Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.

Startet av storform, søndag 27. september 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

storform

Holder på å skaffe vinterdekk til bilen (Polar felg m Michelin Xi3). Problemet er at jeg får helt motstridende meldinger vedrørende hvilken dekktrykksensor (TPMS) min bil skal ha. Selv Tesla gir meg ulike svar! Sent 2014 gikk Tesla over fra gammel type (Baolong) til en ny type produsert av Continental.

Kontaktet Tesla i går på telefon for å høre hvilken type min bil (P59XXX) uten autopilot skal ha. Jeg fikk da klar og tydelig beskjed av den hyggelige engelsktalende mannen at den nye typen sensorer KUN fungerer på biler med autopilot. Han leste til og med opp dette fra en eller annen instruks. Han sa at jeg måtte passe på å få den gamle typen produsert av Baolong. Han satt da og så på opplysningene utifra mitt VIN-nr.

Da jeg var på mitt lokale Teslasenter i dag, fikk jeg imidlertid en helt annen beskjed. De sa at ALLE biler med VIN høyere enn 50000 skal ha den nye typen sensor, og var helt klare på det!!! Jeg opplyste dem at min bil ikke har autopilot.

Utrolig, men sant! What to do?

Kunne selvfølgelig sett inni et av sommerdekkene hvilken som står der, men det er mye ekstraarbeid å fjerne et hjul fra felgen for se hva som er installert der, og burde være unødvendig.

Er det noen som VET hvilken sensor min P59XXX (prod. nov 14) uten autopilot skal ha?
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

Brede

Det kom iallefall en ny type dekksensorer en god stund før Tesla introduserte autopiloten..

storform

Men betyr det at den nye typen sensorer fungerer på biler uten autopilot? Jeg har forøvrig en standard S85...
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

storform

Hvis ingen her heller vet, er det noen som har noe tips til hvordan jeg kan finne ut hvilken sensor jeg skal ha? Ettersom jeg får to forskjellige svar av Tesla? Er eneste muligheten å ta bilen med til et dekkverksted og fjerne et hjul fra sommerfelgen, for å se hva som er montert der?
Rart at dette skal være så vanskelig å finne ut!
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

jazzwheel

Jeg har ikke peiling, men kan noen bekrefte at det finnes forskjellige typer TPMS som ikke er kompatible med hverandre? Hva er i så fall typebetegnelsen? Og hva er i så fall funksjonalitetsforskjellen på disse?

Muffinman

Litt på tynn is her, men mener at nyeste type system varsler hvilket hjul det er feil på mens det gamle bare varsler at det er feil.

nortrahof

Hvordan er kompatibiliteten?
- Ville tro at sendefrekvensen ligger i samme område grunnet internasjonale frekvensplaner, så kun protokoll er endret?

Kan tidligere modeller av TMS benytte nye sensorer da selve sensoren er "multiprotokoll" - eller må man vite hvilken type man skal ha?
Kan nye biler benytte gammel type sensorer - eller begge typer sensorer (bilen er "multiprotokoll")?
Gjelder dette kun for originale sensorer kjøpt hos TM - eller finnes OEM-sensorer som støtter begge system?
Vil man kunne scanne sensorer hos en dekkforhandler og finne ut til hvilken bil de er beregnet for - eller er man for fremtiden henvist til TM for dekkskift?

Dette kan ha betydning for etter/bruktmarkedet.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

rovervest

Er det lov å spørre hva du må betale for komplett felg og dekk sett ? Jeg har også lurt på å kjøpe polar felg til min 70d men har ikke funnet ut hvor de har gode priser på dem. Er det 19" eller 20"

o.b.lix

17.200 for 19'' turbin m/ michelin x-ice = Dine Dekk i Sandviken i Bergen
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lynet

Jeg har P509** og en av de første med hardware for autopilot. Om du har autopilot aktivert eller ikke har nok ikke noen sammenheng her.
Jeg var å kjøpte TPMS hos Tesla og fikk klar beskjed (av en som har skikkelig peiling på verkstedet) om at alle produsert etter 50000 har nytypen TPMS.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på fredag 28. august 2015, klokken 18:54
17.200 for 19'' turbin m/ michelin x-ice = Dine Dekk i Sandviken i Bergen

Har du et bilde?

Thor2014

Tesla taster in vin og får opp sensorene du skal ha. Ligger normalt på lager. Å kjøpe noe du er usikker på hos tredjepart ville ikke jeg gjort.

HelectriC

Jeg har VIN 57*** autopilot, men gammel type sensor.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

pwb

Sitat fra: storform på fredag 28. august 2015, klokken 16:07
Hvis ingen her heller vet, er det noen som har noe tips til hvordan jeg kan finne ut hvilken sensor jeg skal ha? Ettersom jeg får to forskjellige svar av Tesla? Er eneste muligheten å ta bilen med til et dekkverksted og fjerne et hjul fra sommerfelgen, for å se hva som er montert der?
Rart at dette skal være så vanskelig å finne ut!

Mener jeg leste at Dekkmann bla kan gå inn på sensorene for å sjekke batteristatus på sensoren i dekket, så mulig de da kan lese av hva du har?

petersv

#14
Tesla kan programmere sensorer og har utstyr til det. Da sjekker de type. De er billigst paa sensorer ogsaa.

Edit: Og for guds skyld skift navn paa traaden til noe med dekktrykksensorer ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA