Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høyde under hattehylle

Startet av TR, søndag 27. september 2015, klokken 11:50

« forrige - neste »

TR

Hjelp; folk blir bilsyke i bilen min. Passasjerer som sitter på til jobben kan ikke komme seg fort nok ut når vi kommer frem, kona må holde blikket festet på veien for ikke å bli dårlig og begge ungene har kastet opp. Dette har aldri vært noe problem i andre biler jeg har hatt. Jeg tviler på at skyldes kjøremønster, det er grenser for hva man kan finne på i kollektivfeltet på E18 eller i den sedvanlige køen på vei til Hemsedal. Jeg har dessuten en bil til der ingen blir bilsyke.

Er det noen andre som opplever dette? Kan det ha noen sammenheng med lyd, mangel av lyd ....  stråling :o

I gamle dager hadde folk en dings hengende under bilen som jording eller noe. Er det bra, eller det på nivå med stråling?

pej

Jeg opplever motsatt. Har barn som blir lett bilsyke. De blir ikke det i Model S med mindre jeg gir gass da. Kjører man bilen pent og rolig så slipper du å bytte dekk og DU så ofte også;)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

tonl

Jeg vet ikke hvordan kjørestilen din er, men kanskje noe av disse tipsene hjelper.
- Ikke bli for tung med høyrefoten. Gi rolig "gass" og ikke for rask akselerasjon.
- Løft høyrefoten rolig opp hvis du ikke ønsker rask fartsreduksjon.
- Velg low regen.

Jeg har passasjer i forskjellige alder i bilen uten problem. Det gjelder å kjøre rolig.

Brede

Fruen blir lett bilsyk i "lave" biler, derfor ble det litt gambling å gå fra SUV til Model S.
Merkelig nok har hun etter snart to år aldri blitt syk i Teslaen.  ???

Espen Hugaas Andersen

Det er mye krefter i bilen, så om man ikke er helt flink på å modulere hastigheten kan det bli mye rykk og napp. Prøv å bruk cruise control mest mulig. Og ikke ha det for varmt i bilen, 21-22C er nok.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trustno1

Stråling fra mobiltelefonen din er vesentlig værre enn den du får fra bilen, så det tror jeg du kan slå helt fra deg.

Når det gjaldet det med å henge jording under bilen før så har det nok en viss placebo effekt, Så du kan jo teste dette.
(hint: ikke fortell dinne medpassasjerer at det er placebo,isåfall funker det dårlig  ;D )

Ellers har jeg selv hatt mange passasjerer på veldig lange turer 7+ timer og aldri opplevd at noen blir syke.
Kan det være ett eller annet som ligger i bilen din som enkelte kanskje ikke tåler?

Edit:
Jeg har forresten opplevd at folk har blitt litt uvel, men det er kun etter repeterte insane launcher :D

Brede

Det har, så vidt jeg husker, vært tilfeller der folk har følt seg uvelle i Model S pga. feil justert bakluke.
Dersom gummistopperene ikke er nok justert ned vil bakluke ligge og slå og skape trykkbølger inne i bilen.
???

Muffinman

Sitat fra: Brede på fredag 28. august 2015, klokken 14:45
Det har, så vidt jeg husker, vært tilfeller der folk har følt seg uvelle i Model S pga. feil justert bakluke.
Dersom gummistopperene ikke er nok justert ned vil bakluke ligge og slå og skape trykkbølger inne i bilen.
???
Det er den såkalte "cabin boom" saken. Finnes en bulletin på det, hvis du opplever buldring eller lignende fikser de det på servicesenter.

Jeg har barn som har vært plaget med bilsyke, spesielt et av dem. Han kunne sjelden ta en times biltur uten å kaste opp. Dette forsvant helt med Model S. Kjørt landet rundt på ferie, og aldri antydning til kvalme.

getor

Det er ikke sånn at du bremser med venstrefoten? Er man ikke vant til automatgear så blir det gjerne sånn. Venstrefoten skal 'nagles til gulvet' og aldri brukes.

Ipadjove

Jeg hadde prøvd å jorde bilen til vegen og sett. Tror det kan være noe mer enn placebo med det :) Men trenger ikke kjøpe dyre greier, en gammel ledning kan gjøre samme nytten. Kan det skade el-bilen å være jordet slik?

Muffinman

Dette med slepejording hadde effekt om man fikk strøm av å ta på bilen ved å avlede den statiske ladningen til jord. Om man tror dette skal hjelpe mot bilsyke, eller tror stråling har noe med saken å gjøre tør jeg foreslå foliehatter istedet. Det er mange som hevder at det hjelper mot mye forskjellig.

krl

Sitat fra: TR på fredag 28. august 2015, klokken 13:46
Hjelp; folk blir bilsyke i bilen min. Passasjerer som sitter på til jobben kan ikke komme seg fort nok ut når vi kommer frem, kona må holde blikket festet på veien for ikke å bli dårlig og begge ungene har kastet opp. Dette har aldri vært noe problem i andre biler jeg har hatt. Jeg tviler på at skyldes kjøremønster, det er grenser for hva man kan finne på i kollektivfeltet på E18 eller i den sedvanlige køen på vei til Hemsedal. Jeg har dessuten en bil til der ingen blir bilsyke.

Er det noen andre som opplever dette? Kan det ha noen sammenheng med lyd, mangel av lyd ....  stråling :o

I gamle dager hadde folk en dings hengende under bilen som jording eller noe. Er det bra, eller det på nivå med stråling?
Det kan jo være noe galt med akkurat din bil. F.eks. at den har vært impregnert eller sprayet med noe insektsmiddel eller lignende innvendig. Men det skal en del til... Spesielt hvis bilen er ny.

Det er mulig å bli kvalm av stråling, men det høres usannsynlig ut i en bil. Elektromagnetiske felt avtar raskt, og du har jo ikke motorvindingene surret rundt kroppen akkurat. Hvis du er meget bekymret, så kan disse hjelpe deg med å måle http://www.emf-consult.com/#!maaling-og-raadgivning/ch9v . Men det koster nok litt.

Tai

Bilsyk? Som mange andre kan jeg melde om det motsatte....

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

lurium

Kanskje bjørn kan legge ut en youtube video der han tester foliehatt vs jordingskabel :). ....*holdemasken*

mogu

Sitat fra: Thomas M på fredag 28. august 2015, klokken 18:59
Kanskje bjørn kan legge ut en youtube video der han tester foliehatt vs jordingskabel :). ....*holdemasken*

Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte av enkelte av kommentarene her..
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA