Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som selger Think City Lader?

Startet av v-i-c, søndag 27. september 2015, klokken 17:52

« forrige - neste »

v-i-c

Begrepet "universell hurtiglader" brukes dessverre ofte feil i Norsk media delvis også av "www.elbil.no"

Noen bruker begrepet  "universell hurtiglader" om ladestasjoner som kun støtter to av tre hurtigladestandarder dette er svært uheldig da det kan skape det feilaktige intrykket at en må ha dyr DC ladestaasjon for å få hurtigladning.
Dessverre glemmes AC ladning på 43KW (400 Volt TN med 64 A).

I dag kan ladestasjoner med "AC 43 kw" kjøpes for mindre enn 20.000 kroner. Dette medfører at selv privat personer som har tilgang på (400 Volt TN med 64 A) kan kjøpe hurtiglader privat.

Hva skal/bør elbilforeningen gjøre for å fremme korrekt bruk av ordet "universell hurtiglader"

For ordens skyld vil jeg si at jeg synes det arbeidet som er utført i bunnen av trollstigen er glimmrende.

Som de fleste har gjettet så jeg en Renault ZOE som kan fordøye AC ladning på 43KW (400 Volt TN med 64 A) hvilket ikke så veldig mange biler som er registrert i Norge kan.


To sitat fra http://elbil.no/nyheter/elbiler/3615-hurtiglader-kroner-verket-i-geiranger
"
Verket krones med en universell hurtiglader som er sponset av Nissan, sier Hole.
"
og
"
- Elbilforeningen spurte om vi kunne stille med en lader til prosjektet. Fjordsenteret var også kjent med at vi har lagt ned mye ressurser i å være med og utvikle en hurtigladeinfrastruktur for elbiler. Og ikke kun med vår standard, CHAdeMO, men multistandard slik at alle elbileierne kan benytte laderne, sier Maneas Bakkum.
"
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

fredag

"Multistandard hurtiglader" er et bedre ord.

Nå står det 22kW type2 ladestolpe ved siden av hurtigladeren i Geiranger, så resultatet blir jo ganske bra og like universelt. Nye Zoe støtter ikke mer enn 22kW AC uansett. 43kW AC lading ser desverre ikke ut til slå an i markedet.

Ordet "fleksilader" funker ikke helt for meg. "Semihurtig" eller "22kW" ladestolpe er mer presist.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

v-i-c

Sitat fra: fredag på fredag 28. august 2015, klokken 18:26
"Multistandard hurtiglader" er et bedre ord.

Nå står det 22kW type2 ladestolpe ved siden av hurtigladeren i Geiranger, så resultatet blir jo ganske bra og like universelt. Nye Zoe støtter ikke mer enn 22kW AC uansett. 43kW AC lading ser desverre ikke ut til slå an i markedet.

Ordet "fleksilader" funker ikke helt for meg. "Semihurtig" eller "22kW" ladestolpe er mer presist.

Ja jeg klager ikke på lademulighetene i Geiranger, men dersom jeg må stoppe der for å lade kunne det jo vært greit med å kun vente i 30 min ikke 60 min.

Nå skal en jo helst ha god tid når en besøker Geiranger .........
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på fredag 28. august 2015, klokken 17:41
Begrepet "universell hurtiglader" brukes dessverre ofte feil i Norsk media delvis også av "www.elbil.no"

Noen bruker begrepet  "universell hurtiglader" om ladestasjoner som kun støtter to av tre hurtigladestandarder dette er svært uheldig da det kan skape det feilaktige intrykket at en må ha dyr DC ladestaasjon for å få hurtigladning.
Dessverre glemmes AC ladning på 43KW (400 Volt TN med 64 A).

Teslas system støttes da heller ikke (direkte), ei heller hurtigladesystemet enkelte av de gamle NiCd-bilene kunne bruke. Så 100% "universell" blir en slik aldri, og da blir det en avveining på hvilke standarder som må støttes for at man skal kunne kalle den universell. Tesla kan bruke de via CHAdeMO-adapter, så da gjenstår noen hundre Zoe med 43kW lading. Under 1% av det antall elbiler i Norge som kan hurtiglade vil jeg tro det utgjør, og andelen synker stadig. Når >99% av de hurtigladekapable elbilene kan bruke en slik vil jeg mene at "universell" godt kan brukes, for 100% nås uansett aldri.

Men som andre skriver, "multistandard" er nok et bedre ord å bruke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

als77

Antar det har vært diskutert andre plasser, men det er bare Tesla som har adapter til ChAdeMO? Finnes ikke COMBO-CHAdeMO adapter? Er vel fortsatt hurtigladestasjoner som kun støtter den ene varianten?

jkirkebo

Sitat fra: als77 på fredag 28. august 2015, klokken 20:07
Antar det har vært diskutert andre plasser, men det er bare Tesla som har adapter til ChAdeMO? Finnes ikke COMBO-CHAdeMO adapter? Er vel fortsatt hurtigladestasjoner som kun støtter den ene varianten?

Ytterst få, stort sett plassert hos VW-forhandlere. Og nei, CCS-adapter finnes (foreløpig) ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. august 2015, klokken 20:09
Sitat fra: als77 på fredag 28. august 2015, klokken 20:07
Antar det har vært diskutert andre plasser, men det er bare Tesla som har adapter til ChAdeMO? Finnes ikke COMBO-CHAdeMO adapter? Er vel fortsatt hurtigladestasjoner som kun støtter den ene varianten?

Ytterst få, stort sett plassert hos VW-forhandlere. Og nei, CCS-adapter finnes (foreløpig) ikke.

Har sett noen "Hurtigladere" som har CCS og kun 22KW AC (bruker egen type2 kabel) disse kunne med fordel vært utstyrt med AC som også kunne levert 43KW med egen kabel type 2 (f.eks http://elbilsupport.dk/side.asp?Id=139255&Vare=49763 ) kostnaden med å gå opp fra 22KW til 43 KW er ubetydelig når vi bruker egen kabel. Det viktige er å få frem at det er meget rimligere å sette opp en stolpe med 2 stykker 22KW "hull" enn en DC-ladestasjon. Når en så alikevel har 64A 400V TN strøm er det trivielt å tilby 43KW ut at det ene hullet når det kun lader en bil(kommer det to som vil lade kan en bli nøtt til å gå ned noe.

Vi Som da har muligheten til å ta imot 43KW kan "like gjerne ha med" en kabel ala ( http://elbilsupport.dk/side.asp?Id=139255&Vare=49763 ) i stedenfor en "litt" tynnere 32A kabel.

forskjellen mellom 10mm2 og 6mm2 er der men mange vil være villige til å gå litt opp i kabel dimensjon dersom ladetiden halveres. Kostnmaden forskjellen på "veggboks" siden er ubetydelig om en allerede har 64A 400V TN strøm tilgjennelig.

Det viktige er at man ikke glemmer 43KW muligheten.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

pudderjagar

Sitat fra: v-i-c på fredag 28. august 2015, klokken 22:11
Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. august 2015, klokken 20:09
Sitat fra: als77 på fredag 28. august 2015, klokken 20:07
Antar det har vært diskutert andre plasser, men det er bare Tesla som har adapter til ChAdeMO? Finnes ikke COMBO-CHAdeMO adapter? Er vel fortsatt hurtigladestasjoner som kun støtter den ene varianten?

Ytterst få, stort sett plassert hos VW-forhandlere. Og nei, CCS-adapter finnes (foreløpig) ikke.

Har sett noen "Hurtigladere" som har CCS og kun 22KW AC (bruker egen type2 kabel) disse kunne med fordel vært utstyrt med AC som også kunne levert 43KW med egen kabel type 2 (f.eks http://elbilsupport.dk/side.asp?Id=139255&Vare=49763 ) kostnaden med å gå opp fra 22KW til 43 KW er ubetydelig når vi bruker egen kabel. Det viktige er å få frem at det er meget rimligere å sette opp en stolpe med 2 stykker 22KW "hull" enn en DC-ladestasjon. Når en så alikevel har 64A 400V TN strøm er det trivielt å tilby 43KW ut at det ene hullet når det kun lader en bil(kommer det to som vil lade kan en bli nøtt til å gå ned noe.

Vi Som da har muligheten til å ta imot 43KW kan "like gjerne ha med" en kabel ala ( http://elbilsupport.dk/side.asp?Id=139255&Vare=49763 ) i stedenfor en "litt" tynnere 32A kabel.

forskjellen mellom 10mm2 og 6mm2 er der men mange vil være villige til å gå litt opp i kabel dimensjon dersom ladetiden halveres. Kostnmaden forskjellen på "veggboks" siden er ubetydelig om en allerede har 64A 400V TN strøm tilgjennelig.

Det viktige er at man ikke glemmer 43KW muligheten.

Eg har presentert saken med kvifor ikkje dei har 43 AC når dei først setter opp ein DC lader. Fekk dette svaret frå Fortum:

Pudderjagar: Flott med lader på Flå, men hvorfor bruker dere 22 kw stolper og ikkje lader med alle 3 standarene innebygd slek at da er 43 kw type2 AC. Dere har jo en god del 43 AC andre plasser? Eller kanskje dere kan montere ladestolpe med fast kabel og 43 kw?
Liker · Svar · 18. august kl. 20:04

Fortum Charge & Drive Takk for det. Vi har valgt å sette opp separate DC hurtigladere og 22 kW AC ladere for å forhindre kø på ladestasjonene det det er mulig. Mvh Elise, Fortum
Liker · Svar · 2 · 18. august kl. 21:24 · Redigert

Pudderjagar:  Men de fleste ladrene kan håndtere 1 DC lading og 1 AC lading samtidig, men ikkje 2 DC ladinger samtidig. Iallfall kan ABB sin ladestasjon det bare den får tilført nok effekt. Eg vil tro at det blir billigere med alt i ein stasjon enn å ha 2 separate ladepunkt samt at ein kan ha 43 kw AC istadenfor 22 kw AC.
Liker · Svar · 18. august kl. 23:03

Fortum Charge & Drive Takk for innspill og tanker! Vi har funnet dette oppsettet godt både med tanke på pris, utnyttelse av tilgjengelig effekt og antall ladepunkt.for våre kunder.
Liker · Svar · 18. august kl. 23:38

Anonymisert: 43kW AC er uansett "dødt" side det bare ble støttet av første generasjon Renault Zoe. Den som selges nå har bare 22kW lader.
Liker · Svar · 19. august kl. 21:11

Pudderjagar: Dei sel fortsatt 43 kw utgaven og for oss som har den så kvifor skal ikkje me få bruka da vidare. Da kosta ikkje noko meir å ha 43 kw uttak framfor 22 kw. Så 43 kw er ikkje død enno. Trur nok da kan vera framtida eg!!

Men i dag såg eg at dei har sett opp ein multilader med AC 43 kw på Kiwi Hagan. Så kanskje da går rette vegen!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

#8
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 29. august 2015, klokken 11:15
Pudderjagar: Dei sel fortsatt 43 kw utgaven og for oss som har den så kvifor skal ikkje me få bruka da vidare. Da kosta ikkje noko meir å ha 43 kw uttak framfor 22 kw. Så 43 kw er ikkje død enno. Trur nok da kan vera framtida eg!!

Men i dag såg eg at dei har sett opp ein multilader med AC 43 kw på Kiwi Hagan. Så kanskje da går rette vegen!!

43kW AC er en del av "Kiwi-avtalen" med bl.a Renault. Det settes altså opp 43kW AC utenfor Kiwi-butikkene så lenge den utbyggingen foregår, men ikke andre steder. Til gjengjeld settes det dessverre ikke opp separat 22kW AC utenfor Kiwi-butikkene.

Og ja, det koster en god del mer å sette opp 43kW AC da disse ladestasjonene har fast kabel. Uansett må man opp med en separat 22kW stolpe, hvis ikke synker antall AC uttak til halvparten og 22kW AC blir 2,5 ganger så dyrt å bruke for alle andre (2,50 pr. minutt for 43kW AC og 1,- for 22kW AC). Så merkostnaden er prisforskjellen mellom multistandard hurtiglader med 2 uttak og multistandard hurtiglader med 3 uttak. I tillegg til behov for høyere effekt tilgjengelig, om AC og DC skal kunne brukes samtidig på hurtigladeren. Da trengs 43kW ekstra, evt. 22kW om man setter opp en singel 22kW ved siden av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. august 2015, klokken 12:38
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 29. august 2015, klokken 11:15
Pudderjagar: Dei sel fortsatt 43 kw utgaven og for oss som har den så kvifor skal ikkje me få bruka da vidare. Da kosta ikkje noko meir å ha 43 kw uttak framfor 22 kw. Så 43 kw er ikkje død enno. Trur nok da kan vera framtida eg!!

Men i dag såg eg at dei har sett opp ein multilader med AC 43 kw på Kiwi Hagan. Så kanskje da går rette vegen!!

43kW AC er en del av "Kiwi-avtalen" med bl.a Renault. Det settes altså opp 43kW AC utenfor Kiwi-butikkene så lenge den utbyggingen foregår, men ikke andre steder. Til gjengjeld settes det dessverre ikke opp separat 22kW AC utenfor Kiwi-butikkene.

Og ja, det koster en god del mer å sette opp 43kW AC da disse ladestasjonene har fast kabel. Uansett må man opp med en separat 22kW stolpe, hvis ikke synker antall AC uttak til halvparten og 22kW AC blir 2,5 ganger så dyrt å bruke for alle andre (2,50 pr. minutt for 43kW AC og 1,- for 22kW AC). Så merkostnaden er prisforskjellen mellom multistandard hurtiglader med 2 uttak og multistandard hurtiglader med 3 uttak. I tillegg til behov for høyere effekt tilgjengelig, om AC og DC skal kunne brukes samtidig på hurtigladeren. Da trengs 43kW ekstra, evt. 22kW om man setter opp en singel 22kW ved siden av.

Det viktigste er at det bygges ut hurtigladere som kan levere AC 43KW (trfas 400V TN 64A) slik at en kan få ladet i hurtigladerfart. Biler som mangler hurtigladerfuksjonalitet for AC 43KW kan selvfølgelig få lov å benytte disse punktene, men det jo litt ufint å ikke benytte kapasiteten (En tesla som kun klarer 20kw AC bør jo ikke stå på et hurtigladerpunkt i timevis p.g.a manglende ladefunksjonalitet ... (satt litt på spissen))

Rent teknisk så koster ladekontakten for AC 43KW under 20.000 fra kvalitetslverandør (gitt at f.eks ZOE eiere har egen type2-type2 kabel som klarer 64A).

Mitt poeng er at kostnaden med å gå opp fra 22KW til 43KW er marginal i forhold til hva en DC laxdestasjon koster.

Så skal en etablere en hurtigladerinfrastruktur er det desidert enklest og billigst å gjøre det som AC 43 KW. For små blier som ZOE med en "baterikapasietet på ca 22 KW" så er 30 min ok altså AC 43 kw.

For store biler som tesla så har oppfinneren av Tesla meget fornuftig laget egne ladestasjoner som er tilpasset tesla sitt bateri som er ca 4 ganger større enn alle andre elbiler.

For den typiske elbil i Norge dvs en små bil på størrelse med ZOE er helt klart AC 43 kw enklest og billist som hurtigladestandard.

PS.
Ja jeg vet at ZOE ikke har solgt så mange biler i Norge. Selv kjøpte jeg min ny i August og valgte bevist modellen som hadde hurtiglading. Ja jeg vet også at ZOE sitt krav til "TN" strøm har gjort den "litt" vanskelig å selge i Norge hvor ca 70% av boligene har "IT eller TT" strøm som ZOE ikke liker uten en trafo i mellom. Selv fant jeg pris/kjørelengde forholdet meget atraktivt på ZOE
(En Tesla koster 4 ganger mer og kjører ca 4 ganger lengre på en ladning og litt bedre akselerasjon 13 mot 3 sekunder 0-100 km/t).

Med ZOE bruker jeg 30 min til jobb om morgen mot 90 min med buss---tog---t-bane den timen "sover" jeg gjerne ekstra hver morgen.

Fra hjem til jobb har to stykk 43KW ladere. Det er svært praktisk å handle på Kiwi og komme ut til fullladet bil.

Nå ønsker jeg meg en AC 43kw lader på f.eks Tyinkrysset slik at det blir praktisk å bruke ZOE til f.eks Fondsbu i høstferien. I dag er det vel bare Tesla som kommer over fjellet ved Tyin.

I dag har vi 4 ulike hurtigladersytemer
-- Tesla sitt system (kun Tesla)
-- AC 43 kw (400V TN 64A) Åpen standard -- Alle kan lagde denne -- I dag har vi ZOE i Norge
-- CCS med ulike energioverførings mengder Åpen standard -- Alle kan lagde denne -- I dag Tyske biler
-- En eldre Japansk Standard som lever en så lenge EU har vært litt bob bob til denne. Dette er vel den standard med flest instalasjons steder i Norge

AV disse så er det betydelig lavere kostnad med å sette opp et AC 43 kw punkt enn noen av de andre som må ha en meget dyr likeretter. Med AC 43 kw benyttes bilens "motor" på en kreativ måte til å lade.

Både ZOE som bil og Ladepunktene til AC 43 kw er klart lavere i pris enn de ovrige systemene.
ZOE har en rekkevide som er god nok for de fleset i det daglige. Vi sok har ZOE ønsker oss bare "litt" flere 43kw ladepunkter noen steder som f.eks Tyinkrysset.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

pudderjagar

Sitat fra: v-i-c på lørdag 29. august 2015, klokken 16:01
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. august 2015, klokken 12:38
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 29. august 2015, klokken 11:15
Pudderjagar: Dei sel fortsatt 43 kw utgaven og for oss som har den så kvifor skal ikkje me få bruka da vidare. Da kosta ikkje noko meir å ha 43 kw uttak framfor 22 kw. Så 43 kw er ikkje død enno. Trur nok da kan vera framtida eg!!

Men i dag såg eg at dei har sett opp ein multilader med AC 43 kw på Kiwi Hagan. Så kanskje da går rette vegen!!

43kW AC er en del av "Kiwi-avtalen" med bl.a Renault. Det settes altså opp 43kW AC utenfor Kiwi-butikkene så lenge den utbyggingen foregår, men ikke andre steder. Til gjengjeld settes det dessverre ikke opp separat 22kW AC utenfor Kiwi-butikkene.

Og ja, det koster en god del mer å sette opp 43kW AC da disse ladestasjonene har fast kabel. Uansett må man opp med en separat 22kW stolpe, hvis ikke synker antall AC uttak til halvparten og 22kW AC blir 2,5 ganger så dyrt å bruke for alle andre (2,50 pr. minutt for 43kW AC og 1,- for 22kW AC). Så merkostnaden er prisforskjellen mellom multistandard hurtiglader med 2 uttak og multistandard hurtiglader med 3 uttak. I tillegg til behov for høyere effekt tilgjengelig, om AC og DC skal kunne brukes samtidig på hurtigladeren. Da trengs 43kW ekstra, evt. 22kW om man setter opp en singel 22kW ved siden av.

Det viktigste er at det bygges ut hurtigladere som kan levere AC 43KW (trfas 400V TN 64A) slik at en kan få ladet i hurtigladerfart. Biler som mangler hurtigladerfuksjonalitet for AC 43KW kan selvfølgelig få lov å benytte disse punktene, men det jo litt ufint å ikke benytte kapasiteten (En tesla som kun klarer 20kw AC bør jo ikke stå på et hurtigladerpunkt i timevis p.g.a manglende ladefunksjonalitet ... (satt litt på spissen))

Rent teknisk så koster ladekontakten for AC 43KW under 20.000 fra kvalitetslverandør (gitt at f.eks ZOE eiere har egen type2-type2 kabel som klarer 64A).

Mitt poeng er at kostnaden med å gå opp fra 22KW til 43KW er marginal i forhold til hva en DC laxdestasjon koster.

Så skal en etablere en hurtigladerinfrastruktur er det desidert enklest og billigst å gjøre det som AC 43 KW. For små blier som ZOE med en "baterikapasietet på ca 22 KW" så er 30 min ok altså AC 43 kw.

For store biler som tesla så har oppfinneren av Tesla meget fornuftig laget egne ladestasjoner som er tilpasset tesla sitt bateri som er ca 4 ganger større enn alle andre elbiler.

For den typiske elbil i Norge dvs en små bil på størrelse med ZOE er helt klart AC 43 kw enklest og billist som hurtigladestandard.

PS.
Ja jeg vet at ZOE ikke har solgt så mange biler i Norge. Selv kjøpte jeg min ny i August og valgte bevist modellen som hadde hurtiglading. Ja jeg vet også at ZOE sitt krav til "TN" strøm har gjort den "litt" vanskelig å selge i Norge hvor ca 70% av boligene har "IT eller TT" strøm som ZOE ikke liker uten en trafo i mellom. Selv fant jeg pris/kjørelengde forholdet meget atraktivt på ZOE
(En Tesla koster 4 ganger mer og kjører ca 4 ganger lengre på en ladning og litt bedre akselerasjon 13 mot 3 sekunder 0-100 km/t).

Med ZOE bruker jeg 30 min til jobb om morgen mot 90 min med buss---tog---t-bane den timen "sover" jeg gjerne ekstra hver morgen.

Fra hjem til jobb har to stykk 43KW ladere. Det er svært praktisk å handle på Kiwi og komme ut til fullladet bil.

Nå ønsker jeg meg en AC 43kw lader på f.eks Tyinkrysset slik at det blir praktisk å bruke ZOE til f.eks Fondsbu i høstferien. I dag er det vel bare Tesla som kommer over fjellet ved Tyin.

I dag har vi 4 ulike hurtigladersytemer
-- Tesla sitt system (kun Tesla)
-- AC 43 kw (400V TN 64A) Åpen standard -- Alle kan lagde denne -- I dag har vi ZOE i Norge
-- CCS med ulike energioverførings mengder Åpen standard -- Alle kan lagde denne -- I dag Tyske biler
-- En eldre Japansk Standard som lever en så lenge EU har vært litt bob bob til denne. Dette er vel den standard med flest instalasjons steder i Norge

AV disse så er det betydelig lavere kostnad med å sette opp et AC 43 kw punkt enn noen av de andre som må ha en meget dyr likeretter. Med AC 43 kw benyttes bilens "motor" på en kreativ måte til å lade.

Både ZOE som bil og Ladepunktene til AC 43 kw er klart lavere i pris enn de ovrige systemene.
ZOE har en rekkevide som er god nok for de fleset i det daglige. Vi sok har ZOE ønsker oss bare "litt" flere 43kw ladepunkter noen steder som f.eks Tyinkrysset.

Eit kjempeflott innlegg. Satt nettopp å skreiv da same men du klarte å poste det før meg!!!!

Her har du fått frem da som eg meiner. Da er billigare å utvida ein DC ladar med AC 43 kw enn å setja opp ein dobbel 22kw stolpe. Men kvifor gjer ladeoperatørane da likevel?? Eg ventar på svar frå GK.

Og kømessigt så trur eg da ikkje er noko problem. I sommer har eg kjørt rundt heile Sør Norge sør for Stryn og har ikkje stått 1 minutt i ladekø og har sett ytterst få bilar som benytter AC til hurtiglading.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på lørdag 29. august 2015, klokken 16:01
Det viktigste er at det bygges ut hurtigladere som kan levere AC 43KW (tr3fas 400V TN 64A) slik at en kan få ladet i hurtigladerfart. Biler som mangler hurtigladerfuksjonalitet for AC 43KW kan selvfølgelig få lov å benytte disse punktene, men det jo litt ufint å ikke benytte kapasiteten (En tesla som kun klarer 20kw AC bør jo ikke stå på et hurtigladerpunkt i timevis p.g.a manglende ladefunksjonalitet ... (satt litt på spissen))

Så når leverandøren kun har satt opp 43kW AC og ikke 22kW AC slik som utenfor Kiwi-butikkene er det ufint av eiere av f.eks Tesla, Smart, Focus EV og MB B-klasse å bruke disse? Er det eierne av disse bilenes skyld at 22kW AC ikke var en del av Kiwi-avtalen?

Sitat
Rent teknisk så koster ladekontakten for AC 43KW under 20.000 fra kvalitetslverandør (gitt at f.eks ZOE eiere har egen type2-type2 kabel som klarer 64A).

Det kan du bortimot se vekk fra. Slike kabler er meget sjeldne og selges nesten ingen steder. De er også såpass tykke og uhåndterlige at de færreste har lyst til å hanskes med de til saktelading også. Dermed ender man opp med 2 forskjellige Type 2 kabler. Det er en god grunn til at alle 43kW AC ladestasjoner har faste kabler, det samme gjelder CHAdeMO og CCS.

Sitat
Mitt poeng er at kostnaden med å gå opp fra 22KW til 43KW er marginal i forhold til hva en DC ladestasjon koster.

Du kan jo sjekke prisen på en trippel-standard hurtiglader fra f.eks ABB mot en dobbel-standard og rapportere tilbake her. Pluss prisen for 43kW ekstra installert effekt.

Sitat
For store biler som tesla så har oppfinneren av Tesla meget fornuftig laget egne ladestasjoner som er tilpasset tesla sitt bateri som er ca 4 ganger større enn alle andre elbiler.

Dessverre finnes det ikke så mange SC-ladestasjoner på Østlandet, i Østfold, Akershus, Oslo, Oppland og Hedmark finnes det til sammen 3 stykker, og kun et par til er planlagt (Askim/Ørje og Fagernes). Av CHAdeMO og 22/43kW AC finnes det sannsynligvis et tresifret antall, dermed blir det stort sett slike jeg benytter meg av. Har CHAdeMO-adapter nå, så primært bruker jeg det. Ladehastigheten på CHAdeMO holder stort sett helt fint til mitt bruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 29. august 2015, klokken 16:15
Her har du fått frem da som eg meiner. Da er billigare å utvida ein DC ladar med AC 43 kw enn å setja opp ein dobbel 22kw stolpe. Men kvifor gjer ladeoperatørane da likevel?? Eg ventar på svar frå GK.

Er du sikker på dette? Sjekk f.eks med ABB eller Garo hva prisforskjellen er mellom dobbelstandard og trippelstandard hurtigladere. Jeg tror fort det er endel mer enn de 30k en 2x22kW stolpe koster.
2x22kW gir dessuten mulighet til å lade dobbelt så mange biler samtidig som 1x43kW, og de aller fleste av elbilene som kan utnytte semihurtig eller hurtig AC-lading makser ut på 22kW eller mindre skjønner jeg godt avgjørelsen. Spesielt når det ikke finnes biler på markedet (annet enn rester av gamle-Zoe) lengre som kan utnytte 43kW i det hele tatt.

For å sette det på spissen: Jeg ladet (før jeg kjøpe CHAdeMO-adapter) ofte 60-90 minutter i slengen på 43kW AC i Dokka. Om du kommer dit med din 43kW Zoe, vil du da helst finne en 43kW AC-lader som er opptatt i 75 minutter til eller en 2x22kW der det ene uttaket er ledig? Står det en MB B-klasse eøller Smart ED på 43kW uttaket blir den også fort stående i 90 minutter eller mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. august 2015, klokken 16:48
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 29. august 2015, klokken 16:15
Her har du fått frem da som eg meiner. Da er billigare å utvida ein DC ladar med AC 43 kw enn å setja opp ein dobbel 22kw stolpe. Men kvifor gjer ladeoperatørane da likevel?? Eg ventar på svar frå GK.

Er du sikker på dette? Sjekk f.eks med ABB eller Garo hva prisforskjellen er mellom dobbelstandard og trippelstandard hurtigladere. Jeg tror fort det er endel mer enn de 30k en 2x22kW stolpe koster.
2x22kW gir dessuten mulighet til å lade dobbelt så mange biler samtidig som 1x43kW, og de aller fleste av elbilene som kan utnytte semihurtig eller hurtig AC-lading makser ut på 22kW eller mindre skjønner jeg godt avgjørelsen. Spesielt når det ikke finnes biler på markedet (annet enn rester av gamle-Zoe) lengre som kan utnytte 43kW i det hele tatt.

For å sette det på spissen: Jeg ladet (før jeg kjøpe CHAdeMO-adapter) ofte 60-90 minutter i slengen på 43kW AC i Dokka. Om du kommer dit med din 43kW Zoe, vil du da helst finne en 43kW AC-lader som er opptatt i 75 minutter til eller en 2x22kW der det ene uttaket er ledig? Står det en MB B-klasse eøller Smart ED på 43kW uttaket blir den også fort stående i 90 minutter eller mer.

For det første så har eg aldri stått i ladekø enno og da har vorte ganske mange hurtigladingar rundt sørnorge i år så da bekymrer meg ikkje. Eg kan vente i neste ein halv time og så lade på 43 kw uttaket og allikevell vera ferdig samtidig som om eg hadde lada på 22 kw. At da seinare vil dukke opp ladekø når da vært fleire bilar på vegen som må ha AC da ser eg ikkje vekk ifrå men då er da enkelt å utvide med ladestolpar. Per i dag er det bare gamal Zoe som kan ta imot 43 kw men trur nok da kjem fleire som vil støtta da for hurtiglading heima er på veg oppover i Norge iallfall for dei som skal bruka bilen på kvelden etter jobb.

Du sier også at du må auke effekten hvis ein skal ha 43 ac istadenfor 2 x 22 ac? Da kan no ikkje stemma for effekten som vært brukt på stolpen vært no ført inn i DC ladaren og matar AC uttaket. Derfor treng du 0 kw ekstra effekt.

Ein AC 43 kw ladestasjon kostar 7 500 kr med type 2 kabel for 64A. Denne har inngang for eksternt autensieringssignal. Då kostar da ikkje så mykje meira å bygge dette inn i ein DC lader. Iallfall langt under da da kostar for ein ekstern 22kw ladestolpe

   

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

v-i-c

Det som er viktig er at det er hurtiglader fuksjonalitet tilgjennelig om en ønsker økt bruk av elbil og mindre bruk av rafinert olje.

En bør da se på kostnaden med å bygge opp en hurtigladerinfrastruktur.

Tesla har gjort en glimmrende jobb som døråpner for elbil for alle.
Dessverre hadde jeg ikke anledning til å kjøpe en Tesla (Ansatt i staten nå...) og da ZOE dekte mitt behov som var å redusere reisetiden fra 90 min en vei (gå - buss - tog - T-bane - gå) til 30 min (elbil zoe) og bilen var priset lavt i Norge grunnet at Norge benytter mye gammel strøminfrastruktur (IT/TT) på 70% av boligene og kun ca 30 % TN som er vanlig i resten av EU ....

Vi har alle en tendens til å se på hurtigladning og utbyggingen av denne ut ifra hvilken elbil en selv har og hva den kan benytte til ladnining. Her har Tesla gjort en meget bra jobb med untak av AC siden hvor de kun klarer ca 20 kw.

ZOE er langt mer kresen da den krever TN strøm.


Dette betyr at hurtigladning for ZOE er svært mye mer viktig enn for noen annen elbil.
Hurtigladning skal jo gå raskt maks 30 min er holdningen.

Jeg ønsket med denne tråden å få et fokus på at riligste måte å få til hurtigladning for små biler ala ZOE er AC 43 kw pr i dag.

Ladekabel for 64 A 400 V TN strøm i form av type2 - type2 er lett tilgjennelig dersom en leter litt
selv har jeg sett et titalls steder på nettet som selger dem. Da hadde jeg ikke behov for å leite mer.

(f.eks http://elbilsupport.dk/side.asp?Id=139255&Vare=49763 ) under 4000 kroner(danske) er heller ingen upris.
Jeg har ikke kjøpt en ennå men ser på muligheten til å få lagt inn Rød  CEE 64 A 400V og en portabel 43kw stasjon som bruker nevte "litt kraftige" type2 -type2 kabel.

Slik jeg har forstått det er det svært vanlig at Tesla'er kjører rundt med mange kabler og overganger, ja det er vist også noen her på furumet som har vært meget hjelpsome ovenfor nye Tesla-eiere med å hjelpe til med å få produsert nevte kabler og overganger.

Kan ikke se at det blir verre for ZOE eiere å ha med seg en kabel ekstra på langtur dersom en ønsker å halvere laddetiden.

Min oppfordring er at når man setter opp en ladestolpe med 2 stykker type 2 kontakt så skal denne stolpen ha 64 A 400V TN strøm. Står jeg med min ZOE der alene får jeg 43KW er det to ZOE'er der får vi i utgangspunketet 22kw hver om vi kommer ditt samtidig. Når en bil setter ned strømuttaket tilbus dette strømoverskuddet til den andre, Kostnadenforskjellen med å sette opp en slik stolpe kontra en med to stykk 22KW ladere er marginal. Vil du ha 43kw må du stille med litt tykkere kabel. kammer du med den tynne 32A kablen som følger med bilen får du kun 22kw.

På denne måten kan en meget enkelt øke antall hurtiglader stasjoner til en meget lav pris og ingen mister noe som helst alle er glade og fornøyde.

Disse tankene må frem til de som driver med plannlegging, deffor er det svært viktig at en altid får frem at hurtigladning (AC 43 kw) er billig så lenge en kan ungå dyre DC-stasjoner.

Til opplysning så er hurtigladning for meg kun AC 43 kw da jeg har en ZOE.

For en Tesla så er hurtigladning kun Tesla sine egne ladestasjoner alt annet blir sakte ladning ...
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA