som kan ta imot 43 kw men trur nok da kjem fleire som vil støtta da for hurtiglading heima er på veg oppover i Norge iallfall for dei som skal bruka bilen på kvelden etter jobb.

Tvert imot går vi mot lavere ladehastigheter hjemme etterhvert som effekttariffen innføres over det ganske land. Om jeg skulle ladet med 22kW hjemme ville effektavgiften alene kostet meg nesten 19.000 kroner pr. år.

Sitat
Du sier også at du må auke effekten hvis ein skal ha 43 ac istadenfor 2 x 22 ac? Da kan no ikkje stemma for effekten som vært brukt på stolpen vært no ført inn i DC ladaren og matar AC uttaket. Derfor treng du 0 kw ekstra effekt.

Bare hvis du tar vekk den doble 22kW stolpen og erstatter den med 1x43kW. Ulempene med det er 2,5 ganger så høy pris for de som bare kan bruke 22kW samt at halvparten så mange biler kan lade samtidig. Disse to ulempene for at et lite mindretall av elbileierne skal spare noen minutter på sin hurtiglading? Det blir helt feil etter min mening. Skal det være 43kW AC må det komme i tillegg til 2x22kW.

Sitat
Ein AC 43 kw ladestasjon kostar 7 500 kr med type 2 kabel for 64A. Denne har inngang for eksternt autensieringssignal. Då kostar da ikkje så mykje meira å bygge dette inn i ein DC lader. Iallfall langt under da da kostar for ein ekstern 22kw ladestolpe

Det vet vi ingenting om før noen har spurt produsentene av slike stasjoner. ABB, Garo, DBT eller noen andre. Jeg tviler, de tar nok fort noen titusener ekstra for 43kW AC uttaket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på lørdag 29. august 2015, klokken 19:44
Min oppfordring er at når man setter opp en ladestolpe med 2 stykker type 2 kontakt så skal denne stolpen ha 64 A 400V TN strøm. Står jeg med min ZOE der alene får jeg 43KW er det to ZOE'er der får vi i utgangspunketet 22kw hver om vi kommer ditt samtidig. Når en bil setter ned strømuttaket tilbus dette strømoverskuddet til den andre, Kostnadenforskjellen med å sette opp en slik stolpe kontra en med to stykk 22KW ladere er marginal. Vil du ha 43kw må du stille med litt tykkere kabel. kammer du med den tynne 32A kablen som følger med bilen får du kun 22kw.

Tanken er god men dette vil neppe fungere i praksis. Om det er slik at man får lavere hastighet om det kommer en til og kobler seg på får vi utslag som at folk parkerer slik at de blokkerer for at flere skal rekke til ladestasjonen, blir stående og krangle med folk som vil koble på osv. Tesla har løst dette ved å ha høyere effekt tilgjengelig pr. ladepar enn det én bil kan trekke, slik at nr. 2 kun får restkapasitet men er garantert en viss mengde (30kW minimum). Så du kan nok påregne at en slik stolpe må ha minimum 65kW kapasitet slik at nr. 1 beholder effekten sin selv om det kommer en til, og at nr. 2 får minimum 22kW.

Men jeg har liten tro på at noen kommer til å utvikle en slik stolpe siden det bare er noen hundre, kanskje 1000, biler på veien som kan utnytte 43kW AC og det ser ikke ut til å bli flere av de. Minimalt marked altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. august 2015, klokken 20:26

   
Det vet vi ingenting om før noen har spurt produsentene av slike stasjoner. ABB, Garo, DBT eller noen andre. Jeg tviler, de tar nok fort noen titusener ekstra for 43kW AC uttaket.

Dette veit eg for denne stasjonen har eg til min Zoe. Her snakkar eg om ein rein AC 43 kw lader(Kan oppgraderast til 55 kw!!!). Men har regulert den ned til 9 kw pga at eg ikkje har kosta på større trafo enn 6,3 KVA enno. Denne kunne ha passa fint inn i ein DC lader då den tek minimalt med plass og har dei komm.portane som trengs. Men her har nok produsentane sine eigne løysingar for utviding. Da som er kluet er at da kostar ikkje så mykje for AC. Ein må gjerne setja opp ladestolpar og gjera som Fortum, 1 kr minutten for stolpen og 2,50kr pr minutt for 43 kw. Då rekna eg med at dei som ikkje kan bruka 43 kw brukar stolpen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Gliderman

Tittelen på en annen tråd her på forumet er noe sånn som dette: Det fine med standarder er at det finnes så mange av de.
Uavhengig av pris og tekniske løsninger mener jeg det er riktig at antall ladestandarder reduseres. En fellesnevner for alle biler med hurtiglademulighet, med unntak av Zoe, er DC lading. Det finnes allerede 3 versjoner av dette, noe som er mer enn nok. Etter hvert kommer nok antall DC ladestandarder også til å bli redusert. CCS eller Chademo eller noe annet, hvem vet. Kanskje Teslas løsning er fasiten? Uansett, antall standarder må reduseres og det vil nok bilfabrikantene også tilpasse seg. At utbyggerne nå faser ut en standard er helt rett vei.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

v-i-c

Sitat fra: Gliderman på lørdag 29. august 2015, klokken 23:51
Tittelen på en annen tråd her på forumet er noe sånn som dette: Det fine med standarder er at det finnes så mange av de.
Uavhengig av pris og tekniske løsninger mener jeg det er riktig at antall ladestandarder reduseres. En fellesnevner for alle biler med hurtiglademulighet, med unntak av Zoe, er DC lading. Det finnes allerede 3 versjoner av dette, noe som er mer enn nok. Etter hvert kommer nok antall DC ladestandarder også til å bli redusert. CCS eller Chademo eller noe annet, hvem vet. Kanskje Teslas løsning er fasiten? Uansett, antall standarder må reduseres og det vil nok bilfabrikantene også tilpasse seg. At utbyggerne nå faser ut en standard er helt rett vei.

Mvh
Svein Erik

Det er viktig at en kan gå fremover rent teknisk også. AC er en vesentlig bedre teknisk og økonomisk.

Tenk om elbil utviklingen hadde stoppet med de elbilene vi produserte i Norge for noen år siden.
Noen vil "kanskje med rette" hevde at Tesla er en bedre bil en de som ble produsert utenfor Oslo.

Vi kan da ikke la utviklingen stoppe på Tesla nivå heller.

Renault har helt tydelig bidratt til å få frem gode tekniske løsninger som er vesentlig billigere å implementere en disse DC greiene for hurtigladning.

Med AC kan alle ha hurtiglader hjemme om en har feit nok kabel fra elverket. Med DC hurtigladning er det kun folk som f.eks Røkke som kan ha hurtigladning hjemme.

Nå trenger kanskje ikke alle hurtigladning hjemme. Men det er teknisk og økonomisk langt mer gunstig å satse på AC hurtigladning. Renault har løst de tekniske utforringene med en spennende bruk av motoren til å få AC inn på bateriene.

For de som setter opp ladepunkter vil dynamisk alokering av strøm etter hvor mange biler mer vanlig etterhvert, spesielt når Zaptech kommer med sine ladebokser. Vi må nå håpe at Zaptech utvider til å dekke 43 kw også i sin kommende elegante måte å styre og koble opp mange moderne billadere.

En må jo ha lov til å tenke på kostnaden ved å sette opp ladepunktene også. AC hurtigladning er vesentlig billigere enn DC hurtigladning. Biler som har AC hurtigladning kan produseres til en lav kostnad, bare se på hva ZOE selges for.

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Gliderman

Renaults løsning er sikkert veldig bra, men historien er full av glitrende produkter som har svunnet hen til fordel for produkter som kanskje ikke er like bra, men som produsenter og markedet vil ha. En kan like det eller ikke, men en standardisering vil tvinge seg frem. En dag vil vi kanskje kunne lade fra samme plugg, uansett fabrikat. Siden kun Renault har satset på 43kW, for så å gå vekk fra det igjen, ligger det vel litt i kortene at 43kW vil bli første mann ut.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

v-i-c

Nå har jo EU bestemt seg for en standard for AC ladning.

Alle er enige i at det er meget lurt å gå over til mode3 med type-2 kontakt som standard i alle AC veggkontakter av hensyn til brannsikkerhet (Enetuelt kan en benytte industri stikk men da må man jo kjøre rundt med en haug med forskjellige adaptere (vanlig praksis hos en del Tesla-eiere) )

Når en så først har valgt en standard er det jo meget fornuftig å bygge den ut.
Oppsett av AC ladepunkter er vesentlig billigere enn å benytte disse dyre DC greiene og for folk flest gir AC standarden nok strøm med 43 kw.

Dersom det finnes et godt utbygd nett med 43 kw ladepunkter vil mange bilfrabikanter legge inn muligheten for fornuftig AC-lading. I dag har kun Renault gjort dette.

Kostnaden er jo å få frem strøm fra everk, selve veggboksen på veggen er rimlig i 43 kw utgave.

Jeg regner med at Tesla etterhvert vil få en ok AC ladekapasietet de også. Nå har jo Tesla sine egne stasjoner med DC, men her er kostnaden vesentligere høyere en om de hadde valgt AC.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på søndag 30. august 2015, klokken 06:59
Nå har jo EU bestemt seg for en standard for AC ladning.

Alle er enige i at det er meget lurt å gå over til mode3 med type-2 kontakt som standard i alle AC veggkontakter av hensyn til brannsikkerhet (Enetuelt kan en benytte industri stikk men da må man jo kjøre rundt med en haug med forskjellige adaptere (vanlig praksis hos en del Tesla-eiere) )

Når en så først har valgt en standard er det jo meget fornuftig å bygge den ut.
Oppsett av AC ladepunkter er vesentlig billigere enn å benytte disse dyre DC greiene og for folk flest gir AC standarden nok strøm med 43 kw.

Dersom det finnes et godt utbygd nett med 43 kw ladepunkter vil mange bilfrabikanter legge inn muligheten for fornuftig AC-lading. I dag har kun Renault gjort dette.

Kun Renault gjorde dette ja. du har ikke fundert litt på hvorfor? Om du skal kunne lade med 43kW via vanlige ladere blir det svært dyrt. Tesla var billigst på 22kW og tok tidligere ca. 10k ekstra for oppgraderingen fra 11kW til 22kW. For ennå to ladere måtte man regnet med en god slump penger til, pluss et stort plassbehov.

Skal man gjøre det på Renault-måten følger den en masse ulemper med. Kan ikke lade fra IT-nett, en masse pantenter å navigere rundt og en meget dårlig ladeeffektivitet på lave strømstyrker. Såpass dårlig at Renault har gått vekk fra 43kW i de nye utgavene. Med effekttariff på vei hadde jeg vært særdeles uinteressert i en bil som ikke ladet noenlunde effektivt på 6A-10A hjemme.

Sitat
Jeg regner med at Tesla etterhvert vil få en ok AC ladekapasietet de også. Nå har jo Tesla sine egne stasjoner med DC, men her er kostnaden vesentligere høyere en om de hadde valgt AC.

AC-lading på 120kW? Du drømmer. Tesla har tvert imot gått stikk motsatt vei og lar deg ikke bestille dobbeltlader med bilen til en pris av ca. 10k lengre. Nå må alle som vil ha dobbeltlader få ettermontert denne til en pris av 18k.
AC-lading ville også krevd ennå tykkere kabler og mer solide kontakter på bilsiden for samme effekt da kablene tåler høyere DC-strøm enn AC-strøm samt at kun 3 ledere benyttes ved AC mens ved DC benyttes 4.

Nei, AC for mer enn 22kW er komplett dødt i markedet, det samme kommer snart rask lading hjemme til å være når folk finner du hvor dyrt det blir på sikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olatho

#23
Det største problemet er jo at elbilprodusentene ser ut til å begrense AC-ladehastigheten av en eller annen grunn.
Nye Zoe kommer bare med 22 kW.
Tesla selges ikke lenger med dobbeltlader (mao. bare 11 kW fra fabrikken), dobbeltlader må evt.ettermonteres.

Red: Og der svarte jkirkebo på det samme...

Det er jo helt feil retning å gå, dersom man har tro på at AC-lading er framtida. 

Men det må jo være en grunn til det, og jeg frykter at det betyr at den kampen er tapt.
Man får AC-lading til "treglading" hjemme og som "destination chargers" (har vi et godt norsk uttrykk for det?).
Også får man en eller annen form for DC som hurtiglading underveis.

Gliderman

Til dere med teknisk innsikt; DC lading krever vel enklere utstyr i bilen enn AC lading med tilsvarende effekt?

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Olatho

Sitat fra: Gliderman på søndag 30. august 2015, klokken 09:31
Til dere med teknisk innsikt; DC lading krever vel enklere utstyr i bilen enn AC lading med tilsvarende effekt?

Ja.
Til gjengjeld krever DC-ladning mer avansert utstyr på ladestolpen.  Så spørsmålet er litt hvor man skal legge kostnaden og kompleksiteten.

jkirkebo

Sitat fra: Olatho på søndag 30. august 2015, klokken 09:27
Det er jo helt feil retning å gå, dersom man har tro på at AC-lading er framtida. 

Men det må jo være en grunn til det, og jeg frykter at det betyr at den kampen er tapt.
Man får AC-lading til "treglading" hjemme og som "destination chargers" (har vi et godt norsk uttrykk for det?).
Også får man en eller annen form for DC som hurtiglading underveis.

Vi skal nok være glade for det. Det er beregnet at man trenger en hurtiglader pr. 200 elbiler. En dobbelstandard hurtiglader koster omkring 200k, altså en tusenlapp pr. bil. Selv om man har en hurtiglader pr. 100 elbiler blir det bare et par tusen pr. bil i hurtigladerhardware i forhold til utbygging av 43kW AC.
Til sammenligning tok altså Tesla tidligere 10.000 kroner kun for oppgraderingen fra 11kW til 22kW.

Det står rimelig klart for meg at DC er den løsningen som blir billigst totalt sett, og at AC-ladekapasitet begrenses til det man har bruk for hjemme og under overnatting på hoteller og lignende.

Om man har fulgt med litt mhp. kostnadene til å bygge ut hurtigladere har man sett at kostnaden til selve hurtigladeren utgjør en overraskende liten del av totalkostnaden. Framføring av strøm er som regel det som koster mest penger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Gliderman på søndag 30. august 2015, klokken 09:31
Til dere med teknisk innsikt; DC lading krever vel enklere utstyr i bilen enn AC lading med tilsvarende effekt?

Vesentlig enklere utstyr. I bunn og grunn kun en hurtigladekapabel kontakt og en kontaktor for å bytte mellom DC og AC lading. AC-lading krever derimot en masse dyr kraftelektronikk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olatho

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. august 2015, klokken 09:43
Sitat fra: Olatho på søndag 30. august 2015, klokken 09:27
Det er jo helt feil retning å gå, dersom man har tro på at AC-lading er framtida. 

Men det må jo være en grunn til det, og jeg frykter at det betyr at den kampen er tapt.
Man får AC-lading til "treglading" hjemme og som "destination chargers" (har vi et godt norsk uttrykk for det?).
Også får man en eller annen form for DC som hurtiglading underveis.

Vi skal nok være glade for det. Det er beregnet at man trenger en hurtiglader pr. 200 elbiler. En dobbelstandard hurtiglader koster omkring 200k, altså en tusenlapp pr. bil. Selv om man har en hurtiglader pr. 100 elbiler blir det bare et par tusen pr. bil i hurtigladerhardware i forhold til utbygging av 43kW AC.
Til sammenligning tok altså Tesla tidligere 10.000 kroner kun for oppgraderingen fra 11kW til 22kW.

Det står rimelig klart for meg at DC er den løsningen som blir billigst totalt sett, og at AC-ladekapasitet begrenses til det man har bruk for hjemme og under overnatting på hoteller og lignende.

Om man har fulgt med litt mhp. kostnadene til å bygge ut hurtigladere har man sett at kostnaden til selve hurtigladeren utgjør en overraskende liten del av totalkostnaden. Framføring av strøm er som regel det som koster mest penger.

Totalt sett er det nok billigere med DC-hurtiglading, men med unntak av Tesla så er det jo ingen elbil-produsenter som også leverer ladestasjoner. 
For elbil-produsentene er det jo en fordel å kunne kutte kostnader ved å ikke tilby biler med hurtig AC-lading.
Men for leverandørene av lading ville det jo vært en kjempefordel om de kunne sette opp _bare_ f.eks. 43 kW AC-stolper, og kutta DC-lading helt. Det er jo vanskelig nok å få lading til å gå rundt økonomisk, så å kunne spare et par hundre tusenlapper eller så per lokasjon hadde de nok satt pris på.

Det er litt samarbeid mellom enkelte ladeoperatører og bilprodusenter, men det er 

Gliderman

Og da ligger det vel litt i kortene hvilken vei dette går. En universal lader i fremtiden er DC og har bare en type plugg. Lading må være enkelt og greit.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA